• Chianti

    Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

    Åhh jag blir galen över att jag aldrig kan hålla ordning här hemma. Jag lever i ett konstant stökigt hem. Ibland gör jag ett rejält städryck och så är det fint i max en vecka. Sen händer något magiskt och helt plötsligt är det drivor med papper, kläder, ouppackade väskor, tidningar, saker som egentligen bor i nåt skåp har flyttat ur skåpet och det är värre än nånsin.

    Sen om man ska få gäster så städar man minsann jättefint, ungefär som om gästerna är värda ett vackert hem, men man själv som bor där unnar sig inte det där välstädade fina hemmet? Man är kokko på nåt sätt.

    Fler som känner som jag? Jag har surfat runt lite på nätet och hittat lite olika städforum, bland annat det här: www.flylady.net/ Det är en väldigt amerikansk site men den har nåt som kallas babysteps. Det är små små steg man tar varje dag i en månad för att få in vanan att städa och det verkar ganska bra:www.flylady.net/d/getting-started/31-beginner-babysteps/. Det bygger på teorin att det tar tre veckor att få in en ny vana.

    Dag 1 ska man bara göra rent diskbänken, sen är man klar för dagen. Vitsen är att man ska få in en vana att göra rent diskbänken varenda kväll så har man i alla fall ett område som alltid är tip top, och det känns nog bra att börja dagen med en ren diskbänk.
    Sen säger författaren att det har nog tagit flera år att röra till där hemma, så man kan inte räkna med att reda ut allt på en dag. Därför ska man bara ta små små steg och inte försöka sig på ett mastodontryck. Jag tror den filosofin passar mig, jag har storstädat hundra gånger men faller alltid tillbaka till att inte orka hålla efter löpande.

    Nån annan som vill haka på en månad? Det vore kul att få sällskap och få bolla lite tankar under tiden. Så får man väl se efter en månad om man fått några nya vanor.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:34
    Kul att vi blev ett gäng städisar!

    Jag gjorde en lite mer hardcore variant av FLY Lady,lite mer städning, lite mindre trams.
    Här hittar du min version: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html

  • Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!
  • nytt eller gammalt

    Jag har varit frånvarande länge härifrån men på sistone har jag mer och mer känt hur oredan hemma hänger över mig som en blöt filt. Har peppat mig själv med att läsa olika minimalistbloggar och sånt och har försiktigt börjat rensa bland kläder... Nu har min pappa varit på besök och hjälpt mig rensa endel i källaren och uteförrådet. Det blev en full släpkärra till återvinningen och några kartonger till välgörenhet! Hurra!!!

    Jag tror att när nu jag börjar se ljuset i tunneln med all rensning så kommer städningen gå lättare (eller, jag hoppas det i varje fall). För mitt problem med städningen är främst att det jämt ligger saker på fel ställen. Jag tänkte först på att köpa mer förvaring osv men efter stt ha läst rätt mycket på nätet bestämde jag mig för att rensa innan jag försöker organisera. Annars kommer jag troligen organisera och spara sånt som jag egentligen borde göra mig av med.

    Varje gång jag rensat ut och kört till återvinning eller second hand känner jag en så positiv energi! Älskar det!

    Det är också så inspirerande att läsa om alla andra som rensar och städar tycker jag. För mig som fäster mig vid nästan varenda grej är detta en lång process...

  • Chianti

    Hej alla, trådstartaren här, vad kul om tråden tar fart igen!
    Apropå att städa respektive rensa, jag har flyttat till större sen jag startade tråden och det gör stor skillnad för röran. Har man plats att lägga prylarna på blir det mindre stökigt. Därför tror jag att rensa, och att göra plats gör väldigt mycket mer långsiktigt än att bara lära sig hålla efter hotspots.
    Dessutom har jag lärt mig att fast man rensar kan man alltid rensa mer! Jag är stammis på Myrornas avlämning. Större saker lägger jag ut på bortskänkes.se, det kommer alltid någon och hämtar prylen redan samma dag. Magiskt!


  • Voxen1
    nytt eller gammalt skrev 2018-11-01 21:05:53 följande:

    Jag har varit frånvarande länge härifrån men på sistone har jag mer och mer känt hur oredan hemma hänger över mig som en blöt filt. Har peppat mig själv med att läsa olika minimalistbloggar och sånt och har försiktigt börjat rensa bland kläder... Nu har min pappa varit på besök och hjälpt mig rensa endel i källaren och uteförrådet. Det blev en full släpkärra till återvinningen och några kartonger till välgörenhet! Hurra!!!

    Jag tror att när nu jag börjar se ljuset i tunneln med all rensning så kommer städningen gå lättare (eller, jag hoppas det i varje fall). För mitt problem med städningen är främst att det jämt ligger saker på fel ställen. Jag tänkte först på att köpa mer förvaring osv men efter stt ha läst rätt mycket på nätet bestämde jag mig för att rensa innan jag försöker organisera. Annars kommer jag troligen organisera och spara sånt som jag egentligen borde göra mig av med.

    Varje gång jag rensat ut och kört till återvinning eller second hand känner jag en så positiv energi! Älskar det!

    Det är också så inspirerande att läsa om alla andra som rensar och städar tycker jag. För mig som fäster mig vid nästan varenda grej är detta en lång process...


    Rensa ut ordentligt istället för att organisera. Jag rensade inte tillräckligt utan började organisera för tidigt och då blev det stökigt igen. Nu när jag har gjort en rejäl rensning går det mycket fortare att plocka iordning när det blivit stökigt. Har man färre prylar tar det mindre tid att få dem på rätt plats igen och alla prylar har en bestämd plats. Nu är det inte ett välorganiserat plockepinn i mina skåp längre. Det är luftigt och det är lätt att ställa in saker.
  • Voxen1
    Chianti skrev 2018-11-02 12:46:39 följande:

    Hej alla, trådstartaren här, vad kul om tråden tar fart igen!

    Apropå att städa respektive rensa, jag har flyttat till större sen jag startade tråden och det gör stor skillnad för röran. Har man plats att lägga prylarna på blir det mindre stökigt. Därför tror jag att rensa, och att göra plats gör väldigt mycket mer långsiktigt än att bara lära sig hålla efter hotspots.

    Dessutom har jag lärt mig att fast man rensar kan man alltid rensa mer! Jag är stammis på Myrornas avlämning. Större saker lägger jag ut på bortskänkes.se, det kommer alltid någon och hämtar prylen redan samma dag. Magiskt!


    Håller med dig! Hotspots är ju där för en anledning. De flesta av mina var där för att jag inte hade någon plats för sakerna eller för att det var för besvärligt att ställa in dem i redan överfulla skåp. Det hjälpte liksom inte att försöka organisera bort mina hotspots. Att rensa var det enda sättet att få dem att inte komma tillbaka. Jag känner att jag börjat hitta rätt antal prylar för mitt hem, nu ska jag bara se till att inte bära hem massa onödiga saker igen! Ska något in måste något ut!
  • vallakra
    nytt eller gammalt skrev 2018-11-01 21:05:53 följande:

    Jag har varit frånvarande länge härifrån men på sistone har jag mer och mer känt hur oredan hemma hänger över mig som en blöt filt. Har peppat mig själv med att läsa olika minimalistbloggar och sånt och har försiktigt börjat rensa bland kläder... Nu har min pappa varit på besök och hjälpt mig rensa endel i källaren och uteförrådet. Det blev en full släpkärra till återvinningen och några kartonger till välgörenhet! Hurra!!!

    Jag tror att när nu jag börjar se ljuset i tunneln med all rensning så kommer städningen gå lättare (eller, jag hoppas det i varje fall). För mitt problem med städningen är främst att det jämt ligger saker på fel ställen. Jag tänkte först på att köpa mer förvaring osv men efter stt ha läst rätt mycket på nätet bestämde jag mig för att rensa innan jag försöker organisera. Annars kommer jag troligen organisera och spara sånt som jag egentligen borde göra mig av med.

