• Tomtef­ar
    Äldre 2 Mar 22:48
    35796 visningar
    524 svar
    524
    35796

    illegala invandrare sk"papperslösa" får gratis vård och skola

    Idag var allianspartierna överens om att illegala invandrare eller "papperslösa" som det politiskt korrekta uttrycket heter ska få gratis vård, skola på svenska skattebetalarnas bekostnad trots att dom uppehåller sig illegalt i landet. Det räknar dom med kommer kosta ett par hundra miljoner kronor om året.

    svtplay.se/v/2345102/papperslosa_kan_fa_vard_och_utbildning

    Diskussionsunderlag.
    Vad kommer detta få för konsekvenser för Sveriges välfärd till den inhemska befolkningen?
    Och hur mycket mer problem kommer detta leda till i Sveriges redan överfulla sjukhusköer etc.. ?
    Och hur mycket tror ni den illegala  invandringen kommer öka?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-03 17:40
    Uppgörelsen mellan partierna kommenteras av Tobias Billström (migrationsministern)i Sveriges Radio där han gör en helomvändning i sin inställning.
    Vård av illegala flyktingar ska bli skattesubventionerat.
    Anhöriginvandringen från somalia ska underlättas m.m.

    sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=4381118

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-07 11:54
    Socialminister Göran Hägglund (KD) öppnar för att ändra högkostnadsskyddet så att patienterna får betala mer för sina läkemedel innan man får ett frikort. Det kan handla om flera hundra kronor om året och det slår framför allt mot den stora gruppen äldre som behandlas med läkemedel.

    www.svd.se/nyheter/inrikes/patienter-kan-fa-betala-mer_5980153.svd

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-10 20:09
    Ett bra youtube klipp som sammanfattar förslaget med diverse intressanta länkar om hur verkligheten ser ut.




    Kostnaden för detta förslag är 1,7 MILJARDER

  • Svar på tråden illegala invandrare sk"papperslösa" får gratis vård och skola
  • Äldre 5 Mar 02:33
    neonguy skrev 2011-03-05 02:19:49 följande:
    På vilket sätt är det mer solidariskt att ge vård och skolgång till illegala invandrare istället för att förbättra tillståndet för fler i det land dom kommer ifrån?
    Klart vi måste kunna vårda papperslösa samtidigt som vi hjälper folk i utsatta länder (särskilt som vi (väst) bär en stor del av skulden till att det är som det är)!
  • Äldre 5 Mar 02:37
    hedersknyffel skrev 2011-03-05 02:33:48 följande:
    Klart vi måste kunna vårda papperslösa samtidigt som vi hjälper folk i utsatta länder (särskilt som vi (väst) bär en stor del av skulden till att det är som det är)!
    Man måste kunna se flyktingpolitiken som en helhet och vidta åtgärder utifrån detta.. Jag tror inte det första man tänker på är att ge vård och skolgång till dom som från början har pengar och möjligheter att ta sig till Sverige från första början. Ska man sätta in resurser för att hjälpa riktiga flyktingar så bör man öka anslagen till UNHCR istället.
  • Äldre 5 Mar 02:40
    hedersknyffel skrev 2011-03-05 02:30:35 följande:
    Måste ett rikt land som Sverige egentligen välja?
    Det har nämnts tidigare i tråden, men det har ju gjorts mkt försämringar i Sverige och dess välfärd så även om Sverige är rikt håller jag inte med om prioriteringarna. Prio 1 borde vara att återuppbygga detta, låta exempelvis pensionärer få en värdig vård som då har skapat dessa ekonomiska möjligheter från första början.
  • Äldre 5 Mar 03:14

    Tycker det är helt galet. Alltså, tänk er en turist som kommer hit med turistvisum som är giltigt i tre månader eller hur länge de nu brukar gälla. Personen vistas i landet helt legalt och enligt reglerna. Om denna turist blir sjuk eller skadad under sin vistelse här får turisten, eller dennes försäkringsbolag om försäkring finns, betala hela kostnaden för denna vård, vilket kan vara rätt dyrt, några tusen för ett läkarbesök t ex. Okej. Nu går turistens visum ut och turisten stannar i Sverige trots detta. Nu är den fd turisten här illegalt och bryter mot lagen. Och plötsligt har han eller hon rätt till gratis vård! Ehhh.... ERROR!

    Jag tycker det är självklart att de som följer lagar och regler ska premieras! De som bryter mot lagen, vilket man faktiskt gör om man stannar i landet illegalt, ska inte ha fördelar p ga det! Hur tänker alliansen? Amerikaner kan ju åka hit i stället för att få vård hemma nu, så slipper de betala sina dyra sjukhusräkningar... Svenska skattebetalare står för notan!

  • Äldre 5 Mar 03:28
    hedersknyffel skrev 2011-03-05 02:16:25 följande:
    Det får inga konsekvenser för oss med papper, det fattar du nog!? Sjukhusköerna blir inte längre pga papperslösa, köerna förlängs för att vi systemsätter lägre välfärd i största allmänhet. Har du pengar så köp dig frisk på privatsjukhus. 
    Den illegala invandringen ökar givetvis inte särskilt mkt för  att vi ger vård åt alla, dom flesta kan inte vraka och välja var dom ska fly.
    Åhh jag blir så trött på alla utan medkänsla och solidaritet!
    "Var de ska fly"... De som flyr och har flyktingskäl kan söka asyl och berörs inte av detta beslut. De sk papperslösa är bl a människor som antingen sökt asyl och trots flera möjligheter att överklaga inte bedömts ha asylskäl eller andra skäl att stanna, sådana som begått brott och dömts till utvisning men håller sig undan och sådana som inte sökt asyl eller uppehållstillstånd alls. Den senare gruppen kan mycket väl ha olika skäl att inte ge sig till känna, t ex vara efterlysta.

