• Somnat

    30+ med första barnet 1-3 år, del 13

    {#emotions_dlg.flower}Välkommen till 30+tråden för oss som fått första barnet!

    Här samlas vi vars barn passerat ettårsstrecket.
    Från ÄL-stickor och Clearbluetestande till graviditetsillamående och förlossningsfunderingar. Och här är vi nu - med våra underbara barn som inte är bebisar längre!


    Mer om oss som hänger i 30+trådarna kan man läsa här: www.familjeliv.se/Forum-11-236/m54549982.html


  • Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13
  • Piggley Wink

    Olimpia: Hs pusselkarriär startade med Hello Kittypussel. 20-bitars var väldigt lagom i somras, innan har hon liksom inte kunnat sitta stilla tillräckligt länge för att fatta grejen De hon fick var köpta i Norge så jag har inget inköpstips tyvärr.

    Förresten så funderar H mycket på andra länder nu, i veckan funderade hon över "Förskoland" Annars är det mycket Legoland...


    H juni 07, syskon november 10
  • Pokergirl

    Lime: Och jag som slank in här precis bara för att beklaga mig över att C vaknar strax innan kl 05 med bestämd uppfattning om att alla leksaker måste lekas med. Nu slinker jag ut igen utan att klaga...  03 är omänskligt, jag är gråtfärdig vid femsnåret.


    Bonum vinum laetificat cor hominis
  • cilla67

    Stackars Poker! Kan du få sova lite under dagen nån gång?

    Min son står på en stol vid diskbänken och "brer" sin egen smörgås. (Bregottet ligger i klumpar på och omkring brödet).
    Stolt pappa: "Tänk att du bara är 22 månader och brer din egen macka! 
    Mamma: Ja, i morgon fyller du 22 månader.
    A: Tårta! 
    Hjärta 

  • Somnat
    cilla67 skrev 2010-11-16 06:54:33 följande:
    Min son står på en stol vid diskbänken och "brer" sin egen smörgås. (Bregottet ligger i klumpar på och omkring brödet).
    Stolt pappa: "Tänk att du bara är 22 månader och brer din egen macka! 
    Mamma: Ja, i morgon fyller du 22 månader.
    A: Tårta! 
    Hjärta 
    Lilla hjärtat! There's always time for a little tårta!

    I morse mornade sig G i säkert tre sekunder. Men jag klagar inte för jag fick en kram när jag gick. Lite övermodigt frågade jag om jag fick en puss också. Men "Nä!". Ok, ok... 
  • Piggley Wink
    Somnat skrev 2010-11-16 08:05:49 följande:
    Lilla hjärtat! There's always time for a little tårta!
    Såklart det är!
    H juni 07, syskon november 10
  • Annaloo

    johlinn: Vad skönt att E är piggare och han tom vill vara på dagis!

    Somna: Man får vara glad för det lilla!

    Cissi: Underbara A - klart det är dags för tårta!!!

    K tar tid på sig att vakna om han blir väckt, men sådär jättemysigt är det inte Han är supergrinig tills han vaknat ordentligt. Om han däremot vaknar själv så händer det ibland att han vill mysa lite. Sen brukar han börja antingen slå eller dra mamma i håret. Pappa sätter han sig på och hoppar
    Igår gjorde jag misstaget att smita in på Babyland för att leta efter bestick t K och ta honom med mig. Han hittade Duplo avdelningen och började peka: Ha den! Och den! Kapper ha den med!
    Stränga (eller hur Drömmer) mamman svarade att det är jul snart och då kan du få presenter, så sonen bestämde sig för att ta saken i egna händer. Medan jag stod och valde ut bestick åt honom pep han iväg och valde en Duplolåda. Med den under armen förkunnade barnet "Kapper hanla den här" och knatade förbi kassan mot utgången.
    Jag hann ifatt honom innan han passerat larmet och fick onda ögat av honom när jag ställde tillbaks lådan i hyllan. Jag ville egentligen köpa den åt honom, men besinnade mig. det är jul snart! Tomte och jag har dessutom planerat en "paket"kalender

  • cilla67

    Annaloo, vilka äventyr ni har i affärer! Man kan ju göra en massa paket av en duplolåda! Vi köpte en stor duplolåda för 299 kr på Coop härförleden. Också den tänkt som julklapp när A väl hade glömt att den stod i vagnen. Bananer är bra distraktion!  
    Jag hade också funderingar på paketkalender, men bestämde mig för att vänta. Tror det kan bli svårt för A att hantera att paketen tar slut plötsligt.

    Johlinn, skönt att E piggnat till!

  • Puchahontas

    Anna - underbart att höra om K! Och vad duktig du var som inte köpte lådan, är osäker på om jag hade klarat det...

    V vaknar i sin spjälsäng, ligger nog och funderar lite eller nåt. Efter ett tag testar han om någon kommer när han ropar lite halvhögt (på vardagar kommer vi ju) eller så får han ropa högt: Amma!! (varför ropa mamma eller pappa när han kan ropa på båda?) Då står han och studsar av glädje när vi kommer Hjärta Helst ska han peka på allt, på helgerna få han leka på sitt rum en stund och på vardagarna går vi in och "väcker" den som sover med blöta pussar HjärtaHjärtaHjärta. Sedan sitts det i sängen och ska läsas böcker - men stillsamt är det långt ifrån

    Jag insåg igår att lilla killen inte är så liten längre - vi måste snart byta ut spjälsängen för han börjar bli lång! Är väldigt nyfiken/orolig för att se hur det går när han kommer ligga i en säng som han själv kan klättra ur... *gäspar av trötthet vid tanken*
    Han ska få en riktig säng i födelsedagspresent, så han får mysa i spjälisen två månader till.

  • Resande

    Totalego men måste bara beklaga mig lite. N har ju inte varit på dagis på över en vecka. Han var ledsen för att åka dit och lyckas somna på den korta sträckan ner. Sen grät han hela tiden där inne och när fröknarna kommer säger de bara god morgon, är du frisk nu... Inget- hej N vad kul att du är tillbaka, eller vi har saknat dig eller något uppmuntrande alls. Kanske säger de något liknande när han väl följt med in men när man står där och gråter i hallen så är det väl bättre att vara glad och positiv och uppmuntrande då? Usch blev lite besviken faktiskt. 

    N kom hem med andra kläder än det han åkte i för någon vecka sen. Jag har letat och letat efter smutskläderna men inte hittat. Imorse hängde de på hans krok så förmodligen har någon annan råkat ta med sig det hem. Får väl se om jag ens kan få det rent nu när de legat så länge. Det hade ju inte gjort något om personen som haft kläderna hemma slängt in de i maskinen. Anna vad kul med K som tar egna initiativ och handlar. Pucha- du får berätta sen hur det går med vanlig säng. Vi har inte bytt till N än men han har inte börjat klättra alls. Det är väldigt förvånande faktiskt för han har t.o.m en hylla precis bakom sängen som han lätt kunde klättra upp på. Jag väntar med stor spänning på att han ska komma på det.  

  • Annaloo

    Pucha: Vi tog bort en sida på spjälisen för några månader sen när K klättrade ur en kundvagn... Tänkte att det var bättre att förekomma Det går inte längre att lägga honom och låta honom somna själv, utan vi måste ligga bredvid honom så nu har vi beställt en stor säng i stället. så att han kan få somna i sin säng. Och jag kanske kan få flytta in i sovrummet igen

Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13