• Tomtef­ar
    Äldre 2 Mar 22:48
    35806 visningar
    524 svar
    524
    35806

    illegala invandrare sk"papperslösa" får gratis vård och skola

    Idag var allianspartierna överens om att illegala invandrare eller "papperslösa" som det politiskt korrekta uttrycket heter ska få gratis vård, skola på svenska skattebetalarnas bekostnad trots att dom uppehåller sig illegalt i landet. Det räknar dom med kommer kosta ett par hundra miljoner kronor om året.

    svtplay.se/v/2345102/papperslosa_kan_fa_vard_och_utbildning

    Diskussionsunderlag.
    Vad kommer detta få för konsekvenser för Sveriges välfärd till den inhemska befolkningen?
    Och hur mycket mer problem kommer detta leda till i Sveriges redan överfulla sjukhusköer etc.. ?
    Och hur mycket tror ni den illegala  invandringen kommer öka?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-03 17:40
    Uppgörelsen mellan partierna kommenteras av Tobias Billström (migrationsministern)i Sveriges Radio där han gör en helomvändning i sin inställning.
    Vård av illegala flyktingar ska bli skattesubventionerat.
    Anhöriginvandringen från somalia ska underlättas m.m.

    sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=4381118

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-07 11:54
    Socialminister Göran Hägglund (KD) öppnar för att ändra högkostnadsskyddet så att patienterna får betala mer för sina läkemedel innan man får ett frikort. Det kan handla om flera hundra kronor om året och det slår framför allt mot den stora gruppen äldre som behandlas med läkemedel.

    www.svd.se/nyheter/inrikes/patienter-kan-fa-betala-mer_5980153.svd

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-10 20:09
    Ett bra youtube klipp som sammanfattar förslaget med diverse intressanta länkar om hur verkligheten ser ut.




    Kostnaden för detta förslag är 1,7 MILJARDER

  • Svar på tråden illegala invandrare sk"papperslösa" får gratis vård och skola
  • Äldre 22 Jun 11:22
    Quintus Zebra skrev 2011-06-22 11:09:33 följande:
    Du vill inte ha akutvård till alla i Sverige?

    Så i praktiken menar du att ett svenska läkare bara skall stå och se på när ett  litet barn dör, bara för att det barnet råkar ha haft oturen att ha föräldrar som enligt dig är "illegala"?
    Och här måste man dra till med ytterligheter i sin argumentation ser jag.
    Självklart vill jag inte att ett litet barn dör. Men i samband med vården ska även rätt mydighetspersoner tillkallas, polis, migrationsverket etc för att se till att den illegala familjen gör rätt för sig.
  • Velour
    Äldre 22 Jun 11:34
    Lilo82 skrev 2011-06-22 11:18:00 följande:
    Rätta mig då om jag har fel, så desas "papperslösa" flyktingar uppehåller sig alltså inte i landet utan tillstånd? Om det finns ett avvisnings- eller utvisningsbeslut på dessa personer och de fortfarande befinner sig i landet kan de dessutom dömmas till böter eller fängelse. Om inte det är definitionen på kriminell så vet inte jag vad det är.

    För övrigt är "papperslös" är en ny benämning, från franskans sans papier, men innebörden är enligt mig detsamma som illegal invandrare. Personerna i fråga har inga officiella dokument för sin vistelse i landet.
    Ska en byråkratisk bestämd titel på folk sätta ribban för deras mänskliga värde? Ska man se på dessa människor och jämföra dem med onda och kriminella för att det står "illegal invandrare" på papper?

    Det är därför det finns läkare som ger dem vård, för att det för dem är helt absurdt att dessa flyktingar, som egentligen är människor, ska ställas under en titel istället för över den.
     
  • jagvet­allt
    Äldre 22 Jun 11:45
    Quintus Zebra skrev 2011-06-22 11:09:33 följande:
    Du vill inte ha akutvård till alla i Sverige?

    Så i praktiken menar du att ett svenska läkare bara skall stå och se på när ett  litet barn dör, bara för att det barnet råkar ha haft oturen att ha föräldrar som enligt dig är "illegala"?
    gäller att prioritera som allt annat, tråkigt för ungen men så är det.
  • Äldre 22 Jun 11:51
    jagvetallt skrev 2011-06-22 11:45:36 följande:
    gäller att prioritera som allt annat, tråkigt för ungen men så är det.
    Hmmm, hoppas att det svaret inte är seriöst.

    Barns liv är alltid nummer ett i min prioritet. Och jag är rätt säker på att de flesta håller med egentligen. Sverige är ett otroligt rikt land. Klart att vi inte skall ha läkare som låter folk dö bara för att de kanske har gjort "fel val" i livet.

    Alla har rätt till akutvård. Massmördare har det, och självklart har papperslösa det också.
  • jagvet­allt
    Äldre 22 Jun 11:54
    Quintus Zebra skrev 2011-06-22 11:51:44 följande:
    Hmmm, hoppas att det svaret inte är seriöst.

