• Chianti

    Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

    Åhh jag blir galen över att jag aldrig kan hålla ordning här hemma. Jag lever i ett konstant stökigt hem. Ibland gör jag ett rejält städryck och så är det fint i max en vecka. Sen händer något magiskt och helt plötsligt är det drivor med papper, kläder, ouppackade väskor, tidningar, saker som egentligen bor i nåt skåp har flyttat ur skåpet och det är värre än nånsin.

    Sen om man ska få gäster så städar man minsann jättefint, ungefär som om gästerna är värda ett vackert hem, men man själv som bor där unnar sig inte det där välstädade fina hemmet? Man är kokko på nåt sätt.

    Fler som känner som jag? Jag har surfat runt lite på nätet och hittat lite olika städforum, bland annat det här: www.flylady.net/ Det är en väldigt amerikansk site men den har nåt som kallas babysteps. Det är små små steg man tar varje dag i en månad för att få in vanan att städa och det verkar ganska bra:www.flylady.net/d/getting-started/31-beginner-babysteps/. Det bygger på teorin att det tar tre veckor att få in en ny vana.

    Dag 1 ska man bara göra rent diskbänken, sen är man klar för dagen. Vitsen är att man ska få in en vana att göra rent diskbänken varenda kväll så har man i alla fall ett område som alltid är tip top, och det känns nog bra att börja dagen med en ren diskbänk.
    Sen säger författaren att det har nog tagit flera år att röra till där hemma, så man kan inte räkna med att reda ut allt på en dag. Därför ska man bara ta små små steg och inte försöka sig på ett mastodontryck. Jag tror den filosofin passar mig, jag har storstädat hundra gånger men faller alltid tillbaka till att inte orka hålla efter löpande.

    Nån annan som vill haka på en månad? Det vore kul att få sällskap och få bolla lite tankar under tiden. Så får man väl se efter en månad om man fått några nya vanor.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:34
    Kul att vi blev ett gäng städisar!

    Jag gjorde en lite mer hardcore variant av FLY Lady,lite mer städning, lite mindre trams.
    Här hittar du min version: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html

  • Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!
  • 060810

    Men snälla nån om någon stryker sin tvätt eller inte har väl inte med städning o göra! Tråden är ju det den är ändå!
    Jag tex stryker inte ett skit! Har inte strukit sen jag strök min blus till studenten 2004! ;) Skulle nog inte kunna hantera ett strykjärn om någon satte ett i handen på mig! ;)
    Jag kämpar på med min städning men ikväll tar det emot som FAN!
    Jag har kommit in i en svacka eller nåt nu, trött som en lus och helt slut i huvudet.

    Massa motgångar har jag fått med och en senast idag så det är lite tufft på alla plan just nu.
    Men disken är tagen, lite undan plockat blev det men inte så så att jag är nöjd, men jag får acceptera läget och ta nya tag imorgon. 


  • Ms H
    060810 skrev 2012-01-20 22:06:13 följande:
    Men snälla nån om någon stryker sin tvätt eller inte har väl inte med städning o göra! Tråden är ju det den är ändå!
    Jag tex stryker inte ett skit! Har inte strukit sen jag strök min blus till studenten 2004! ;) Skulle nog inte kunna hantera ett strykjärn om någon satte ett i handen på mig! ;)
    Jag kämpar på med min städning men ikväll tar det emot som FAN!
    Jag har kommit in i en svacka eller nåt nu, trött som en lus och helt slut i huvudet.

    Massa motgångar har jag fått med och en senast idag så det är lite tufft på alla plan just nu.
    Men disken är tagen, lite undan plockat blev det men inte så så att jag är nöjd, men jag får acceptera läget och ta nya tag imorgon. 

    Jag tycker att du verkar kämpa på väldigt bra i alla lägen, du gör sjukt mycket mer än jag gör. Hoppas att du får sova gott i natt, så kommer du nog ur svackan snart!

    (Vad jobbigt det är när halva FL byter nick, man vet ju nästan inte vem som är vem längre Flört Men jag förstår att ni byter, själv bytte jag för bara nån vecka sen och har en ganska intetsägande mailadress registrerad, så jag ids inte. Tror jag...)  
  • WSalma

    Jag tycker verkligen inte att det är "slarvigt" eller "stökigt" att inte stryka. Fram tills min son föddes strök jag själv så lite som möjligt.  Men sedan berättade en bekant att hon strök alla babykläder eftersom hon tvättade de bara i 40 grader och strykningen desinfekterade dem (tro't den som vill). När min baby föddes hade han en del startsvårigheter och mitt självförtroende som förälder fick sig en knäck och på något sätt urartade det i en strykningsneuros tror jag. Jag kände mig som en inte fullt så dålig mamma om jag strök (typ: amningen funkar inte men stryka kan jag!). Det är helknäppt och min man brukar försöka smyga undan sina näsdukar så att jag inte ska stryka dem...

