• Anonym (ts)

    adoptera bort barn

    Hur fungerar det? Kan/får man adoptera bort sitt barn i Sverige? Jag har bf inom 3 veckor och inser att jag är sent ute...Vill inte ha en massa påhopp, har goda grunder till detta. Någon som vet hur man går tillväga?

  • Svar på tråden adoptera bort barn
  • Anonym

    Kontakta din kommun och deras familjeenhet. Där arbetar socionomer som har hand om familjeärrenden. Har du någon psykolog eller kuratorskontakt?

  • Anonym (ts)
    Anonym skrev 2010-11-08 17:28:42 följande:
    Kontakta din kommun och deras familjeenhet. Där arbetar socionomer som har hand om familjeärrenden. Har du någon psykolog eller kuratorskontakt?
    nej, inte träffat psykolog än, men fått tid nästa vecka.
  • Anonym (Inte insatt)

    Hej! Jag är inte så insatt men har fått den bilden att det är svårt att göra i Sverige. Varför inte familjehem (om det nu är svårt för dig att ta hand om ditt barn)? Då kan ditt barn ändå få lära känna sin biologiska familj och du kan se att ditt barn har det bra.

  • Anonym
    Anonym (Inte insatt) skrev 2010-11-08 17:40:44 följande:
    Hej! Jag är inte så insatt men har fått den bilden att det är svårt att göra i Sverige. Varför inte familjehem (om det nu är svårt för dig att ta hand om ditt barn)? Då kan ditt barn ändå få lära känna sin biologiska familj och du kan se att ditt barn har det bra.
    Hur menar du med svårt? 

    Det är ungefär 20 barn per år som lämnas för adoption i Sverige. För föräldrarna som adopterar bort barnet finns en ångertid (vilket förstås är oroligt för det föräldrapar som tar emot barnet). Det går, såvitt jag vet, inte att ställa sig i kö för att få adoptera ett svenskt barn och handläggningen av dessa fall sker i kommunerna. Jag tror också att det är så att föräldrarna har ett visst inflytande och kan ha både önskemål och eventuellt vissa krav på mottagarparet.  
  • Anonym (ts)

    vet ni om man kan välja att det inte blir adopterat till någon i hemkommunen? Skulle kännas konstigt...

  • Anonym

    Du ska ta kontakt med socialförvaltningen där du bor. Det är inte svårt och du behöver inte ge barnet till familjehem, vilket i mina ögon är mindre humant än att faktiskt ge barnet nya föräldrar om man nu bestämt sig.

    Du kan önska att barnet inte kommer till någon i hemkommunen, i den kommun vi jobbar i brukar vi inte placera barn hos oss, utan samverka med andra kommuner.

  • Anonym (ts)
    Anonym skrev 2010-11-08 18:08:14 följande:
    Du ska ta kontakt med socialförvaltningen där du bor. Det är inte svårt och du behöver inte ge barnet till familjehem, vilket i mina ögon är mindre humant än att faktiskt ge barnet nya föräldrar om man nu bestämt sig.

    Du kan önska att barnet inte kommer till någon i hemkommunen, i den kommun vi jobbar i brukar vi inte placera barn hos oss, utan samverka med andra kommuner.
    tack för svar!
  • Anonym (Inte insatt)
    Anonym skrev 2010-11-08 18:08:14 följande:
    Du ska ta kontakt med socialförvaltningen där du bor. Det är inte svårt och du behöver inte ge barnet till familjehem, vilket i mina ögon är mindre humant än att faktiskt ge barnet nya föräldrar om man nu bestämt sig.

    Du kan önska att barnet inte kommer till någon i hemkommunen, i den kommun vi jobbar i brukar vi inte placera barn hos oss, utan samverka med andra kommuner.
    Om det var du som svarade på mitt inlägg så kan jag först bara säga att det endast är baserat på hörsägen, att det sociala brukar motverka sådant i Sverige, därför jag föreslog familjehem. Men hoppas att det fungerar som du säger =) jobbar du inom det sociala?

    Ts hoppas att det löser sig på ett bra sett, för dig och ditt barn.
  • Anonym (insatt)
    Anonym (ts) skrev 2010-11-08 17:24:22 följande:
    Hur fungerar det? Kan/får man adoptera bort sitt barn i Sverige? Jag har bf inom 3 veckor och inser att jag är sent ute...Vill inte ha en massa påhopp, har goda grunder till detta. Någon som vet hur man går tillväga?
    Ta kontakt, snabbt, med dem som handlägger adoptioner i din kommun. Ju mer tid de får på sig - desto bättre planerat blir valet av adoptivfamilj. Du blir självklart vårdnadshavare för barnet och har därmed rätt till insyn i allt som sker!
  • Anonym (ts)
    Anonym (Inte insatt) skrev 2010-11-08 18:16:04 följande:
    Om det var du som svarade på mitt inlägg så kan jag först bara säga att det endast är baserat på hörsägen, att det sociala brukar motverka sådant i Sverige, därför jag föreslog familjehem. Men hoppas att det fungerar som du säger =) jobbar du inom det sociala?

    Ts hoppas att det löser sig på ett bra sett, för dig och ditt barn.
    tack för omtanken!
Svar på tråden adoptera bort barn