• Anonym (Oförstående)

    Fattar mig ej på vissa fattiga

    Jag har nu läst denna blogg: http://blogg.aftonbladet.se/barnfattigbloggen
    I några dagar och förstår mig inte på vissa av dessa föräldrar hur de tänker, om någon förstår snälla förklara.
    Men om man är fattig och inte har pengar så att de räcker varför då ta en semesterresa på kredit? Detta gör i sin tur att de har ännu svårare att klara ekonomin och så fortsätter det neråt i en nedgående spiral.
    Samma med studenten varför ska föräldrarna betala för stundenten detta gäller en vuxen individ som ofta är 18 år eller äldre?

    Jag är endast 24 år men jag fick betala min student själv utom festen som jag fick betala halva matkostnaden och mina föräldrar andra halvan vilket blev ca 300 kr för dem och 800 kr för mig.

    Nu är jag ensamstående ung mamma och har kanske 100 - 1000 kr mer än existensnivå enligt soc. Jag lever efter min plånbok jag försöker spara till semester och spara till oförutsedda händelser. Köper mycket begagnat och verkligen frågar om jag behöver något.
    Mitt barn har aldrig nekats något h*n verkligen behöver men när den är gammal nog så kommer den att få börja sommarjobba och jobba på helger osv. Detta spelar ingen roll hur mycket jag tjänar utan detta är för attt mitt barn ska få större möjligheter i sitt liv senare.

  • Svar på tråden Fattar mig ej på vissa fattiga
  • aussie
    Dr Mupp skrev 2011-06-07 20:28:01 följande:
    Va?! Vart har jag skrivit att rika/medelklassen sitter i parken och fikar? Jag skrev att man får anpassa sig efter inkomsterna. Om fika i parken är det enda man kan ha råd med så är det iaf bättre än att sitta inne i lägenheten hela tiden och klaga över allt man inte kan göra.
    Precis. Och vad är det som säger att de inte redan sitter i parken?
  • Dr Mupp
    aussie skrev 2011-06-07 20:38:42 följande:
    Precis. Och vad är det som säger att de inte redan sitter i parken?
    Perfekt då gör de ju nått, en bra början. I parken kan de sen kanske träffa andra familjer, skaffa sig ett umgänge och ett socialt nätverk.
    Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • Sömnstörd
    Themis skrev 2011-06-07 20:19:42 följande:
    Kan du inte bara erkänna att du är negativ?
    Kan du hålla en saklig diskussion?
    Personangreepp tillhör inte det även om du tror det.
  • Sömnstörd
    Dr Mupp skrev 2011-06-07 20:35:33 följande:
    Det är just det som har med syn på världen att göra. Jag försöker alltid se lösningar. Klart inte allt kommer att fungera för alla men det är väl bättre att se lösningar och hoppas att de fungerar än att bara se problem och inte ens föröska lösa dem?

    Visst kanske finns det familjer som helst saknar umgänge och som helt saknar saker sen tidigare, men dessa måste ju ändå vara i minoritet. De flesta känner nån, de flesta har iaf lite grejer hemma och då kanske det finns lösningar. Lösningen är säkert inte precis det man vill ha, men det kan ju iaf vara en början.

    Men om låna, få och köpa begagnat inte är nått alternativ. Hur ska vi förbättra för dessa barn. Blir det hjälpta av att få höra att det inte kan göra ditt och datt. Vad har du själv för lösning på problemet. Du har inte levererat en enda lösning bara en massa negativitet om att det inte går.
    Kanske finns, måste vara osv. Kan du inte någon gång erkänna att du faktiskt har fel och att andra som tex rädda barnen, socialstyrelsen mfl känner till det bättre än du?
    Annars tycker jag att du ska sälja din "kunskap" till dem.

    Varför tror du att det blir bättre av att höra det du maler och maler om?
  • Dr Mupp
    Sömnstörd skrev 2011-06-07 20:44:34 följande:
    Kanske finns, måste vara osv. Kan du inte någon gång erkänna att du faktiskt har fel och att andra som tex rädda barnen, socialstyrelsen mfl känner till det bättre än du?
    Annars tycker jag att du ska sälja din "kunskap" till dem.

    Varför tror du att det blir bättre av att höra det du maler och maler om?
    Kan du nånstan hänvisa till att Rädda barnen mfl menar att fattiga helt saknar bekanta? Att de inte känner en enda människa i hela världen.
    Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • Sömnstörd
    Dr Mupp skrev 2011-06-07 20:47:04 följande:
    Kan du nånstan hänvisa till att Rädda barnen mfl menar att fattiga helt saknar bekanta? Att de inte känner en enda människa i hela världen.
    Hur var det med sakligheten och spydigheten igen?
    Jag har påpekat det vid ett antal tillfällen, det borde ha räckt kan man tycka.

    Gör om och gör rätt.
  • Dr Mupp
    Sömnstörd skrev 2011-06-07 20:48:26 följande:
    Hur var det med sakligheten och spydigheten igen?
    Jag har påpekat det vid ett antal tillfällen, det borde ha räckt kan man tycka.

    Gör om och gör rätt.
    Det enda du skriver är att fattiga saknar bekanta och därmed inte kan låna, få eller köpa saker billigt. De kan eftersom de saknar bekanta inte få körhjälp till stranden, loppisar och blocketfynd. De saknar släkt som kan gå ihop och skramala till en begagnad cykel till barnet. Antar att dessa familjer heller inte kan söka hjälp från fonder till tex cykel.

