• Anonym (Besviken)

    Dagis o BVC gick bakom ryggen på oss och tvingade på oss ett möte

    Jag är så jävla arg. Har just kommit hem från utvecklingsamtal på dagis. När vi kom dit så var det en sköterska fr BVC där också och de påstog att vi inte tog hand om våran dotter och att de tycker att hon är för tjock. Får de bara tvinga oss att bara sitta där och höra på allt skitprat de säger utan att vi kunde ha sagt att vi inte vill träffa dem?

    Sköterskan på BVC har pratat om det där förut och vi har sagt att det inte är något problem men nu är dagsi på nåt jävla sätt inblandat också.

    Får de göra såhär utan att vi ville det? Är det inte vi som bestämmer om vilka som ska disskutera vår dotter?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-01 16:05
    Jag läser allt ni skriver och jag hinner inte med att svara men jag ska fortsätta läsa senare ikväll. Jag ska prata med min sambo också och visa vad ni skriver , att ni alla tycker att hon är överviktig på riktigt och inte bara rund som vi tycker. Kanske har vi valt att inte vilja se men när så många säger att vi gör fel känns det konstigt. Jag skriver mer senare.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-04 18:26
    Jag vill bara säga att jag har läst tråden flera gånger. Blädrat framochtillbaka och läst, och gråtit.
    Ja, jag förstår att vi har blundat för att vår tjej är för stor. Vi vet att vi har problem jag och sambon, men vi har inte velat se att dottern redan har samma problem också.

    I morgon bitti ska jag ringa till BVC och prata med sköterskan och säga att vi vill ha hjälp, för vår skull och för dotterns skull.
    Jag vet inte vad man kan få för hjälp men jag hoppas att vi iallafall kan få hjälp så att vi kan vända situationen vi är i.
    Det sista vi vill är ju att dottern ska må dåligt för att vi inte ville se vad som var rätt.

  • Svar på tråden Dagis o BVC gick bakom ryggen på oss och tvingade på oss ett möte
  • StoraD

    Hej TS, jag förstår att det känns tufft nu, men det verkar som ni fått er en tankeställare, och det är ju jättebra för er tösabit. Jag såg att även du och din man var överviktiga, och då kan detta kanske bli ett tillfälle för er alla tre att lägga om kostvanorna (under överinseende av en dietist som ni säkert blir hänvisad till!), och så blir det är nystart för er! 

    Se framåt istället, försök att inte hamna i försvarsposition, och tänk positivt! Nu kommer hösten, och det är ett perfekt tillfälle för nystarter tycker jag! Ett tips är att byta ut eftermiddagsfikat mot ngt mysigt mor-dotter-projekt typ utomhus. Jag vet inte vad 4-åringar gillar riktigt (kan de åka rullskridskor? jag har ingen koll! alla barn över 2 är mysterium för mig! ) men nåt som bara ni två gör. 

    lycka till! 

  • Anonym

    Min son är tre år och lika lång som din dotter men väger hälften av vad din dotter väger.

  • Nattmackan
    Anonym skrev 2011-09-01 20:29:36 följande:
    Skojar du eller?  BARN BEHÖVER DESSA NÄRINGSÄMNENA!!!!!!!!!
    Oki vad är det för viktiga näringsämnen i pasta postatis och ris då??
  • Anonym

    Shit. Väger din dotter 31 kg? Min dotter är 9 år och väger 34 kg och är normal storlek. Erat barn är överviktig och det är dags att ni inser det. Sen så tycker jag att ni ska vara glada att dagis och BVC bryr sig innan eran dotter blir ännu större. Ni får se till att laga bättre mat. Släng ut kräm och se till ha mer grönsaker även om ni inte tycker om det. Det är er dotter hälsa det handlar om. Du skriver fika och vad innebär det? Bulle och saft? Vi fikar aldrig hemma om det inte är kalas.

