• Chianti

    Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

    Åhh jag blir galen över att jag aldrig kan hålla ordning här hemma. Jag lever i ett konstant stökigt hem. Ibland gör jag ett rejält städryck och så är det fint i max en vecka. Sen händer något magiskt och helt plötsligt är det drivor med papper, kläder, ouppackade väskor, tidningar, saker som egentligen bor i nåt skåp har flyttat ur skåpet och det är värre än nånsin.

    Sen om man ska få gäster så städar man minsann jättefint, ungefär som om gästerna är värda ett vackert hem, men man själv som bor där unnar sig inte det där välstädade fina hemmet? Man är kokko på nåt sätt.

    Fler som känner som jag? Jag har surfat runt lite på nätet och hittat lite olika städforum, bland annat det här: www.flylady.net/ Det är en väldigt amerikansk site men den har nåt som kallas babysteps. Det är små små steg man tar varje dag i en månad för att få in vanan att städa och det verkar ganska bra:www.flylady.net/d/getting-started/31-beginner-babysteps/. Det bygger på teorin att det tar tre veckor att få in en ny vana.

    Dag 1 ska man bara göra rent diskbänken, sen är man klar för dagen. Vitsen är att man ska få in en vana att göra rent diskbänken varenda kväll så har man i alla fall ett område som alltid är tip top, och det känns nog bra att börja dagen med en ren diskbänk.
    Sen säger författaren att det har nog tagit flera år att röra till där hemma, så man kan inte räkna med att reda ut allt på en dag. Därför ska man bara ta små små steg och inte försöka sig på ett mastodontryck. Jag tror den filosofin passar mig, jag har storstädat hundra gånger men faller alltid tillbaka till att inte orka hålla efter löpande.

    Nån annan som vill haka på en månad? Det vore kul att få sällskap och få bolla lite tankar under tiden. Så får man väl se efter en månad om man fått några nya vanor.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:34
    Kul att vi blev ett gäng städisar!

    Jag gjorde en lite mer hardcore variant av FLY Lady,lite mer städning, lite mindre trams.
    Här hittar du min version: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html

  • Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!
  • Chianti
    060810 skrev 2012-03-09 11:07:55 följande:
    Idag är jag återigen duktig. Trots en jobbig natt och väldigt lite ork på morgonen så bestämde jag mig för att överraska min stora dotter på 5.5 år med att städa hennes rum då hon kommer mycket utanför pga sina 2 småsyskon så idag var hennes rum prio 1.
    Känns skönt att kunna hjälpa henne för hon försvinner gärna in i sitt rum och sen orkar hon inte städa och jag tycker att jag kunde hjälpa henne denna gången så hon lättare kan hålla ordning i a f i en vecka. ;)
    Så nu ska jag ge mig på hennes skrivbord! ;) sen skura golvet och så var det klart. ;)

    Men säg för bövelen inte till henne att jag kastat en del saker. ;) hihi!!
    Vad gullig du är! Kalasmamma! Hjärta
    Min egen variant av babystepsen: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html
  • Alemonia

    Hej på er!

    Nu har jag läst denna tråd i några dagar och blivit riktigt inspirerad så denna helg ska jag försöka sätta lite fart.
    Dagens överraskning lär dock vara hur hemmet ser ut när jag kommer hem. Förhoppningsvis har maken gjort något nu under förmiddagen när han är ledig och hemma med dottern. Annars får det bli jag som överraskar honom när han kommer hem igen på söndag.

    Jag är också sådan att jag har en förmåga att snabbt stöka till det trots att jag röjer ibland. Ett riktigt problemområde för mig är mitt skrivbord (eller ska jag ärligt säga mina och inkludera det på jobbet också).

    Jag ska börja med att i kväll läsa på ordentligt om begreppen (även att böcker som Rensa i röran med Feng Shui och några till på samma tema inte fått något att hända).

  • 060810

    Rummet är klart och jag är nöjd! Tog 2 timmar bara så jag är klart nöjd. Nu är det dags att hänga tvätt och sen ner och hämta upp mer blöttvätt. Sen vika det torra när jag hämtat hem de stora. :)
    De ska få lägga sitt på plats tänkte jag. :)

    Egentligen är detta min avlastningshelg och det märks. Men imorgon spelar stora dottern sin första handbollsmatch med bollskolan så det vill vi inte missa så ingen avlastning denna helgen men det blir nog bra. ;) vi kommer ha så roligt att det kommer gå bra ändå.

  • Luktärten

    Gästerna kommer om en timme och här sitter jag och surfar runt alldeles lugn.

    Tack Fly Lady och alla här i tråden för det

  • Tres26

    Trodde jag inte hade gjort nånting igår men det hade jag visst de! Solig
    Fixade en sån där hemsk hot spot. Iofs flyttade jag bara på grejerna och inte till rätt plats så det är ju fusk, men vart ju fint där jag ville ha det fint iaf Oskyldig

    Idag har jag som vanligt bäddat sängen, diskat och plockat lite. Ska snart tvätta. 
    Har massa kartonger som väntar på att bli flyttade också... BORDE ta itu med dom....! 

