• Anonym (Besviken)

    Dagis o BVC gick bakom ryggen på oss och tvingade på oss ett möte

    Jag är så jävla arg. Har just kommit hem från utvecklingsamtal på dagis. När vi kom dit så var det en sköterska fr BVC där också och de påstog att vi inte tog hand om våran dotter och att de tycker att hon är för tjock. Får de bara tvinga oss att bara sitta där och höra på allt skitprat de säger utan att vi kunde ha sagt att vi inte vill träffa dem?

    Sköterskan på BVC har pratat om det där förut och vi har sagt att det inte är något problem men nu är dagsi på nåt jävla sätt inblandat också.

    Får de göra såhär utan att vi ville det? Är det inte vi som bestämmer om vilka som ska disskutera vår dotter?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-01 16:05
    Jag läser allt ni skriver och jag hinner inte med att svara men jag ska fortsätta läsa senare ikväll. Jag ska prata med min sambo också och visa vad ni skriver , att ni alla tycker att hon är överviktig på riktigt och inte bara rund som vi tycker. Kanske har vi valt att inte vilja se men när så många säger att vi gör fel känns det konstigt. Jag skriver mer senare.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-04 18:26
    Jag vill bara säga att jag har läst tråden flera gånger. Blädrat framochtillbaka och läst, och gråtit.
    Ja, jag förstår att vi har blundat för att vår tjej är för stor. Vi vet att vi har problem jag och sambon, men vi har inte velat se att dottern redan har samma problem också.

    I morgon bitti ska jag ringa till BVC och prata med sköterskan och säga att vi vill ha hjälp, för vår skull och för dotterns skull.
    Jag vet inte vad man kan få för hjälp men jag hoppas att vi iallafall kan få hjälp så att vi kan vända situationen vi är i.
    Det sista vi vill är ju att dottern ska må dåligt för att vi inte ville se vad som var rätt.

  • Svar på tråden Dagis o BVC gick bakom ryggen på oss och tvingade på oss ett möte
  • Anonym (hej)
    Anonym (Ta hjälp!) skrev 2011-09-01 20:54:21 följande:
    Hela din familj behöver hjälp, ni alla är väldigt överviktiga Hjälpen finns hos BVC, förskola och läkare SKIT FULLSTÄNDIGT I ALLA VIKTIGPETTAR HÄR I TRÅDEN!!!!!!!!
    INGEN HÄR har RÄTT metod för ER, förutom en läkare som kan utreda er alla!
    Ni ska inte börja med någon diet som någon okänd bestämt är "rätt" för er, för ingen känner er.

    En utbildad dietist och läkare ska hjälpa er, för hela er familjs skull!! 
    Klappar händerna! Mycket bra skrivet!
  • Kim J

    TS, jag har bekanta som är fosterföräldrar till en flicka. Hon blev omhändertagen enligt LVU (lagen om unga) när hon var runt 3 år pga övervikt. hon är idag 11 och bor kvar hos sin fosterfamilj.
    Ta "påhoppen" på allvar även om det smärtar att höra. Jag håller med om att dagispersonalen kunde vända sig till er först. Hoppas ni kommer fram till något bra för eran dotter så hon växer upp och blir lagom tjock ;)

  • Anonym (sara)
    Anonym (Besviken) skrev 2011-09-01 15:35:31 följande:
    Ja, vi är överviktiga och det var väl det svaret du ville ha. Jag är 160 lång och väger 116 kilo och min man är 185 lång och väger 135 kilo. Ja jag vet att  det är fel och jag vet att vi måste göra nåt åt det men jag tycker inte att min dotter är så tjock som ni säger.
    Men om alla andra säger att ni alla tre är de så kanske de är bättre att ta de till sig och kämpa för er dotters skull? De finns ju hjälp man han få i form av samtal och dietist hjälp, ni kanske behöver en veckomatsedel utifrån??
  • h8him
    Anonym (Besviken) skrev 2011-09-01 14:48:24 följande:
    Fast hon skulle ju alldrig bli mätt på så lite. På dagis kan hon äta två mackor till frukost och mellis sen säger de att hon inte får mer. Inte så konstigt att hon är jättehungrig när hon kommer hem sen och att vi måste fika då. Samma till lunchen på dagis så får hon för lite mat.  Alla barn äter ju inte lika mycket men på dagis så bestämmer de hur mycket de ska ge barnen och de som behöver mer får inte det.
    Det är fel tycker jag.
    Hemma dricker hon mjölk till maten och på dagis vatten eller mjölk. Bara på helgerna dricker vi läsk eller om vi är på fest eller äter ute på Mcdonals eller så.
    Vi äter inte så jättemycket grönsaker för vi tycker inte om det och då är det svårt att ge dottern det men vi brukar ge gurka och coktiltomater, och så frukt då.
    Tjejen äter macka och välling hemma, sen ett par mackor på dagis. Sen är det frukt. Lunchen på dagis är för liten för henne, men den räcker för de andra barnen, så hon går hungrig från bordet. Hon äter mellis på dagis innan hon går hem. Hemma fikar hon för att hon är vrålhungrig. Sen äter hon middag utan grönsaker för ni tycker inte om det, förutom gurka och cocktailtomater. Innan hon ska sova är det kvällsfika. På helgerna dricker hon läsk.

