• Anonym (Besviken)

    Dagis o BVC gick bakom ryggen på oss och tvingade på oss ett möte

    Jag är så jävla arg. Har just kommit hem från utvecklingsamtal på dagis. När vi kom dit så var det en sköterska fr BVC där också och de påstog att vi inte tog hand om våran dotter och att de tycker att hon är för tjock. Får de bara tvinga oss att bara sitta där och höra på allt skitprat de säger utan att vi kunde ha sagt att vi inte vill träffa dem?

    Sköterskan på BVC har pratat om det där förut och vi har sagt att det inte är något problem men nu är dagsi på nåt jävla sätt inblandat också.

    Får de göra såhär utan att vi ville det? Är det inte vi som bestämmer om vilka som ska disskutera vår dotter?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-01 16:05
    Jag läser allt ni skriver och jag hinner inte med att svara men jag ska fortsätta läsa senare ikväll. Jag ska prata med min sambo också och visa vad ni skriver , att ni alla tycker att hon är överviktig på riktigt och inte bara rund som vi tycker. Kanske har vi valt att inte vilja se men när så många säger att vi gör fel känns det konstigt. Jag skriver mer senare.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-04 18:26
    Jag vill bara säga att jag har läst tråden flera gånger. Blädrat framochtillbaka och läst, och gråtit.
    Ja, jag förstår att vi har blundat för att vår tjej är för stor. Vi vet att vi har problem jag och sambon, men vi har inte velat se att dottern redan har samma problem också.

    I morgon bitti ska jag ringa till BVC och prata med sköterskan och säga att vi vill ha hjälp, för vår skull och för dotterns skull.
    Jag vet inte vad man kan få för hjälp men jag hoppas att vi iallafall kan få hjälp så att vi kan vända situationen vi är i.
    Det sista vi vill är ju att dottern ska må dåligt för att vi inte ville se vad som var rätt.

  • Svar på tråden Dagis o BVC gick bakom ryggen på oss och tvingade på oss ett möte
  • Margaux

    Oj då... Nu har jag bara läst Ts inlägg... så det har säkert kommit upp redan.
    Min systerdotter är snart 4 och hon väger 14-15 kg..... Det är något under normalen som enligt WHO ligger på 16 kg för en flicka på 4 år.
    Ditt barn väger ju nästan dubbelt så mkt! Det är allvarligt och det är bra att dagis kopplar in BVC, du får komma ihåg att förskolepersonalen har ditt barns bästa i åtanke!

    Detta kanske kan bli ett uppvaknande för hela familjen, ta till er den hjälp ni kan få och försök ändra era matvanor!
    Ditt barn kommer bli er evigt tacksam för att ni styr upp detta nu och inte låter det gå ännu längre! Stackars liten att vara så tung och dessutom hungrig hela tiden.......

    Lycka till!!

  • Alicia 72
    Anonym (Besviken) skrev 2011-09-01 13:58:50 följande:
    Hon hade fyraårskoll förra månaden och då var hon 105 cm och vägde 31 kilo. Hon är lite rund på magen men det är ju bara för att hon äter mat och tycker om det.  Skulle ni säga att era barn inte fick bli mätta kanske????
    Men jistanes! Min dotter var på 4 årskontroll i juni och var då 107 cm lång och vägde 16,5 kg.
    Hon är inte pinnsmal utan fullt normalviktig. Hur kan ni INTE se att ert barn är tjockt när det är kortare och väger nästan dubbelt så mycket?!?!
    Min dotter älskar också mat men skulle hon väga dubbelt så mycket som nu så skulle man så klart få dra i handbromsen!
  • Anonym (Också rund)

    Tyvärr är det nog så att er dotter är lite för rund för att det ska vara sunt för henne på längre sikt.
    Din dotter är lång för sin ålder men väger ca 11 kg för mycket om man jämför med motsvarande längdkurva.
    Det är tydligt att hon är på fel väg och även om jag inte gillar vikthetsen som finns i samhället idag så tycker jag absolut att du bör göra något åt hennes vikt.

    Under barndomen läggs grunden för relationen till mat resten av livet. Fyller du dina fettceller så producerar kroppen nya och då har du mycket lättare att gå upp i vikt under resten av ditt liv. Att vara överviktig som barn innebär alltså ett problem även på lång sikt! Förutom hälsoskälen som finns till att leva sunt så tänk på hur andra barn kommer att behandla henne i skolan.

