• Tomtef­ar
    Äldre 2 Mar 22:48
    35800 visningar
    524 svar
    524
    35800

    illegala invandrare sk"papperslösa" får gratis vård och skola

    Idag var allianspartierna överens om att illegala invandrare eller "papperslösa" som det politiskt korrekta uttrycket heter ska få gratis vård, skola på svenska skattebetalarnas bekostnad trots att dom uppehåller sig illegalt i landet. Det räknar dom med kommer kosta ett par hundra miljoner kronor om året.

    svtplay.se/v/2345102/papperslosa_kan_fa_vard_och_utbildning

    Diskussionsunderlag.
    Vad kommer detta få för konsekvenser för Sveriges välfärd till den inhemska befolkningen?
    Och hur mycket mer problem kommer detta leda till i Sveriges redan överfulla sjukhusköer etc.. ?
    Och hur mycket tror ni den illegala  invandringen kommer öka?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-03 17:40
    Uppgörelsen mellan partierna kommenteras av Tobias Billström (migrationsministern)i Sveriges Radio där han gör en helomvändning i sin inställning.
    Vård av illegala flyktingar ska bli skattesubventionerat.
    Anhöriginvandringen från somalia ska underlättas m.m.

    sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=4381118

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-07 11:54
    Socialminister Göran Hägglund (KD) öppnar för att ändra högkostnadsskyddet så att patienterna får betala mer för sina läkemedel innan man får ett frikort. Det kan handla om flera hundra kronor om året och det slår framför allt mot den stora gruppen äldre som behandlas med läkemedel.

    www.svd.se/nyheter/inrikes/patienter-kan-fa-betala-mer_5980153.svd

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-10 20:09
    Ett bra youtube klipp som sammanfattar förslaget med diverse intressanta länkar om hur verkligheten ser ut.




    Kostnaden för detta förslag är 1,7 MILJARDER

  • Svar på tråden illegala invandrare sk"papperslösa" får gratis vård och skola
  • Äldre 7 Mar 18:18
    neonguy skrev 2011-03-07 02:13:08 följande:
    Det är möjligt att du har rätt att vi har råd att ta hand om den inhemska befolkningen, det jag i så fall vänder mig emot är att man inte gör det. Och att utlänningar får mer förmåner än den inhemska befolkningen. Varför ska resurserna prioriteras till "flyktingbarnen", som får dygnet-runt service när demensboendena inte har det?
    Jag håller med om att resurser ska först och främst satsas på de behövande i den inhemska befolkningen. De hör ju till den grupp som genererade resurserna till att börja med. Men efter min genomlysning av SDs skuggbudget hittar jag ingen sådan märkvärdig satsning. Pensionärerna fick ingen höjd pension. Man ställde sig bakom ett förslag att sänka pensionen, men det här förslaget är ju både Moderaterna och Socialdemokraterna så gott som överrens om redan och är inget som SD dragit igång. Man ville också göra ett specialpåslag på 600 miljoner kronor/år för bättre mat i vården. Något som bland annat människor på äldreboenden kommer få glädja sig av. Men mer än så hittar jag inte i Skuggbudgeten. Och handen på hjärtat, om vi beklagar oss över 200 miljoner kronor/år samtidigt som vi ger precis 3 ggr mer för ett bättre liv åt våra pensionärer som sitter på äldreboende (de lär vara långt fler än de här illegala invandrarna) så undrar jag vem det är som håller i pengarna och vem det är som tar i? Antingen är 200 miljoner kronor sjukt mycket, eller så är 600 miljoner kronor fantastiskt lite. Hur jag än vänder och vrider på det så hittar jag inte SDs jättesatsning där de hävdar att pengarna borde gå: till pensionärer, till skolan och till vården.

