• Chianti

    Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

    Åhh jag blir galen över att jag aldrig kan hålla ordning här hemma. Jag lever i ett konstant stökigt hem. Ibland gör jag ett rejält städryck och så är det fint i max en vecka. Sen händer något magiskt och helt plötsligt är det drivor med papper, kläder, ouppackade väskor, tidningar, saker som egentligen bor i nåt skåp har flyttat ur skåpet och det är värre än nånsin.

    Sen om man ska få gäster så städar man minsann jättefint, ungefär som om gästerna är värda ett vackert hem, men man själv som bor där unnar sig inte det där välstädade fina hemmet? Man är kokko på nåt sätt.

    Fler som känner som jag? Jag har surfat runt lite på nätet och hittat lite olika städforum, bland annat det här: www.flylady.net/ Det är en väldigt amerikansk site men den har nåt som kallas babysteps. Det är små små steg man tar varje dag i en månad för att få in vanan att städa och det verkar ganska bra:www.flylady.net/d/getting-started/31-beginner-babysteps/. Det bygger på teorin att det tar tre veckor att få in en ny vana.

    Dag 1 ska man bara göra rent diskbänken, sen är man klar för dagen. Vitsen är att man ska få in en vana att göra rent diskbänken varenda kväll så har man i alla fall ett område som alltid är tip top, och det känns nog bra att börja dagen med en ren diskbänk.
    Sen säger författaren att det har nog tagit flera år att röra till där hemma, så man kan inte räkna med att reda ut allt på en dag. Därför ska man bara ta små små steg och inte försöka sig på ett mastodontryck. Jag tror den filosofin passar mig, jag har storstädat hundra gånger men faller alltid tillbaka till att inte orka hålla efter löpande.

    Nån annan som vill haka på en månad? Det vore kul att få sällskap och få bolla lite tankar under tiden. Så får man väl se efter en månad om man fått några nya vanor.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:34
    Kul att vi blev ett gäng städisar!

    Jag gjorde en lite mer hardcore variant av FLY Lady,lite mer städning, lite mindre trams.
    Här hittar du min version: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html

  • Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!
  • elinaehn

    tvättat fönstrewn idag! och snabbstädat balkongen så nu blir det trivsamt att sitta där sista veckorna av säsongen

  • Pallas

    Jag håller på att måla om köksstolarna, så här blir det inte mycket städat (förutom att jag nu tvättar den matta jag tappade ut 2/3 av färgburken på). Skulle ta ett ryck igår, men istället fick jag byta generatorrem på en bil jag lånat ut. Ska försöka göra ett frest i morgon med tvätt och så, och så shina sinken ikväll. Har iaf hunnit med att sanera ett badrum, komplett med avkalkning och avloppsrens. Välbehövligt, USCH!

  • Luktärten

    Kul att det är full fart i tråden igen. Mycket och många bra tips som snappats upp de senaste dagarna!

    Idag känner jag mig jättenöjd med mig själv. Har gjort en sak som jag tänkt göra i 11 år!!! men som jag inte kommit till skott med förrän idag då. Fast jag lär ha träningsvärk imorgon, känner redan i ena armen.

    Vi har en lite tomtremsa på baksidan av vårat garage som vätter mot en granne. Det är inget ställe som vi springer på varje dag och vi ser inte ytan från övriga trädgården. Där finns iaf ett par bärbuskar plus en stor ful hög med taktegel. Högen stod där när vi flyttade in för 11 år sedan och min första tanke var -Stackars grannar som stirrar in i den högen så fort de går ut i trädgården.

    Varje år har jag tänkt att högen ska väck, men så har annat kommit emellan och det har glömts bort. Men idag är det gjort, högen är flyttad! Undrar bara om grannen kommer att kommentera det.

  • Fantasia78
    Nano07 skrev 2012-08-17 07:20:53 följande:

    Förvaringen på vinden har jag har inget riktigt bra tips på tyvärr. Vi har kört på sån där skoförvaring från IKEA som man hänger, typ sån här fast kortare men den tar jag ju lite plats ändå och funkar inte så bra till stövlar/högre skor.

    Angående skor i hallen däremot så köpte vi två sånna här skoskåp. Inte de mesta snygga sakerna men de rymmer mest av skoskåpen vi kunde hitta och var också billiga :) Tänkte sätta dit lite handtag så blir de iaf liiite snyggare. Nu är vi  3 i familjen så vi har varsitt fack där skorna man använder får vara, resten hamnar i en garderob eller på vinden. Sista facket rymmer min och dotterns cykelhjälmar :D

    Tack för bra tips. Jag har sådan där "hängförvaring" i vår klädkammare, men där har jag bara pumps och sommarskor/inneskor och i några av  de övre facken ligger skärp och scarves. Jag skulle ju kunna ha den bara till skor; scarves behöver nog inte ligga i den typen av förvaring utan kan ha en plats någon annanstans.

