• Chianti

    Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

    Åhh jag blir galen över att jag aldrig kan hålla ordning här hemma. Jag lever i ett konstant stökigt hem. Ibland gör jag ett rejält städryck och så är det fint i max en vecka. Sen händer något magiskt och helt plötsligt är det drivor med papper, kläder, ouppackade väskor, tidningar, saker som egentligen bor i nåt skåp har flyttat ur skåpet och det är värre än nånsin.

    Sen om man ska få gäster så städar man minsann jättefint, ungefär som om gästerna är värda ett vackert hem, men man själv som bor där unnar sig inte det där välstädade fina hemmet? Man är kokko på nåt sätt.

    Fler som känner som jag? Jag har surfat runt lite på nätet och hittat lite olika städforum, bland annat det här: www.flylady.net/ Det är en väldigt amerikansk site men den har nåt som kallas babysteps. Det är små små steg man tar varje dag i en månad för att få in vanan att städa och det verkar ganska bra:www.flylady.net/d/getting-started/31-beginner-babysteps/. Det bygger på teorin att det tar tre veckor att få in en ny vana.

    Dag 1 ska man bara göra rent diskbänken, sen är man klar för dagen. Vitsen är att man ska få in en vana att göra rent diskbänken varenda kväll så har man i alla fall ett område som alltid är tip top, och det känns nog bra att börja dagen med en ren diskbänk.
    Sen säger författaren att det har nog tagit flera år att röra till där hemma, så man kan inte räkna med att reda ut allt på en dag. Därför ska man bara ta små små steg och inte försöka sig på ett mastodontryck. Jag tror den filosofin passar mig, jag har storstädat hundra gånger men faller alltid tillbaka till att inte orka hålla efter löpande.

    Nån annan som vill haka på en månad? Det vore kul att få sällskap och få bolla lite tankar under tiden. Så får man väl se efter en månad om man fått några nya vanor.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:34
    Kul att vi blev ett gäng städisar!

    Jag gjorde en lite mer hardcore variant av FLY Lady,lite mer städning, lite mindre trams.
    Här hittar du min version: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html

  • Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!
  • Sagolina
    sholof skrev 2015-03-29 07:34:42 följande:

    Hur ofta jobbar din man natt?

    När mina barn var små och deras pappa skulle vara föräldrarledig och jag jobba natt så var vi fasligt glada att vi hade en källare där jag kunde gå ner och lägga mig i när jag skulle sova. :)

    Nu funkar det mycket bättre när de går i skolan för då sover jag ju när de ändå är iväg. Blir bara problem de gånger de är sjuka och det inte är jag som vabbar...men då brukar de ändå mest mysa och se på film m.m. så de stör inte mig

    Idag ska jag bara klara av att jobba...inte skoj o börja kl 6 när det är omställning till sommartid. Sen ska vi ha barnkalas för sonen innan jag kommer däcka på soffan i kväll.


    Just nu jobbar han ungefär 6nätter/månad (2×3nätter), så inte så jättemycket. Jag brukar passa på att åka iväg på besök någonstans på dagarna då han sover, för då han jobbar har jag ingen bil och kollektivtrafiken här är ett skämt... Och så sover han i övre våningen och jag är nere i kök o vardagsrum med barnen. Fungerar oftast bra, bara om lillasyster ammar länge som sonen kan bli lite uttråkad och gå iväg (eller tömma ut ett helt blöjpaket över golvet, som han gör nu).

    Mannen var riktigt glad över sommartid, blev ju 1h mindre vak;) Nu gäller det bara att få barnen att förstå att klockan ändrat...

    Nåja, nu ska jag försöka samla ihop alla blöjor och få oss klädda att åka iväg! Tid med mamma/mommo, syster/moster, 3hundar, en kanin och en hamster väntar!
  • Hilmas

    Så var denna vecka klar. Måste vara nöjd för jag fick en hel del gjort. Fixade sovrummet o tvättade alla fönster. Testade tipset jag såg på tv programmet städmästarna ( något liknande) att man skulle skrapa i lite tavelkrita i tvättvattnet. Vet inte hur krita blandat med 2 droppar diskmedel i vatten fungerar, men smidigt o lätt var det att tvätta fönster.

    Nästa vecka är det vardagsrum o hall enligt FL. Länge sen vardagsrummet o jag vill göra missions denna vecka:

    - rensa 15 min

    - dammsuga noga överallt samt möblerna

    - plocka undan vintergrejorna i hallen o ta fram sommargrejorna

    - tömma bordet i matsalen ( detta är en av våra hotspots som drar åt sig grejor)

    - rengöra utebelysningen (fixade 2 när jag tvättade fönster o har 2 kvar)

    Hoppas jag har tid att fixa detta! Vad ska du göra nästa vecka?