    För att inte skada din dotters relation till mat så måste du gå varsamt tillväga! Dra in på vällingen, fikat och kvällsmaten utan att nämna att hon är överviktig!! Öka motionen för hela familjen och se gärna över din och din mans matvanor också. Ni är förebilder för den lilla flickan!

    Lycka till!

  • Nattmackan
    Anonym skrev 2011-09-01 21:14:08 följande:
    Pasta o.dyl är väldigt bra källa till flera b-vitaminer, folat, mineraler som järn och magnesium mm. Inge vidare att skippa intaget helt varken som barn eller vuxen så länge man tål dessa livsmedel. Intag av just b-vitamin, folat kommer främst från spannmålsmat och många lider av brist av.

    Som kuriosa räknade en mag- och tarmläkare (gastroenterolog) ut att det går utmärkt att leva enbart på pasta under en längre tid, det innehåller det mesta som man behöver. 
    Möjligtvis fullkornspasta då
  • Anonym (c)
    Nattmackan skrev 2011-09-01 21:07:56 följande:
    Det behöver dom men  det finns konkydrater i annat än pasta och sånt skit

    Jovisst, men pasta och potatis kallar inte jag skit
    Frågan är om de får i sig tillräckligt om de inte ska äta någon pasta, potatis, bröd eller ris?
     

     
  • Alicia 72
    Anonym (Besviken) skrev 2011-09-01 14:05:18 följande:

    Så när era barn säger att de är hungriga så säger ni att nej du får inte äta. Vänta och var hungrig ist. Gör ni så? Och fikar ni inte hemma kanske? Ska inte barnen också få fika då?


     


    Inte fasen fikar vi varje dag i alla fall! Kanske en gång eller två i månaden att man fikar med bulle/kaka/saft och då inte bara familjen utan att man träffar några andra och tar en fika tillsammans.
  • Anonym (H H)

    Hej


    själv så har jag ett barn som blir 9 nästa månad hon är 121 lång och väger ca 23-24 kilo tycker att det låter lite mycket med 31 kilo på en 4 åring jag kan inte avgöra om hon är överviktig eller inte.


    Men det låter mycket att hon är så mycket mat under dom timmarna som hon är vaken.


    Ta chansen till hjälp om ni ska få hjälp.

  • Anonym

    När min son var 4 år var han ungefär lika lång och vägde mindre än hälften så mycket!!

     Han väcktes runt 6,45 om han inte redan hade vaknat själv. Ville han ha nåt i magen så fick han ett litet glas mjölk.
    Ca 7,30  lämnades han på dagis och gick då i princip direkt till frukostbordet. 
    Fruktstund med en kvarts äpple eller motsvarande mängd runt kl 10.
    Lunch 11,30
    Mellis 14,30
    Möjligen en frukt runt 16-tiden om han bad om det.
    Lagad mat runt 18-tiden.
    Sovdags 19,30 

  • Anonym (Ops!)
    Anonym (Besviken) skrev 2011-09-01 13:58:50 följande:
    Hon hade fyraårskoll förra månaden och då var hon 105 cm och vägde 31 kilo. Hon är lite rund på magen men det är ju bara för att hon äter mat och tycker om det.  Skulle ni säga att era barn inte fick bli mätta kanske????

    Har inte läst så mkt men min dotter vägde 17 kg när hon var 105 cm
  • Mariohn
    Anonym skrev 2011-09-01 21:27:28 följande:
    När min son var 4 år var han ungefär lika lång och vägde mindre än hälften så mycket!!

     Han väcktes runt 6,45 om han inte redan hade vaknat själv. Ville han ha nåt i magen så fick han ett litet glas mjölk.
    Ca 7,30  lämnades han på dagis och gick då i princip direkt till frukostbordet. 
    Fruktstund med en kvarts äpple eller motsvarande mängd runt kl 10.
    Lunch 11,30
    Mellis 14,30
    Möjligen en frukt runt 16-tiden om han bad om det.
    Lagad mat runt 18-tiden.
    Sovdags 19,30 
    Så har vi det också. Sonen väcks 07.30. Åker till förskolan. Äter frukost direkt. De får frukt klockan 10. Äter lunch vid lunchtid. Sover middag och efter det får de mellis. Sedan leker de ute tills jag eller hans pappa kommer. Är han hungrig då får han en frukt sedan äter vi middag klockan 17.30. 
Svar på tråden Dagis o BVC gick bakom ryggen på oss och tvingade på oss ett möte