• Chianti

    Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

    Åhh jag blir galen över att jag aldrig kan hålla ordning här hemma. Jag lever i ett konstant stökigt hem. Ibland gör jag ett rejält städryck och så är det fint i max en vecka. Sen händer något magiskt och helt plötsligt är det drivor med papper, kläder, ouppackade väskor, tidningar, saker som egentligen bor i nåt skåp har flyttat ur skåpet och det är värre än nånsin.

    Sen om man ska få gäster så städar man minsann jättefint, ungefär som om gästerna är värda ett vackert hem, men man själv som bor där unnar sig inte det där välstädade fina hemmet? Man är kokko på nåt sätt.

    Fler som känner som jag? Jag har surfat runt lite på nätet och hittat lite olika städforum, bland annat det här: www.flylady.net/ Det är en väldigt amerikansk site men den har nåt som kallas babysteps. Det är små små steg man tar varje dag i en månad för att få in vanan att städa och det verkar ganska bra:www.flylady.net/d/getting-started/31-beginner-babysteps/. Det bygger på teorin att det tar tre veckor att få in en ny vana.

    Dag 1 ska man bara göra rent diskbänken, sen är man klar för dagen. Vitsen är att man ska få in en vana att göra rent diskbänken varenda kväll så har man i alla fall ett område som alltid är tip top, och det känns nog bra att börja dagen med en ren diskbänk.
    Sen säger författaren att det har nog tagit flera år att röra till där hemma, så man kan inte räkna med att reda ut allt på en dag. Därför ska man bara ta små små steg och inte försöka sig på ett mastodontryck. Jag tror den filosofin passar mig, jag har storstädat hundra gånger men faller alltid tillbaka till att inte orka hålla efter löpande.

    Nån annan som vill haka på en månad? Det vore kul att få sällskap och få bolla lite tankar under tiden. Så får man väl se efter en månad om man fått några nya vanor.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:34
    Kul att vi blev ett gäng städisar!

    Jag gjorde en lite mer hardcore variant av FLY Lady,lite mer städning, lite mindre trams.
    Här hittar du min version: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html

  • Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!
  • Kaosmamma

    Tack för välkomnande :) nu jäklar ska det bli rent hus! Fylld av hormoner så började jag lipa över röran hemma. Vill rensa kläder, barnens rum, skåpsluckor osv. Och efter det tänka ut lite mer förvaring. Men som sagt, min kropp är lite emot mig nu,.. Fast jag tror att om man planerar lite och gör pauser så borde det funka :)

    060810: hahaha jag undrade vad det var ;)

  • 060810

    Kaos: ja nu vet du. ;)
    Det går rätt bra även om jag just nu tappat sugen lite och orken tryter. :( men hoppas snart vara på banan igen.

  • Kaosmamma

    Ja lite så här också.,, jonis är inte kry. Och jag tung som en jäkla val!! Lusten finns men är jäkla orken som tryter och det där första steget. Men lipar jag över kaoset är det dags att agera!!

  • Chianti
    Kaosmamma skrev 2012-02-19 16:18:03 följande:
    Tack för välkomnande :) nu jäklar ska det bli rent hus! Fylld av hormoner så började jag lipa över röran hemma. Vill rensa kläder, barnens rum, skåpsluckor osv. Och efter det tänka ut lite mer förvaring. Men som sagt, min kropp är lite emot mig nu,.. Fast jag tror att om man planerar lite och gör pauser så borde det funka :)

    060810: hahaha jag undrade vad det var ;)
    Man blir j u så sugen att uträtta stordåd. Men jag råder dig att börja med att göra små saker ordentligt i stället och låta det ta tid. Det är så himla lätt att krokna.
    Min egen variant av babystepsen: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html
  • Kaosmamma

    Chianti: jupp :) tänkte ta ett rum eller ett till två skåp i taget. Tror jag börjar med sonens rum. Ska rensa och sortera leksaker först. Sen försöka städa upp och strukturera lite i etapp två. Sen klädeslådan. Tar nog kanske tre dagar eller nåt, men inte hela dagar.. Ska inte ta ut mig bara. Sen tjejernas rum osv. Så en längre planering så att säga :) oftast tar man vatten över huvudet så blir det kaos istället. Gillar uttrycket peu un peu ;)

