• Tomtef­ar
    Äldre 2 Mar 22:48
    35813 visningar
    524 svar
    524
    35813

    illegala invandrare sk"papperslösa" får gratis vård och skola

    Idag var allianspartierna överens om att illegala invandrare eller "papperslösa" som det politiskt korrekta uttrycket heter ska få gratis vård, skola på svenska skattebetalarnas bekostnad trots att dom uppehåller sig illegalt i landet. Det räknar dom med kommer kosta ett par hundra miljoner kronor om året.

    svtplay.se/v/2345102/papperslosa_kan_fa_vard_och_utbildning

    Diskussionsunderlag.
    Vad kommer detta få för konsekvenser för Sveriges välfärd till den inhemska befolkningen?
    Och hur mycket mer problem kommer detta leda till i Sveriges redan överfulla sjukhusköer etc.. ?
    Och hur mycket tror ni den illegala  invandringen kommer öka?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-03 17:40
    Uppgörelsen mellan partierna kommenteras av Tobias Billström (migrationsministern)i Sveriges Radio där han gör en helomvändning i sin inställning.
    Vård av illegala flyktingar ska bli skattesubventionerat.
    Anhöriginvandringen från somalia ska underlättas m.m.

    sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=4381118

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-07 11:54
    Socialminister Göran Hägglund (KD) öppnar för att ändra högkostnadsskyddet så att patienterna får betala mer för sina läkemedel innan man får ett frikort. Det kan handla om flera hundra kronor om året och det slår framför allt mot den stora gruppen äldre som behandlas med läkemedel.

    www.svd.se/nyheter/inrikes/patienter-kan-fa-betala-mer_5980153.svd

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-10 20:09
    Ett bra youtube klipp som sammanfattar förslaget med diverse intressanta länkar om hur verkligheten ser ut.




    Kostnaden för detta förslag är 1,7 MILJARDER

  • Svar på tråden illegala invandrare sk"papperslösa" får gratis vård och skola
  • Suffer­ing
    Äldre 6 Mar 16:41
    jaghopparhögt skrev 2011-03-06 16:05:55 följande:
    Fast hur länge tror du det håller då? Om nu hela världen är berättigade sjukvård och skola här så bör ekvationen förr eller senare hamna på minus.
    varför säger du så? , I sverige växer pengar på träd.. det vet alla som tänker ett steg längre ,  Tycker faktiskt vi ska bjuda var och en av dom papperslösa på en påkostad SPA-weekend... tänk vad skönt för barnen att få koppla av ordentligt efter resan? vi måste visa på allvar nu att vi är solidariska och att vi stänger dörren för främlingsfientlighet för gott.

    Vi måste visa att det man ger får man tillbaka, Tex buspojkarna i rosengård har ju fått gratis husrum,lön från socialen utan krav på motprestation ,gratis vård och skola osv. När dom då bränner ner bilar,skolor och kastar sten på brandkår ( läste även att det förekommit stenkastning mot snöröjarna) så måste vi visa att nyckeln till fred och kärlek är att ge.

    Om vi då tänker till lite grann så inser vi nog att det vore bättre om vi gav mer för att få ett slut på sådant busigt beteende ? Tex så kunde vi bekosta 2 Charterresor per år till var och en av invandrarna ,även papperslösa givetvis , tänkte också att det vore bättre om dom fick ca 4000kr mer per månad gentemot svenskar som erhåller socialbidrag? på så sätt känner dom sig bättre mottagna och jag kan lova att vi kommer få tillbaka för vår godhet i slutändan.

    Pojkstreck som gängvåldtäkter,misshandel och brutala rån kommer bli ett minne blott om vi ger mer av vår själva och vår godhet
    Vi måste inse att vi alla är lika , Kultur,religion och uppväxtmiljö har inget att göra med sådant beteende att göra , blir så ARG när jag tänker på att 4,7% av svenskarna har röstat in det djupt främlingsfientliga partiet SD i riksdagen , dom vill INTE ge , dom är INTE solidariska

    Svenskarna har levt gott på välfärden i decennier nu och nu är det vår tur att lida till förmån för människor som kommer utifrån , dessa har haft det svårt och jag blir så hoppfull i hjärtat när hela sjuklövern vill hjälpa dessa och nu låta Svenskarna få uppleva misär istället för dom, så rättvist

    Vi har pengar och välfärd till ALLA , låt oss alla GE

    KÄRLEK ÖVER GRÄNSER Hjärta
  • Tomtef­ar
    Äldre 6 Mar 18:02
    BigDaddy skrev 2011-03-05 22:29:58 följande:
    Vad baserar du uttalandet att vi inte har råd att ta hand om vår egen befolkning på? Och hur är detta kopplat till "papperslösa" invandrare?

    Jag ser att du för fram en rad åsikter som tycks vara hämtade ur SDs partiprogram och deras senaste Skuggbudget. Om Tomtefars siffra på ett par hundra miljoner kronor (jag räknar det som 200 miljoner kronor) per år stämmer så är det ungefär samma siffra som Kungliga Dramaten i Stockholm spenderar på sin personal. Vilket är hälften så mycket som SD vill spendera på att bekämpa Skattefusk i SVerige som uppgår till 133 miljarder kronor/år. Ett förslag från V och Mp var att rusta upp cykelvägar i Stockholm för lite mer än 100 miljoner kronor. Bara för att ge perspektiv på siffrorna.

    Berätta gärna i dina egna ord hur 200 miljoner kronor (jag har inte fått någon länk till denna siffra så jag utgår från att den är sann) spenderat på att se till att vi inte har dolda epidemier väntande, inhuman människobehandling helt i otakt med våra värderingar och att vården äntligen får klara direktiv och förhållningssätt nu är sämre än 400 miljoner kronor/år spenderat på att bekämpa massivt skattefusk på 133 miljarder kronor/år.

