• Chianti

    Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

    Åhh jag blir galen över att jag aldrig kan hålla ordning här hemma. Jag lever i ett konstant stökigt hem. Ibland gör jag ett rejält städryck och så är det fint i max en vecka. Sen händer något magiskt och helt plötsligt är det drivor med papper, kläder, ouppackade väskor, tidningar, saker som egentligen bor i nåt skåp har flyttat ur skåpet och det är värre än nånsin.

    Sen om man ska få gäster så städar man minsann jättefint, ungefär som om gästerna är värda ett vackert hem, men man själv som bor där unnar sig inte det där välstädade fina hemmet? Man är kokko på nåt sätt.

    Fler som känner som jag? Jag har surfat runt lite på nätet och hittat lite olika städforum, bland annat det här: www.flylady.net/ Det är en väldigt amerikansk site men den har nåt som kallas babysteps. Det är små små steg man tar varje dag i en månad för att få in vanan att städa och det verkar ganska bra:www.flylady.net/d/getting-started/31-beginner-babysteps/. Det bygger på teorin att det tar tre veckor att få in en ny vana.

    Dag 1 ska man bara göra rent diskbänken, sen är man klar för dagen. Vitsen är att man ska få in en vana att göra rent diskbänken varenda kväll så har man i alla fall ett område som alltid är tip top, och det känns nog bra att börja dagen med en ren diskbänk.
    Sen säger författaren att det har nog tagit flera år att röra till där hemma, så man kan inte räkna med att reda ut allt på en dag. Därför ska man bara ta små små steg och inte försöka sig på ett mastodontryck. Jag tror den filosofin passar mig, jag har storstädat hundra gånger men faller alltid tillbaka till att inte orka hålla efter löpande.

    Nån annan som vill haka på en månad? Det vore kul att få sällskap och få bolla lite tankar under tiden. Så får man väl se efter en månad om man fått några nya vanor.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:34
    Kul att vi blev ett gäng städisar!

    Jag gjorde en lite mer hardcore variant av FLY Lady,lite mer städning, lite mindre trams.
    Här hittar du min version: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html

  • Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!
  • Tres26
    060810 skrev 2012-01-05 18:37:28 följande:
    Jag känner ingen motivation alls idag! Bläää!!!
    Är trött och sliten och skulle nog behöva sova. Men det känns som att det blir svårt att hitta tillbaka igen om man börjar fuska.
    Peppa mig lite är ni snälla. :)
    *pepp pepp*  
    Du får försöka tänka att det går undan bara du gör det. SEN kan du sova, vakna (förhoppningsvis utvilad) till ett rent hem och slippa börja bråka med stöket då.  
  • Chianti
    060810 skrev 2012-01-05 18:37:28 följande:
    Jag känner ingen motivation alls idag! Bläää!!!
    Är trött och sliten och skulle nog behöva sova. Men det känns som att det blir svårt att hitta tillbaka igen om man börjar fuska.
    Peppa mig lite är ni snälla. :)
    Åh du fixar det, du är ju vår järnlady! Det enda du behöver göra är att slabba ur sinken och sen plocka av en hot spot på 2 minuter. Du kan ju räkna att plcoka ihop barnens smutstvätt som en hot spot idag, eller nåt annat du ändå måste göra? Kom igen, Sinken tar 1 enda minut, hot spoten 2 minuter och du kommer vara så sjukt stolt imorrn när du fått tillbaka energin igen!!
    Min egen variant av babystepsen: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html
  • 060810
    Tres26 skrev 2012-01-05 18:47:39 följande:
    *pepp pepp*  
    Du får försöka tänka att det går undan bara du gör det. SEN kan du sova, vakna (förhoppningsvis utvilad) till ett rent hem och slippa börja bråka med stöket då.  
    Stökigt är här ändå.. :( 3 barn som lever rövare! ;)
    Så att vakna till ett städat hem har nog aldrig hänt tror jag.. ;)
    Men jag vill gärna orka med disken... Är så trött att jag knappt orkade äta, satt mest o petade i maten... Tallrikarna står kvar på köksbordet...
    Har sovit extremt lite den senaste veckan så det har tagit på krafterna + att jag får göra allt arbete själv..
    Ensamstående med 3 barn, där varje barn har speciella behov, är rätt tufft.. vill ha ordning men det går liksom inte... får försöka att få ner disken i diskhon och så diska imorn.. Men jag kanske piggnar på mig när barnen är lagda och sover... Har även ett tvättberg att ta hand om... 
  • Ms H
    060810 skrev 2012-01-05 18:52:04 följande:
    Stökigt är här ändå.. :( 3 barn som lever rövare! ;)
    Så att vakna till ett städat hem har nog aldrig hänt tror jag.. ;)
    Men jag vill gärna orka med disken... Är så trött att jag knappt orkade äta, satt mest o petade i maten... Tallrikarna står kvar på köksbordet...
    Har sovit extremt lite den senaste veckan så det har tagit på krafterna + att jag får göra allt arbete själv..
    Ensamstående med 3 barn, där varje barn har speciella behov, är rätt tufft.. vill ha ordning men det går liksom inte... får försöka att få ner disken i diskhon och så diska imorn.. Men jag kanske piggnar på mig när barnen är lagda och sover... Har även ett tvättberg att ta hand om... 