    Det finns många många människor i världen som kan välja vart de ska åka, som behöver vård och som får betala för den i sina hemländer. USA är väl kanske det mest kända exemplet på ett rikt land där man kan få betala dyrt för sin vård i vissa fall. Nu kan amerikaner med dyra sjukhusräkningar komma hit i stället. Det finns inga regler om att detta bara gäller människor från fattiga länder eller ärliga människor det är synd om, vet du.
  • Äldre 5 Mar 22:29
    neonguy skrev 2011-03-05 02:15:09 följande:
    Spelar det någon roll egentligen, när vi inte tycks ha råd att ta hand om vår egen befolkning? Varför prioriteras dessa personer före alla andra? Tror du inte andra personer runt om i världen hade velat vara i dessa "flytkingbarnens" sits? Tyvärr hade dom inte råd att ta sig till Sverige, där har du skillnaden.
    Vad baserar du uttalandet att vi inte har råd att ta hand om vår egen befolkning på? Och hur är detta kopplat till "papperslösa" invandrare?

    Jag ser att du för fram en rad åsikter som tycks vara hämtade ur SDs partiprogram och deras senaste Skuggbudget. Om Tomtefars siffra på ett par hundra miljoner kronor (jag räknar det som 200 miljoner kronor) per år stämmer så är det ungefär samma siffra som Kungliga Dramaten i Stockholm spenderar på sin personal. Vilket är hälften så mycket som SD vill spendera på att bekämpa Skattefusk i SVerige som uppgår till 133 miljarder kronor/år. Ett förslag från V och Mp var att rusta upp cykelvägar i Stockholm för lite mer än 100 miljoner kronor. Bara för att ge perspektiv på siffrorna.

    Berätta gärna i dina egna ord hur 200 miljoner kronor (jag har inte fått någon länk till denna siffra så jag utgår från att den är sann) spenderat på att se till att vi inte har dolda epidemier väntande, inhuman människobehandling helt i otakt med våra värderingar och att vården äntligen får klara direktiv och förhållningssätt nu är sämre än 400 miljoner kronor/år spenderat på att bekämpa massivt skattefusk på 133 miljarder kronor/år.

    Jag tar upp ovanstående för TS talar om konsekvenser för välfärden för hela Sveriges befolkning om vi får en kostnad på 200 miljoner kronor.
  • Jelly Beans
    Äldre 5 Mar 23:24

    Åh,du menar att vi får välja vad vi vill bekosta med våra surt förvärsarbetade inkomster? I sådana fall lägger jag hellre min röst på papperslösa flyktingar än tex vård av missbrukare. De papperslösa flyktingarna har ju inget bättre alternativ men det har väl missbrukaren? Jag är ironisk för den som har missat det.

  • Äldre 5 Mar 23:29
    Jelly Beans skrev 2011-03-05 23:24:20 följande:
    Åh,du menar att vi får välja vad vi vill bekosta med våra surt förvärsarbetade inkomster? I sådana fall lägger jag hellre min röst på papperslösa flyktingar än tex vård av missbrukare. De papperslösa flyktingarna har ju inget bättre alternativ men det har väl missbrukaren? Jag är ironisk för den som har missat det.
    all in!
  • Äldre 5 Mar 23:39
    BigDaddy skrev 2011-03-05 22:29:58 följande:
    Vad baserar du uttalandet att vi inte har råd att ta hand om vår egen befolkning på? Och hur är detta kopplat till "papperslösa" invandrare?

    Jag ser att du för fram en rad åsikter som tycks vara hämtade ur SDs partiprogram och deras senaste Skuggbudget. Om Tomtefars siffra på ett par hundra miljoner kronor (jag räknar det som 200 miljoner kronor) per år stämmer så är det ungefär samma siffra som Kungliga Dramaten i Stockholm spenderar på sin personal. Vilket är hälften så mycket som SD vill spendera på att bekämpa Skattefusk i SVerige som uppgår till 133 miljarder kronor/år. Ett förslag från V och Mp var att rusta upp cykelvägar i Stockholm för lite mer än 100 miljoner kronor. Bara för att ge perspektiv på siffrorna.

    Berätta gärna i dina egna ord hur 200 miljoner kronor (jag har inte fått någon länk till denna siffra så jag utgår från att den är sann) spenderat på att se till att vi inte har dolda epidemier väntande, inhuman människobehandling helt i otakt med våra värderingar och att vården äntligen får klara direktiv och förhållningssätt nu är sämre än 400 miljoner kronor/år spenderat på att bekämpa massivt skattefusk på 133 miljarder kronor/år.

    Jag tar upp ovanstående för TS talar om konsekvenser för välfärden för hela Sveriges befolkning om vi får en kostnad på 200 miljoner kronor.
    Jag glömde nämna: av de 200 miljoner kronor/år som Dramaten spenderar så kommer drygt 140 miljoner kronor/år från Svenska Staten. FYI.
  • Slavar­nas planet
    Äldre 5 Mar 23:50

    Helt obegripligt för de flesta. Illegala invandrare bryter ju mot Sveriges lag. Varför ska lagbrytare plötsligt behandlas som vilka medborgare som helst. Är inte detta att be om fler lagbrytare? 

Svar på tråden illegala invandrare sk"papperslösa" får gratis vård och skola