• Anonym (Besviken)

    Dagis o BVC gick bakom ryggen på oss och tvingade på oss ett möte

    Jag är så jävla arg. Har just kommit hem från utvecklingsamtal på dagis. När vi kom dit så var det en sköterska fr BVC där också och de påstog att vi inte tog hand om våran dotter och att de tycker att hon är för tjock. Får de bara tvinga oss att bara sitta där och höra på allt skitprat de säger utan att vi kunde ha sagt att vi inte vill träffa dem?

    Sköterskan på BVC har pratat om det där förut och vi har sagt att det inte är något problem men nu är dagsi på nåt jävla sätt inblandat också.

    Får de göra såhär utan att vi ville det? Är det inte vi som bestämmer om vilka som ska disskutera vår dotter?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-01 16:05
    Jag läser allt ni skriver och jag hinner inte med att svara men jag ska fortsätta läsa senare ikväll. Jag ska prata med min sambo också och visa vad ni skriver , att ni alla tycker att hon är överviktig på riktigt och inte bara rund som vi tycker. Kanske har vi valt att inte vilja se men när så många säger att vi gör fel känns det konstigt. Jag skriver mer senare.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-04 18:26
    Jag vill bara säga att jag har läst tråden flera gånger. Blädrat framochtillbaka och läst, och gråtit.
    Ja, jag förstår att vi har blundat för att vår tjej är för stor. Vi vet att vi har problem jag och sambon, men vi har inte velat se att dottern redan har samma problem också.

    I morgon bitti ska jag ringa till BVC och prata med sköterskan och säga att vi vill ha hjälp, för vår skull och för dotterns skull.
    Jag vet inte vad man kan få för hjälp men jag hoppas att vi iallafall kan få hjälp så att vi kan vända situationen vi är i.
    Det sista vi vill är ju att dottern ska må dåligt för att vi inte ville se vad som var rätt.

  • Svar på tråden Dagis o BVC gick bakom ryggen på oss och tvingade på oss ett möte
  • Anonym
    http://193.235.225.170/webkurvor/growthcharts.com

    Hej TS.
    Jag tycker du ska gå till ovanstående länk och skriva in ditt barns längd och vilkt.
    Då ser du att hon längdmässigt ligger mitt på, att hon viktmässigt ligger långt över
    och de flesta ligger mellan 14-22.  BMI-kurvan visar att hon har värde 28. Normalt är 14-19.
  • Anonym

    Om andra instanser ska kopplas in från förskolan så ska rektorn ta kontakt med familjen och berätta det. Enda gången de får "gå bakom ryggen" är när en anmälan till soc sker.

  • Anonym

    Det finns flera lagar, riktlinjer, metodböcker mm som talar om vikten av samverkan och samarbete mellan BVC/barnhälsovård, förskolor och andra instanser i samhället. Samverkan och samarbete ska förekomma förebyggande och i allra högsta grad när det gäller misstanke om eller faktiskt att något barn far illa på något sätt. 
     

  • Anonym (shit!!!!)

    Alltså vakna TS!! Var glad att någon vill hjälpa din unge när du själv inte gör det! Klart du måste se att hon inte bara är "rund om magen"?? Sorry men ungen måste vara smällfet om hon väger 31 kg till 105 cm. Min dotter är 115 cm och väger 17-18 kg och min son är 103 cm och väger 16 (alltså är han hälften av din dotter).

    Svälj stoltheten och tacka för hjälpen. Skit i sekretess och allt vad det är just nu och lägg krut på att få ned ditt barn i vikt så hon slipper plågas när hon blir äldre och förstår hur hon ser ut. (plus risk för mobbning, och alla hälsorisker som kommer på köpet) 

  • Anonym (What!!!)
    Anonym (Besviken) skrev 2011-09-01 13:58:50 följande:
    Hon hade fyraårskoll förra månaden och då var hon 105 cm och vägde 31 kilo. Hon är lite rund på magen men det är ju bara för att hon äter mat och tycker om det.  Skulle ni säga att era barn inte fick bli mätta kanske????
    31 kilo och är 4 år??!!! Är ni inte kloka?? Vad fan ger ni henne för mat egentligen? Pizza och hamburgare varje dag eller??!!Förvånad
    Min dotter har alltid varit lite rund(lite stor om magen) men nu är hon 4 1/2 år och väger 18 kilo och det är 13 kilo mindre än vad eran dotter väger. Hon är normalviktig.
    Hon får äta när hon är hungrig men vi har fasta tider för når hon ska äta och inte äta och inte en massa småätande hela tiden. Och visst festar vi till det med pizza/hamburgare/fika/godis på helgerna oxå men det är absolut inget som förekommer på vardagarna. Sen har hon en väldans massa spring i benen oxå så hon springer ju bort allt som hon äter.
  • Anonym (hursomhelst)

    Hur det än är, visst var det fult gjort om det inte är tillåtet, men seriöst, det viktiga här är inte det tycker jag! Det viktiga är att det verkar som det fungerat! TS dotter är fruktansvärt överviktig, så överviktig att jag var tvungen att kolla om tråden låg i sandlådan när jag läste hur mycket hon väger!

    TS: Jag lider med hela din familj, men främst din dotter! Det är på tiden att du öppnar ögonen och ser hur långt det gått. Du måste ju sett hur stor hon är jämfört med andra barn i samma ålder? Hur som helst, agera nu! Det gäller dig och din sambo också om ni vill finnas där för henne en längre tid framöver också!

  • Anonym
    Anonym skrev 2011-09-01 17:44:01 följande:
    Det finns flera lagar, riktlinjer, metodböcker mm som talar om vikten av samverkan och samarbete mellan BVC/barnhälsovård, förskolor och andra instanser i samhället. Samverkan och samarbete ska förekomma förebyggande och i allra högsta grad när det gäller misstanke om eller faktiskt att något barn far illa på något sätt. 
    Absolut det är jättebra. Men fortfarande så ska rektorn ta kontakt med familjen om oro finns för vikten. De ska inte boka ett möte med förälder utan deras vetskap om att BVC kommer vara där.
    Att de hade möte är bra men föräldrarna ska som sagt var få reda på detta innan.
  • Anonym

    Ta och tagga av lite! Här är en familj som behöver hjälp inte massa annat bjäfs! TS! Mitt råd är att du och din man kontaktar tex sjukvården så att ni får kontakt med en dietist! Ni behöver hjälp med att reda upp drar förhållande till mat. Faktum kvarstår att ni som föräldrar bär ansvaret för vad rest barn äter och hur. Det vill säga ni skall lära erat barn vad som är lämpligt att äta och hur mycket! Ni som skall ta bort bullfatet eller avgöra om det är lämpligt att ära bulle eller inte. ( det behöver inte vara fel att äta bulle men kanske inte varje dag!) Jag tycker ni skall vara gökars att BBK har ett samhälle som fångar upp människor som är inne på fel spår!

  • Anonym
    Anonym skrev 2011-09-01 17:46:55 följande:
    Absolut det är jättebra. Men fortfarande så ska rektorn ta kontakt med familjen om oro finns för vikten. De ska inte boka ett möte med förälder utan deras vetskap om att BVC kommer vara där.
    Att de hade möte är bra men föräldrarna ska som sagt var få reda på detta innan.
    Och det hade föräldrarna blivit informerade om i förväg.
  • Anonym (What!!!)

    Jag ska väl tillägga att jag inte vet exakt hur lång hon är men hon är lång för sin ålder.

Svar på tråden Dagis o BVC gick bakom ryggen på oss och tvingade på oss ett möte