  • Ms H

    Kaosmamma: jag skulle rekommendera ännu mindre projekt. Tex kläderna i sonens rum eller en hylla i skåpet och liknande. Då kan man vara nöjd med att ha klarat ett projekt lite oftare :)

  • Kaosmamma

    Det var det jag menade :) kanske inte uttrycker mig så bra :p verkligen en sak, ett mål i taget. Jag vet vad som behövs göras men med små delmål så att säga innan man nått huvudmålet.

  • Fantasia78
    Chianti skrev 2012-02-19 13:20:46 följande:
    Åh tack vad glad jag blev!  Solig Tusen tack!
    Det har du mer än väl förtjänat. Jag har läst på FlyLadys sida tidigare, men den tar tid att läsa och är tyvärr kringströdd med en del krafs som inte är helt tillämpbart på mitt hem. Som detta att klä på sig och ta på skorna på morgonen. För mig känns det inte riktigt relevant, speciellt som jag jobbar minst 5 dagar av 7 varje vecka.

    Är tillbaka från mina ärenden och ska nu jobba ett par timmar innan jag får möjighet att städa i min hot spot. Ser fram emot städningen faktiskt...! Ska hänga upp en tvätt också...
    Ni är bäst! Äpple
     
  • Fantasia78
    Chianti skrev 2012-02-19 13:19:49 följande:
    Pallas har alltid rätt, håller med.
    Sen har jag kommit på en sak. Om man innan man börjar frågar sig: Hur lång tid tar det att plocka ihop allt när jag vill avsluta det här. Om svaret är 10 minuter så har jag det i åtanke när jag börjar krokna. annars  blir det lätt så att jag bara skyfflar bort allt när jag ledsnar för att jag inte planerat in ett ordentligt avslut.

    Väl talat! :)

    Det stämmer ju det där med att man behöver tänka efter hur lång tid det tar att plocka ihop allt när man vill avsluta för dagen... Det glömmer jag lätt, och håller på tills jag håller på att slockna ibland.
    Ett tips till: jag brukar borsta tänderna en stund efter kvällsmaten, så kan jag hålla på att greja tills jag blir trött. Då kan man lägga sig nästan direkt när man börjar krokna (förutsatt förstås att man tänkt på att även avslut tar sin tid)... Innebär hur som helst att man ganska effektivt utnyttar dygnets vakna timmar... :) Fast det är klart, ibland behöver man ju prioritera familjen också, och det är ju rätt mysigt att sitta i soffan ibland också... Så fredagar och lördagar borde jag egentligen försöka hålla mig från att vara så supereffektiv förstås, ...
  • Fantasia78
    HäxanSurtant skrev 2012-02-19 14:21:20 följande:
    Super duktig är, bra jobbat! {#emotions_dlg.flower}
    ,
    *harklar mig* det är inte en gång jag sprungit in på vår ica butik och köpt trosor och strumpor under sista året och därför vet jag att jag skall ha så det räcker ( och blir över) och därför vägrar jag nu köpa nya. Skulle däremot behövt köpa nya toppar använder inte bh för jag hittar ingen modell som är skön, bra och bekväm, men det verkar nästan lika svårt att hitta som bh nu för tiden, alla är typ sport liknade och pressar fan fast brösten mot ryggraden och det är inte riktigt vad jag kallar bekvämt OCH jag är högst bekväm

    Jag har fått avbryta, dels glömde jag att jag bjudit hit syrran och brorsan och deras respektive på kaffe dag, sen har jag en huvudvärk from hell, kniper ihop ögonen mot solljuset och känner mig helt mossig och ont och blä!

    Häxan Surtant: Hoppas huvudvärken går över. Låter ungefär som migrän ifall du även är ljuskänslig och så...
    Kram
Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!