• Linn73

    Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH

    Jag och min man fick avbryta första vårt IVF-försök (långa metoden med Synarela och Gonal F, högsta dosen) eftersom det endast bildades en fullmogen follikel. Tester visade att mitt AMH-värde endast låg på ynka 0,4. Känner mig helt knäckt och har svårt att acceptera situationen. Konstigt nog har jag haft regelbunden mens varje månad och dessutom ägglossning (teststickorna visar det i alla fall).

    Ska träffa läkaren i morgon för att diskutera hur vi ska gå vidare och jag är livrädd att han inte vill ge oss en chans till med IVF.

    Skulle uppskatta om ni som lyckats bli gravida trots lågt AMH ville dela med er av era framgångshistorier! Är också intresserad av att höra hur det går för alla andra som är i samma situation som jag. Har ni övergett IVF för att gå över till äggdonation? Kämpar ni på med IVF? Har någon bildat tillräckligt med ägg för ET?

    Kramar till alla ni som kämpar därute!

     

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 13:19
    Ett nytt AMH-prov i juni 2011 visar att mitt värde har stigit från 0,41 till 0,84. Jag fattar ingenting! Men det enda som räknas i slutändan är ju hur pass bra jag svarar på hormonstimuleringen.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-22 19:54
    Jag skriver den här uppdateringen drygt två år och sex månader efter att jag startade den här tråden. Det kändes under en lång tid som att jag aldrig skulle få berätta min egen solskenshistoria. Men nu får jag äntligen göra det!! Den 17 april 2013 fick jag för första gången se ett starkt plus på stickan. Det tog åtta IVF, ett FET och slutligen en äggdonation innan vi lyckades. Är så innerligt tacksam att vi har fått den här möjligheten. Till alla er andra med lågt AMH - ge aldrig upp hoppet! Den här tråden är full av exempel på att det kan gå ändå - oavsett om det är med dina egna eller donerade ägg.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-12-15 16:37
    Så kom äntligen dagen som jag och min man har väntat på i fem år - vår efterlängtade son föds! Han kom flera veckor för tidigt men visade sig ändå vara en pigg och stark liten krabat.

    Mina tankar går också till er som fortfarande kämpar. Jag hoppas att ni på ett eller annat sätt också får uppleva samma glädje som jag fått göra. Styrkekram till er och ge aldrig upp hoppet!

  • Svar på tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH
  • Hannah8401

    Zwillinge, det är inte säkert det känns samma som sist du blev gravid. Första gången jag blev gravid hade jag ont i bröstvårtorna från ca 4-5 dagar efter äl, men missfall v 7, andra gången hade jag inte det minsta lilla pytteont, testade bara för jag skulle på fest. Så det kan kännas olika. Dom började göra ont 1-2 dagar efter pos gravtest. Hoppas på plus! Hur lång lutealfas brukar du ha annars?

  • Zwillinge86

    Tack alla för att ni peppar, precis vad jag behöver för att våga testa. Min lutealfas var de sista månaderna innan IVF ca 10 dagar, då min cykel blivit kortare. Har idag vid upprepade tillfällen drabbats av plötsliga och intensiva värmevallningar. Hoppas att det är ett tecken på graviditet. Detta och era uppmuntrande ord har underlättat min dag. Kände ett kort ögonblick mig så positiv att jag köpte ett gravtest på väg hem från jobbet. Inte mitt vanliga digitala val utan ett traditionellt med streck så att jag har möjlighet att vid behov analysera fram ett spökstreck. Tack för den oändliga omtanke som finns denna tråd!

  • Sjöhästen80

    Tack Bambi att du tänker på mig också!

    Zwillinge, jag har också funderat på att ta ett test innan min testdag. Men jag ska nog hålla på det. Sambon vill vänta.

    Jag har haft ömma bröst innan ÄP och är fortfarande det. Tycker mig idag att de har svullnat lite. Är konstigt öm i hela magen och svullen och hoppas på att det inte är utomkvedshavandeskap. Läser i foldern från kliniken om överstimulering (OHSS)  uppkommer efter ÄP och kan "förvärras tillfälligt om behandlingen lett till graviditet". Men tycker det vore konstigt om jag blivit överstimulerad hade 7folliklar. Kanske räcker för min kropp som har varit svårstimulerad de andra2gångerna när det blivit avbrutet.

  • Frazze

    Åh vad jag blir nyfiken nu! Jag hoppas verkligen att ni är gravida båda två! Jag längtar så på att få komma igång med mitt ivf. Hur lång tid tar det ungefär från första mötet med kliniken tills man sätter in det befruktade ägget igen? Förutsatt att får ens försöka då.

  • jennaA
    Äntligenvi skrev 2013-06-13 09:48:11 följande:
    Hej Jenna, Välkommen hit! Coculture innebär att man tar celler från kvinnan med en biopsi (vet ej vad det heter på svenska) och placerar med ägget så det direkt integrerar och får stöd och hjälp av cellerna. Dett är mycket hjälpsamt när man har dålig äggkvalitet. Knappt några risker och mycket bra resultat. en.wikipedia.org/wiki/Autologous_endometrial_...

