• Chianti

    Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

    Åhh jag blir galen över att jag aldrig kan hålla ordning här hemma. Jag lever i ett konstant stökigt hem. Ibland gör jag ett rejält städryck och så är det fint i max en vecka. Sen händer något magiskt och helt plötsligt är det drivor med papper, kläder, ouppackade väskor, tidningar, saker som egentligen bor i nåt skåp har flyttat ur skåpet och det är värre än nånsin.

    Sen om man ska få gäster så städar man minsann jättefint, ungefär som om gästerna är värda ett vackert hem, men man själv som bor där unnar sig inte det där välstädade fina hemmet? Man är kokko på nåt sätt.

    Fler som känner som jag? Jag har surfat runt lite på nätet och hittat lite olika städforum, bland annat det här: www.flylady.net/ Det är en väldigt amerikansk site men den har nåt som kallas babysteps. Det är små små steg man tar varje dag i en månad för att få in vanan att städa och det verkar ganska bra:www.flylady.net/d/getting-started/31-beginner-babysteps/. Det bygger på teorin att det tar tre veckor att få in en ny vana.

    Dag 1 ska man bara göra rent diskbänken, sen är man klar för dagen. Vitsen är att man ska få in en vana att göra rent diskbänken varenda kväll så har man i alla fall ett område som alltid är tip top, och det känns nog bra att börja dagen med en ren diskbänk.
    Sen säger författaren att det har nog tagit flera år att röra till där hemma, så man kan inte räkna med att reda ut allt på en dag. Därför ska man bara ta små små steg och inte försöka sig på ett mastodontryck. Jag tror den filosofin passar mig, jag har storstädat hundra gånger men faller alltid tillbaka till att inte orka hålla efter löpande.

    Nån annan som vill haka på en månad? Det vore kul att få sällskap och få bolla lite tankar under tiden. Så får man väl se efter en månad om man fått några nya vanor.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:34
    Kul att vi blev ett gäng städisar!

    Jag gjorde en lite mer hardcore variant av FLY Lady,lite mer städning, lite mindre trams.
    Här hittar du min version: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html

  • Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!
  • Ms H
    Pallas skrev 2012-01-26 11:57:07 följande:
    Allmänt inlägg:  Är det någon i Uppsala-trakten som är intresserad av hjälp med röjning? Jag är SJUKT effektiv och tycker det är roligt att hjälpa andra i samma situation. Jag har själv fått hjälp av min snälla medryttare flera gånger, det är guld värt! Ibland kan det tom hjälpa att någon bara sitter och pratar med mig medan jag städar.
    Hade du sagt det i höstas hade jag nappat direkt, då var jag i akut behov av att tömma 45 kvadrat källarförråd.Det tog hela hösten, med myckt hjälp av mina underbart snälla föräldrar. Men vill du ha hjälp av nån som pratar med dig så att du får städat så kan du höra av dig Röja kan jag också hjälpa till med, när jag blivit frisk igen.
  • Ms H
    elinaehn skrev 2012-01-26 12:13:32 följande:
    mitt problem med dotterns rum är att jag itne KAN slänga. jo gamla plastsaker från hamburgeställen som hon inte sett åt på flera månader, trasiga saker jag itne lätt kan laga, de tkan jag slänga men mer då? jag mer... sorterar o bunkrar men sakerna blir kvar. det funkar ju inte i längden. hur gör ni???

    Hur menar du med "kan inte slänga", är det pga nostalgi, dottern tillåter dig inte, du är rädd att det skulle ha använts om du inte slängde eller något annat?
  • Pallas

    Då ska vi se vad jag hunnit med hittills:

    * Druckit kaffe
    * Samlat ihop all förpackningsåtervinning, inklusive glasflaskor vi sparat på i åtskilliga år
    * Rensat skåpet ovanför mikron och torkat ur det
     

  • Pallas

    *Satt på en tvätt
    *Börjat rensa bokhyllan i hallen för att använda den lite mer rationellt och snyggt i köket istället. 