    Varje gång jag rensat ut och kört till återvinning eller second hand känner jag en så positiv energi! Älskar det!

    Det är också så inspirerande att läsa om alla andra som rensar och städar tycker jag. För mig som fäster mig vid nästan varenda grej är detta en lång process...


    Den känslan är bland det bästa jag vet!
  • Ms H
    sholof skrev 2018-10-30 10:19:26 följande:

    Så skoj att denna tråden lever igen. 

    Var oxå med här för några år sen, och var väldigt aktiv både här och i rensandet. 

    Men sen kom livet emellan och de sista åren har vi mest hankat oss fram. 

    Nu känns det som att det börjar bli dags igen för att ta tag i rensandet och knäcka den där städkoden :)


    Åh, hej! Jag saknar våra konversationer, allt pepp och stöd vi fick/gav typ dagligen back then...
  • Ms H
    Chianti skrev 2018-11-02 12:46:39 följande:

    Hej alla, trådstartaren här, vad kul om tråden tar fart igen!

    Apropå att städa respektive rensa, jag har flyttat till större sen jag startade tråden och det gör stor skillnad för röran. Har man plats att lägga prylarna på blir det mindre stökigt. Därför tror jag att rensa, och att göra plats gör väldigt mycket mer långsiktigt än att bara lära sig hålla efter hotspots.

    Dessutom har jag lärt mig att fast man rensar kan man alltid rensa mer! Jag är stammis på Myrornas avlämning. Större saker lägger jag ut på bortskänkes.se, det kommer alltid någon och hämtar prylen redan samma dag. Magiskt!


    Åh, du med är tillbaka!
  • maijo
    nytt eller gammalt skrev 2018-11-01 21:05:53 följande:

    Jag har varit frånvarande länge härifrån men på sistone har jag mer och mer känt hur oredan hemma hänger över mig som en blöt filt. Har peppat mig själv med att läsa olika minimalistbloggar och sånt och har försiktigt börjat rensa bland kläder... Nu har min pappa varit på besök och hjälpt mig rensa endel i källaren och uteförrådet. Det blev en full släpkärra till återvinningen och några kartonger till välgörenhet! Hurra!!!

    Jag tror att när nu jag börjar se ljuset i tunneln med all rensning så kommer städningen gå lättare (eller, jag hoppas det i varje fall). För mitt problem med städningen är främst att det jämt ligger saker på fel ställen. Jag tänkte först på att köpa mer förvaring osv men efter stt ha läst rätt mycket på nätet bestämde jag mig för att rensa innan jag försöker organisera. Annars kommer jag troligen organisera och spara sånt som jag egentligen borde göra mig av med.

    Varje gång jag rensat ut och kört till återvinning eller second hand känner jag en så positiv energi! Älskar det!

    Det är också så inspirerande att läsa om alla andra som rensar och städar tycker jag. För mig som fäster mig vid nästan varenda grej är detta en lång process...


    Härligt att höra om ljuset i tunneln! Jag organiserar mest om... Men har slängt ett par kassar med papper i alla fall den senaste veckan. Ska fortsätta med hotspots, och sedan se om jag hinner rensa åtminstone något under veckan som kommer.
  • vallakra

    Idag gäller veckostädning och byte av lakan. Vill få undan lite tvätt också. På onsdag ska jag till Kalmar och operera bihålorna och det vore skönt om inte hela tvättstugan är full då.

    Någon av er kanske minns min "trevliga" lilla ambulans-tur i vintras, paniken som visade sig vara ofarlig kristallsjuka? I samband med undersökningarna då upptäcktes att mina bihålor är totalt igentäppta och har nog varit så i många år.

    På onsdag ska det äntligen åtgärdas och gångarna till näsan ska vidgas så att det förhoppningsvis inte händer igen.

    Det ska bli väldigt spännande att se hur "normala" bihålor känns.

Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!