    Det är ju så att man vill komma över och ta hand om barnen en stund så att du får sova lite! Hoppas sömnen blir bättre i natt.

    Disken i en fin hög i hon fixar du, så kan du ta det imorgon sen. Vila en stund i soffan när barnen somnat, ät sen nått litet för en liten energikick så orkar du nog göra lite på tvätten också innan du kan stupa i säng och sova gott.  
  • 060810

    Tack alla fina för era peppande ord!!
    Jag blir så rörd att jag gråter en skvätt!! Har haft en underbar dag med min äldsta tjej idag (kvalitetstid) men sen urartade ALLT när en kärring hotar anmäla mig till soc för att jag försökte avstyra ett bråk mellan barnen och min dotter snubblar när jag ska ta bort henne från lillebror... Hon börjar skrika på mig vilket skrämmer barnen massor så min äldsta dotter mår jättedåligt av detta nu och är rädd för att gå till affären igen där det hände för tänk om denna människa börjar skrika på mig igen...
    Så all min energi jag hade samlat med dottern under dagen tog musten ur mig. Jag vet ju att jag inte gjorde något fel, mer än att höja rösten i så fall, och det stör mig som fan att hon ska få förstöra allt denna hemska kärring!
    Men visst, hon kan få min misstänkt autistiska 5 åring, min son på 3 med epilepsi och min minsting på 16 mån med astma, slemproblematik, liten vänsterlunga, matningssvårigheter (sondmatas till viss del) och infektionskänslighet!
    Den jävla kärringen som säger sig jobba på socialtjänsten... tror jag på när jag ser det!! Jag fick dåligt samvete som det var att jag höjde rösten åt mina barn, men det behövdes för att det ska gå att nå fram till dottern i a f.

    Nä nu ska barnen läggas, minstingen inhaleras och få medicin, SEN har jag tid att ta igen mig lite och plocka... om jag nu orkar! ;) 


  • 060810

    Guldstjärna till mig!! På denna tiden sen jag skrev sist så la jag 2 barn, inhalerade o gav medicin i knappen på magen till minstingen, diskat, torkat av bänkarna i köket (dock inte städat alla) och köksbordet + plockade ihop de leksaker som fanns i köket och la dem i backen som finns där till lite leksaker.

    + en ännu större guldstjärna till min stora tjej som även hon städade under 2 min idag innan hon la sig! Det gick undan kan jag lova! Tror inte jag sett henne städa så här någon gång! Jag tror jag hittat en städmetod som passar henne! ;)
    Sonen han sov redan (somnade kl 17 vilket han kan göra om han haft anfall) så honom behövde jag inte direkt lägga mer än att bära in i sängen innan vi åt mat.

    Nu känner jag att jag behöver en liten paus innan jag ger mig på nästa lilla del, kvällens hotspot! Jag bara måste klara detta nu när jag lovat mig själv att göra ett seriöst försök!
    Lovar alltid mig själv att jag ska bli bättre på att städa varje år, men nu känns det så mycket lättare med allt ert stöd och peppning!

    Dags för lite bloggläsning och sen ta tvätten.. ;) 


  • Pallas
    Tres26 skrev 2012-01-05 17:12:19 följande:
    Då skippar jag hela den där *maniska torka vatten i hon* grejen  

    Måste man ta itu med alla hot spots man äger och har på en gång?? 
    Jag kämpar med att bibehålla köksbordet fint. SEN då det sitter hade jag tänkt gå på en till och få den att fastna... 
    Jag kommer göra lika som du - jag tar ett problemområde och jobbar med det tills det sitter som berget. Jag känner mig själv för väl för att tro att jag skulle klara av att brassa på med en massa för att det känns bra i början. Det håller aldrig, utan det är bara vanan att plocka undan som behöver etableras.
  • 060810
    mrsIce skrev 2012-01-05 20:42:39 följande:
    Schnappi: heja dig!!!!
    Finurlan skrev 2012-01-05 20:46:50 följande:
    @schnappi i magen Heja dig, bra jobbat!
    Tackar o bockar det ödmjukaste! :)

    Det känns så skönt att få dessa heja rop! :) Jaha men då tar vi lite tvätt nu då när vi ändå är igång, men sen får det va bra för idag känner jag. Är ju en dag imorgon med och en helg! ;) Barnen kommer stöka ner massor så jag måste ju ha lite energi att städa då med! ;)
Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!