    Tack för informationen! Det låter ju fantastiskt, det verkar höja chanserna att bli gravid ganska mycket. Är det någon som vet om det finns någon klinik i Sverige som har tänkt börja med den tekniken? Jag ska fråga min klinik om dom har några planer med coculture. Synd att Sverige ligger så långt efter i forskningen :( Varför hänger dom inte med? Är det brist på information? Det skulle finnas en gemensam, lättillgänglig sida där alla som jobbar med fertilitet kan gå in och läsa om senaste forskningen från alla länder på alla språk. På så vis kanske informationen kom lika snabbt till alla länder? Bättre samarbete mellan länderna vore inte fel, med dagens teknik kan det ju inte vara så svårt, man kan ju ha månatliga konferenser med webkamera där man presenterar sin forskning och delar information. Bara en tanke jag fick....
  • jennaA

    Hittade en intressant länk om coCulture: www.google.se/url&rct=j&q=who%20benefits%20coculture%20&source=web&cd=5&ved=0CE0QFjAE&url=http%3A%2F%2Fmy.clevelandclinic.org%2FDocuments%2FOB_GYN%2F19_live_births.pdf&ei=_gu6UYnBMvKL4gSxpoG4Dw&usg=AFQjCNE7IHqpJrn0UCFn8oRUiQe71ttF_w&bvm=bv.47883778,d.bGE Har ej läst hela själv än men lägger ut Denver om någon vill läsa mer om detta. Kram till er alla.

  • Zwillinge86
    Frazze skrev 2013-06-13 19:38:37 följande:
    Åh vad jag blir nyfiken nu! Jag hoppas verkligen att ni är gravida båda två! Jag längtar så på att få komma igång med mitt ivf. Hur lång tid tar det ungefär från första mötet med kliniken tills man sätter in det befruktade ägget igen? Förutsatt att får ens försöka då.



    Vi hade vårt första möte i augusti sen var utredningen klar i november varför behandlingsstart planerades till januari pga av julstägning. Man brukar få höra av sig när man får mens och så lägger de upp planering. Man kan börja på mensdag 3 eller 21 och har antingen två veckors nedreglering plus 1-2 veckors sprutbehandling eller så startar man direkt med 1-2 veckors sprutbehandling. Beroende på äggblåsornas storlek beslutas när ägglossningssprutan ska tas. Efter någon dag plockas ägg ut och några dagar senare återförs dem. Sen får man tag progresteron vagitorer fram till testdag (2-3 veckor). Allt detta förutsätter dock att allt går som det ska. Många steg i processen kan dra ut på tiden och då förskjuts hela behandlingsschemat. Risken finns också att behandlingen inte ger önskade resultat och därför avbryts helt för att återupptas i en framtida cykel.
  • Frazze
    Zwillinge86 skrev 2013-06-13 20:40:56 följande:
    Vi hade vårt första möte i augusti sen var utredningen klar i november varför behandlingsstart planerades till januari pga av julstägning. Man brukar få höra av sig när man får mens och så lägger de upp planering. Man kan börja på mensdag 3 eller 21 och har antingen två veckors nedreglering plus 1-2 veckors sprutbehandling eller så startar man direkt med 1-2 veckors sprutbehandling. Beroende på äggblåsornas storlek beslutas när ägglossningssprutan ska tas. Efter någon dag plockas ägg ut och några dagar senare återförs dem. Sen får man tag progresteron vagitorer fram till testdag (2-3 veckor). Allt detta förutsätter dock att allt går som det ska. Många steg i processen kan dra ut på tiden och då förskjuts hela behandlingsschemat. Risken finns också att behandlingen inte ger önskade resultat och därför avbryts helt för att återupptas i en framtida cykel.



    Men exakt vad är det för utredning man gör? Jag har varit hos en gynekolog och tagit prover. I Australien så gjorde jag titthålsoperation och kollade om jag hade endomitrios. Då kollade dom även om mina äggledare va öppna. Vad mer behöver man kolla upp? Jag vill komma igång NU!!!!! Ja jag måste ju ta denna förbannade spruta först.
  • germany
    Frazze skrev 2013-06-13 20:56:43 följande:



    Men exakt vad är det för utredning man gör? Jag har varit hos en gynekolog och tagit prover. I Australien så gjorde jag titthålsoperation och kollade om jag hade endomitrios. Då kollade dom även om mina äggledare va öppna. Vad mer behöver man kolla upp? Jag vill komma igång NU!!!!! Ja jag måste ju ta denna förbannade spruta först.
    Det finns jättemånga bra sidor, men länkar till en lättläst sida.

    http://www.niomånader.se/content.asp

    Passar på att länka till en annan allmänt informationsrik sida.

    sv.scribd.com/doc/53610354/IVF
    Och så hoppas jag att ni som nu ruvar får fina plus snart Glad

    Samt att alla ni nya (ni är många nya på en och samma gång) hittar samma kämparglöd & fina gemensakp med varandra som jag själv fick när jag hittade bla denna tråd, min absoluta favoritråd har verkligen varit denna fina tråd som Linn skapade och som har varit mig och många andra till såväl nytta som glädje.  

    Kram till er alla starka kämpare därute.
Svar på tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH