• Chianti

    Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

    Åhh jag blir galen över att jag aldrig kan hålla ordning här hemma. Jag lever i ett konstant stökigt hem. Ibland gör jag ett rejält städryck och så är det fint i max en vecka. Sen händer något magiskt och helt plötsligt är det drivor med papper, kläder, ouppackade väskor, tidningar, saker som egentligen bor i nåt skåp har flyttat ur skåpet och det är värre än nånsin.

    Sen om man ska få gäster så städar man minsann jättefint, ungefär som om gästerna är värda ett vackert hem, men man själv som bor där unnar sig inte det där välstädade fina hemmet? Man är kokko på nåt sätt.

    Fler som känner som jag? Jag har surfat runt lite på nätet och hittat lite olika städforum, bland annat det här: www.flylady.net/ Det är en väldigt amerikansk site men den har nåt som kallas babysteps. Det är små små steg man tar varje dag i en månad för att få in vanan att städa och det verkar ganska bra:www.flylady.net/d/getting-started/31-beginner-babysteps/. Det bygger på teorin att det tar tre veckor att få in en ny vana.

    Dag 1 ska man bara göra rent diskbänken, sen är man klar för dagen. Vitsen är att man ska få in en vana att göra rent diskbänken varenda kväll så har man i alla fall ett område som alltid är tip top, och det känns nog bra att börja dagen med en ren diskbänk.
    Sen säger författaren att det har nog tagit flera år att röra till där hemma, så man kan inte räkna med att reda ut allt på en dag. Därför ska man bara ta små små steg och inte försöka sig på ett mastodontryck. Jag tror den filosofin passar mig, jag har storstädat hundra gånger men faller alltid tillbaka till att inte orka hålla efter löpande.

    Nån annan som vill haka på en månad? Det vore kul att få sällskap och få bolla lite tankar under tiden. Så får man väl se efter en månad om man fått några nya vanor.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:34
    Kul att vi blev ett gäng städisar!

    Jag gjorde en lite mer hardcore variant av FLY Lady,lite mer städning, lite mindre trams.
    Här hittar du min version: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html

  • Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!
  • FrökenAvig

    Här hemma går det lite upp och ner. Jag är sjukskriven för depression och ångest. Mellan varven orkar jag inget och när ångesten börjar komma lite krypande så kan jag få ett väldigt ryck och ta tag i något städprojekt för att trycka undan ångesten. Sist blev källaren rejält röjd så nåt gott för den väl med sej den där ångesten ändå :P

  • hon mot strömmen

    Nu är gården redo för snön, fast det är 5+ och jag går i tshirt och fleecetröja utan att frysa. Har piskat fast pressening för ett hål i garaget, fixat så dörren går att stänga och haspa fast. Isolera källarfönstren utifrån så att det inte blir så kallt förhoppningsvis. Kört några maskiner med tvätt, försökt plocka undan lite. Jag är nöjd med mig själv efter den här helgen. Trots att det är lite kvar att göra i kväll.

  • 81missan

    Är nöjd med att hålla köket i schack. Tog tag i dammsugningen idag som blivit lidande senaste veckorna med sjuka barn. Nu har jag lagt upp en plan för resten av veckan, kalasande hela helgen kräver lite planering med bak o annat, skönt att vara föräldraledig!

  • hon mot strömmen
    81missan skrev 2013-10-07 20:15:35 följande:
    Är nöjd med att hålla köket i schack. Tog tag i dammsugningen idag som blivit lidande senaste veckorna med sjuka barn. Nu har jag lagt upp en plan för resten av veckan, kalasande hela helgen kräver lite planering med bak o annat, skönt att vara föräldraledig!



    Skönt att du lyckas med köket, här hat köket dalat lite. Det övriga ser hyfsat ut, källaren borde jag ta ett extra krafttag i men det blir inte nu.
  • sholof

    Denna veckan är det köket, har ni några projekt? Jag behöver en fot i baken för att komma igång :)


    ♥Världens bästa Max 28/3-07♥♥Världens underbaraste Felix 11/12-08♥
  • spökplumpen

    Jag känner mig nöjd om jag hinner med det som står i mailen att man ska göra i köket. Att skura sophinkarna var välkommet, inte kul men välkommet. Men idag är det whb som gäller...med min nya stutsvippa. Ska bli kul att testa den. Lyckas ni andra städa era hem på 1 timme? Min whb tar ca 2 timmar och då tar jag inte badrummen. Sätter timern och flänger runt så att jag är genomsvettig efteråt. Just ja, måste försöka hinna med och vattna de blommor som jag bommade vattna i helgen.

  • vallakra

    Igår gjorde vi en "laddningsstation" till mobilerna mm.

    Vi borrade ett hål genom "golvet" på ett skåp, fixade in en förlängningssladd (en sån där med en röd knapp på), satte i laddarna och vips så kan vi ladda mobiler och annat smått utan att behöva belamra köksbänken med irriterande sladdar.

    Den röda knappen gör att vi kan stänga av hela köret på en gång. 

  • Rushmore

    Jag har en stekpanna med undersida i emalj (korkat, jag vet) som har ett års ingrodd fett och smuts på sig. Jag har försökt att ha på ungsrengöring och sedan skura bort det med Svinto men jag kommer att få jobba heltid med det till Allhelgona om det ska fungerar.

    Finns det några mirakelmedel eller bra husmorsknep för att få bort det?

  • josen 1

    Rushmore - testa att koka upp diskmedel och vatten i den och låt koka en stund, det kan lösa upp en del iaf :)

  • 81missan
    vallakra skrev 2013-10-08 08:51:56 följande:
    Igår gjorde vi en "laddningsstation" till mobilerna mm.

    Vi borrade ett hål genom "golvet" på ett skåp, fixade in en förlängningssladd (en sån där med en röd knapp på), satte i laddarna och vips så kan vi ladda mobiler och annat smått utan att behöva belamra köksbänken med irriterande sladdar.

    Den röda knappen gör att vi kan stänga av hela köret på en gång. 
    Ja, jag är så trött på alla sladdar överallt, hos oss framförallt i datarum o v-rum.
Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!