• Linn73

    Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH

    Jag och min man fick avbryta första vårt IVF-försök (långa metoden med Synarela och Gonal F, högsta dosen) eftersom det endast bildades en fullmogen follikel. Tester visade att mitt AMH-värde endast låg på ynka 0,4. Känner mig helt knäckt och har svårt att acceptera situationen. Konstigt nog har jag haft regelbunden mens varje månad och dessutom ägglossning (teststickorna visar det i alla fall).

    Ska träffa läkaren i morgon för att diskutera hur vi ska gå vidare och jag är livrädd att han inte vill ge oss en chans till med IVF.

    Skulle uppskatta om ni som lyckats bli gravida trots lågt AMH ville dela med er av era framgångshistorier! Är också intresserad av att höra hur det går för alla andra som är i samma situation som jag. Har ni övergett IVF för att gå över till äggdonation? Kämpar ni på med IVF? Har någon bildat tillräckligt med ägg för ET?

    Kramar till alla ni som kämpar därute!

     

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 13:19
    Ett nytt AMH-prov i juni 2011 visar att mitt värde har stigit från 0,41 till 0,84. Jag fattar ingenting! Men det enda som räknas i slutändan är ju hur pass bra jag svarar på hormonstimuleringen.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-22 19:54
    Jag skriver den här uppdateringen drygt två år och sex månader efter att jag startade den här tråden. Det kändes under en lång tid som att jag aldrig skulle få berätta min egen solskenshistoria. Men nu får jag äntligen göra det!! Den 17 april 2013 fick jag för första gången se ett starkt plus på stickan. Det tog åtta IVF, ett FET och slutligen en äggdonation innan vi lyckades. Är så innerligt tacksam att vi har fått den här möjligheten. Till alla er andra med lågt AMH - ge aldrig upp hoppet! Den här tråden är full av exempel på att det kan gå ändå - oavsett om det är med dina egna eller donerade ägg.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-12-15 16:37
    Så kom äntligen dagen som jag och min man har väntat på i fem år - vår efterlängtade son föds! Han kom flera veckor för tidigt men visade sig ändå vara en pigg och stark liten krabat.

    Mina tankar går också till er som fortfarande kämpar. Jag hoppas att ni på ett eller annat sätt också får uppleva samma glädje som jag fått göra. Styrkekram till er och ge aldrig upp hoppet!

  • Svar på tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH
  • Bambi2

    Zwillinge - Jag håller tummarna för dig också. Som du kanske har märkt i tråden har jag haft svårt att hålla modet uppe under min ruvartid, de två senaste gångerna, så jag är den sista personen som har några kloka råd att ge. Känner med dig däremot. Tänk på vilken seger det är att ha fått ett befruktat embryo tillbaks, att många har blött fast de var gravida och att det fortfarande kan gå bra denna gång.
    Det som har hjälpt mig i mina värsta stunder, är att veta att det finns de som plussar efter långt fler försök än jag har gjort. Inte enbart i tråden, utan även vänner i min omgivning. Det omöjliga blev plötsligt möjligt.

  • MRE
    Bambi2 skrev 2013-06-08 12:18:52 följande:
    Zwillinge - Jag håller tummarna för dig också. Som du kanske har märkt i tråden har jag haft svårt att hålla modet uppe under min ruvartid, de två senaste gångerna, så jag är den sista personen som har några kloka råd att ge. Känner med dig däremot. Tänk på vilken seger det är att ha fått ett befruktat embryo tillbaks, att många har blött fast de var gravida och att det fortfarande kan gå bra denna gång.
    Det som har hjälpt mig i mina värsta stunder, är att veta att det finns de som plussar efter långt fler försök än jag har gjort. Inte enbart i tråden, utan även vänner i min omgivning. Det omöjliga blev plötsligt möjligt.

    Det är en bra inställning! Jag ser med skräckblandad förtjusning fram emot min ruvartid om någon vecka (om nu allt går som det ska...). Jag tycker att det är ofantligt jobbigt samtidigt som ju det gör att möjligheterna finns...
    Bambi, hur många försök har du gjort? Jag kör mitt femte nu med ny klinik och lite annat tankesätt. Hoppas att det är framgångsreceptet!


    Fick rådet i någon annan tråd – du är gravid tills motsatsen bevisats !

  • Frazze

    Ja med skrikande ägglossning idag så kunde vi inte hålla oss! Jag får nu vänta tills mens med att ta denna rödahund spruta. Så surt att

    behöva vänta för en sån sak. Jaja går det vägen så får jag väl hålla mej undan alla sjuka människor och hoppas på att det inte är rödahund dom har då. Har suttit och kollat upp alla dessa vitaminer etc som man ska ta. Nu ska jag bara beställa allt! Blir lite som att käka en extra måltid om dagen ju. Eftersom att jag är ny i tråden så har jag inte riktigt koll på namnen än. Men zwillinge Håll modet uppe! Du ska se att allt går bra till slut! Stora lyckönskningar från mej! Och Hannah8401 Tack för alla uppmuntrande ord! Min mamma ringer typ varje dag och frågar hur det är med mig! Hon försöker på alla sätt och vis att muntra up mej. Och min man säger att så länge han har mej så är han nöjd. Har inte berättat för någon annan eftersom att det är rätt så känsligt. Har 6 vänner och bekanta som ska ha barn här nu i sommar. En kompis slutade med sina mini piller och blev gravid direkt. Livet är inte riktigt rättvist! Men jag är glad för deras skull. Nu så ska jag beställa alla dessa piller och börja förbereda mej för ett förhoppningsvis positivt fungerande ivf!

  • Bambi2

    MRE - Jag började försöka med inseminationer för ett år sedan. Sen har jag gjort 2 IVF'er och en FET, alltså 3 transfers av befruktade embryon. Det är inte så mycket men pga min ålder (41 om några månader) känner jag en väldig stress; det känns även som om fertilitetsläkarna har blivit lite mindre hoppfulla, de har börjat ta upp det där med min ålder allt oftare... men jag tro också jag lägger till en del negativ tolkning själv.

    Har du börjat stimulera? Hur utvecklas dina folliklar? Och vad är det nya tankesättet?

  • MRE

    Nej, väntar på mensen. Ska köra det korta programmet ned första sprutan på cykeldag 3. Det nya består i kort program, aha, ristning och akupunktur. Ev oxå irep men det blir bestämt i veckan. Läkarna har hittills inte sagt något annat än att fortsätta försöka, får ut mellan 4-7 ägg varav ca 60% blir befruktade och 2 återförda var gång. Hittills inget till frysen så jag hoppas tillskotten gör att äggen blir lite starkare så de som inte blir återförda klara sig till frysen. Ska ev be om att få 3 insatta på Cfc ( om det nu blir så många som är tillräckligt bra, Känns skönt att kunna göra något annorlunda istället för att bara fortsätta på samma sätt

  • Bambi2
    MRE skrev 2013-06-08 14:11:31 följande:
    Nej, väntar på mensen. Ska köra det korta programmet ned första sprutan på cykeldag 3. Det nya består i kort program, aha, ristning och akupunktur. Ev oxå irep men det blir bestämt i veckan. Läkarna har hittills inte sagt något annat än att fortsätta försöka, får ut mellan 4-7 ägg varav ca 60% blir befruktade och 2 återförda var gång. Hittills inget till frysen så jag hoppas tillskotten gör att äggen blir lite starkare så de som inte blir återförda klara sig till frysen. Ska ev be om att få 3 insatta på Cfc ( om det nu blir så många som är tillräckligt bra, Känns skönt att kunna göra något annorlunda istället för att bara fortsätta på samma sätt
    Vad är irep? Jag går också på CFC. Var det de som föreslog långa protokollet för dig vid tidigare försök? Jag trodde de oftast rekommenderade det korta redan från början. Jag tror mer på det korta om man har lågt AMH. Jag gjorde också Assisted Hatching sist och det kändes rätt... När gör de ristningen?

    Man ska nog inte stirra sig blind på antalet ägg. För slutresultatet kanske ändå inte blir så annorlunda. Trots att jag hade ganska bra med ägg för min ålder och AMH resluterade 9 ägg vid mitt första ÄP "endast" i två insättningar med ett embryo åt gången och inget plus. Av de 3 jag kunde frysa överlevde bara ett tining och vidare odling. Jag känner många som aldrig lyckades frysa några ägg men som förr eller senare blev gravida och fick barn.
    Berätta gärna hur det går! Det är ju så spännande med IVF!
  • MRE
    Bambi2 skrev 2013-06-08 14:41:58 följande:
    Vad är irep? Jag går också på CFC. Var det de som föreslog långa protokollet för dig vid tidigare försök? Jag trodde de oftast rekommenderade det korta redan från början. Jag tror mer på det korta om man har lågt AMH. Jag gjorde också Assisted Hatching sist och det kändes rätt... När gör de ristningen?

    Man ska nog inte stirra sig blind på antalet ägg. För slutresultatet kanske ändå inte blir så annorlunda. Trots att jag hade ganska bra med ägg för min ålder och AMH resluterade 9 ägg vid mitt första ÄP "endast" i två insättningar med ett embryo åt gången och inget plus. Av de 3 jag kunde frysa överlevde bara ett tining och vidare odling. Jag känner många som aldrig lyckades frysa några ägg men som förr eller senare blev gravida och fick barn.
    Berätta gärna hur det går! Det är ju så spännande med IVF!
    Irap - se det tidigare inlägget. Det här är min första gång på CFC. Har gått på Öresund i Malmö innan.
    Hoppas attt AHA och akupunktur ska hjälpa den här gången men det blir inte rispning den här gången (tror jag) då vi kom på det för sent. tror det ska vara dag 21 i cykeln innan IVF.
    Korta - säkert bra för lågt AMH, långa bättre för endometrios  och om man har båda...hmmm inte vet jag
    Nu provar jag iallafall den andra varianten
  • cff
    MRE skrev 2013-06-08 14:46:38 följande:
    Irap - se det tidigare inlägget. Det här är min första gång på CFC. Har gått på Öresund i Malmö innan.
    Hoppas attt AHA och akupunktur ska hjälpa den här gången men det blir inte rispning den här gången (tror jag) då vi kom på det för sent. tror det ska vara dag 21 i cykeln innan IVF.
    Korta - säkert bra för lågt AMH, långa bättre för endometrios  och om man har båda...hmmm inte vet jag
    Nu provar jag iallafall den andra varianten

    Enligt min danska läkare är det ok att göra rispningen ända fram till mensen - även om jag vet att man normalt gör det dag 21. Jag gjorde det typ två dagar innan jag fick mens denna gång.
Svar på tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH