• Tomtefar

    illegala invandrare sk"papperslösa" får gratis vård och skola

    Idag var allianspartierna överens om att illegala invandrare eller "papperslösa" som det politiskt korrekta uttrycket heter ska få gratis vård, skola på svenska skattebetalarnas bekostnad trots att dom uppehåller sig illegalt i landet. Det räknar dom med kommer kosta ett par hundra miljoner kronor om året.

    svtplay.se/v/2345102/papperslosa_kan_fa_vard_och_utbildning

    Diskussionsunderlag.
    Vad kommer detta få för konsekvenser för Sveriges välfärd till den inhemska befolkningen?
    Och hur mycket mer problem kommer detta leda till i Sveriges redan överfulla sjukhusköer etc.. ?
    Och hur mycket tror ni den illegala  invandringen kommer öka?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-03 17:40
    Uppgörelsen mellan partierna kommenteras av Tobias Billström (migrationsministern)i Sveriges Radio där han gör en helomvändning i sin inställning.
    Vård av illegala flyktingar ska bli skattesubventionerat.
    Anhöriginvandringen från somalia ska underlättas m.m.

    sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=4381118

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-07 11:54
    Socialminister Göran Hägglund (KD) öppnar för att ändra högkostnadsskyddet så att patienterna får betala mer för sina läkemedel innan man får ett frikort. Det kan handla om flera hundra kronor om året och det slår framför allt mot den stora gruppen äldre som behandlas med läkemedel.

    www.svd.se/nyheter/inrikes/patienter-kan-fa-betala-mer_5980153.svd

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-10 20:09
    Ett bra youtube klipp som sammanfattar förslaget med diverse intressanta länkar om hur verkligheten ser ut.




    Kostnaden för detta förslag är 1,7 MILJARDER

  • Svar på tråden illegala invandrare sk"papperslösa" får gratis vård och skola
  • KlasKristian
    paperplanes skrev 2011-03-21 11:51:59 följande:
    Jag tycker att tankegångar som dina underminerar solidariteten. Vad blir nästa steg? Vilka parasiter ska ni leta efter att invandrarna är utkastade? Delar man in folk i skattebetalare och icke-skattebetalare och sen tycker att de ska få vård utifrån vilken grupp de tillhör urholkar man all känsla för solidaritet anser jag. 
    Man kan väl dela in folk i sådana som är här lagligt och sådana som myglat sig in och är här illegalt? De allra flesta invandrare hamnar tack och lov i den första gruppen, vilket också skjuter ditt argument om att "invandrarna" ska kastas ut i sank.

    Jag menar fortfarande att om man vill åtnjuta ett lands välfärd är det en väldigt bra början att inte mygla sig in i landet det första man gör. 
    Den som uppvaktar KlasKristian må känna till hans kroppsodör - Gammalt djungelordspråk
  • ica
    paperplanes skrev 2011-03-21 11:48:38 följande:
    Men, vad är då problemet med den nya reformen? Om det nu redan är så att papperslösa får gratis vård.
    Problemet är att papperslösa är illegala. De utnyttjas av arbetsgivare, kan inte bråka om arbetsvillkor eller utebliven lön. De är en underklass som får sämsta bostaden. Jag tycker helt enkelt att vi ine ska ha papperslösa. Antingen lever du här öppet, ärligt och legalt eller så flyttar du härifrån.
  • Sötnöten
    Rurik skrev 2011-03-21 11:29:48 följande:
    Detta är en stor spik i det svenska samhällets likkista, beslut som detta undiminerar solidariteten och viljan att betala skatt, människor kommer att bli alltmer ovilliga att betala skatt när man vet att pengarna slösas bort på utlänningar som fuskat sig hit och bara parasiterar på det svenska samhället. Svenska folkets skattepengar skall gå till det svenska folkets behov!
  • ica
    KlasKristian skrev 2011-03-22 00:47:26 följande:
    Man kan väl dela in folk i sådana som är här lagligt och sådana som myglat sig in och är här illegalt? De allra flesta invandrare hamnar tack och lov i den första gruppen, vilket också skjuter ditt argument om att "invandrarna" ska kastas ut i sank.

    Jag menar fortfarande att om man vill åtnjuta ett lands välfärd är det en väldigt bra början att inte mygla sig in i landet det första man gör. 
    Och vi har en generös flyktingpolitik. Men alla som vill komma hit är inte flyktingar utan de vill få det ekonomiskt bättre.
  • Sötnöten
    ica skrev 2011-03-22 17:02:13 följande:
    Och vi har en generös flyktingpolitik. Men alla som vill komma hit är inte flyktingar utan de vill få det ekonomiskt bättre.
    Och den förbättrade ekonomin ska jag stå för?! NEj, tacka faaan för det!!!!!

    Det kan du FETGLÖMMA!

    Tänk va bra det vore om de som ville ha in invandrare kunde betala den skatt som denna ekonomi skulle täcka, å de som INTE ville (jag) slap!! Tänk om det vore frivilligt, precis som det e att ge bidrag till RK och dylikt! Ja det vore det bästa! Då skulle jag slippa ge mina hushållspengar till parasiterna!

    Parasit=Parasitism är en form av symbiotiskt förhållande mellan organismer där den ena organismen, parasiten, utnyttjar värdorganismen för egen vinning på ett varaktigt sätt. En parasit är en objuden gäst. Ordet kommer från grekiskans para, "vid", och sitos, "mat" eller "föda". Studiet av parasiter kallas parasitologi. Hos forntidens greker användes uttrycket ursprungligen dels om religiösa tjänstemän som betalades genom att de uppbar helpension, dels om medföljare till högre ämbetsmän som medbjöds i officiella sammanhang. Ordet fick med tiden en lägre mening av snyltgäst. 

