• Linn73

    Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH

    Jag och min man fick avbryta första vårt IVF-försök (långa metoden med Synarela och Gonal F, högsta dosen) eftersom det endast bildades en fullmogen follikel. Tester visade att mitt AMH-värde endast låg på ynka 0,4. Känner mig helt knäckt och har svårt att acceptera situationen. Konstigt nog har jag haft regelbunden mens varje månad och dessutom ägglossning (teststickorna visar det i alla fall).

    Ska träffa läkaren i morgon för att diskutera hur vi ska gå vidare och jag är livrädd att han inte vill ge oss en chans till med IVF.

    Skulle uppskatta om ni som lyckats bli gravida trots lågt AMH ville dela med er av era framgångshistorier! Är också intresserad av att höra hur det går för alla andra som är i samma situation som jag. Har ni övergett IVF för att gå över till äggdonation? Kämpar ni på med IVF? Har någon bildat tillräckligt med ägg för ET?

    Kramar till alla ni som kämpar därute!

     

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 13:19
    Ett nytt AMH-prov i juni 2011 visar att mitt värde har stigit från 0,41 till 0,84. Jag fattar ingenting! Men det enda som räknas i slutändan är ju hur pass bra jag svarar på hormonstimuleringen.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-22 19:54
    Jag skriver den här uppdateringen drygt två år och sex månader efter att jag startade den här tråden. Det kändes under en lång tid som att jag aldrig skulle få berätta min egen solskenshistoria. Men nu får jag äntligen göra det!! Den 17 april 2013 fick jag för första gången se ett starkt plus på stickan. Det tog åtta IVF, ett FET och slutligen en äggdonation innan vi lyckades. Är så innerligt tacksam att vi har fått den här möjligheten. Till alla er andra med lågt AMH - ge aldrig upp hoppet! Den här tråden är full av exempel på att det kan gå ändå - oavsett om det är med dina egna eller donerade ägg.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-12-15 16:37
    Så kom äntligen dagen som jag och min man har väntat på i fem år - vår efterlängtade son föds! Han kom flera veckor för tidigt men visade sig ändå vara en pigg och stark liten krabat.

    Mina tankar går också till er som fortfarande kämpar. Jag hoppas att ni på ett eller annat sätt också får uppleva samma glädje som jag fått göra. Styrkekram till er och ge aldrig upp hoppet!

  • Svar på tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH
  • Sjöhästen80

    Håller med Hannah. Ge inte upp. Bara ha kommit med i denna tråden kommer ni nya få ny energi och självförtroende och bli starkare. Här stöttar vi varandra i både goda som dåliga nyheter.

    Tack så mycket CFF och MRE.  

  • germany
    Zwillinge86 skrev 2013-06-06 23:17:13 följande:
    Jag fynderar en del på autoimmuna sjukdomar. Skulle gärna vilja kunna utesluta sådana, men då det inte är något läkarna pratar om överhuvudtaget så har jag inte fått något gehör för de funderingarna. Jag har inte fått någon behandling för att sänka prolaktinet. Läkarna menar att mitt värde inte är tillräckligt högt för att skapa problem, men det är ju ändå över normalvärdet så jag tänkar att det i kombination med något lågt amh gör det svårt för mig att bli gravid. Hoppas att du får svar på dina frågor genom fler tester.
    Har inte läst stycket så noga själv då jag släppt lite på att gräva i diverse läsbart då jag inte för tillfället behöver kämpa, men det kanske intresserar dig (om du inte redan läst stycket). 

    www.sv.wikipedia.org/wiki/Prolaktin

    Kan nog heller inte påminna er som kämpar att inte ge upp i första taget.
    Och sök stöd av varandra i tråden, tillsammans bilr man starkare och det blir faktiskt lite lättare att orka kämpa och armbåga sig framåt i den digra fertilitetsvärlden då.
     
  • germany

    kan alltså inte påminna er nog mycket, det tål att upprepas om och om och om igen att INTE ge upp kampen om att bli gravid.

  • Äntligenvi

    Hej Alla nya! Vad bra att ni har hittat hit! Jag har tagit flera olika tillskott som larganin och inosiotl ni kan läsa mina inlägg : ). En bra sak att tänka på förutom alla andra bra råd ni redan har fått är att ta bort alla light produkter. Coca cola light (min favorit) lättyoggi, lättmargarin etc. Detta är pga att de på verkar hormonbalansen.

    Sjöhästen!!! WOWOWOW grattis helt otroligt.  Detta kommer gå vägen : )

    Hannah8401 - Känner du dig inte lite lugnare efter vecka 12? Jag har lovat mig själv att låt mig vara glad och slappna av efter kub testet, Jag hoppas verkligen att det är ett löfte jag kommer kunna hålla :)
    Jag gör ultraljud varje vecka hos min barnmorska vilket är otroligt skönt det och min KBT terapi försöker hjälpa mig att våga lita på min kropp igen vilket jag börjar göra mer och mer.

  • Liv2014

    Tack för allt pepp : ) Tänkte fråga om man vågar blanda vitaminer och andra tillskott hej vilt eller bör man konsultera någon? Jag äter nu en multivitamin för gravida som massa olika vitaminer och mineraler så som folsyra, d3 ja det mesta egentligen och på alla nivåer står det 100 procent av rekommenderat dagligt intag. Jag har även börjat äta bidrottning gelé. Och vill äta Q10 (ska kunna förbättra amh), omega 3 (läst att det kan vara bra vid immunologiska sjukdomar). Funderar även på ytterligare D (då även det ska kunna förbättra amh och bra vid immunologiska sjukdomar), melatonin (läst om att för kvinnor mellan 30-40 med låg äggreserv kan det vara bra. Sedan har jag dessutom läst om feriliteXX/munkpeppar och royal jelly. Dessutom tror jag att jag kommer testa dhea (har inte riktigt bestämt om jag vågar ännu). Men det här bli ju en nett liten cocktail i så fall... Har ni konsulterat någon innan ni börjat blanda? Undrar också om ni som har eller misstänker att ni har immologiska problem har hittat att det kan vara sammankopplat med lågt amh? Och är enda sättet att få reda på om man har det att åka till Aten?

  • Äntligenvi

    Liv2014 - Jag tog uppåt 20 tabletter varje dag men ingen multivitamintablett för jag var rädd för överdosering. Jag var också väldigt orolig i början men min vän som också har väldigt lågt AmH fick denna coctail av mutlivitaminer utskriven av en extremt duktig läkare i USA och därför tänkte jag att jag ger det ett försök i 3 månader.  Sen goglade jag även denna "coctail" och den verkar ha fått bra resultat och rekommenderas av flera fertilitetskliniker i USA.

  • Hannah8401

    Äntligenvi, jo lite lugnare är jag, jag hörde hjärtat 12+1, men ska på vul på tisdag, ser allt bra ut då så kommer jag slappna av ordentligt hoppas jag

  • Frazze

    Ok jag känner här att jag ligger WAY behind vad det gäller allt sånt här. Hannah 8401 jag är 35 år och har inte ens den blekaste vad fsh är???? Kanske inte ens ska försöka skaffa barn eller???? Jag vet som sagt att allt ser bra ut utom min äggreserv. Eller jag har inte kollat om jag har polyper i livmodern. Och sen är det ett test tilm som jag ska göra typ dag 18 eller så efter mensen. Men det får göras i Augusti, för denna månaden är jag inte hemma just den dagen, och nästa månad har min gyn läkare semester. Men det va som han sa , ingen brådska eftersom att han redan skickat iväg pappren och det kommer hinnas med innan vi får tid där. Kan alla bara berätta vad jag kan ta för coctail av vitaminer och andra piller för att öka mina chanser. Själv vet jag bara folic acid. Jag vill ha alla tips som ni fått av ivf läkare etc.

Svar på tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH