• Anonym (Oförs­tående­)
    Äldre 2 Jun 12:32
    54931 visningar
    717 svar
    717
    54931

    Fattar mig ej på vissa fattiga

    Jag har nu läst denna blogg: http://blogg.aftonbladet.se/barnfattigbloggen
    I några dagar och förstår mig inte på vissa av dessa föräldrar hur de tänker, om någon förstår snälla förklara.
    Men om man är fattig och inte har pengar så att de räcker varför då ta en semesterresa på kredit? Detta gör i sin tur att de har ännu svårare att klara ekonomin och så fortsätter det neråt i en nedgående spiral.
    Samma med studenten varför ska föräldrarna betala för stundenten detta gäller en vuxen individ som ofta är 18 år eller äldre?

    Jag är endast 24 år men jag fick betala min student själv utom festen som jag fick betala halva matkostnaden och mina föräldrar andra halvan vilket blev ca 300 kr för dem och 800 kr för mig.

    Nu är jag ensamstående ung mamma och har kanske 100 - 1000 kr mer än existensnivå enligt soc. Jag lever efter min plånbok jag försöker spara till semester och spara till oförutsedda händelser. Köper mycket begagnat och verkligen frågar om jag behöver något.
    Mitt barn har aldrig nekats något h*n verkligen behöver men när den är gammal nog så kommer den att få börja sommarjobba och jobba på helger osv. Detta spelar ingen roll hur mycket jag tjänar utan detta är för attt mitt barn ska få större möjligheter i sitt liv senare.

  • Svar på tråden Fattar mig ej på vissa fattiga
  • Gissa
    Äldre 2 Jun 15:42
    #51

    Ja det blir ju som en negativ spiral om man aldrig får en chans att komma ikapp.


    Många tvingas skjuta upp sina räkningar för att ha råd med maten månaden ut, nästa månad kanske det kommer lite pengar men dom går då åt till att lösa förra måadens räkningar.


    Många verkar tro att det FINNS pengar men att man bara väljer att slösa dom på cigaretter eller annat men i många fall så får man inte ut mer än att det räcker till just hyran och maten, och man kanske inte ens har råd att betala för mediciner eller tandläkare.


    För många människor är det en katastrof att få hem en lapp från skolan där man vill ha med matsäck och fickpengar till glass.

  • Faluma­mman
    Äldre 2 Jun 15:44
    #52

    jag håller med dig TS. är man 18 så kan man ta ett extra jobb eller så har man hunnit sommarjobba flera sommrar i rad och har kunnat spara undan lite.


    nu har jag bara en 6 och en 3-åring och inga tonåringar. men jag hade nog betalat för allt iaf Skäms mest för att jag inte vill att barnet ska bli lidande och utanför. det handlar om en av de största dagarna i livet. däremot körkort får barnet betala för själv


     


  • Kimona
    Äldre 2 Jun 15:53
    #53

    Jag vet inte heller TS. Jag har aldrig haft det gott ställt och har därför aldrig åkt på semester. Visst, ibland åkte vi inom Sverige eller till Danmark över dagen, men det kostar ju inte så mycket.

    Vi har ett kreditkort (eller sambon har rättare sagt) där det är räntefritt i tre månader. Vi använder det BARA om vi vet att vi kan betala tillbaka allt inom de tre månaderna eller så snart som möjligt efter. Räntan blir därefter 3% så det är inte jättedyrt.

    Vår bäddsoffa gick sönder, den var gammal och vi har ingen säng, så vi köpte en ny på kredit. Den är snart avbetald (köptes i Februari) och så köpte vi en ny kyl med frys då vi innan hade en liten kyl och en gammal liten frys som bägge inte höll kylan och drog apmycket el. Den betalades av på någon månad.

    Skulle aldrig falla mig in att ta lån eller använda kredit för någon resa, bröllop, bil o.s.v och skulle vi behöva låna pengar till mat har jag världens snällaste svärmor som vi kan låna av.

  • Äldre 2 Jun 15:56
    #54
    Gissa skrev 2011-06-02 15:38:06 följande:

     


    Min bästa vän i är i den här situationen.


    Många dagar har hon inte ätit nåt annat än havregrynsgröt eller makaroner och om hon skulle se denna trådstart så skulle hon nog gå ut i skogen och ta livet av sig.


    I min vänkrets hjälper vi varandra. Om en hel vänkrets har det så ialla att man inte kan hjälpa varandra, kan man ju undra vad som är fel med Sverige.
  • Anonym (Bara läst ts)
    Äldre 2 Jun 15:56
    #55
    riboflavin skrev 2011-06-02 15:41:46 följande:
    Jag har bra mycket mer respekt för en person som inser sina egna begränsningar och som har integritet nog att utgår från sina egna förutsättningar än en som drar på sig utgifter den inte har råd med för att det ska vara så.
    Har en kompis som just fllyttat till en 4:a med sina tre barn eftersom "barn ska ha eget rum", hon som hade dåligt med pengar redan innan kommer nu få betala ytterligare 1200 kr ur egen fick eftersom soc absolut inte kan förstå varför hennes 2 småttingar inte kan dela rum (jag håller med dom).
    Hon lägger själv upp för att aldrig ha pengar över till ens en liten utflykt.