    JAG VILL INTE BETALA FÖR ANDRA! 
  • paperplanes
    EvelynB skrev 2011-03-22 17:29:39 följande:
    Och den förbättrade ekonomin ska jag stå för?! NEj, tacka faaan för det!!!!!

    Det kan du FETGLÖMMA!

    Tänk va bra det vore om de som ville ha in invandrare kunde betala den skatt som denna ekonomi skulle täcka, å de som INTE ville (jag) slap!! Tänk om det vore frivilligt, precis som det e att ge bidrag till RK och dylikt! Ja det vore det bästa! Då skulle jag slippa ge mina hushållspengar till parasiterna!

    Parasit=Parasitism är en form av symbiotiskt förhållande mellan organismer där den ena organismen, parasiten, utnyttjar värdorganismen för egen vinning på ett varaktigt sätt. En parasit är en objuden gäst. Ordet kommer från grekiskans para, "vid", och sitos, "mat" eller "föda". Studiet av parasiter kallas parasitologi. Hos forntidens greker användes uttrycket ursprungligen dels om religiösa tjänstemän som betalades genom att de uppbar helpension, dels om medföljare till högre ämbetsmän som medbjöds i officiella sammanhang. Ordet fick med tiden en lägre mening av snyltgäst. 

    JAG VILL INTE BETALA FÖR ANDRA! 
    snygg människosyn. Jag gissar, på allvar, att du även skulle vilja kunna kryssa för andra poster för vad din skatt ska gå till? Försvar, nej. Skola, ok. Alkoholister, nej. osv

     
  • ica
    EvelynB skrev 2011-03-22 17:29:39 följande:
    Och den förbättrade ekonomin ska jag stå för?! NEj, tacka faaan för det!!!!!

    Det kan du FETGLÖMMA!

    Tänk va bra det vore om de som ville ha in invandrare kunde betala den skatt som denna ekonomi skulle täcka, å de som INTE ville (jag) slap!! Tänk om det vore frivilligt, precis som det e att ge bidrag till RK och dylikt! Ja det vore det bästa! Då skulle jag slippa ge mina hushållspengar till parasiterna!

    Parasit=Parasitism är en form av symbiotiskt förhållande mellan organismer där den ena organismen, parasiten, utnyttjar värdorganismen för egen vinning på ett varaktigt sätt. En parasit är en objuden gäst. Ordet kommer från grekiskans para, "vid", och sitos, "mat" eller "föda". Studiet av parasiter kallas parasitologi. Hos forntidens greker användes uttrycket ursprungligen dels om religiösa tjänstemän som betalades genom att de uppbar helpension, dels om medföljare till högre ämbetsmän som medbjöds i officiella sammanhang. Ordet fick med tiden en lägre mening av snyltgäst. 

    JAG VILL INTE BETALA FÖR ANDRA! 
    Jag vill inte betala för de som inte är skrivna i sverige via skattsedeln. Vill jag ge andra grupper pengar finns det gott om insamlingar. Jag vill ge av eget val inte tvång. Inte när våra skattepengar inte räcker till oss själva.
  • Rurik
    paperplanes skrev 2011-03-21 20:35:19 följande:
    Du presenterar två argument, om jag inte missade ngt, till att papperslösa inte ska få vård(för det är väl det diskussionen handlar om?): 1. De har inte bidragit med en enda krona till statskassan 2. De har svårt att anpassa sig till samhällssystemet. 

    Så, vad säger det om exempelvis mina gamla klienter, pursvenskar, som aldrig arbetat och bara missbrukat och begått brott. ADHD i många fall. Knappast lättanpassade till samhällssystemet. Ska de också exkluderas från vårdsystemet?

    Givetvis kan vi inte inkludera alla på planeten i det svenska välfärdssystemet. Det har jag faktiskt inte påstått. Har folk tagit sig hit illegalt och behöver vård så ska de få det. Vi kan ju rimligtvis inte lämna folk att dö utanför sjukhusen, som jag skrev tidigare så tror jag få vårdanställda skulle låta det ske.

      
    Du menar alltså att utlänningar ,som till råga befinner sig här illegalt, ska ha precis samma rätt till det svenska välfärdsystemet/skattepengar som infödda svenskar? Det är iallafall det du skriver och jag finner resonemanget helt orimligt, svenskar i sitt eget land ska självklart få den hjälp som finns att få, utlänningar som medvetet tagit sig hit på eget bevåg(hur har de råd att överhuvudtaget ta sig hit!??)och befinner sig här illegalt  ska inte alls ha någon självklar rätt att uttnyttja vårat välfärdsystem, då belönar man ett kriminellt beteende och strömmen av illegala invandrare kommer bara öka och öka och till sist belasta systemet så mycket att allt kollapsar. Vad är det för "humanitet"??
  • Rurik

    Till nöds kan jag gå med på AKUT sjukvård men den vården måste vara sammankopplad med att  illegale invandraren skickas hem omedelbart så fort vården är avslutad.

  • Quintus Zebra
    Rurik skrev 2011-03-23 11:35:53 följande:
    Till nöds kan jag gå med på AKUT sjukvård men den vården måste vara sammankopplad med att  illegale invandraren skickas hem omedelbart så fort vården är avslutad.
    Vilket leder till att folk inte söker hjälp.

    Och vad gör man med den papperslösa om h*n kommer ifrån ett land som inte tar emot folk som flytt? Eller om h*n vägrar berätta var h*n kommer ifrån?

    Låser man då in personen på häktet eller det s.k. förvaret på obestämd framtid? Eller vad gör man?
Svar på tråden illegala invandrare sk"papperslösa" får gratis vård och skola