  • stjärnflocka

    Idag har jag varit slö Det blev bara en shinad sink och så plockade jag undan barnens leksaker. Ingen Hot Spot alls. Fast jag gick i alla fall igenom en stor post- och tidningshög som lätt hade kunnat bli en Hot Spot. Och igår gick jag igenom pysselskåpet, vilket nästan tog en timme, så jag hoppas att jag kommer igen imorgon

  • elinaehn
    Jojjanna skrev 2012-01-20 08:37:04 följande:
    Millans hustru: Jag kopierar från min blogg om hur man gör en Swish and swipe i badrummet:

    Det innebär att på två minuter göra rent toaletten med en toaborste samt torka av toaletten, kring toaletten samt handfatet. Det gör att badrummet blir som nytt varje dag. Alla saker som behövs måste finnas tillgängliga så att man inte undviker att göra det för att det är krångligt. En utförligare beskrivning finns här.
     
    (bytt sign till elina från millans) TACK! börjar direkt!
  • Pallas
    sys skrev 2012-01-20 21:35:37 följande:
    Känslan är så annorlunda när man tar på sig en tröja som är struken jämfört med en som inte är struken/tumlad!
    Men hur har ni tid? Har ni inga jobb? Barn? Fritidsintressen? Djur?
  • sys
    Pallas skrev 2012-01-21 14:10:07 följande:
    Men hur har ni tid? Har ni inga jobb? Barn? Fritidsintressen? Djur?
    Studerar + jobbar, ensamstående med ett barn, många vänner, intressen; musik, litteratur. Inga djur.

    Strykning för mig är ett sätt att varva ner när jag går på högvarv.
    we begin our lives when we die
  • Ms H
    Pallas skrev 2012-01-21 14:10:07 följande:
    Men hur har ni tid? Har ni inga jobb? Barn? Fritidsintressen? Djur?

    Nej jag har varken barn, djur eller sambo. Det gör också att jag inte behöver tvätta lika mycket, så det blir inte jättemycket att stryka. Med ett bra strykjärn går det därför relativt snabbt.
  • Luktärten

    Sitter och läser ikapp...

    Har jobbat alldeles för mycket denna vecka och har även svårt att lämna arbetet i tankarna när jag kommer hem. Därför har det blivit lite si och så med Fly Lady denna vecka. Har Sinken och kört Hot , men något mer har jag inte mäktat med.

    Var iaf till återbruket med massa skräp idag och att jag lämnade iväg två stora kassar med kläder. Skön känsla!

    5 minuter i morse krävdes för att plocka undan i sovrum, badrum, allrum samt bädda. Helt fantastiskt! Ska göra en vända på nedervåningen också. Uppskattar tiden till totalt 20 min.

  • Blå Flygare

    Här hemma har jag gjort nada hittils. Nja, morgonrutinen och en maskin tvätt förståss. Men varken städ, declutter eller hot-spot. Har ist renat hon och swipat hos svärmor Får betala igen lite när brukar tömma vår diskmaskin när hon passar barnen. Kollat flight plan för idag, och där står inget städande heller. Man ska visst sköta allt städande under veckan så man har helgen fri. Funkar kanske sämre när man har barn och ska klämma in div. aktiviteter. Jag får flytta träningskvällens städ till helgen om jag ska få det att funka, jag orkar då inte städa när jag kört ett pass träning! Däremot kan jag ju städa och handla/lägga barn själv och städa - även om det säkert tar emot då och då. 

    Jag stryker fler namnlappar på kläder än jag stryker kläder. Funderar dock på att få in vanan att stryka vissa kläder innan de hängs in, för nu har jag kläder som aldrig används för jag inte har tid att stryka innan de ska tas på.
    Jag kan sakna hängtorkade lakan när jag ska krypa ner i en renbäddad säng, men jag saknar inte att ha lakan på tork i allrummet! Vår giganorma tvättstuga har nämligen plats för två tröjor på galge vad det gäller att torka tvätt Skrikandes Vet inte hur jag ska kunna torka tvätt utan att belamra rummen så det ser stökigt ut! Allt går ju inte att tumla, om man vill se någorlunda proper ut eller lägga all sin tid och sina pengar på att leta nya kläder.

Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!