    Anser du ts att det här är normal kost för en 4 åring? Kan du se att det felar både näringsmässigt men även mängdmässigt eller ser det normalt ut för dig? Jag menar inte att vara elak utan undrar mer om ni har en felaktig syn på vad våra kroppar behöver och hur mycket vi behöver äta för att må bra.
  • karolina106

    Är du och din sambo tjocka, och BVC säger att lillan är för tjock - då är det bara att komma ur förnekelsen och inse att familjen har fastnat i för dåliga matvanor och inaktivitet.

    Och det säger jag utan att döma er, för det är lätt hänt.

    Men - för allas er skulle måste det åtgärdas. Börja läsa innehållsförteckningen på det ni äter för att hitta dolda kaloribomber och AKTIVERA er.

    Det går inte att bara förändra hennes kost, självklart måste även ni lägga om livsstilen. Gör det för hennes skull, hon förtjänar att ha sina föräldrar i livet länge till.

  • Anonym (Hmmm)
    Anonym (Besviken) skrev 2011-09-01 14:34:15 följande:
    Hon äter inte konstigt. Vi äter ingen frukost hemma men hon får välling och macka innan dagis och sen äter hon riktig frukost på dagis med de andra barnen. En frukt på förmiddan och sen lunch på dagis och mellis på dagis. När vi kommer hem så fikar vi lite innan pappan kommer hem och då äter vi vanlig middag.
    Sen innan hon lägger sig så får hon macka och kräm eller flingor och fil och macka.
    Ungefär så äter vi varje dag.
    Läs igen vad du skrivit här ts.... Macka och välling ÄR en tillräcklig frukost. Frukt, lunch, mellis helt ok och normalt men sen en fika innan middagen, varför? Middag och sen macka och kräm eller fil med macka är alldeles för mycket. När hinner hon leka, vara ute, spela spel m.m? Skulle jag äta så många ggr på en dag så skulle jag knappt hinna något annat!

    Det är jättebra att du börjar komma till insikt om att något inte stämmer i er bild av henne och era vanor. Släpp inte det här nu bara, följ upp med bvc, dietist eller annan hjälp utifrån.

    Vilka tider ungefär äter hon hemma innan förskolan, vilken tid frukost lunch, mellis? Vilken tid hämtar du henne och vilken tid fika, middag och kvällsmat? Vad består ert fika innan middagen av?

    Det här är saker ni behöver gå igenom och fundera över. Vad kan ni ta bort, vad kan ni byta ut, vad kan ni ändra på? Hur mycket rör hon sig under en dag osv...

    Jag tror verkligen (och hoppas) att ni vänder det här nu så resten av din dotters liv slipper bli påverkat.
  • Nape

    Jo, din dotter väger på tok för mycket. Lika mycket som min 9,5 åriga dotter som är 135 cm lång.

    Det är aldrig roligt att få "kritik", men när du hinner reflektera över detta så kanske du ser att allt är för din dotters skull. Alla inblandade vill att hon ska må bra, även ni föräldrar. Ta emot råden ni får av bvc, de vill hjälpa er.

  • HoneyCandySugar
    h8him skrev 2011-09-01 20:59:51 följande:
    Tjejen äter macka och välling hemma, sen ett par mackor på dagis. Sen är det frukt. Lunchen på dagis är för liten för henne, men den räcker för de andra barnen, så hon går hungrig från bordet. Hon äter mellis på dagis innan hon går hem. Hemma fikar hon för att hon är vrålhungrig. Sen äter hon middag utan grönsaker för ni tycker inte om det, förutom gurka och cocktailtomater. Innan hon ska sova är det kvällsfika. På helgerna dricker hon läsk.

    Anser du ts att det här är normal kost för en 4 åring? Kan du se att det felar både näringsmässigt men även mängdmässigt eller ser det normalt ut för dig? Jag menar inte att vara elak utan undrar mer om ni har en felaktig syn på vad våra kroppar behöver och hur mycket vi behöver äta för att må bra.
  • Jasmine Angelina

    Visa framfötterna ts ta kontakt med dietist eller nått ni måste få ner eran dotter i vikt för annars kommer hon dels bli retad och sen dels inte må så bra själv av det.


    Min älskade pojke William kom till världen 2011-04-28 14:57
  • Nattmackan
    Äppelpaj80 skrev 2011-09-01 20:56:19 följande:
    Nattmackan- Jag trodde barn behövde kolhydrater för att må bra och utvecklas bra?
    Det behöver dom men  det finns konkydrater i annat än pasta och sånt skit
Svar på tråden Dagis o BVC gick bakom ryggen på oss och tvingade på oss ett möte