• Chianti

    Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

    Åhh jag blir galen över att jag aldrig kan hålla ordning här hemma. Jag lever i ett konstant stökigt hem. Ibland gör jag ett rejält städryck och så är det fint i max en vecka. Sen händer något magiskt och helt plötsligt är det drivor med papper, kläder, ouppackade väskor, tidningar, saker som egentligen bor i nåt skåp har flyttat ur skåpet och det är värre än nånsin.

    Sen om man ska få gäster så städar man minsann jättefint, ungefär som om gästerna är värda ett vackert hem, men man själv som bor där unnar sig inte det där välstädade fina hemmet? Man är kokko på nåt sätt.

    Fler som känner som jag? Jag har surfat runt lite på nätet och hittat lite olika städforum, bland annat det här: www.flylady.net/ Det är en väldigt amerikansk site men den har nåt som kallas babysteps. Det är små små steg man tar varje dag i en månad för att få in vanan att städa och det verkar ganska bra:www.flylady.net/d/getting-started/31-beginner-babysteps/. Det bygger på teorin att det tar tre veckor att få in en ny vana.

    Dag 1 ska man bara göra rent diskbänken, sen är man klar för dagen. Vitsen är att man ska få in en vana att göra rent diskbänken varenda kväll så har man i alla fall ett område som alltid är tip top, och det känns nog bra att börja dagen med en ren diskbänk.
    Sen säger författaren att det har nog tagit flera år att röra till där hemma, så man kan inte räkna med att reda ut allt på en dag. Därför ska man bara ta små små steg och inte försöka sig på ett mastodontryck. Jag tror den filosofin passar mig, jag har storstädat hundra gånger men faller alltid tillbaka till att inte orka hålla efter löpande.

    Nån annan som vill haka på en månad? Det vore kul att få sällskap och få bolla lite tankar under tiden. Så får man väl se efter en månad om man fått några nya vanor.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:34
    Kul att vi blev ett gäng städisar!

    Jag gjorde en lite mer hardcore variant av FLY Lady,lite mer städning, lite mindre trams.
    Här hittar du min version: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html

  • Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!
  • 060810

    Pallas: hur orkar du??!
    Skicka hit lite energi. Jag är totalt slut och orkar nästan ingenting.

    Sitter i den fina delen av vardagsrummet nu och njuter av tystnaden och babblet från min minsting som är på sitt rum och ska sova. Men hon säger "tack" istället och babblar massa goja. ;)

  • burtok

    Ohh vad glad jag blev som hittade tillbaka till denna tråd Läste lite i den i jan och kollade på din länk om FLYLadie och fastnade där (ok, jag har modiferat den lite efter oss) sedan hittade jag hit till din tråd igen. FLY har verkligen hjälpt mig i att få ordning på städandet utan att det ska behöva vara tungt mm Kan bra forskning av dig att hitta dit ... Nu ska jag läsa din blogg...

  • Pallas
    060810 skrev 2012-06-01 19:29:49 följande:
    Pallas: hur orkar du??!
    Skicka hit lite energi. Jag är totalt slut och orkar nästan ingenting.

    Sitter i den fina delen av vardagsrummet nu och njuter av tystnaden och babblet från min minsting som är på sitt rum och ska sova. Men hon säger "tack" istället och babblar massa goja. ;)
    Egentligen orkar jag inte, men med baby steps går det av bara farten. Kan nog tänka mig att det jag gjort i dag liknar en weekly home blessing hour. Min räddning i dag var dels den här tråden och dels min sexåring, som var entusiastisk över att få det fint på sitt rum och som gillar att vika tvätt.
  • elinaehn

    Hur städar man ett sju års en med alla dess små saker? Blir helt matt o försöker rensa skräp o små barns saker men så är de intressanta igen när de kommer fram, typ tåg banan... Kaos!

  • Chianti

    Hej alla städkompisar! Länge sen jag skrev nåt. Det har varit en ganska motig vår för mig med massa sjukskrivningar men nu är jag frisk igen.
    Jag har verkligen inte gått i mål när det gäller städandet men allt har blivit mkt bättre eftersom jag blivit så mycket strängare mot mig själv när det gäller att hålla efter.
    Jag har fortfarande en del rensning kvar att göra i skåp och lådor men jag ska väl ha nåt att roa mig med i sommar också?

    Tusen tack för att ni delar med er av era erfarenheter, det är så kul att följa er och att känna igen sig i andra!

  • 060810

    Idag har jag varit duktig som tusan. ;)
    Städat barnens rum och tvättat golvet. ;)
    Bara att damma av kvar men så nöjd med det jag gjort. ;)

  • Pallas
    060810 skrev 2012-06-03 20:47:47 följande:
    Idag har jag varit duktig som tusan. ;)
    Städat barnens rum och tvättat golvet. ;)
    Bara att damma av kvar men så nöjd med det jag gjort. ;)
    Bra jobbat!
  • 060810

    Tack Pallas! :) känner mig faktiskt nöjd då jag även hållt fint i vardagsrummet som jag städade i fredags. :) så det börjar arta sig och ingen disk står på bordet heller. ;)
    En stor fördel med sommaren och alla dessa äckliga små flugor som kommer om man har maten framme är att man vill ha bort det för att dem inte ska titta in. ;)

  • Luktärten

    Här går det sådär. Känner mig ganska slutkörd, skönt att semestern närmar sig. Orkar knappt skriva i tråden längre, trots att den ger mig mycket! Tack mina Fly-vänner!

    Ser hyfsat ut här hemma trots att vi haft 5 gäster här hela helgen. Lite efter med tvätten bara då jag inte ville hålla på med den när vi hade besök.

    Vet inte vad jag ska ta tag i här hemma då jag just nu saknar inspiration. Fast jag vet ju att jag är ju lite av periodare så ork och lust kommer nog åter en vacker dag. :)

  • 060810

    Jag har ännu en gång fått bevisat att jag inte kan putsa fönster. :(
    Fan vad dem ser ut nu. :( Kvittar vad jag gör. :(
    Putsat 2 nu och de blev inte bra så nu skiter jag i det för idag.

Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!