  • Anonym (Ta hjälp!)
    Hela din familj behöver hjälp, ni alla är väldigt överviktiga Hjälpen finns hos BVC, förskola och läkare SKIT FULLSTÄNDIGT I ALLA VIKTIGPETTAR HÄR I TRÅDEN!!!!!!!!
    INGEN HÄR har RÄTT metod för ER, förutom en läkare som kan utreda er alla!
    Ni ska inte börja med någon diet som någon okänd bestämt är "rätt" för er, för ingen känner er.

    En utbildad dietist och läkare ska hjälpa er, för hela er familjs skull!! 
  • MirjaochJolinesMamma

    Hm...alltså, nog för att man kan vara "blind för sina barns fel och brister".....men ni måste ju se skillnad på "lite rund om magen" och kraftig övervikt?!
    Min 6 åring väger 18,5Kg till sina 116cm, min 7 åring väger 19Kg till sina 124cm. Alltså är ingen av dem särskilt stora!

    Min fråga till dig är;
    Hur "Hänger hon med" i de andra barnens lek?
    -Orkar hon leka tafatt?
    -Orkar hon dansa?
    -Orkar hon klättra?
    -Cykla?
    Vad gör hon på sin fritid?

    Jag håller med dig att man inte ska banta barn - men man behöver ju inte erbjuda dem av allt gott (läs onyttigt) som finns! Och skulle jag ha ett överviktigt barn hemma - så NEJ jag skulle inte överhuvudtaget fika eller äta godis så länge barnet var vaket!
    Om jag säger så här; Mitt yngsta barn hade flera matallergier som barn, det visade sig redan när hon var några månader. Då jag ammade så innebar det att JAG fick INTE äta det som hon inte tålde - översatt till eran situation; Ni får INTE äta onyttigheter i hennes närvaro - simple as that!
    Ni gör henne ingen tjänst med att göda henne!

    Vad kan du göra då?
    - Ta med henne på cykelturer.
    -Promenader
    -Skidor
    -Simning/lek i badhuset
    -Gå till eller från dagis om ni idag tar bilen
    -Lär henne att äta grönsaker
    -Skippa snabbmat/färdigrätter
    -låt henne vara med och fixa maten, kan ju vara roligare att äta gurkan som man själv delat
    -Låt henne börja på gympa eller ngn annan aktivitet (Finns ju även mamma-barn-gympa!)

    En fråga till;
    Är ni föräldrar normalviktiga?
    -Om inte, kan det isf väga in när ni anser ett barn bara vara "lite rund om magen" trots ett BMI på nästan 30?


    Älskar Mirja & Joline
  • HoneyCandySugar

    Själv vägde jag runt 30 kg när jag gick i klass 2-3.

  • Nattmackan
    Nattmackan skrev 2011-09-01 20:53:05 följande:
    Oki vad är det för viktiga näringsämnen i pasta postatis och ris då??
    Annat än stärkelse och snabba kolhydrater?
  • Anonym (jösses)

    31 kg till 105 cm!?

    Vår 4-åring är 108 cm och väger 19 kg och han är absolut inte spinkig, snarare lite smårund (men ligger inom normalkurvan). Han är också "glad" i mat, men man kan ju inte ge barn hur mycket som helst? Bra mat och rejäla portioner, men inte massa fika och sånt! Iaf inte för ofta.

    Blir barnet inte mätt på normala portioner utan bara blir fetare och fetare, måste man ju söka hjälp! Ni verkar sannerligen behöva det... Plus en stor dos självinsikt.

    Detsamma gäller ju åt andra hållet, vi har en dotter också (2 år) som äter som en fågel och vi har kollat upp henne / varit oroliga för hennes bristande matlust. Nu väger hon normalt (bara något i underkant) och BVC säger att det inte är någon fara och hon har börjat äta bättre på sistone, men som förälder måste man ju ta sitt ansvar och kolla upp det! Kanske inte minsta småsak, men 31 kg på en fyraåring är sannerligen inte småpotatis... Ni borde ha kollat upp det för länge sen!

    Blir arg på så slappa föräldrar. Bara för att ni själva är stora som hus (116 kg till 160 cm!) behöver ni väl inte göra er dotter likadan? 

Svar på tråden Dagis o BVC gick bakom ryggen på oss och tvingade på oss ett möte