    Titta gärna på min genomlysning av deras Skuggbudget under "Politik" och "Samhälle" här på FL. Jag har startat trådarna under mitt namn, BigDaddy.
  • Äldre 7 Mar 18:21
    Tomtefar skrev 2011-03-07 11:58:34 följande:
    Socialminister Göran Hägglund (KD) öppnar för att ändra högkostnadsskyddet så att patienterna får betala mer för sina läkemedel innan man får ett frikort. Det kan handla om flera hundra kronor om året och det slår framför allt mot den stora gruppen äldre som behandlas med läkemedel.

    www.svd.se/nyheter/inrikes/patienter-kan-fa-b...

    Så alla ni som anser att svenskar kommer inte drabbas av lär er fatta att pengar inte växer på träd och det kommer bli försämrad sjukvård för svenskar. Detta var en nyhet som släpptes samma dag men som inte fick någon större uppmärksamhet.
    Och du menar att du har nu bevisat eller kopplat ihop de två? För att beskeden om detta kom samma dag? Alliansen och Mp ska betala för det här genom att ta mer pengar från gamla människor som behöver medicin? Anser du detta bevisat?
  • Äldre 7 Mar 18:22
    BigDaddy skrev 2011-03-07 18:18:59 följande:
    Jag håller med om att resurser ska först och främst satsas på de behövande i den inhemska befolkningen. De hör ju till den grupp som genererade resurserna till att börja med. Men efter min genomlysning av SDs skuggbudget hittar jag ingen sådan märkvärdig satsning. Pensionärerna fick ingen höjd pension. Man ställde sig bakom ett förslag att sänka pensionen, men det här förslaget är ju både Moderaterna och Socialdemokraterna så gott som överrens om redan och är inget som SD dragit igång. Man ville också göra ett specialpåslag på 600 miljoner kronor/år för bättre mat i vården. Något som bland annat människor på äldreboenden kommer få glädja sig av. Men mer än så hittar jag inte i Skuggbudgeten. Och handen på hjärtat, om vi beklagar oss över 200 miljoner kronor/år samtidigt som vi ger precis 3 ggr mer för ett bättre liv åt våra pensionärer som sitter på äldreboende (de lär vara långt fler än de här illegala invandrarna) så undrar jag vem det är som håller i pengarna och vem det är som tar i? Antingen är 200 miljoner kronor sjukt mycket, eller så är 600 miljoner kronor fantastiskt lite. Hur jag än vänder och vrider på det så hittar jag inte SDs jättesatsning där de hävdar att pengarna borde gå: till pensionärer, till skolan och till vården.

    Titta gärna på min genomlysning av deras Skuggbudget under "Politik" och "Samhälle" här på FL. Jag har startat trådarna under mitt namn, BigDaddy.
    Förlåt. Det ska vara "förslag att sänka skatten på pensionen" och inget annat!!!
  • Manche­ster
    Äldre 7 Mar 20:19
    BigDaddy skrev 2011-03-07 18:18:59 följande:
    Jag håller med om att resurser ska först och främst satsas på de behövande i den inhemska befolkningen. De hör ju till den grupp som genererade resurserna till att börja med. Men efter min genomlysning av SDs skuggbudget hittar jag ingen sådan märkvärdig satsning. Pensionärerna fick ingen höjd pension. Man ställde sig bakom ett förslag att sänka pensionen, men det här förslaget är ju både Moderaterna och Socialdemokraterna så gott som överrens om redan och är inget som SD dragit igång. Man ville också göra ett specialpåslag på 600 miljoner kronor/år för bättre mat i vården. Något som bland annat människor på äldreboenden kommer få glädja sig av. Men mer än så hittar jag inte i Skuggbudgeten. Och handen på hjärtat, om vi beklagar oss över 200 miljoner kronor/år samtidigt som vi ger precis 3 ggr mer för ett bättre liv åt våra pensionärer som sitter på äldreboende (de lär vara långt fler än de här illegala invandrarna) så undrar jag vem det är som håller i pengarna och vem det är som tar i? Antingen är 200 miljoner kronor sjukt mycket, eller så är 600 miljoner kronor fantastiskt lite. Hur jag än vänder och vrider på det så hittar jag inte SDs jättesatsning där de hävdar att pengarna borde gå: till pensionärer, till skolan och till vården.

    Titta gärna på min genomlysning av deras Skuggbudget under "Politik" och "Samhälle" här på FL. Jag har startat trådarna under mitt namn, BigDaddy.
    Vilka är "de" som genererade resurserna? Inte är väl alla delaktiga bara för att de råkar vara födda inom några slumpvis uppritade gränser? Den som inte kan (eller vill) jobba skapar inga resurser, oavsett var han eller hon är född, i alla inte resurser i form av skatteintäkter och det måste väl vara det den här diskussionen handlar om. Jag betalar gärna skatt för att den som inte kan försörja sig på annat sätt ska kunna få exempelvis socialbidrag, men jag har svårt att se hur den svensk som lever på socialbidrag skapar några resurser. Då skapas nog mer av den papperslösa flykting som tjänar 15 kr i timmen svart på att diska i ett restaurangkök.

    Den här fixeringen vid gränser och vem som råkar komma från vilket land känns faktiskt bara löjlig. Varför skulle jag automatiskt vara mindre intresserad av att hjälpa en människa bara för att hon råkar vara född i ett annat land, kanske en annan världsdel, än jag själv? För mig känns det mer självklart att förse en papperslös barnfamilj med sjukvård än att betala socialbidragen till en helyllesvensk latmask som inte vill ta vilket jobb som helst eller som vägrar flytta ifrån en ort med hög arbetslöshet (Jo, jag vet att det finns arbetslösa som gör ALLT för att få jobb och ändå inte lyckas. Deras bidrag har jag inget emot att stå för.). Jag anser mig ha mer gemensamt med en småbarnsmamma från Somalia än med en halvalkoholiserad 55-årig före detta skogsarbetare från Härjedalen. Det känns mer självklart att låta mina skattepengar gå till skolgång för ett kurdiskt flyktingbarn som gömmer sig undan utvisning, än till kristallskådande "jobb-coacher" åt en arbetslös infödd stockholmare, även om jag rentav råkar ha bott granne med den senare.
  • aussie
    Äldre 8 Mar 16:17
    Manchester skrev 2011-03-07 20:19:14 följande:
    Vilka är "de" som genererade resurserna? Inte är väl alla delaktiga bara för att de råkar vara födda inom några slumpvis uppritade gränser? Den som inte kan (eller vill) jobba skapar inga resurser, oavsett var han eller hon är född, i alla inte resurser i form av skatteintäkter och det måste väl vara det den här diskussionen handlar om. Jag betalar gärna skatt för att den som inte kan försörja sig på annat sätt ska kunna få exempelvis socialbidrag, men jag har svårt att se hur den svensk som lever på socialbidrag skapar några resurser. Då skapas nog mer av den papperslösa flykting som tjänar 15 kr i timmen svart på att diska i ett restaurangkök.

    Den här fixeringen vid gränser och vem som råkar komma från vilket land känns faktiskt bara löjlig. Varför skulle jag automatiskt vara mindre intresserad av att hjälpa en människa bara för att hon råkar vara född i ett annat land, kanske en annan världsdel, än jag själv? För mig känns det mer självklart att förse en papperslös barnfamilj med sjukvård än att betala socialbidragen till en helyllesvensk latmask som inte vill ta vilket jobb som helst eller som vägrar flytta ifrån en ort med hög arbetslöshet (Jo, jag vet att det finns arbetslösa som gör ALLT för att få jobb och ändå inte lyckas. Deras bidrag har jag inget emot att stå för.). Jag anser mig ha mer gemensamt med en småbarnsmamma från Somalia än med en halvalkoholiserad 55-årig före detta skogsarbetare från Härjedalen. Det känns mer självklart att låta mina skattepengar gå till skolgång för ett kurdiskt flyktingbarn som gömmer sig undan utvisning, än till kristallskådande "jobb-coacher" åt en arbetslös infödd stockholmare, även om jag rentav råkar ha bott granne med den senare.
    det där är ganska svåra frågor. om man i förlängningen tänker på etiskt ansvar, som naturligt hos människan finns enligt en närhetsprincip. minns inte vilken filosof...peter singer möjligtvis?, som skissar upp ganska många etiska problemställningar, alla hypotetiska, som jag kan se har att göra med vad du skriver.
    i korthet: vem räddar du först - ett av dina egna barn, dvs ett liv, eller 500 (500 liv) okända barn i Kina? Om du måste välja.