    Skoskåp har jag funderat över, men vi har inte så gott om plats i hallen. Den är så smal... Men annars skulle jag gärna vilja ha skoskåp. Kanske kan sätta dem någon annanstans, t ex under trappan i hallen (för skor man bara använder i bland) eller kanske i pannrummet/tvättstugan. Kruxet är dock att alla våra utrymmen är så små. Hallen är väldigt smal, så enda platsen är nog under trappan. Ett skåskåp är väl ofta 28-30 cm djupt åtminstone, men ska iväg till utrymmet under vår trappa och mäta. Har förstås ett gäng kartonger där just nu, där jag sorterar upp sådant som jag tänkt plocka ut i förrådet eller på vinden, eller sälja.
  • Pallas

    Luktärten: Wow! Start att ta tag i en sån där grej! Hoppas grannanrna blir glada och du är nöjd!

    Fantasia: Skoskåp är som regel väldigt grunda. Skulle snarare tippa på 15-20 cm djupa. 

  • Fantasia78
    Pallas skrev 2012-08-18 21:14:53 följande:
    Jag håller på att måla om köksstolarna, så här blir det inte mycket städat (förutom att jag nu tvättar den matta jag tappade ut 2/3 av färgburken på). Skulle ta ett ryck igår, men istället fick jag byta generatorrem på en bil jag lånat ut. Ska försöka göra ett frest i morgon med tvätt och så, och så shina sinken ikväll. Har iaf hunnit med att sanera ett badrum, komplett med avkalkning och avloppsrens. Välbehövligt, USCH!

    Är det någon som har en bra instruktion för avloppsrens. Min man är ju i och för sig kanonduktig på det, men jag skulle också vilja lära mig avgöra vad som är bästa sättet i olika fall. Lättast lär jag mig genom att först läsa in mig lite och skulle därför behöva en länk eller beskrivning där jag kan lära mig steg för steg var man börjar om man t ex vill rensa ett handfat eller en vask som det blivit totalstopp i. (Sedan kan ju min man få visa mig handgripligen, tänkte jag. Men behöver lite baskunskaper först.)

    Jag brukar ju testa först med riktigt varmt vatten, och sedan med ett lösande rengöringsmedel och varmt vatten. Först därefter kommer rensband och att mekaniskt ta bort avlagringar och sådant som fastnat. Det finns ju även sugkoppar och särskilda medel. Tacksam för tips! :) Hittar de här länkarna t ex, med mycket matnyttigt:
    http://www.hobbyman.se/rensa-stopp-i-avloppet/
    http://www.viivilla.se/Gor-det-sjalv/Steg-for-steg/Sa-gor-du-Rensa-badkarsavloppet-60324

    Men ni har säkert fler tips.  Solig

    Sedan finns ju även sådana där "hårfällor":
    http://www.smartasaker.se/catalogsearch/result/?q=h%C3%A5rf%C3%A4lla

    Är det någon som testat dem? Är de bra?   
  • Fantasia78
    Pallas skrev 2012-08-19 10:42:59 följande:
    Luktärten: Wow! Start att ta tag i en sån där grej! Hoppas grannanrna blir glada och du är nöjd!

    Fantasia: Skoskåp är som regel väldigt grunda. Skulle snarare tippa på 15-20 cm djupa. 

    Låter bra att det kan finnas grundare skoskåp. Det här skoskåpet, som verkar rymma en del är dock till exempel 28 cm djupt:
    http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00148563/
     
    Det verkar ju i och för sig logiskt att jag nog måste välja: antingen ett grunt skoskåp, som inte rymmer lika mycket, eller ett något djupare som rymmer lite mer. Ska mäta lite i hallen, så får vi se vad som kan rymmas. :)
  • Pallas

    Fantasia: Jag brukar börja med att rensa vattenlåset och loppet ned till det. Det brukar räcka långt. Sen i med hett vatten. Sitter stoppet längre ned är det dock lite knepigare. Sån där sugpropp kan funka, liksom rensband. Men vattenlåset först, det är mitt tips.

  • Fantasia78
    Pallas skrev 2012-08-19 11:28:17 följande:
    Fantasia: Jag brukar börja med att rensa vattenlåset och loppet ned till det. Det brukar räcka långt. Sen i med hett vatten. Sitter stoppet längre ned är det dock lite knepigare. Sån där sugpropp kan funka, liksom rensband. Men vattenlåset först, det är mitt tips.

    Låter bra. :) Förhoppningsvis räcker det med det i de flesta fall.
    Om det bara är vattenlåset under handfatet eller vasken så bör det väl räcka att sätta en hink under innan man skuvar av. (Och självklart att man inte har vattnet rinnande i förstås.) 

    I vilka fall brukar man först stänga av vattnet (huvudavstängningen, menar jag). Vill man byta en packning måste man självklart göra det, men hur är det vid rensning av avlopp...?
Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!