• Chianti

    Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

    Åhh jag blir galen över att jag aldrig kan hålla ordning här hemma. Jag lever i ett konstant stökigt hem. Ibland gör jag ett rejält städryck och så är det fint i max en vecka. Sen händer något magiskt och helt plötsligt är det drivor med papper, kläder, ouppackade väskor, tidningar, saker som egentligen bor i nåt skåp har flyttat ur skåpet och det är värre än nånsin.

    Sen om man ska få gäster så städar man minsann jättefint, ungefär som om gästerna är värda ett vackert hem, men man själv som bor där unnar sig inte det där välstädade fina hemmet? Man är kokko på nåt sätt.

    Fler som känner som jag? Jag har surfat runt lite på nätet och hittat lite olika städforum, bland annat det här: www.flylady.net/ Det är en väldigt amerikansk site men den har nåt som kallas babysteps. Det är små små steg man tar varje dag i en månad för att få in vanan att städa och det verkar ganska bra:www.flylady.net/d/getting-started/31-beginner-babysteps/. Det bygger på teorin att det tar tre veckor att få in en ny vana.

    Dag 1 ska man bara göra rent diskbänken, sen är man klar för dagen. Vitsen är att man ska få in en vana att göra rent diskbänken varenda kväll så har man i alla fall ett område som alltid är tip top, och det känns nog bra att börja dagen med en ren diskbänk.
    Sen säger författaren att det har nog tagit flera år att röra till där hemma, så man kan inte räkna med att reda ut allt på en dag. Därför ska man bara ta små små steg och inte försöka sig på ett mastodontryck. Jag tror den filosofin passar mig, jag har storstädat hundra gånger men faller alltid tillbaka till att inte orka hålla efter löpande.

    Nån annan som vill haka på en månad? Det vore kul att få sällskap och få bolla lite tankar under tiden. Så får man väl se efter en månad om man fått några nya vanor.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:34
    Kul att vi blev ett gäng städisar!

    Jag gjorde en lite mer hardcore variant av FLY Lady,lite mer städning, lite mindre trams.
    Här hittar du min version: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html

  • Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!
  • Luktärten

    Fick ett ryck och tog mig an kontoret som ser ut som Jerusalems förstörelse. Gjorde en fuling och vräkte ner alla papper och kvitton i två plastlådor med lock. Arbetet med att sortera är visserligen kvar men nu slipper jag se skiten iaf. Dammade av, hua, och kastade lite skräp och dåliga pennor.

    Kassarna med kläder som stod där inne är redo att gå upp på vinden igen. Inser att jag inte kommer orka att lägga upp något mer på Tradera innan hösten.

    Skulle behöva göra nåt åt alla kablar som ligger under skrivbordet. En skarvsladd till telefonen behöver fixas. Och etiketter till alla små Ikea-lådor skulle också behövas.

    Nu är det bara lite större album, som just nu ligger på golvet, som skulle behöva få plats någonstans. Skulle vilja ha dem i bokhyllan, med albumen är för djupa.

  • SnorkFröken01

    Åh vad duktig du varit Luktärten! Vilken fokusförändring, från trött till att bita ihop! 

    Själv har jag städat städat städat hela huset idag. Än finns det mer att göra (när finns det INTE mer att göra?) men har inte tappat stinget mitt i som jag brukar. 
     

  • Pallas
    Luktärten skrev 2012-06-09 15:35:35 följande:
    Har tvättat dagens maskin och Shinat Sinken ett antal gånger idag. Men jag är så tröööött. Känner att jag är behov av egentid, inte bara någon timme utan en hel helg då jag bara kan fokusera på mig själv.

    Trött på att plocka efter allt och alla. Hur får man resten av familjen med på banan? Som det är nu är det 1 som plockar och 4 som stökar ner. Inte undra på att man aldrig kommer ifatt.

    Självklart blir det en ond cirkel. Jag blir irriterad och tjatar på barnen och sur på mannen och de tycker jag alltid är på dåligt humör. Hur kommer man ur denna spiral?
    Känner igen det där med familjen och frustrationen och orkeslösheten. Här är det jag och barnen som rör till oftast, men jag har blivit bättre. Maken är inte rörig direkt, men han skapar gärna hotspots med högar med post blandat med reklam osv.

    Hur får man med sig familjen? Ja... det är svårt. Jag har börjat mitt race med sinken och köket, sedan har jag pratat med min man om han har några tips på fokusplatser/-beteenden. Han föreslog att jag skulle hänga mina ytterkläder i hallen, och det har funkat sedan i januari, när jag började med detta.

    Min man och jag har extremt olika syn på när ett moment är färdigt och vilken prioritetsordning som är vettig. Ett exempel, om jag ska spetsa till det lite: Vi väntar gäster om 45 minuter. Det ligger nedkissade kläder på golvet i hallen, det är fartränder efter nåt barn i toan, hela diskbänken är full i disk, sängarna är obäddade och det ligger kaninpluttar på vardagsrumsmattan. Å han ba': "Älskling, jag tar isär vår hemelektronikutrustning och detaljdammar den!", varpå ja'ba': "GNnnnnnnnnHHHAAAAAAAAARGH!"

    Han tycker också till exempel att tvätten är klar när maskinen har stannat, medan min definition på "tvättat klart" är när kläderna ligger i skåpen. Hans definition på "diskat klart" är när diskmaskinen är startad, även om diskmaskinen är halvfull och det står mängder med disk kvar på bänkar och bord. 

    Jag tycker det är låg prio på dammsugning om det ligger grejer på golvet och dammlagren på möblerna börjar närma sig pinsamhetens gräns (vilket den gör ofta), men han föser glatt ihop all smutstvätt och leksaker i högar med ena foten och dammsuger runt dem. Sen kommer bekräftelsesökandet: "Jag har dammsugit!"... Å ja'ba' vill klippa till karln.

    Min make är bättre på att göra löpande saker, medan jag är bättre på strukturering, organisering och på att verkligen göra rent. Han är oslarvig, medan jag släpper grejer där jag står. Det är jättesvårt att enas. 

    Vi har haft små inofficiella "familjeråd" där vi diskuterat detta med städning och de löpande grejerna. Tycker det har varit givande, även om jag fortfarande drar största lasset med städning själv. I gengäld lagar jag nästan aldrig mat eller handlar. Vi tar baby steps där också. 
  • Luktärten

    Tack SnorkFröken! Jag satt och vilade en stund och funderade och kom fram till att stöket på kontoret tar mer energi än energin som går åt till att röja. Det är riktigt fint därinne nu! Nu ska det bara hålla sig så också!

    Pallas, jag ler när jag läser ditt inlägg. Känner så väl igen mig. Undrar just om mannen har en okänd bror som jag inte känner till.

    Idag blir det den sedvanliga tvätten, upp på vinden med lite saker. Sen skulle rabatterna behöva få sig en omgång. Finns hopp om uppehållsväder idag! Släktkalas i eftermiddag väntas också.

  • 060810

    Ibland är jag glad att jag inte har en gubbe att irritera mig på. ;)
    Det måste ta massa energi. ;)
    Jag har ju bara mig själv och 3 barn. ;)
    De stora börjar sakta bli bättre på att hålla rent efter sig. ;) minstingen hon röjer fortfarande fram allt hon kan och städa finns inte på kartan. ;) men är man 21 mån är det det roligaste som finns att stöka ner. ;)

  • MissMf

    Såg den här för ett tag sen i mobilen men sparade inte. Nu sparar jag den och ska läsa och förhoppningsvis omvända vårat kaos till liiite mera ordning :)

Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!