• mrex3m

    Barn till varje pris!

    Satt igår och kikade på SVT play dokumentärserie   Barn till varje pris!

    "Serien följer ett antal människor som kämpar för att bli föräldrar. Vi möter bland andra paret där mannen är infertil, singeltjejen som åker till Danmark för insemination, kvinnan som adopterar ett embryo och två män som anlitar en surrogatmamma i Indien. 

    Programledare: Pia Johansson."

    Programmet var mycket bra så var bara att kika vidare på avsnitt 2 direkt.
    Fördelen SVT play och ingen reklam som stör... :) 
     

    http://svtplay.se/v/2546649/barn_till_varje_pris_/del_1_av_6?cb,a1364145,1,f,-1/pb,a1364142,1,f,-1/pl,v,,2553066/sb,p165898,1,f,-1 

  • Svar på tråden Barn till varje pris!
  • mockaruta

    det jag menar är att bli gravid på IVF försök no 2 när man är 40+ är ju super bra -chans till graviditet minskar ju drastiskt efter 37 så det kändes inte som de behövt vänta så jätte länge på ett barn. Sedan fokuseras det så mycket på tiden efter barnet -som om dessa föräldrar skulle ha det annorlunda mot "vanliga" föräldrar. Självklart är de glada, självklart är det jobbigt att inte få sova etc. När det är tv3 känns det så "happy end" fokuserat som om alla problem löser sig bara barnet kommer och att det blir ett barn för alla. Sedan drar de i alla trådar för att man ska räcka sig efter kleenex förpackningen -jag blir äcklad av bakgrundsmusiken. Dessa historier om barnlängtan och barn beskked är tillräckligt starka ändå, utan plink i bakrunden och motljus.

  • villsågärna38
    Namaste72 skrev 2011-10-27 17:44:29 följande:
    Kolla ikväll. Då handlar det om adoption från Sydafrika
    Har också redan sett det avsnittet på nätet, jättebra Kul med ett till adoptionspar!
  • villsågärna38
    mockaruta skrev 2011-10-27 18:04:58 följande:
    det jag menar är att bli gravid på IVF försök no 2 när man är 40+ är ju super bra -chans till graviditet minskar ju drastiskt efter 37 så det kändes inte som de behövt vänta så jätte länge på ett barn. Sedan fokuseras det så mycket på tiden efter barnet -som om dessa föräldrar skulle ha det annorlunda mot "vanliga" föräldrar. Självklart är de glada, självklart är det jobbigt att inte få sova etc. När det är tv3 känns det så "happy end" fokuserat som om alla problem löser sig bara barnet kommer och att det blir ett barn för alla. Sedan drar de i alla trådar för att man ska räcka sig efter kleenex förpackningen -jag blir äcklad av bakgrundsmusiken. Dessa historier om barnlängtan och barn beskked är tillräckligt starka ändå, utan plink i bakrunden och motljus.
    Smaken är ju som baken. Programmet heter ju trots allt drömmen om ett barn, för mig inger det hopp att få se både de som kämpar och inte fått barn ännu och de som har barn och hur det sedan förändrat deras liv. Sen kan jag väl hålla med till viss del ang paret ifrån Djursholm även om barnlängtan inte har något alls med pengar att göra och de ju kan ha längtat barn i många år även innan de träffades men man ska ju också komma ihåg att de allra flesta som gör ivf blir gravida och får barn på tre försök så de är ju inte långt ifrån genomsnittet.
  • villsågärna38
    Emeli skrev 2011-10-27 17:40:04 följande:
    Det är klart att inkomst inte har något med längtan att göra. Däremot kan det ha med möjligheterna att realisera sina drömmar att göra. Det aktuella paret tycker jag inte är så intressant. Jag tror det var på andra IVF-försöket de lyckades, vilket ju bara är att gratulera dem till, men just det paret har inte behövt kämpa riktigt lika mycket som många andra.

    Jag tycker att TV 3:s serie är ganska ointressant. Den bara skildrar utan att ställa några relevanta frågor. De har hittills undvikit att ta tag i det som är riktigt svårt.

    Paret som adopterade den lilla flickan i Korea är jättetrevliga och gulliga, och flickan är bedårande. Det var en helt okomplicerad adoption, och så är det ju ofta men inte alltid. Det är viktigt att ha med sig i sitt medvetande. Det går inte alltid som på räls när man vill adoptera heller. Det var trevligt att få ta del av deras lycka, men väckte inga funderingar.
    Sen är ju även frågan om vi som försökt länge blir lite avtrubbade till slut. Vet ju inte hur köerna såg ut förr några år sen men just nu är det 3,5 år i Sverige till Sydkorea och sen ett år i landet. Visst kan man kalla det en okomplicerad adoption men hur många "vanliga" medelsvenssons skulle tycka att det var ett okomplicerat sätt att få barn?
  • Emeli

    Adoptionsköernas längd har varierat från tid till annan. Nu är de långa, och så har det varit förr också.

    TV 3-parets adoption må ha tagit lång tid (det framgick inte av det idylliserande programmet vad jag kan minnas) men när det väl var deras tur var adoptionsförloppet okomplicerat. Vilket ju var tur för dem så klart. Jag anar också att detta pars väg till ett barn inte har varit lätt och okomplicerad, men TV 3 väljer bort den biten och fokuserar i stället på gullegull och på något så irrelevant som deras bröllopsfoto. Förvånad

  • ViljaDrömma
    mockaruta skrev 2011-10-27 18:04:58 följande:
    det jag menar är att bli gravid på IVF försök no 2 när man är 40+ är ju super bra -chans till graviditet minskar ju drastiskt efter 37 så det kändes inte som de behövt vänta så jätte länge på ett barn. Sedan fokuseras det så mycket på tiden efter barnet -som om dessa föräldrar skulle ha det annorlunda mot "vanliga" föräldrar. Självklart är de glada, självklart är det jobbigt att inte få sova etc. När det är tv3 känns det så "happy end" fokuserat som om alla problem löser sig bara barnet kommer och att det blir ett barn för alla. Sedan drar de i alla trådar för att man ska räcka sig efter kleenex förpackningen -jag blir äcklad av bakgrundsmusiken. Dessa historier om barnlängtan och barn beskked är tillräckligt starka ändå, utan plink i bakrunden och motljus.
    Nä, jag håller med dig. I jämförelse med de andra paren i serien så har de inte väntat särskilt länge. Jag vände mig bara emot det du skrev ang deras inkomster.
    Emeli skrev 2011-10-27 17:40:04 följande:
    Det är klart att inkomst inte har något med längtan att göra. Däremot kan det ha med möjligheterna att realisera sina drömmar att göra. Det aktuella paret tycker jag inte är så intressant.


    Absolut och det skrev jag oxå, jag vet att det kostar och att det kan underlätta om man har pengar. Men att man
     inte skulle kunna ha en lika svår känslomässig väg till barn för att man har pengar på banken, det köper jag inte.
  • Emeli
    ViljaDrömma skrev 2011-10-27 18:34:59 följande:
    Absolut och det skrev jag oxå, jag vet att det kostar och att det kan underlätta om man har pengar. Men att man
     inte skulle kunna ha en lika svår känslomässig väg till barn för att man har pengar på banken, det köper jag inte.
    Självklart är det så. Det är väl ingen som har påstått något annat.
  • Hej och Hopp

    Jag ser på både serierna jag och gillar det!
    Jag gillar att se på lyckliga historier - få snyfta igenkännande eller bara ändå när människor får sina efterlängtade barn.
    Men jag tycker också att det är intressant att få vända och vrida på frågorna, fundera över var min gräns går, känna igen längtan hos andra som lever totalt olikt mig och som har en helt annan väg.

    Och om det nu var i den här tråden eller i den andra någon inte kunde identifiera sig med Barn till varje pris-människorna för att flera inte levde i ett heterosexuellt parförhållande - det gör mig förvånad. För jag tycker just det blir så tydligt - vi lever olika liv, vi väljer olika vägar men visst finns det många likheter som gör att man kan identifiera sig med den längtan människor ger uttryck för?

  • Hjärtat längtar
    Emeli skrev 2011-10-27 17:23:11 följande:
    Pia frågar "Hur gammal får man vara för att få adoptera? På den frågan svara Margret helt korrekt att det inte finns någon lag som anger en maxålder, men att det finns en rekommendation från socialstyrelsen om att man inte ska vara äldre än 42 år då man ansöker om medgivande för adoption.

    Om Pia hade syftat på en undre åldersgräns skulle hon ha frågat något i stil med "Hur gammal måste man vara för att få adoptera?"

