• Anonym (Oförstående)

    Fattar mig ej på vissa fattiga

    Jag har nu läst denna blogg: http://blogg.aftonbladet.se/barnfattigbloggen
    I några dagar och förstår mig inte på vissa av dessa föräldrar hur de tänker, om någon förstår snälla förklara.
    Men om man är fattig och inte har pengar så att de räcker varför då ta en semesterresa på kredit? Detta gör i sin tur att de har ännu svårare att klara ekonomin och så fortsätter det neråt i en nedgående spiral.
    Samma med studenten varför ska föräldrarna betala för stundenten detta gäller en vuxen individ som ofta är 18 år eller äldre?

    Jag är endast 24 år men jag fick betala min student själv utom festen som jag fick betala halva matkostnaden och mina föräldrar andra halvan vilket blev ca 300 kr för dem och 800 kr för mig.

    Nu är jag ensamstående ung mamma och har kanske 100 - 1000 kr mer än existensnivå enligt soc. Jag lever efter min plånbok jag försöker spara till semester och spara till oförutsedda händelser. Köper mycket begagnat och verkligen frågar om jag behöver något.
    Mitt barn har aldrig nekats något h*n verkligen behöver men när den är gammal nog så kommer den att få börja sommarjobba och jobba på helger osv. Detta spelar ingen roll hur mycket jag tjänar utan detta är för attt mitt barn ska få större möjligheter i sitt liv senare.

  • Svar på tråden Fattar mig ej på vissa fattiga
  • MickeN1973
    Dr Mupp skrev 2011-06-07 20:47:04 följande:
    Kan du nånstan hänvisa till att Rädda barnen mfl menar att fattiga helt saknar bekanta? Att de inte känner en enda människa i hela världen.
    underklass omgås underklass

    Medelklass omgås medelklass 
  • aussie
    Anonym skrev 2011-06-07 21:40:56 följande:
    aussie- gud vad jag håller med dig nu.
    Har tidigare bott i ett område där det flesta var fattiga. På ett sätt var det så mycket enklare, även om det aldrig släppte in oss i gemenskapen eftersom vi var svenskar så kände jag inte utanförskap på grund av fattigdomen. Nu är vi fattiga men har mycket resurser ändå, socialt och intellektuellt som gör att fattigdomen inte märks betydligt hos oss vad gäller saker och prylar förutom en tjock tv då. Men datorer och mat på bordet finns det gott om. Även för eventuella gäster.  Nu bor vi i ett område där majoriteten i området runt omkring har det rätt så gott ställt. Men i det hus vi bor i har man det oftast inte så bra ställt även om det finns oxå. Här känner man mer stress över ekonomin. Men jag hoppas ändå att min dotter kan få större chans här än i det förra området att utveckla sin fulla potential. VIlket jag vet är enormt stort. Det lilla jag sett av skolan inför höstens skolstart så har jag stora förhoppningar på personalen att ta hand om min dotter. Vilket de inte hade haft möjlighet till i det förra området. Då all tid upptogs till slagsmål och diverse problemlösningar mellan olika grupperingar på skolan.
    Trevligt! Kan du inte inboxa lite hemligt, blir så nyfiken på vem du är. Glad
  • Anonym
    MickeN1973 skrev 2011-06-07 22:26:15 följande:
    Fattiga har många barn....  
    Eftersom preventivmedel är så dyra?
  • April Mamma
    Anonym skrev 2011-06-08 12:07:16 följande:
    Eftersom preventivmedel är så dyra?
    Men det är väl knappast billigare med barn?? =)
  • Anonym
    April Mamma skrev 2011-06-08 15:59:17 följande:
    Men det är väl knappast billigare med barn?? =)
    Man får mer i socialbidrag ju fler barn man har
  • April Mamma
    Anonym skrev 2011-06-08 16:15:37 följande:
    Man får mer i socialbidrag ju fler barn man har
    Jaha, det kanske man får....Men om man redan har barn som man inte har råd att försörja så tycker jag att det är helt galet att skaffa flera barn. Stackars barn!! Låter kanske hårt, men så tycker jag.
  • infragilis
    April Mamma skrev 2011-06-08 15:59:17 följande:
    Men det är väl knappast billigare med barn?? =)
    Nej, och dessutom har MickeN1973 fel. Höginkomsttagare skaffar generellt fler barn.
  • PerG

