• Chianti

    Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

    Åhh jag blir galen över att jag aldrig kan hålla ordning här hemma. Jag lever i ett konstant stökigt hem. Ibland gör jag ett rejält städryck och så är det fint i max en vecka. Sen händer något magiskt och helt plötsligt är det drivor med papper, kläder, ouppackade väskor, tidningar, saker som egentligen bor i nåt skåp har flyttat ur skåpet och det är värre än nånsin.

    Sen om man ska få gäster så städar man minsann jättefint, ungefär som om gästerna är värda ett vackert hem, men man själv som bor där unnar sig inte det där välstädade fina hemmet? Man är kokko på nåt sätt.

    Fler som känner som jag? Jag har surfat runt lite på nätet och hittat lite olika städforum, bland annat det här: www.flylady.net/ Det är en väldigt amerikansk site men den har nåt som kallas babysteps. Det är små små steg man tar varje dag i en månad för att få in vanan att städa och det verkar ganska bra:www.flylady.net/d/getting-started/31-beginner-babysteps/. Det bygger på teorin att det tar tre veckor att få in en ny vana.

    Dag 1 ska man bara göra rent diskbänken, sen är man klar för dagen. Vitsen är att man ska få in en vana att göra rent diskbänken varenda kväll så har man i alla fall ett område som alltid är tip top, och det känns nog bra att börja dagen med en ren diskbänk.
    Sen säger författaren att det har nog tagit flera år att röra till där hemma, så man kan inte räkna med att reda ut allt på en dag. Därför ska man bara ta små små steg och inte försöka sig på ett mastodontryck. Jag tror den filosofin passar mig, jag har storstädat hundra gånger men faller alltid tillbaka till att inte orka hålla efter löpande.

    Nån annan som vill haka på en månad? Det vore kul att få sällskap och få bolla lite tankar under tiden. Så får man väl se efter en månad om man fått några nya vanor.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:34
    Kul att vi blev ett gäng städisar!

    Jag gjorde en lite mer hardcore variant av FLY Lady,lite mer städning, lite mindre trams.
    Här hittar du min version: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html

  • Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!
  • gröna
    vallakra skrev 2017-10-26 08:57:10 följande:

    Nu behöver jag lite tröst och pepp! Maken opererades för tio dagar sen, operationen gick bra men sedan drabbades han av en bakterieinfektion så han är fortfarande kvar på sjukhuset. Jag har varit så orolig men nu är han på bättringsvägen och vi hoppas att han får komma hem i helgen.

    Och just när man är som tröttast, oroligast och mest ledsen vad händer då?
    Jo, då svämmar golvbrunnen i tvättstugan svämmar över och det visar sig vara stopp i avloppet någonstans under källargolvet!!!!! Har inte en aning om hur jag ska hantera detta...

    Att huset dessutom ser ut som ett bombnedslag får man väl ta som en bonus antar jag.


    Oj... finns det i ditt hus möjligtvis såna där långa plåtremmar (gah, jag vet ju inte vad det heter.. ) som man drar genom avloppet. Vet att min mamma har såna i sin källare och kör med när det blir stopp. Skulle ju kunna prova propplösare annars men vet inte om det hjälper... kanske värt att prova. Jag har inte så mycket erfarenhet av detta.

    Jag skulle i alla fall ha provat ovanstående och fungerar inget så måste man ringa rörmokare.

    Försök tänka på en sak i taget nu.
  • gröna
    vallakra skrev 2017-10-26 08:57:10 följande:

    Nu behöver jag lite tröst och pepp! Maken opererades för tio dagar sen, operationen gick bra men sedan drabbades han av en bakterieinfektion så han är fortfarande kvar på sjukhuset. Jag har varit så orolig men nu är han på bättringsvägen och vi hoppas att han får komma hem i helgen.

    Och just när man är som tröttast, oroligast och mest ledsen vad händer då?
    Jo, då svämmar golvbrunnen i tvättstugan svämmar över och det visar sig vara stopp i avloppet någonstans under källargolvet!!!!! Har inte en aning om hur jag ska hantera detta...