    Jag tar upp ovanstående för TS talar om konsekvenser för välfärden för hela Sveriges befolkning om vi får en kostnad på 200 miljoner kronor.
    Ja, du som vill ställa lite siffror i proportion till varandra, här får du lite perspektiv till ditt blödiga hjärta.

    www.tv4play.se/nyheter_och_debatt/tv4nyheterna&videoid=1181428

    Här får du en länk om kostnader. Det kostar Sveriges skattebetalare 110 miljoner I MÅNADEN! att ha illegala invandare kvar i Sverige som staten har identifierat och inte har skäl till att stanna och under denna tid har dom en dagsesättning på 340 kronor om dagen.

    Som svensk har du rätt till ett grundbelopp på 320 kronor om dagen från A-kassan om du inte har varit medlem i ett år som svensk arbetslös. På detta belopp dras det givetvis skatt, som framöver kommer gå till en del av dessa illegala invandrares gratis tandvård, skola och omsorg. Alltså som svensk får du 20 kronor mindre i dagsersättning än om du är en illegal invandrare. Ett illegalt invandrar barn kostar ungefär 80.000 kronor per läsår. Detta kommer vara skattefinansierat med nya förslaget.

    Eftersom Göran Hägglund inte vet hur många i Sverige idag är illegala invandrare så var ett par hundra miljoner en uppskattad siffra från hans del. Själv hörde jag Jimmie Åkesson nämna siffran 1,7 MILJARDER...sedan om detta var årligen vet jag inte.
    Jag gillar hur du drar in dramaten som ett skäl som kostnad i Sveriges statsbudget som om att detta på något sätt skulle rättfärdiga ett beslut som inte generarar varken skatt eller inkomst till Sverige utan endast en massiv utgift och ett orättvist system som säger att moralen är att strunta i att göra rätt för sig.
  • Äldre 6 Mar 18:22
    Kejsar Wilhelm den andre skrev 2011-03-06 15:09:16 följande:
    Att vara papperslös är att vara illegal. Du har inget i det här landet att göra - varför skall du då på snylta på vår välfärd? Inser du inte att detta ger alla världens människor möjlighet att använda vår välfärd gratis.

    För övrigt så erbjöds redan akutvård sedan tidigare.
    vem har sagt att jag är papperslös? vem har sagt att jag snyltar på vår välfärd?
    för övrigt så har även kriminella rättigheter.
  • Äldre 6 Mar 18:23
    ica skrev 2011-03-06 14:21:47 följande:
    Att vi tillåter papperslösa och ger dem vissa förmåner är inte särskilt genomtänkt eller humant.  De får jobba vidriga timmar, utan säkerhet, usla bostäder och luras på lön mm. Bättre att skicka hem dem som inte får stanna. Bland denna grupp finns också ljusskygga individer som ingen borde behövas umgås med. Vem ser till de papparlösa anställningsvillkor? I bästa fall är de daglönare. Mest troliga kommer deras sk arbetsgivare utnyttja dem och inte alltid betala dem. En slags slaveri på ett sätt. En del kommer att bli så desperata att de kommer att begå brott. En del är här för att de är kriminella.  Ska vi ha dem här sk vi ha dem folkbokförda öppet och ärligt.
    det här är det dummaste jag läst på länge..
  • Äldre 6 Mar 18:46
    Apmor2 skrev 2011-03-06 18:23:51 följande:
    det här är det dummaste jag läst på länge..
    Jag tycker inte det var så dumt, hela den här debatten öppnar för en massa olika frågor.
  • Äldre 6 Mar 18:47
    jaghopparhögt skrev 2011-03-06 18:46:14 följande:
    Jag tycker inte det var så dumt, hela den här debatten öppnar för en massa olika frågor.
    bra för dig.
  • Äldre 6 Mar 18:50
    Apmor2 skrev 2011-03-06 18:47:12 följande:
    bra för dig.
    För om de nu får arbeta hur ser man till att de inte behandlas som skit?
  • Tomtef­ar
    Äldre 6 Mar 18:54
    alvaereva skrev 2011-03-06 16:01:05 följande:
    Tyvärr kan man inte vara stolt över att bo i ett land där kärlek, respekt och solidaritet är något som når ut till alla människor.
    Ledsen att väcka dig från flower power året 1967, Välkommen till dystra verkligheten 2011.
  • alvaer­eva
    Äldre 6 Mar 19:09
    Tomtefar skrev 2011-03-06 18:54:06 följande:
    Ledsen att väcka dig från flower power året 1967, Välkommen till dystra verkligheten 2011.
    Själv var jag inte född 1967. Alltså är jag jätteung och har således inte tränat bort min naivitet och övat tillräckligt på en riktigt hård fasad (?) Kräks
  • Äldre 6 Mar 22:58
    Suffering skrev 2011-03-06 14:52:58 följande:
    Dom kom hit i ett enda syfte , att lura Svenska staten ... att kravlöst bli försörjda på svenska skattebetalares pengar och ingenting annat, du tycker således att dom ska belönas med extra förmåner för deras lögner och ondska?

    Varför begriper aldrig folk att vi måste sända ut helt andra signaler utåt, som det är nu så har folk bilden att Sverige är lyckolandet dit alla kan komma och bli försörjda ... bara att komma sen kan hela släkten komma efter, hallelujah

    Förmedlar vi en striktare bild utåt kommer vi slippa den stora strömmen av lycksökare , sk ensamkommande flykting"barn" med en ålder på 26 år kommer bli ett minne blott. Eller är Sveriges stora skattekista utan botten ? har jag missat något?
    Du e klok!
Svar på tråden illegala invandrare sk"papperslösa" får gratis vård och skola