    Ursäkta min okunnighet eftersom jag inte själv gått på försörjningsstod och har enbart läst mig till det lilla jag vet. Jag är lite nyfiken på vad som anses vara fel i systemet rent generellt? Är det normens fördelning av utgifter som är fel? Är det svårt att följa den i sitt eget hushåll? Eller finns det andra parametrar (missbruk och skulder har ju nämnts i tråden)? 

    Jag tänkte på den här artikeln t.ex: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13139285.ab

    Nu vet jag inte vilket fotbollslag han "hör till", men jag kollade t.ex. AIK:s ungdomsverksamhet och där kostar medlemskapet 100:-/år och aktivitetsavgift 1000:-/år. En snabb blocketkoll hittade ett gäng fotbollsskor för allt från 50:- upp till några hundralappar och ett par nya kostar från 249:- på stadium.

    Enligt normen (http://www.stockholm.se/FamiljOmsorg/Stod-och-radgivning/Ekonomiskt-stod-och-radgivning/Forsorjningsstod/Fragor--svar-om-forsorjningsstod/ klicka på "hur mycket pengar kan man få") så har man rätt till 500:-/mån till kläder och skor för en 11-åring och 430:-/mån till lek och fritid. Borde inte dessa pengar räcka till då för att täcka upp c:a 90:-/mån i avgift och säg 200-300:- för ett par fotbollsskor?

    Är det familjen som prioriterar fel, eller är normen för utgifter felbalanserad (eller är det pga något annat som det blir snett?)...  

    Det står ju inget om att de har skulder som orsak till att de inte kan finansiera hans fotbollsintresse utan enbart att "Men i socialbidraget finns inga pengar till barns fotbollsskor eller idrottsklubbens terminsavgift" vilket jag tycker verkar konstigt om man läser vad normen säger?

  • Dr Mupp
    PerG skrev 2011-06-09 01:11:28 följande:
    Ursäkta min okunnighet eftersom jag inte själv gått på försörjningsstod och har enbart läst mig till det lilla jag vet. Jag är lite nyfiken på vad som anses vara fel i systemet rent generellt? Är det normens fördelning av utgifter som är fel? Är det svårt att följa den i sitt eget hushåll? Eller finns det andra parametrar (missbruk och skulder har ju nämnts i tråden)? 

    Jag tänkte på den här artikeln t.ex: www.aftonbladet.se/nyheter/article13139285.ab

    Nu vet jag inte vilket fotbollslag han "hör till", men jag kollade t.ex. AIK:s ungdomsverksamhet och där kostar medlemskapet 100:-/år och aktivitetsavgift 1000:-/år. En snabb blocketkoll hittade ett gäng fotbollsskor för allt från 50:- upp till några hundralappar och ett par nya kostar från 249:- på stadium.

    Enligt normen (www.stockholm.se/FamiljOmsorg/Stod-och-radgiv.../ klicka på "hur mycket pengar kan man få") så har man rätt till 500:-/mån till kläder och skor för en 11-åring och 430:-/mån till lek och fritid. Borde inte dessa pengar räcka till då för att täcka upp c:a 90:-/mån i avgift och säg 200-300:- för ett par fotbollsskor?

    Är det familjen som prioriterar fel, eller är normen för utgifter felbalanserad (eller är det pga något annat som det blir snett?)...  

    Det står ju inget om att de har skulder som orsak till att de inte kan finansiera hans fotbollsintresse utan enbart att "Men i socialbidraget finns inga pengar till barns fotbollsskor eller idrottsklubbens terminsavgift" vilket jag tycker verkar konstigt om man läser vad normen säger?
    Problemet är just felprioritering, skulder eller missbruk tex rökning. Annars räcker pengarna gott och väl.
    Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
Svar på tråden Fattar mig ej på vissa fattiga