• mrex3m

    Barn till varje pris!

    Satt igår och kikade på SVT play dokumentärserie   Barn till varje pris!

    "Serien följer ett antal människor som kämpar för att bli föräldrar. Vi möter bland andra paret där mannen är infertil, singeltjejen som åker till Danmark för insemination, kvinnan som adopterar ett embryo och två män som anlitar en surrogatmamma i Indien. 

    Programledare: Pia Johansson."

    Programmet var mycket bra så var bara att kika vidare på avsnitt 2 direkt.
    Fördelen SVT play och ingen reklam som stör... :) 
     

    http://svtplay.se/v/2546649/barn_till_varje_pris_/del_1_av_6?cb,a1364145,1,f,-1/pb,a1364142,1,f,-1/pl,v,,2553066/sb,p165898,1,f,-1 

  • Svar på tråden Barn till varje pris!
  • Ethi
    Sally skrev 2011-10-19 09:31:56 följande:
    Vilket program var det som Katerina Janouch gästade?  Var det Barn till varje pris?  Hon gick på TV och uttryckte att hon tycker det är ok att man kan undersöka äggen under IVF och sätta in enbart flickor.  Vem visste att hon var så pass korkad??  Jag förstår dig, Vitsippa, att 'val' är någon många ändå måste tänka igenom, men att uttrycka på TV som någon sorts expert att det är ok att välja bort pojkar under IVF-försök var väldigt korkat, tycker jag, närmare kusligt.  Jag satt och buade på tv-skärmen...   
    Jo, hennes insats var ju under all kritik... Vilka märkliga uttalanden hon kom med... Men har man skrivit en bok om det fruktansvärda SORGEN stackars människan upplevt av att "bara" ha fått fyra välskapta pojkar och iiiiingen flicka... Ja, då kanske man inte kan förvänta sig så mycket mer
  • LinneaJosie
    Ethi skrev 2011-10-25 16:48:44 följande:
    Jo, hennes insats var ju under all kritik... Vilka märkliga uttalanden hon kom med... Men har man skrivit en bok om det fruktansvärda SORGEN stackars människan upplevt av att "bara" ha fått fyra välskapta pojkar och iiiiingen flicka... Ja, då kanske man inte kan förvänta sig så mycket mer
    Hon visade ju dessutom prov på synnerligen stor brist på självinsikt då hon hävdade att det naturligtvis bara var okej om man vill uppnå en "balanserad" familj, som hon. Mycket smidigt att anpassa moralen så att den passar hennes syften. Tappade helt respekten för henne!
  • chatnoir

    Vad gäller programledarens uttalanden så blir jag inte särskilt upprörd över dem, även om en del känns väl korkat. Hon har visserligen egen erfarenhet av ofrivillig barnlöshet, men samtidigt är hon skådespelare och man får väl anta att hon följer manus. Därför kan man kanske inte utgå från att hon personligen står för allt hon säger. Hon spelar delvis en roll i programmet; den som ställer aningslösa frågor som ska spegla hur någon som är oinsatt i ämnet kan tänkas fundera.

    Köksbordsdiskussionerna är kanske otillräckliga, men ganska intressanta ämnen tas upp. Tyckte debatten i gårdagens program var bra och gillade särskilt programledarens slutkläm som handlade om vilken historia man ger barnet när det växer upp. Tycker hon uttryckte väldigt fint att det är längtan efter ett barn att älska som driver människor att söka världen över efter en möjlighet att få bli förälder.


  • Ethi
    chatnoir skrev 2011-10-25 16:59:06 följande:
    Kul att se dig Ethi, och vilken fart det blev i tråden!
    Tack Det var evigheter sen jag var in här faktiskt
  • ViljaDrömma
    Ethi skrev 2011-10-25 16:45:11 följande:
    Va? Jag uppfattade det som att hon med "egna" menade precis egna och inte alls enbart biologiska...? Jag brukar vara ordpolis men det enda snedtrampet i den frågan som jag hört i det här programmet var det mamman med två adopterade barn och ett som kom magvägen, som uttalade... När hon plötsligt gled på "egna" i betydelsen "biologiska". Även om hon snabbt rättade sig så lät det inget vidare...
    Nejdå hon gjorde faktiskt bort sig upprepade gånger ch använde ordet EGNA som synonym för biologiska. Det har påpekats för SVT som erkännt misstaget ch bett om ursäkt...
  • chatnoir
    ViljaDrömma skrev 2011-10-25 19:01:46 följande:
    Det har påpekats för SVT som erkännt misstaget ch bett om ursäkt...

    Vad bra! Var har du läst om det?
  • ViljaDrömma
    chatnoir skrev 2011-10-25 20:22:24 följande:
    Vad bra! Var har du läst om det?
    I min mailbox

    Vi, och fler med oss, blev upprörda över hennes ordval och kontaktade SVT.
  • Ethi
    ViljaDrömma skrev 2011-10-25 19:01:46 följande:
    Nejdå hon gjorde faktiskt bort sig upprepade gånger ch använde ordet EGNA som synonym för biologiska. Det har påpekats för SVT som erkännt misstaget ch bett om ursäkt...
    Jag hörde bara att hon sa "egna biologiska" och det är ju helt ok. Egna biologiska och egna adopterade. Jag hörde aldrig att hon sa "egna", helt ensamt? Men sa hon det så håller jag med. Men det var verkligen inget som jag hörde... Jag måste kanske kolla om det avsnittet
  • chatnoir
    ViljaDrömma skrev 2011-10-25 21:42:23 följande:
    I min mailbox

    Vi, och fler med oss, blev upprörda över hennes ordval och kontaktade SVT.
Svar på tråden Barn till varje pris!