• M C

    Vilken färg har du på ögonen?

    Jag ville bara kolla, hur vanlig är min färg?


    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-02 00:31
    Ni som har ljusblå får rösta blå, så enkelt är det. Jag har inte gjort skillnad på ljusa och mörka färger.
    Jag har själv en ovanligt ljus grön.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilken färg har du på ögonen?
  • citrus
    Elli47 skrev 2011-01-02 10:13:41 följande:

    Bruna ögon och mina söner har också bruna. Trodde faktiskt det skulle vara fler brunögda på FL!


    Trodde jag med, trodde det var mest brunögda då det är dominant anlag. Men intressant!
  • M C
    Valentina truly madly skrev 2011-01-02 11:30:04 följande:
    Okej, men hur fungerar det då när folk som är brunögda får barn med andra ögonfärger? För att brunt är dominant har man ju fått lära sig, men det är ju som sagt mycket spännande detta. Alltså på vilket sätt är det dominant om du förstår hur jag menar?
    Jag är sorgligt opåläst i detta men det jag lyckats snappa är att man har många anlag och man kan få ett genomslag efter generationer. Dessutom blir ögonfärgen en blandning.
    Har inte riktig koll, men det är inte dominant som i "ensam kung" utan mer att den blir lite mer framträdande.
    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • M C
    citrus skrev 2011-01-02 11:33:58 följande:
    Trodde jag med, trodde det var mest brunögda då det är dominant anlag. Men intressant!
    Sverige har flest blåögda, i världen är det mest brunögda.
    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • Valentina truly madly
    M C skrev 2011-01-02 11:39:42 följande:
    det är inte dominant som i "ensam kung" utan mer att den blir lite mer framträdande.
    Mm det låter logiskt.
  • Plutteli
    Valentina truly madly skrev 2011-01-02 11:30:04 följande:
    Okej, men hur fungerar det då när folk som är brunögda får barn med andra ögonfärger? För att brunt är dominant har man ju fått lära sig, men det är ju som sagt mycket spännande detta. Alltså på vilket sätt är det dominant om du förstår hur jag menar?
    Som jag fått lära mig räcker det med ett anlag av brunt för att ögonen skall få brunt i sig, medan det krävs ett anlag från både mamman och pappan (dvs två anlag) för att övriga färger skall slå igenom.
    Så om mamman och pappan har bruna ögon men har latenta anlag för tex blå och barnet får de blå anlagen så får barnet blå ögon, men om barnet får det blå anlaget från mamman och det bruna från pappan så blir ögonen bruna helt eller delvis.
  • M C
    Valentina truly madly skrev 2011-01-02 11:40:54 följande:
    Mm det låter logiskt.
    Ja, jag tyckte det med. Den enkla modellen man får serverad i skolan räcker inte till - speciellt inte när man tittar på min egen lilla familjs konstallation.
    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • bitte67
    minismurfen skrev 2011-01-02 11:44:01 följande:
    röstade blågrön har grönblå:)
    Haha, dottern sa precis att mina ögon var grönblå! Cool

    När jag var 20 och skulle skaffa pass var polisen väldigt fundersamma på vad de skulle skriva i passet. Ögonfärgen var väldigt obestämd, typ grön/blå/grå/brun. De skrev melerade... Senare var de stålgrå och nu är de som sagt grönblå.
Svar på tråden Vilken färg har du på ögonen?