    En annan bekant lever gott på sin lilla deltidslön och bor med sina 2 barn i en mindre 2:a och omsätter månadsvis bra mycket mindre än motsvarande socialbidragsnorm för familjen.

    Jag har som sagt själv levt långt under norm utan att tycka att det kändes det minsta fattigt, kanske för att jag inte anser att man behöver visa sig rik inför andra.

    Jag säger inte emot dig! Jag skriver bara att jag förstår att vissa människor inte riktigt klarar av att stå emot pressen. Det handlar givetvis om mognad i sitt tänkande men jag vill inte påstå att det är vad det handlar om i alla fattiga fall. Alla har inte möjlighet att prioritera annorlunda, jag tänker främst på ensamstående mammor till kroniskt sjuka barn som har offrat arbete och allt för sina kära barn just för att de inte har någon annan att vända sig till och som till slut inte får behålla sitt jobb.


    Man ska var evigt tacksam för det man har i livet men tänk på alla de ensamma som inte har någon att vända sig till. Fy fan säger jag bara och jag lovar, alla har inte möjligheten att prioritera sin ekonomi annorlunda.

  • Äldre 2 Jun 16:06
    #56

    Många fattiga röker dessutom. Tycker det är tragiskt när man inte "har råd" att låta sitt barn rida eller få ny skor men röka ett paket cigaretter om dagen har man råd med...

  • Anonym (Bara läst ts)
    Äldre 2 Jun 16:09
    #57
    hannis skrev 2011-06-02 16:06:26 följande:
    Många fattiga röker dessutom. Tycker det är tragiskt när man inte "har råd" att låta sitt barn rida eller få ny skor men röka ett paket cigaretter om dagen har man råd med...
    Ja det är verkligen omoget tänkande!
  • Äldre 2 Jun 16:17
    #58
    Anonym (Bara läst ts) skrev 2011-06-02 15:56:49 följande:

    Jag säger inte emot dig! Jag skriver bara att jag förstår att vissa människor inte riktigt klarar av att stå emot pressen. Det handlar givetvis om mognad i sitt tänkande men jag vill inte påstå att det är vad det handlar om i alla fattiga fall. Alla har inte möjlighet att prioritera annorlunda, jag tänker främst på ensamstående mammor till kroniskt sjuka barn som har offrat arbete och allt för sina kära barn just för att de inte har någon annan att vända sig till och som till slut inte får behålla sitt jobb.


    Man ska var evigt tacksam för det man har i livet men tänk på alla de ensamma som inte har någon att vända sig till. Fy fan säger jag bara och jag lovar, alla har inte möjligheten att prioritera sin ekonomi annorlunda.


    Självklart kan den som helt saknar inkomst inte prioritera om, man kan ju inte leva på luft. Men den som har en inkomst som överstiger normen får anpassa sig efter denna tycker jag, och lever man på försörjningsstöd så måste man helt enkelt lägga ifrån sig de utgifter som inte ingår i normen om man inte vill leva "fattigt". 

    Jag och sambon har tidigare aldrig kommit upp i normen, och trots att våran inkomst sista året varit relativt hög så har vi fortfarande ganska låga utgifter (vi har unnat oss ett riktigt hem) eftersom min sambo bara haft vikariat. Nu har han fast jobb och jag pluggar, men vi ligger ändå under motsvarande norm för 2 vuxna. (enligt http://www.socialstyrelsen.se/ekonomisktbistand/forsorjningsstod/provberakning så ligger normen för oss 2 på 6120 utöver hyra mm. vi ligger på 900 kr över den summan varje månad inkl boendekostnad)

    Kan du då förstå hur jag inte fattar att folk kan göra av med såpass mycket och ändå kräva mer? Det kan inte ha att göra med något annat än för höga utgifter.
  • Kimona
    Äldre 2 Jun 16:17
    #59
    hannis skrev 2011-06-02 16:06:26 följande:
    Många fattiga röker dessutom. Tycker det är tragiskt när man inte "har råd" att låta sitt barn rida eller få ny skor men röka ett paket cigaretter om dagen har man råd med...
    Jag förstår det inte heller. Nu är ju jag iofs rökare. Röker max 5 cigaretter om dagen och de betalas med mina nöjespengar (kanske 200-300 i månaden) och skulle aldrig ta från matpengar eller räkningspengarna till sånt.
  • Gissa
    Äldre 2 Jun 16:20
    #60
    riboflavin skrev 2011-06-02 16:17:01 följande:
    lever man på försörjningsstöd så måste man helt enkelt lägga ifrån sig de utgifter som inte ingår i normen om man inte vill leva "fattigt".
    Jag är SÅ nyfiken på hur man gör när man "lägger ifrån sig" utgifter?
    Struntar man bara i att betala vissa räkningar eller?
Svar på tråden Fattar mig ej på vissa fattiga