  • Lattjo

    Har inte varit inne på ett tag. Just nu är det tungt med städningen. Jag gör det men det är inte med sån energi som innan. Jag dammsög varje dag förut, nu blir det kanske någongång i veckan vilket gör att det blir väldigt fullt med katthår och små jobbiga kattsandskristaller som katterna släpar runt. Men jag håller iaf undan från golven och på diskbänken. Igår hade jag en kompis här som gick hem vid 3 på natten. Då ställde jag mig och diskade upp efter middagen så det skulle vara rent när jag vaknade. Det måste iaf betyda att jag har kommit någonstans :)

    Igår var jag inne i ungarnas rum och gjorde något och började på ren automatik att städa upp allt som låg på golvet. Jag måste ha tag i en vägghylla så jag får upp alla ungarnas gosedjur för dom ligger i sonens myshörna nu och jag har ingenstans att lägga dom vilket driver mig till vansinne men det får bli när det blir.

    Jag hade en kompis här i fredags. Jag gick ner i tvättstugan och när jag kom upp började vi prata om livet med mitt ex och allt. Hon konstaterade då att jag inte fick bli stött nu men det var så himla mysigt här hemma, det luktade inte unket här hemma längre. Det var luftigt och ljust och inte prylar överallt! Visst är det inget kul att höra det innan luktat unket och varit instängt här hemma men jag förstår det. Nu kan jag ju dock glädja mig med att det är betydligt mycket bättre här hemma!

    Dagens projekt blir att dammsuga här hemma. Blir galen på kattsandskristallerna som jag trampar sönder hela tiden... Enda negativa med den kattsanden men å andra sidan luktar det INGENTING från kattlådan längre och då är det fan värt det :)

  • GossipGirl

    Åh, vilken härlig vän måste jag säga! Du tar det på helt rätt sätt som glädjer dig åt att det är mysigt nu :)
    Krävs nog en del för henne att kunna säga att det luktat unket och så, men bara i syfte att ge dig beröm för hur du har det nu. Tycker det var fint av henne.
    Man får inte vara rädd för att vara ärlig mot sina vänner. När du hade det "unket" så vågade hon väl inte säga det men ville ändå visa nu hur mysigt du fått. Underbart!  

  • Alemonia

    Jag som är ny här har idag sett till att få lite bättre grundordning i köket och gällande rena kläder.

    Veckans mål är att hålla det lika rent på köksbänken och köksön (med spishäll) som det är nu samt att det varje morgon ska vara möjligt att ställa in frukostdisken i diskmaskinen (även för maken som går upp för mig).

    I morgon ska jag även se till att ta hand om det jag hängt på tork idag så all ren tvätt är där den hör hemma.
    För att kunna komma dit med det som låg var jag idag tvungen att gå igenom dotterns alla byxor men jag fick god hjälp av henne så nu rymmer hennes trådkorg de byxor hon har (och jag la undan en hög motsvarande en hel klädaffärspåse). Det känns riktigt skönt att inte längre ha en stor hög med kläder liggande i bastun (som är där jag hänger det som inte hängs på galgar).

    OM dottern (som idag är riktigt förkyld och känns lite varm) blir hemma i morgon så är det badrummet som gäller då samt mitt skrivbord. I annat fall så får jag anse mig nöjd om jag tar hand om den torra tvätten samt bidrar till att hålla statusen i köket.

  • 060810

    Idag fick jag hjälp av mina "stora" barn (snart 4 och 5.5 år) med städningen i vardagsrummet och köket! :) mycket snällt av dem. :)
    Vi fokuserade bara på golvet just då resten får jag ta sen. ;)
    Men att de hjälpte till gjorde att det gick fort. :) vardagsrummet 10 min inkl dammsugning och torka golv. :)
    Köket tog 3 min exkl dammsugning och torka golv. ;)
    Men nu behöver jag bara tänka på bänkarna i köket ikväll vilket känns mycket skönt! ;)

  • Smulu

    Efter att ha läst lite i tråden, så är fortfarande inte städkoden knäckt.

    Jag kan röja en dag och det ser snyggt och fint ut här hemma. Sen två dagar senare så ser det för jäkligt ut. Kläder fulla bänken i hallen, disk över hela diskbänken, stora dammkatter i hörnen och allmänt skräpigt överallt.

    Samma sak om det är sambon som röjt upp. Två dar senare är det stökigt igen, fast jag försöker hålla efter.

    Hur gör man för att detta inte ska uppstå? Var gör jag fel?

    Jag har lixom ingen direkt ursäkt heller, är arbetslös och har fyra åringen på förskola så tid för att fixa en timma om dan finns det ju trots jobb sök. Hur gör de personer som både har heltidsjobb och små barn men ändå har det snyggt och fint hemma?  

Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!