    Barns liv är alltid nummer ett i min prioritet. Och jag är rätt säker på att de flesta håller med egentligen. Sverige är ett otroligt rikt land. Klart att vi inte skall ha läkare som låter folk dö bara för att de kanske har gjort "fel val" i livet.

    Alla har rätt till akutvård. Massmördare har det, och självklart har papperslösa det också.
    nja, att barn ska prioriteras först är ju fel, den som är svensk medborgare samt sjukast ska prioriteras först, sen tar man de en efter en, jag har inget emot att man hjälper dessa, men det får ske när det finns tid och möjlighet, får inte sabba vården i övrigt.
  • Äldre 22 Jun 12:03
    Lilo82 skrev 2011-06-22 11:22:11 följande:
    Och här måste man dra till med ytterligheter i sin argumentation ser jag.
    Självklart vill jag inte att ett litet barn dör. Men i samband med vården ska även rätt mydighetspersoner tillkallas, polis, migrationsverket etc för att se till att den illegala familjen gör rätt för sig.
    Ja, man måste se vad ditt resonemang leder till. "Illegala invandrare" är inga monster. De är vanliga människor, föräldrar och barn.

    Du menar att se till att dessa människor inte vågar söka vård till sina barn och sig själva?
  • Äldre 22 Jun 12:04
    Velour skrev 2011-06-22 11:34:35 följande:
    Ska en byråkratisk bestämd titel på folk sätta ribban för deras mänskliga värde? Ska man se på dessa människor och jämföra dem med onda och kriminella för att det står "illegal invandrare" på papper?

    Det är därför det finns läkare som ger dem vård, för att det för dem är helt absurdt att dessa flyktingar, som egentligen är människor, ska ställas under en titel istället för över den.
    Då säger jag så här, ignorera titel i sig och se till det faktum att dessa personer befinner sig illegalt i landet. Därmed också det som jag skrev att om de söker vård, om förslaget accepteras, så ska även korrekta myndigheter kontaktas. Polis t.ex. om utvisningsbeslut finns.

    Dessutom försöker jag se mer långsiktigt istället, om sjukvården blev gratis för illegala invandrare så tror jag cyniskt nog att vi kommer att se en ökning av antalet illegala invandrare i landet.
  • Äldre 22 Jun 14:41
    Lilo82 skrev 2011-06-22 12:04:05 följande:
    Då säger jag så här, ignorera titel i sig och se till det faktum att dessa personer befinner sig illegalt i landet. Därmed också det som jag skrev att om de söker vård, om förslaget accepteras, så ska även korrekta myndigheter kontaktas. Polis t.ex. om utvisningsbeslut finns.

    Dessutom försöker jag se mer långsiktigt istället, om sjukvården blev gratis för illegala invandrare så tror jag cyniskt nog att vi kommer att se en ökning av antalet illegala invandrare i landet.
    Vi skall förvägra människor akutvård för att du TROR att det kan öka invandringen?

    Tror du verkligen att det är så attraktivt att leva på flykt från myndigheter och utan rättigheter i ett land?
  • liji77
    Äldre 22 Jun 15:02

    Ingen människa vägras vård om man söker akut på akuten. Det är sedan när räkningen ska skickas hem som det blir problem. Det finns människor som har kroniska sjukdomar som inte kan söka vård eller få mediciner pga att de är papperslösa. Mao lider de i onödan och går en förtidig död till mötes. Kvinnor som kommer till förlossningen när de ska föda får altid hjälp. Sedan försvinner de. Ni som varit gravida och fött barn vet att komplikationer kan uppstå. Det finns kvinnor som dött bla pga Havandeskapsförgiftning.

    Det är klart att jag som "hederlig" svensk tycker att det är viktigt att man gör rätt för sig. Jag står fint i kö och betalar min TV-licens. Det gör väl alla?

    Jag träffade en gång en kvinna som länge försökt bli gravid. När hon äntligen blev gravid, så insjuknade hon. När hennes barn var fött, så tvingades hon söka vård utanför sitt land för de kunde inte hjälpa henne. I panik sökte hon vård i Sverige och tvingades lämna sitt barn i hemlandet i brådrasket. Jag träffade henne när vi insåg att hennes hemland hade rätt - det såg mycket mörkt ut för henne. Kanske skulle svensk sjukvård kunna rädda hennes liv, men hon var inte svensk medborgare. Där låg hon. Döende pga komplikationer av sin graviditet med sitt efterlängtade barn långt borta. Jag vet inte hur det gick. Hoppas dock innerligt attt hon fick hålla sitt barn i famnen igen.

  • Äldre 22 Jun 15:07
    jagvetallt skrev 2011-06-22 11:54:21 följande:
    nja, att barn ska prioriteras först är ju fel, den som är svensk medborgare samt sjukast ska prioriteras först, sen tar man de en efter en, jag har inget emot att man hjälper dessa, men det får ske när det finns tid och möjlighet, får inte sabba vården i övrigt.
    Vården skall prioritera de som är sjukas. När det gäller akut vård skal läkare inte bry sig om personens härkomst.
Svar på tråden illegala invandrare sk"papperslösa" får gratis vård och skola