  • HäckHäxan
    060810 skrev 2012-01-26 08:18:01 följande:
    HäckHäxan: du låter nästan som mig, om man tar bort det med disken. ;)
    Jag är en fruktansvärd prylsamlare!! Måste rensa ut men det är så förbannat svårt!
    När jag var gravid var jag beredd att slänga ut ALLT i lägenheten men ingen ville hjälpa mig så det blev inte av. Och sen fortsatte hamstrandet istället. ;)
    Jag skulle rensa eller det var tanken, flyttade i dec 10 och mina 3 månader av uppsägningstid så var jag sjuk alltså riktigt sjuk i 2½ månad och åte tre penicillinkurer och var inte ett dugg fräck. Så jag fick helt enkelt flytta med allt, både sånt som verkligen skulle slängas och sånt som jag skulle rens bland, så där står jag typ nu...

    Hamster av naturen och jag kan leva med det, men jag måste få rensat ut lite och framför allt onödig möbler och få en mer realistiskt syn på hur mkt lakan, gardiner och handdukar man faktiskt behöver OCH vi har tvättmaskin och tumlare, så jag behöver inte alls samla en massa. Däremot vill jag ha in en tvättdag i veckan, inte köra en maskin varje dag, jag måste dela upp saker som tex en tvättdag, där tvätt är vad jag ägnar mig åt, kanske ett varv med dammsugaren osv men inte en massa annat. Tappar fokus och tråden och blir arg och skiter i allt annars
    Icke korrekturläst.
  • HäckHäxan
    Pallas skrev 2012-01-26 11:57:07 följande:
    Allmänt inlägg:  Är det någon i Uppsala-trakten som är intresserad av hjälp med röjning? Jag är SJUKT effektiv och tycker det är roligt att hjälpa andra i samma situation. Jag har själv fått hjälp av min snälla medryttare flera gånger, det är guld värt! Ibland kan det tom hjälpa att någon bara sitter och pratar med mig medan jag städar.
    NU bor jag inte i närheten, men när jag bodde hemma så fick någon av mina systrar helt enkelt sitta i min säng eller soffa och prata medan jag städade, idag lurar jag hem kompisar, många gånger gör de inte annat än fixar kaffe och tar en cigg med mig mellan varven och jag röjer som fan. Så gjorde jag i tisdags, kompisen bakade dock en banankaka medan jag röjde sovrummet och sen hjälpte hon mig bära upp allt till mitt rum där uppe. Jag håller med dig medryttare är guld värt, synd att vi inte bor nära du hade fått vara min medryttare när som helst!
    Icke korrekturläst.
  • HäckHäxan
    Pallas skrev 2012-01-26 13:25:06 följande:
    Då ska vi se vad jag hunnit med hittills:

    * Druckit kaffe
    * Samlat ihop all förpackningsåtervinning, inklusive glasflaskor vi sparat på i åtskilliga år
    * Rensat skåpet ovanför mikron och torkat ur det
    Pallas skrev 2012-01-26 13:38:16 följande:
    *Satt på en tvätt
    *Börjat rensa bokhyllan i hallen för att använda den lite mer rationellt och snyggt i köket istället. 
    Duktigt...
    Pallas skrev 2012-01-26 12:28:06 följande:
    Vakna på sin lediga dag med migränvarning. Sweet.
    Låter mindre kul, jag har just kastat ner en tro i vatten, efter x antal timmar så gav jag nu upp att bota den med mat och kaffe...
    Icke korrekturläst.
  • Pallas

    Nu ska vi se, jag kom igång till slut:

    * Lämnat alla förpackningar till återvinning
    * Satt på en till tvätt
    * Vikt in den torra tvätten
    * Rensat den där bokhyllan i hallen, flyttat den till köket och ställt in alla "viktiga papper" där
    * Flyttat återvinningen till köket
    * Grovsorterat en del papper

    Nu återstår att klura ut var fan jag ska ställa byrån som förut stod i köket där bokhyllan hamnade, samt att bringa någorlunda ordning i barnens klädkammare.

    Måste också hitta bra förvaring till alla mina verktyg, jag har rätt många. Målet är att ha dem i garaget, men där är det så hiskeligt kallt nu, så jag vill inte stå där och sortera.

Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!