• RingRing

    IVF/PGD väntar på eller är igång

    Hej!

    Tänkte starta upp en ny tråd där vi som väntar på eller är igång med IVF/PGD kan samlas.
    Jag vet att det redan finns en tråd för PGD:are men det är inte så många som är aktiva där så jag tänkte att jag startar upp en ny så kanske det är några fler som hittar hit. 
    Vore kul att få prata med andra som är igång med behandling eller som är i start groparna. 
     
     


    Ni kommer alltid finnas i mammas hjärta Isak och Ellie....
  • Svar på tråden IVF/PGD väntar på eller är igång
  • LS 1976
    simple82 skrev 2013-01-02 19:00:29 följande:
    Vid kub ser dom alla sorts kromosomfel och öveiga fel inte bara sitt egna och sen är de en försäkring om att barnet verkligen är frisk :)

    På måndag är de Sthlm för först besök.., nått vi behöver tänka på? Nervös som få...
    Lycka till på måndag. Det är inget speciellt ni måste tänka på. Ni kommer få mycket information så en god natts sömn kanske är bra Skrattande
  • Kattflickan

    KUB- testet visar bara en sannolikhet för de tre vanligaste kromosomfelet och ger ingen garanti att barnet är friskt. Det är viktigt att komma ihåg det. Vid PGD kollas bara det genetiska fel som man har. För vår del kollade de dock trisomi 13, 18, 21 och könskromosomerna för Turners syndrom. Men det var bara för att de var lite osäkra på mitt genetiska fel.

    Millan

  • Yrja M
    simple82 skrev 2013-01-02 19:00:29 följande:
    Vid kub ser dom alla sorts kromosomfel och öveiga fel inte bara sitt egna och sen är de en försäkring om att barnet verkligen är frisk :)
    Ok, jag förstår inte varför man i Sverige inte kollar sådant redan vid PGD´n. Det innebär ju bara ett stort lidande att sätta tillbaka embryon som man sedan ev gör abort på efter KUB. Det är ju bättre att testa allt direkt och bara sätta tillbaka de embryon som är helt friska.
  • Kattflickan

    Med de metoder som används här räcker inte de celler som tas ut för fler analyser tror jag. Jag tror det finns en annan metod där man kan titta på hela kromosomuppsättningen, men att den inte används här. Minns att jag läst om det i nån artikel.

  • simple82

    Tack för ni finns tjejer!! Är så hemskt nervös inför måndag att vi ska missa nått el få ett nej.. :0(

  • Yrja M
    Kattflickan skrev 2013-01-02 19:57:36 följande:
    Med de metoder som används här räcker inte de celler som tas ut för fler analyser tror jag. Jag tror det finns en annan metod där man kan titta på hela kromosomuppsättningen, men att den inte används här. Minns att jag läst om det i nån artikel.
    Jag tror det mycket beror på att det inte är lagligt att testa för fler avvikelser än de ärftliga i Sverige. Utomlands är det vanligt att embryona screenas på alla möjliga fel, särskilt för riskgrupper tex de som haft upprepade missfall, kvinnor som är lite äldre osv..


  • LS 1976
    simple82 skrev 2013-01-02 20:00:57 följande:
    Tack för ni finns tjejer!! Är så hemskt nervös inför måndag att vi ska missa nått el få ett nej.. :0(
    Jag har inte hört att någon fått nej efter besöket i Sthlm. Mötet verkar mest vara fomalia och information. Vi pratade mest praktiska detaljer med genetikern i Solna. Sedan åkte man till Huddinge för att träffa en gynekolog och sköterska som berättade om läkemedlen.

    Du behöver inte vara rädd att missa någon information, kommer ni på frågor i efterhand är det bara att ringa till KI.  
  • simple82

    Vore ju bra om de vore lagligt kolla allt i Sverige direkt.. Vi kommer göra kub om vi blir gravida just för extra kollen :)

  • Yrja M
    simple82 skrev 2013-01-02 20:00:57 följande:
    Tack för ni finns tjejer!! Är så hemskt nervös inför måndag att vi ska missa nått el få ett nej.. :0(
    Hade du inte fått en remiss redan?
  • simple82

    Jo vi har remiss och ska på första besök på Huddinge.. Men vad jag förstått de kan de ändå säga nej trotts rekommendationer från genetiker och remiss från Gyn..

Svar på tråden IVF/PGD väntar på eller är igång