    Även om det är trist att behöva vänta in 25-årsdagen tycker jag inte att man kan tala om att den som är ung drabbas av en åldersgräns eller har åldern emot sig. Den som är för ung kommer ju så småningom att ha åldern inne.
    Jag kanske tolkade frågan utifrån mitt eget perspektiv. Men de skrev iaf fel på hemsidan sen där det stod att det inte fanns någon åldersgräns. Men det är som sagt ändrat nu.
    Såklart kan man inte säga att man är "drabbad" bara för att man är ung, det är ju jättestor skillnad mot den som blir för gammal och inte får adoptera.
    Men det kan ju kännas surt att vänta ytterligare ett år. När det landet man ska skicka till inte har nån väntetid i Sverige och man har vart tillsammans i 9 år och gift i 5 år. Man tycker man är tillräckligt mogen och redo, men så ser tydligen inte socialstyrelsen på det... eller vilka som nu har bestämt det... 
  • Ethi
    Namaste72 skrev 2011-10-27 17:44:29 följande:
    Kolla ikväll. Då handlar det om adoption från Sydafrika
    Ja, hjälp! Jag fick börja torka tårarna redan innan de berättat att de skulle adoptera, för man förstod det av sammanhanget Så spännande att det blev ett afrikanskt land också, även om det hade varit ännu roligare med Etiopien, tycker ju jag rent egon liksom 

    "Drömmen om ett barn" måste ju ändå ha en stor eloge för sina fina adoptionsberättelser! Något "Barn till varje pris" sannerligen inte lyckades med i sitt val av adoptionsfamilj...  Inte pga trasslet, det tycker jag ändå är väl värt att visa, utan pga mammans märkliga kommentarer.
  • Ethi
    mockaruta skrev 2011-10-27 18:04:58 följande:
    det jag menar är att bli gravid på IVF försök no 2 när man är 40+ är ju super bra -chans till graviditet minskar ju drastiskt efter 37 så det kändes inte som de behövt vänta så jätte länge på ett barn. Sedan fokuseras det så mycket på tiden efter barnet -som om dessa föräldrar skulle ha det annorlunda mot "vanliga" föräldrar. Självklart är de glada, självklart är det jobbigt att inte få sova etc. När det är tv3 känns det så "happy end" fokuserat som om alla problem löser sig bara barnet kommer och att det blir ett barn för alla.
    Åh, jag tycker tvärt om att det fokuseras för lite på att det faktiskt löser sig när man fått barnet I alla fall i just det parets fall... Jag blir provocerad av klag över sömnbrist när man faktiskt tillhör de lyckligt lottade som det löser sig för - och det rätt så smidigt till och med! Vad trodde de liksom?! Och snacket om att man känner extra för sitt eget kött och blod... *kräks*
  • Sally
    Ethi skrev 2011-10-28 12:15:46 följande:
    Åh, jag tycker tvärt om att det fokuseras för lite på att det faktiskt löser sig när man fått barnet I alla fall i just det parets fall... Jag blir provocerad av klag över sömnbrist när man faktiskt tillhör de lyckligt lottade som det löser sig för - och det rätt så smidigt till och med! Vad trodde de liksom?! Och snacket om att man känner extra för sitt eget kött och blod... *kräks*
    Håller med till fullo. Att klaga om sömnbrist på ett program som handlar om barnlängtan och låååånga krökiga vägar till barn, var onödigt enligt mig.  Konstigt att SVT inte klippte bort det. Ville man sova ostört, borde man ha skaffat en kaktus istället.....
  • Lillsudd
    Sally skrev 2011-10-28 12:42:30 följande:
    Håller med till fullo. Att klaga om sömnbrist på ett program som handlar om barnlängtan och låååånga krökiga vägar till barn, var onödigt enligt mig.  Konstigt att SVT inte klippte bort det. Ville man sova ostört, borde man ha skaffat en kaktus istället.....
    Fast just det paret var ju TV3...

    Men ärligt talat var det nog inte så att de inte klippte bort det - utan sparade det med flit. För varje 5-minuterssekvens finns förmodligen en timmas inspelat material, och dessutom säger de ju något liknande igen när de är tillbaka på kliniken och pratar med läkaren. Så det är nog så att TV3 ville visa något med det.
  • Kwela

    Först finns det inga program om detta ämne sedan helt plötsligt finns det två som visas samma höst. Lite märkligt tycker jag. Tur att de är så pass olika varandra.

Svar på tråden Barn till varje pris!