    Men visst ser verkligheten ut så och majoriteten av alla fattiga lever utan bekanta så får jag väl erkänna att mina tips om att låna, ärva och köpa billigt var värdelösa. Att tipsen om hur man får en billig semester är värdelösa eftersom den inte är helt gratis och inte kräver att man känner nån. Antar att de tipsen endast passar dem som har bekanta och därmed inte är fattiga.

    Nåja jag fortsätter iaf leva efter devisen att det mesta går att lösa, även om lösningen inte är perfekt. Du kan fortsätta att leva efter devisen att det bara finns problem. Båda nöjda.
    Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • Sömnstörd
    Dr Mupp skrev 2011-06-07 20:56:25 följande:
    Det enda du skriver är att fattiga saknar bekanta och därmed inte kan låna, få eller köpa saker billigt. De kan eftersom de saknar bekanta inte få körhjälp till stranden, loppisar och blocketfynd. De saknar släkt som kan gå ihop och skramala till en begagnad cykel till barnet. Antar att dessa familjer heller inte kan söka hjälp från fonder till tex cykel.

    Men visst ser verkligheten ut så och majoriteten av alla fattiga lever utan bekanta så får jag väl erkänna att mina tips om att låna, ärva och köpa billigt var värdelösa. Att tipsen om hur man får en billig semester är värdelösa eftersom den inte är helt gratis och inte kräver att man känner nån. Antar att de tipsen endast passar dem som har bekanta och därmed inte är fattiga.

    Nåja jag fortsätter iaf leva efter devisen att det mesta går att lösa, även om lösningen inte är perfekt. Du kan fortsätta att leva efter devisen att det bara finns problem. Båda nöjda.
    Jasså det gör jag? Var då, peka ut det.
    Annars kan du förklara hur du gör den tolkningen, att du hoppar över ord som "kan", "inte alla", "flertal".

    Du tror på fullt allvar att de behöver tipsas om det? De är alltså inte bara ekonomiska idioter de är förståndshandikappade också som inte har  fattat att eftersom de köper saker på loppisar osv ändå inte vet att de kan göra det!

    Ärligt hur tror du att de lever eftersom de behöver tryckas i dina "tips"?
  • aussie

    Jag bor i ett område med mycket fattiga. Jag är själv fattig. Jag antar att jag är en av de smart fattiga som tjabba pratar om. Och att mina grannar är korkat fattiga, enligt samma princip.
    Men låt oss reda ut saker och ting.

    Jag har full förståelse för att mina grannar inte gör precis som jag. Jag är själv i behov av en massa saker, istället vistas jag och mitt barn bland ännu fattigare, mer korkade människor. Barnen brukar komma hit (dvs inte mina ungar, en hel drös andra), mitt hem har blivit nåt slags hamn för småbarn som vill ha saft, glasspinnar, lite lugn och ro, lite lego och pyssel. Sen försvinner de, och aldrig att föräldrarna hör av sig. Barnen jag har här går i nedpissade kläder, för små kläder, blir storögda över att vi har kylskåpsmagneter och småplock - inte lädersoffa, TV-bänk (har ingen TV), bord och stolar. Utan det finns smågrejer för barn. De brukar alltid stoppa mina saker i fickorna, ibland har jag ingripit. Ibland har någon sak fått vara kvar i deras fickor.

    Jag är lite häpen över begreppen. Jag köpte på loppis när jag arbetade. Nu har jag ingen lön, då får man kanske stå över blocket, tradera och sånt. Och så kommer tjabba med tips om blocket och loppisar.

    Och visst, socialt sett, kulturellt sett, intellektuellt etc, så är mitt hem inte fattigt, men jag saknar resurser i rent kapital. En dag kommer det krascha. Man kan inte överleva på att man var smart nog att sitta på en filt och nätverkade med barn som är så fattiga att de på autopilot snor dina saker. Men det kanske gör att vi inte lever i misär, och att vi ska hålla käften av tacksamhet att vi inte just har det så illa som våra grannar. De som invandrat och vars föräldrar inte ens kan svenska.

    Jag tycker det är farligt att alltid vara tacksam och hålla käften. Ni säger att det är positive thinking. Fan heller!!!!!!

  • Anonym

    aussie- gud vad jag håller med dig nu.
    Har tidigare bott i ett område där det flesta var fattiga. På ett sätt var det så mycket enklare, även om det aldrig släppte in oss i gemenskapen eftersom vi var svenskar så kände jag inte utanförskap på grund av fattigdomen. Nu är vi fattiga men har mycket resurser ändå, socialt och intellektuellt som gör att fattigdomen inte märks betydligt hos oss vad gäller saker och prylar förutom en tjock tv då. Men datorer och mat på bordet finns det gott om. Även för eventuella gäster.  Nu bor vi i ett område där majoriteten i området runt omkring har det rätt så gott ställt. Men i det hus vi bor i har man det oftast inte så bra ställt även om det finns oxå. Här känner man mer stress över ekonomin. Men jag hoppas ändå att min dotter kan få större chans här än i det förra området att utveckla sin fulla potential. VIlket jag vet är enormt stort. Det lilla jag sett av skolan inför höstens skolstart så har jag stora förhoppningar på personalen att ta hand om min dotter. Vilket de inte hade haft möjlighet till i det förra området. Då all tid upptogs till slagsmål och diverse problemlösningar mellan olika grupperingar på skolan.

Svar på tråden Fattar mig ej på vissa fattiga