• Anonym (hur tänker man?)

    Förälder och barn som röker tillsammans

    Häromdan skulle jag in i en affär och såg en mamma och pappa med sin dotter som kan ha varit 15-16 år. Där stod mamman och flickan och rökte utanför affären och jag tyckte det såg så konstigt ut.
    Funderade då på om det är lättare för föräldrar som röker att acceptera att deras barn börjar röka och att man då gör det tillsammans?

  • Svar på tråden Förälder och barn som röker tillsammans
  • rasajj

    Min basta kompis nar jag gick i skolan borjade roka nar hon var 12. Hennes mamma rokte ocksa. Tillslut sa berattade hon for mamman att hon rokte, mamman blev forst arg men sa sedan att ja hamta en cigg da sa far jag se hur det ser ut.. Sedan var det inte mer med det. Min kompis rokte oppet i hemmet efter det.


  • Anonym (hur tänker man?)
    rasajj skrev 2011-08-11 12:36:26 följande:
    Min basta kompis nar jag gick i skolan borjade roka nar hon var 12. Hennes mamma rokte ocksa. Tillslut sa berattade hon for mamman att hon rokte, mamman blev forst arg men sa sedan att ja hamta en cigg da sa far jag se hur det ser ut.. Sedan var det inte mer med det. Min kompis rokte oppet i hemmet efter det.
    Det är sådant jag har lite svårt att förstå. Jag hade ju blivit fly förbannad och inte accepterat det bara sådär. Men sen är jag ju icke-rökare också. Kanske är det svårare att komma med moralpredikningar om rökning när man själv är rökare och att det då är lättare att bara gå med på det.
  • Insatt

    Jag tycker att det är konstigt även när min kompis som är 30+ röker med sin mamma, men sen är jag också uppfostrad av förälder som verkligen är emot rökning. När jag var yngre och ibland rökte brukade jag drömma mardrömmar om att jag tog fram en cigg framför morsan. Det hade liksom aldrig hänt, och hade det hänt hade jag typ fått stryk! Fast jag var vuxen!

  • Insatt

    Kan även tillägga att min sambo är rökare. Han börjde när han var runt 15. När hans (ickerökande) mamma kom på honom med smygrökande sade hon att det var ok att han rökte hemma. STORT MISSTAG! Man röker ju fler cigg om man bara kan gå ut på baksidan och röka än ifall man måste smyga med det för morsan! Det vet jag som smygrökte som tonåring! Nu 16 år senare är han totalt fast i skiten och ångrar så att han någonsin började.

  • Anonym (hur tänker man?)
    Insatt skrev 2011-08-11 12:54:27 följande:
    Jag tycker att det är konstigt även när min kompis som är 30+ röker med sin mamma, men sen är jag också uppfostrad av förälder som verkligen är emot rökning. När jag var yngre och ibland rökte brukade jag drömma mardrömmar om att jag tog fram en cigg framför morsan. Det hade liksom aldrig hänt, och hade det hänt hade jag typ fått stryk! Fast jag var vuxen!
    Ungefär som när jag växte upp då! Fanns liksom inte på kartan att säga att man rökte! Nu var det ju mest av nyfikenhet man gjorde och sen var det över men man var ju livrädd ifall morsan skulle få reda på det. Hon skulle ha blivit skogstokig!
  • Insatt
    Anonym (hur tänker man?) skrev 2011-08-11 12:58:58 följande:
    Ungefär som när jag växte upp då! Fanns liksom inte på kartan att säga att man rökte! Nu var det ju mest av nyfikenhet man gjorde och sen var det över men man var ju livrädd ifall morsan skulle få reda på det. Hon skulle ha blivit skogstokig!
    Ja, höhö, jag tror att alla mina syskon smygrökt och feströkt någon gång i livet. Kankse blev det extra spännade just för att det var ett sånt tabu, men samtidigt gjorde ju kompisar som inte hade samma bakgrund också det. 
  • Anonym

    Jag började när jag var 13 år och mamma kom väl på mig när jag var 14. Efter ett tag kunde jag tigga några cigg av henne, men jag fick absolut inte röka hemma. Dubbelmoral tyckte jag och började röka hemma ändå när jag var ca 15.
    Kan tillägga att mamma rökte inne och mina (äldre) vänner rökte framför henne och i mitt rum. Det kändes otroligt fånigt att alla rökte, mamma visste att jag också gjorde det, och sen ändå få gå ut och röka...

    Kommer inte tillåta rökning hemma (är fortfarande rökare) när det gäller mina barn, men nu har man ju den fantastiska 18-årsregeln att luta sig mot vilket inte fanns då.

  • 3 barns mamma

    Jag började röka när jag var 13-14 år ingen visste då jag smyg rökte och hittade dom cigg skyllde jag på vänner eller min syster. Mamma kom tillslut på mig med att jag rökte hon blev arg och sa att hon inte skulle köpa cigg men hon gjorde det ändå eftersom hon var rädd att jag skulle köpa cigg av fel person jag rökte öppet från ca 15 års ålder oavsett vem jag var med nu är jag 23 och röker även med pappa som är rökare men vissa vet inte att han röker tex farmor så jag ljuger för farmor ibland om att pappa inte röker.

  • M Y L F

    Jag smygrökte när jag var tonåring och mina föräldrar fick inget veta förrän i vuxen ålder att jag rökt länge. Jag är sedan 11 år rökfri och idag fattar inte jag att jag har kunnat röka!

    Men jag accepterar inte att mina barn börjar röka. Det är helt galet att man tillåter sina barn röka. Om de gör det bakom ryggen, så är det en sak, men att som förälder acceptera det är inte ok.
    Det borde vara lika olagligt att röka under 18 som det är med alkohol. 

  • Anonym (hur tänker man?)

    Men hitills verkar det ändå som att ni som röker/har rökt öppet inför era föräldrar har minst en förälder som själv är rökare.

Svar på tråden Förälder och barn som röker tillsammans