    enligt närhetsprincipen finns det nog ingen som skulle spara 500 liv mot detta enda, om det handlar om ens eget barn. Som tur är slipper vi oftast stå inför ett sådant val.

    men glöm den nu. bara tänkte - där har du den mest extrema förlängningen av "problemet" dragen åt ena hållet.
    man måste ha förståelse för att folk premierar grannens väl och ve enligt närhetsprincipen - dvs, hur "irrationellt" det kan te sig att bli mer bestört över att grannen dött i en bilolycka gentemot vetskapen att 76 irakier dött i ett attentat i Baghdad samtidigt, vilket visar att vi anknyter till spillda liv på olika sätt, och har antagligen sedan urminnes tider alltid premierat först familj, därefter vänner, sedan bekanta, bekantas bekanta, etc.
    Detta oavsett nationalitet.

    varför dra upp det här?

    Jo, för, jag försöker förhålla mig till frågan på ett etiskt sätt. Om jag möter en man som saknar papper som är i behov av vård som jag skulle kunna ge honom - säger jag nej på grund av att jag hypotetiskt borde då hjälpa hela världen?
    Nej, jag ger honom vård pg av närhetsprincipen - han är verklig, här och nu, han finns, och jag kan göra skillnad.
    Det kanske är orättvist, men samtidigt har min gärning inte gjort att världen är värre, snarare har jag genererat mer lycka. Så. för mig är argument med "då måste vi hjälpa ALLA" ogiltligt.
    enligt samma princip försvarar jag och hjälper dem jag möter, då jag kan, efter hur mycket jag kan, medan jag inte är särskilt eftersträvansvärd gällande att skänka pengar till organisationer som ringer och ber om bidrag, även om jag vet att det behövs.

    Mitt etiska tänkande är såklart diskutabelt. det betyder att jag om jag levt som tysk under andra världskriget gömt judar i källaren, men inte ALLA. jag hade gjort vad jag kunnat, och gått mycket långt för att skydda dem.
    men antagligen hade jag valt mina egna barn framför den judiske grannens.

    Säkert är i alla fall, att jag försvarat mitt val att om så bara hjälpa en enda jude från nazi-deportering i detta som ni märker helt hypotetiska exempel, även om någon påpekat att min hjälp var onödig medan 6 miljoner inte gick att hjälpa.
  • Velour
    Äldre 8 Mar 19:00

    Läs gärna Baumans bok "Det individualiserade samhället" gällande denna fråga. En ganska tunn bok på 299 sidor...

  • Tomtef­ar
    Äldre 8 Mar 22:12
    Apmor2 skrev 2011-03-06 18:22:49 följande:
    vem har sagt att jag är papperslös? vem har sagt att jag snyltar på vår välfärd?
    för övrigt så har även kriminella rättigheter.
    Jepp, i Sverige får de "vård" med diverse mildrande omständigheter för vidriga brott mot samhället och deras offer. Det heter ju trots allt "kriminalvården" där man numera kan få PUT under sin "vård"tid, även mord.

    www.familjeliv.se/Forum-26-65/m54036825-1.html

    Utomlands tycks de få straff som de får avtjäna och sedan blir avskummen utvisade.

    Detta var lite off topic då jag antar du åsyftar dom där "snälla" illegala invandrarna?
  • Tomtef­ar
    Äldre 8 Mar 22:35
    Manchester skrev 2011-03-07 17:34:22 följande:
    Nåja, ett helt uppslag i SvD och rätt mycket tid/plats även i andra medier. Kanske inte löpet på Aftonbladet, men nog fick det uppmärksamhet. Men så brukar det vara med invandrarfientliga element. Ni anser er aldrig få tillräckligt med uppmärksamhet för "era" frågor.

