• pollykolle

    Varför är alla kvinnor så tjocka nuförtiden?

    När jag är ute och promenerar kan man ju inte låta bli att kolla på olika människor, har märkt dock att många kvinnor unga som gamla har blivit bredare och bredare genom åren.

    Varför är det så?

    Jag är 1.74 och väger 52 kg.. det är normalvikt? varför är alla runt omkring mig så feta? typ bara 16åringar som har en kropp som jag. 

  • Svar på tråden Varför är alla kvinnor så tjocka nuförtiden?
  • Robespierre

    Det beror nog på att de flesta kvinnor tycker det är mysigt att sitta hemma och fika bulle ! Sen kan man ju alltid dölja fettmagen med en kudde :)

  • La Lola
    Åsa skrev 2012-01-05 00:57:48 följande:
    Som jag antar att någon påpekat är TS vikt inte normalvikt enligt medicinskt standardmått (BMI) utan några kg under gränsen till undervikt. Normalviktspannet för den längden ser ut att ligga mellan dryga 56 och 75 kg.

    Vad gäller frågan varför kvinnor nuförtiden är tjocka/re/ så antar jag att det är av samma anledning som att män är tyngre/tjockare än förr; genomsnittsbefolkningen äter mer och jobbar mindre fysiskt än hur det såg ut längre tillbaka.

    I de äldre generationerna i min familj har det dock varit vanligt att vara överviktig även tidigare.
    Ts läkare har ett eget BMI-system som säger att Ts inte är underviktig.....
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • modesto
    Åsa skrev 2012-01-05 00:57:48 följande:
    Som jag antar att någon påpekat är TS vikt inte normalvikt enligt medicinskt standardmått (BMI) utan några kg under gränsen till undervikt. Normalviktspannet för den längden ser ut att ligga mellan dryga 56 och 75 kg.

    Vad gäller frågan varför kvinnor nuförtiden är tjocka/re/ så antar jag att det är av samma anledning som att män är tyngre/tjockare än förr; genomsnittsbefolkningen äter mer och jobbar mindre fysiskt än hur det såg ut längre tillbaka.

    I de äldre generationerna i min familj har det dock varit vanligt att vara överviktig även tidigare.

    i de äldre generationerna brukade medelålderskvinnor och män ha magar och det var helt normalt och ok då. nu vet vi att för stor BMI och för stort midjemått är faran for helsan och vi hör mycket tjat att det är fel att vara överviktig och ser på tv att det är fel. fenomenet fanns väl även förr men det ansågs vara normalt. jag menar inte riktigt feta människor men medelålders med magar, det var så normalt förr, titta på gamla filmer hur folk såg ut förr, hur äldre skådespelare såg ut i filmer.

  • Django
    Robespierre skrev 2012-01-05 01:00:23 följande:
    Det beror nog på att de flesta kvinnor tycker det är mysigt att sitta hemma och fika bulle ! Sen kan man ju alltid dölja fettmagen med en kudde :)
  • Åsa
    La Lola skrev 2012-01-05 01:00:52 följande:
    Ts läkare har ett eget BMI-system som säger att Ts inte är underviktig.....
    Spännande. Visst kan läkaren ifråga bedöma TS som normalviktig utifrån allmänt hälsotillstånd, väldigt tunn benstomme etc men eget BMI-system?
  • Åsa
    modesto skrev 2012-01-05 01:06:59 följande:

    i de äldre generationerna brukade medelålderskvinnor och män ha magar och det var helt normalt och ok då. nu vet vi att för stor BMI och för stort midjemått är faran for helsan och vi hör mycket tjat att det är fel att vara överviktig och ser på tv att det är fel. fenomenet fanns väl även förr men det ansågs vara normalt. jag menar inte riktigt feta människor men medelålders med magar, det var så normalt förr, titta på gamla filmer hur folk såg ut förr, hur äldre skådespelare såg ut i filmer.


    Visst. Fast det fanns de som var överviktiga även som yngre även förr. Gott om exempel på det i min egen släkt som sagt. (En släkting kom dock hem slank när hon jobbat i London under kriget och helt enkelt inte haft någon mat att underhålla vikten med.)
  • modesto
    sandiberu skrev 2012-01-04 23:52:31 följande:
     

    Och som svar på din fråga; Har du sett chokladutbudet i din lokala matbutik?
    det är rea pris på den nu dessutom
  • Issy

    TS, måste påstå att vissa överviktiga människor kan ha sjukdomar som gör så att dom går upp i vikt och kan inte gå ner. Vissa har naturliga stora former som dom har och inte kan göra nåt åt det.

    Sen måste jag påpeka att vissa män tycker om lite större kvinnor än smala.. Speciellt när man rider. Dom säger att känslan att bli av-riden av en större kvinna är mer häftigare och man känner mera än en spinkig tjej.

Svar på tråden Varför är alla kvinnor så tjocka nuförtiden?