  • 81missan

    Jag har varit hemma med dunderförkylning, tackat ja till nytt jobb men även hunnit gå igenom en massa barnkläder. Åkte faktiskt till second hand igår med 4 påsar och en stor kartong. Nu är det tomt under trappen så det blir nog att dammsuga imorgon. Perfekt att vi är i vardagsrummet!

  • Chianti
    81missan skrev 2015-04-02 21:51:01 följande:

    Jag har varit hemma med dunderförkylning, tackat ja till nytt jobb men även hunnit gå igenom en massa barnkläder. Åkte faktiskt till second hand igår med 4 påsar och en stor kartong. Nu är det tomt under trappen så det blir nog att dammsuga imorgon. Perfekt att vi är i vardagsrummet!


    Grattis till jobb!
    Jag har rensat ut lite skor och behöver också gå till second hand-butiken, synd att de inte har öppet imorrn.
  • Tiiara

    Hej allihopa! Hoppas att ni har en glad påsk :)


    Jag har hållit mig borta härifrån ett tag, ibland blir det för mycket fokus på städ vilket bara gör själva städningen jobbigare för mig. Men efter att både dottern och jag har haft varsin sjukvecka och att jag därefter har hamnat i en svacka (depression) är läget kaos igen. Vi hade barnkalas för lite mer än en månad sedan vilket gjorde att jag kände mig tvungen att ta tag i allt. Dock började jag inte förrän dagen innan kalaset vilket innebar att jag städade i mer än 12 h i streck för att bli klar med allt. Det var jobbigt men ganska kul och det blev en riktigt stor förändring. Det kändes som en helt annan lägenhet. Haha, rädslan att bli dömd av föräldrar från förskolan är en rätt bra motivation till städning ;) 


    Men som sagt, nu har jag hamnat i en svacka och att det är stökigt gör ju inte direkt saken bättre. Jag tänkte hoppa på zonerna lite smått nästa vecka, någon som vill upplysa mig om var vi är då?
    Utöver det behöver jag få ordning på det synliga kaoset.. Jag har träffat en kille som jag är intresserad av och nu vill han komma hem till mig. Jag har berättat att jag har svårt att hålla ordning, men man vill kanske inte visa hur illa det egentligen är, och han är dessutom pedant så pressen är liiite hård xD 


    Har ni några tips, råd, pepp, spark i röven? Allt mottages tacksamt ;)

  • sholof

    Här har var det tyst, har alla haft en lugn och skön påsk? :)

    Vi har varit bortresta flera dagar....så vi hade mycket smutstvätt med oss hem och jag lyckades inte gå igenom hela högen igår...men får väl ta resten idag.

    Igår när det var så fint väder passade vi på att städa ut vårt uterum helt....det blir att vi samlar på oss massor där under vintern för att vi inte orkar ta tag i det. Men ska vi kunna använa rummet så var vi tvungna att städa där. Så nu är det fint där igen.... nu ska vi bara beställa ett nytt tak så att vi slipper en läcka.

    Vilken zon är vi i denna veckan? köket?


    ♥Världens bästa Max 28/3-07♥♥Världens underbaraste Felix 11/12-08♥
  • Sagolina

    Vi har haft en lugn påsk. Bara fixat det absolut nödvändiga och varit ute i trädgården och pysslat. Idag överger vi huset för att tillbringa några dagar i stugan, så det blir först på fredagen jag tar tag i städningen på riktigt.


  • Ensam hemma

    Härhemma har det inte hänt någonting på närmare 3 veckor. Först var jag tvungen att uppsöka VC och fick en penicillinkur och fick inte äta annat än flytande under 1 vecka. Har firat påsk i Småland under 1 vecka och kom hem idag och någon har spridit ut damm överallt + att min lilla tvättkorg är full efter resan. Det har exploderat i trädgården så imorgon ska jag ta itu med det om vädret tillåter. På eftermiddagen kunde man gå ut i kortärmat så länge man höll sig i solen (synd att behöva sitta i bilen i 4 timmar), så det är en underbar tid vi har framför oss!

  • Sagolina

    Jaha, hemma igen lite tidigare än tänkt. Sonen blev sjuk, så det är lättare att vara hemma då. Betyder ju lite mera tid i köket.

    Nu ska alla saker packas upp och genast komma på rätt plats! Sen blir det att sortera tvätten, så att jag kan tvätta allting imorgon (Gissar på att det blir 5 eller 6 maskiner). I köket ska jag tömma diskmaskinen och plocka i det lilla som finns där, städa bänkytorna och torka av dem. Sen fundera ut vad jag ska satsa på att få gjort resten av veckan.


  • Sagolina

    Tvätt nr2 snurrar på, alla lådor och dörrar i köket är avtorkade, spisfläkten torkad och filtret i diskmaskinen. Kvar för idag är 3-4 maskiner att tvätta och hänga ut, torka ur mikron och städa kryddhyllan. Och njuta av vädret! 11grader och sol är utlovat:)


Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!