    Att huset dessutom ser ut som ett bombnedslag får man väl ta som en bonus antar jag.


    Kan du inte göra något åt avloppet just nu så försök ta tag i något annat i huset för att få ordning istället. Bättre att göra någonting än att bli helt uppgiven.
  • Ms H
    vallakra skrev 2017-10-26 08:57:10 följande:

    Nu behöver jag lite tröst och pepp! Maken opererades för tio dagar sen, operationen gick bra men sedan drabbades han av en bakterieinfektion så han är fortfarande kvar på sjukhuset. Jag har varit så orolig men nu är han på bättringsvägen och vi hoppas att han får komma hem i helgen.

    Och just när man är som tröttast, oroligast och mest ledsen vad händer då?

    Jo, då svämmar golvbrunnen i tvättstugan svämmar över och det visar sig vara stopp i avloppet någonstans under källargolvet!!!!! Har inte en aning om hur jag ska hantera detta...

    Att huset dessutom ser ut som ett bombnedslag får man väl ta som en bonus antar jag.


    Ring en spolfirma.
  • hon mot strömmen
    vallakra skrev 2017-10-26 08:57:10 följande:

    Nu behöver jag lite tröst och pepp! Maken opererades för tio dagar sen, operationen gick bra men sedan drabbades han av en bakterieinfektion så han är fortfarande kvar på sjukhuset. Jag har varit så orolig men nu är han på bättringsvägen och vi hoppas att han får komma hem i helgen.

    Och just när man är som tröttast, oroligast och mest ledsen vad händer då?

    Jo, då svämmar golvbrunnen i tvättstugan svämmar över och det visar sig vara stopp i avloppet någonstans under källargolvet!!!!! Har inte en aning om hur jag ska hantera detta...

    Att huset dessutom ser ut som ett bombnedslag får man väl ta som en bonus antar jag.


    Vattenslang med fullt öppen kran och gärna varmvatten sedan trycker du ner slangen i avloppet fram och tillbaka. Lite längre för varje gång. Dra upp och tryck ner flera gånger i taget. Gärna lite diskmedel i avloppet för det smörjer och en mäss tålamod så går det bra.
  • Voxen1
    FuckGoggleAskMe skrev 2017-10-26 06:41:31 följande:

    Applåder, applåder!!! Bra jobbat! Hoppas att jag kan skriva samma sak på måndag, planerar att ta itu med mina papper i helegen, men måste också handla lite grejor och fixa annat då. Bara papper, pärmar och jag i helgen skulle vara underbart (dvs jättetrist, men måste ju).


    Lycka till med papperssorteringen i helgen. Det var urtrist, ändå hade jag grovsorterat i foldrar. Men det är så skönt när det är gjort!
  • Voxen1

    Vallakra, hur gick det med stoppet i avloppet? Skönt att din man är på bättringsvägen. Ha en bra helg!

  • Voxen1

    Har dykt in i garderoben och fy vad mycket grejer det är där. Jag har allt annat än en minimalistisk garderob! Just nu känns det inte som om jag kommer att bli klar i helgen. Det var svårare än jag trodde att rensa bland kläderna och tråkigare. Nä jag får göra ett ryck till innan jag tar fredag.

  • vallakra
    Voxen1 skrev 2017-10-27 20:32:13 följande:

    Vallakra, hur gick det med stoppet i avloppet? Skönt att din man är på bättringsvägen. Ha en bra helg!


    Jodå, jag följde råden jag fått i tråden och det funkade! I morgon får jag hämta hem maken.
  • hon mot strömmen

    Skurat källaren, det var välbehövligt och tog bara 3 timmar denna gång. Skönt att det är gjort för att tag framöver.

  • Ms H
    Voxen1 skrev 2017-10-27 20:37:24 följande:

    Har dykt in i garderoben och fy vad mycket grejer det är där. Jag har allt annat än en minimalistisk garderob! Just nu känns det inte som om jag kommer att bli klar i helgen. Det var svårare än jag trodde att rensa bland kläderna och tråkigare. Nä jag får göra ett ryck till innan jag tar fredag.


    Hur har det gått för dig?
Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!