• Tomtefar

    illegala invandrare sk"papperslösa" får gratis vård och skola

    Idag var allianspartierna överens om att illegala invandrare eller "papperslösa" som det politiskt korrekta uttrycket heter ska få gratis vård, skola på svenska skattebetalarnas bekostnad trots att dom uppehåller sig illegalt i landet. Det räknar dom med kommer kosta ett par hundra miljoner kronor om året.

    svtplay.se/v/2345102/papperslosa_kan_fa_vard_och_utbildning

    Diskussionsunderlag.
    Vad kommer detta få för konsekvenser för Sveriges välfärd till den inhemska befolkningen?
    Och hur mycket mer problem kommer detta leda till i Sveriges redan överfulla sjukhusköer etc.. ?
    Och hur mycket tror ni den illegala  invandringen kommer öka?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-03 17:40
    Uppgörelsen mellan partierna kommenteras av Tobias Billström (migrationsministern)i Sveriges Radio där han gör en helomvändning i sin inställning.
    Vård av illegala flyktingar ska bli skattesubventionerat.
    Anhöriginvandringen från somalia ska underlättas m.m.

    sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=4381118

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-07 11:54
    Socialminister Göran Hägglund (KD) öppnar för att ändra högkostnadsskyddet så att patienterna får betala mer för sina läkemedel innan man får ett frikort. Det kan handla om flera hundra kronor om året och det slår framför allt mot den stora gruppen äldre som behandlas med läkemedel.

    www.svd.se/nyheter/inrikes/patienter-kan-fa-betala-mer_5980153.svd

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-10 20:09
    Ett bra youtube klipp som sammanfattar förslaget med diverse intressanta länkar om hur verkligheten ser ut.




    Kostnaden för detta förslag är 1,7 MILJARDER

  • Svar på tråden illegala invandrare sk"papperslösa" får gratis vård och skola
  • paperplanes
    ica skrev 2011-03-20 08:44:03 följande:
    Vi nekar ingen vård här i Sverige. Men är du inte skriven här får du eller din försäkring betala. Det gäller ju utlandssvenskar. Jag tycker att vi inte ska ha illegala människor här. De måste få vara skrivna här eller bli utvisade. De illegala utnyttjas och behandlas uselt och är rättslösa.
    Vi som bor här har inte gratis vård och skola utan betalar skatt. Jag vill ha fortsatt vård för alla i detta landet. Men vet  att våra skattemedel inte räcker i dagsläget. Hur löser vi det?
    Men hur tycker du isåfall att det ska se ut?

    1. Ponera att någon ligger och krampar utanför akuten, ska vi fortsättningsvis vårda dessa oavsett om de vistas här illegalt eller?
    2. Någon, utan papper, uppsöker vård. Läkaren konstaterar att personen behöver en del vård, annars har vi ett dödsfall inom en vecka. Vad göra?

    Hur vi löser att skattepengarna inte räcker fullt ut till den sjukvård vi vill ha? Jag vet faktiskt inte, det är inte en direkt följd av papperslösas vård. Lite ot men jag har för mig att vi satsar mkt mer pengar än många andra länder men ändå har längre vårdköer. Vet faktiskt inte var det felar, läkare får göra för mkt pappersarbete nämns ibland.   
  • ica
    paperplanes skrev 2011-03-20 15:01:44 följande:
    Men hur tycker du isåfall att det ska se ut?

    1. Ponera att någon ligger och krampar utanför akuten, ska vi fortsättningsvis vårda dessa oavsett om de vistas här illegalt eller?
    2. Någon, utan papper, uppsöker vård. Läkaren konstaterar att personen behöver en del vård, annars har vi ett dödsfall inom en vecka. Vad göra?

    Hur vi löser att skattepengarna inte räcker fullt ut till den sjukvård vi vill ha? Jag vet faktiskt inte, det är inte en direkt följd av papperslösas vård. Lite ot men jag har för mig att vi satsar mkt mer pengar än många andra länder men ändå har längre vårdköer. Vet faktiskt inte var det felar, läkare får göra för mkt pappersarbete nämns ibland.   
    De får ju vård men får även betala via en räkning. De flesta landsting får inte igen pengarna. Men de blir inte nekad vård.
  • paperplanes
    ica skrev 2011-03-20 18:27:41 följande:
    De får ju vård men får även betala via en räkning. De flesta landsting får inte igen pengarna. Men de blir inte nekad vård.
    Om ditt svar på 1 och 2 är att de ska få vård i bägge fall men vi ska skicka en räkning.... mmm... ja, det är bättre än att neka dem vård. Svårt dock att driva in en skuld hos någon som saknar personnummer. 
  • ica
    paperplanes skrev 2011-03-20 21:14:27 följande:
    Om ditt svar på 1 och 2 är att de ska få vård i bägge fall men vi ska skicka en räkning.... mmm... ja, det är bättre än att neka dem vård. Svårt dock att driva in en skuld hos någon som saknar personnummer. 
    Ja, vilket leder till att de får gratis vård i praktiken. Som det varit hittills.
  • Rurik

    Detta är en stor spik i det svenska samhällets likkista, beslut som detta undiminerar solidariteten och viljan att betala skatt, människor kommer att bli alltmer ovilliga att betala skatt när man vet att pengarna slösas bort på utlänningar som fuskat sig hit och bara parasiterar på det svenska samhället. Svenska folkets skattepengar skall gå till det svenska folkets behov!

  • paperplanes
    ica skrev 2011-03-21 08:27:18 följande:
    Ja, vilket leder till att de får gratis vård i praktiken. Som det varit hittills.
    Men, vad är då problemet med den nya reformen? Om det nu redan är så att papperslösa får gratis vård.
  • paperplanes
    Rurik skrev 2011-03-21 11:29:48 följande:
    Detta är en stor spik i det svenska samhällets likkista, beslut som detta undiminerar solidariteten och viljan att betala skatt, människor kommer att bli alltmer ovilliga att betala skatt när man vet att pengarna slösas bort på utlänningar som fuskat sig hit och bara parasiterar på det svenska samhället. Svenska folkets skattepengar skall gå till det svenska folkets behov!
    Jag tycker att tankegångar som dina underminerar solidariteten. Vad blir nästa steg? Vilka parasiter ska ni leta efter att invandrarna är utkastade? Delar man in folk i skattebetalare och icke-skattebetalare och sen tycker att de ska få vård utifrån vilken grupp de tillhör urholkar man all känsla för solidaritet anser jag. 
  • Rurik
    paperplanes skrev 2011-03-21 11:51:59 följande:
    Jag tycker att tankegångar som dina underminerar solidariteten. Vad blir nästa steg? Vilka parasiter ska ni leta efter att invandrarna är utkastade? Delar man in folk i skattebetalare och icke-skattebetalare och sen tycker att de ska få vård utifrån vilken grupp de tillhör urholkar man all känsla för solidaritet anser jag. 
    Det tycker inte jag, varför skall ekonomiska invandrare komma hit och få någon slags självklar "rätt" leva på svenska skattepengar, få fri sjukvärd, skolvård etc etc?? Det är en himmelsvid skillnad mellan infödda svenskar och utlänningar som på eget bevåg kommit hit för att få ett ekonomisk bättre liv utan att bidragit med en enda krona till statskassan, dessutom kommer de flesta av dessa migranter från länder med en från svenska förhållanden mycket annorlunda kultur, religion och mentalitet som gör att dessa individer har mycket svårt att anpassa sig till det svenska samhället. Kontentan av ditt resonemnag är alltså att hela jordens befolkning i princip har rätt till det svenska välfärdsystemet, vilket självklart är fullkomligt orimligt!
  • paperplanes
    Rurik skrev 2011-03-21 12:28:05 följande:
    Det tycker inte jag, varför skall ekonomiska invandrare komma hit och få någon slags självklar "rätt" leva på svenska skattepengar, få fri sjukvärd, skolvård etc etc?? Det är en himmelsvid skillnad mellan infödda svenskar och utlänningar som på eget bevåg kommit hit för att få ett ekonomisk bättre liv utan att bidragit med en enda krona till statskassan, dessutom kommer de flesta av dessa migranter från länder med en från svenska förhållanden mycket annorlunda kultur, religion och mentalitet som gör att dessa individer har mycket svårt att anpassa sig till det svenska samhället. Kontentan av ditt resonemnag är alltså att hela jordens befolkning i princip har rätt till det svenska välfärdsystemet, vilket självklart är fullkomligt orimligt!
    Du presenterar två argument, om jag inte missade ngt, till att papperslösa inte ska få vård(för det är väl det diskussionen handlar om?): 1. De har inte bidragit med en enda krona till statskassan 2. De har svårt att anpassa sig till samhällssystemet. 

    Så, vad säger det om exempelvis mina gamla klienter, pursvenskar, som aldrig arbetat och bara missbrukat och begått brott. ADHD i många fall. Knappast lättanpassade till samhällssystemet. Ska de också exkluderas från vårdsystemet?

    Givetvis kan vi inte inkludera alla på planeten i det svenska välfärdssystemet. Det har jag faktiskt inte påstått. Har folk tagit sig hit illegalt och behöver vård så ska de få det. Vi kan ju rimligtvis inte lämna folk att dö utanför sjukhusen, som jag skrev tidigare så tror jag få vårdanställda skulle låta det ske.

      
  • Tomtefar
    paperplanes skrev 2011-03-21 20:35:19 följande:
    Du presenterar två argument, om jag inte missade ngt, till att papperslösa inte ska få vård(för det är väl det diskussionen handlar om?): 1. De har inte bidragit med en enda krona till statskassan 2. De har svårt att anpassa sig till samhällssystemet. 

    Så, vad säger det om exempelvis mina gamla klienter, pursvenskar, som aldrig arbetat och bara missbrukat och begått brott. ADHD i många fall. Knappast lättanpassade till samhällssystemet. Ska de också exkluderas från vårdsystemet?

    Givetvis kan vi inte inkludera alla på planeten i det svenska välfärdssystemet. Det har jag faktiskt inte påstått. Har folk tagit sig hit illegalt och behöver vård så ska de få det. Vi kan ju rimligtvis inte lämna folk att dö utanför sjukhusen, som jag skrev tidigare så tror jag få vårdanställda skulle låta det ske.

      
    Har folk tagit sig hit illegalt ska de rimligtvis utvisas omgående. De får akutvård här...som jag redan nämnt finns i system redan nu. Sedan skickas räkningen till dom i deras hemländer. Sverige ska inte bidra till flyktingsmugglares fortsatta verksamhet. End of story.
Svar på tråden illegala invandrare sk"papperslösa" får gratis vård och skola