    Dock tror jag inte att ändringen av högkostnadsskyddet har med vården för papperslösa att göra. Summan har legat stilla i tolv år. Säg något som inte blivit dyrare under den tiden!

    För övrigt så är jag hjärtligt trött på detta eviga dalt med gruppen äldre. Visst finns det en del äldre som har det knapert ekonomisk, men det är precis lika sant att de största förmögenheterna i Sverige finns hos pensionärer. Många som jobbat länge med hög lön har betydligt bättre ekonomi än den genomsnittliga barnfamiljen, exempelvis. Pensionärer har inte längre barn som de måste försörja. Många av dem bor billigt i en bostad med lånen avbetalda. De kan laga sin egen lunch hemma och är inte hänvisade till dyra lunchrestauranger. De behöver inga särskilda arbetskläder. Om den här förändringen slår hårt mot någon så skulle jag snarare säga att det är mot kroniskt sjuka unga vuxna, som kanske aldrig kunnat komma ut i arbetslivet och tjäna pengar så att de kunnat skapa sig en buffert.

    Detta var en lite utvikning, men jag får krupp på alla dessa människor som vill ställa "stackars" pensionärer mot flyktingar. Det är inte särskilt synd om de flesta pensionärerna i Sverige. Då är det betydligt värre att vara illegal invandrare med lunginflammation. Jag kan lätt leva med att mina skattepengar går till den illegala flyktingen istället för till mina föräldrar, båda i 70-årsåldern och med mycket god ekonomi. Faktiskt prioriterar jag flyktingen även framför mina svärföräldrar (drygt 70 och knappt 60). De har en riktigt dålig ekonomi, men det beror inte på att de inte haft chansen, utan på att de aldrig kunnat hålla i pengarna.
    Du ser alltså inte sambandet att höja vårdavgifter samt ge gratis välfärd till illegala invandrare? Som svensk skäms man för sådan här blåögd naivitet så man undrar om allt står rätt till hos dig? Du kanske borde uppsöka vården själv? Lite som att propagera då för att invadera Irak med motiveringen att förstöra massförstörelsevapen då resten av världen vet att det handlar om oljan. Alla jänkare köpte Bush fina argument likt du tycks köpa våran regerings idiotiska förklaring och ser inte sambandet.

    Det är väl meningen med ett välfärdssamhälle att ha just VÄLFÄRD FÖR DEN INHEMSKA BEFOLKNINGEN och jag hade gladeligen sett till så både dina och mina äldre ( vi kommer själva dit en dag ) får unna sig något mer i månaden än bara mediciner och dyrare sjukvård samtidigt som pensioner inte höjs i samma takt. Klart allt har blivit dyrare men i Sverige men nu ska resurser satsas på utländsk befolkning som inte har här att göra. Att du hatar dina föräldrar och svärföräldrar gissar jag är ömsesidigt från deras håll, men att du tycker det är bra att försämra den svenska sjukvården ytterligare för den inhemska befolkningen är skandalöst, den dagen du själv blir drabbad av de försämringarna detta kommer medföra undrar jag vart dina prioriterningar kommer ligga?
  • Tomtef­ar
    Äldre 8 Mar 22:41
    Velour skrev 2011-03-08 19:00:28 följande:
    Läs gärna Baumans bok "Det individualiserade samhället" gällande denna fråga. En ganska tunn bok på 299 sidor...
    Tack, men har redan fullt upp med att läsa om PK-offers desillusionerade verklighet här på familjeliv. 
  • Tomtef­ar
    Äldre 8 Mar 22:43
    BigDaddy skrev 2011-03-07 18:21:32 följande:
    Och du menar att du har nu bevisat eller kopplat ihop de två? För att beskeden om detta kom samma dag? Alliansen och Mp ska betala för det här genom att ta mer pengar från gamla människor som behöver medicin? Anser du detta bevisat?
    Ja.
Svar på tråden illegala invandrare sk"papperslösa" får gratis vård och skola