• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • mumwannaB

    Vilaa: Du kan samla ihop ditt lilla prov idag o förvara det i kylen till måndagmorgon när du kan skicka det. Det funkar fint att skicka med vanlig post. Behöver du ab så kan du antingen få ett recept av Peny eller så skickar de ab med dhl. Tar bara ett dygn.

  • Poussin
    TWH skrev 2013-02-26 19:27:51 följande:
    Lully, har du kontakt med Bling? Puossin, läser du detta?
    Nu har jag läst ikapp lite. Har en liten krabat som vill ha rätt mycket uppmärksamhet för tillfället. Glad
    Bra jobbat TWH och självklart ställer jag upp med vår historia. Skickar över den så snart jag hinner.
  • Zinfandel

    Hjälp varandra! Det är ju många som ska ner inom det närmsta så be någon ta med sig antibiotikan hem, det rör sig om ett par askar och det kan alla få plats med i resväskan. Vi måste hjälpas åt!! nästa gång är det ni som åker nu som behöver påfyllning. Annars ber ni om recept av Peny som ni får ut på apoteket, tänk som vanligt bara på att rätt info finns med.

  • che71
    Zinfandel skrev 2013-03-01 08:04:15 följande:
    Hjälp varandra! Det är ju många som ska ner inom det närmsta så be någon ta med sig antibiotikan hem, det rör sig om ett par askar och det kan alla få plats med i resväskan. Vi måste hjälpas åt!! nästa gång är det ni som åker nu som behöver påfyllning. Annars ber ni om recept av Peny som ni får ut på apoteket, tänk som vanligt bara på att rätt info finns med.
    Kan man köpa antibiotika utan recept i Aten menar du?

    Om man får recept med hemfrån Aten, vad ska man tänka på angående rätt information som ska finnas med?
    Kan man sen bara gå till svenskt apotek o hämta ut?

    Kan alltså Dr D skriva ut tex IL dropp som jag kan köpa på svenskt apotek?
  • förväntansfull

    Besa, Såg att du skrev att du tar dubbeldos Pergotime. Säkert väldigt bra bara du har koll på slemhinnans utveckling, En vän till mig tog det och tyvärr tog det tid innan hon upptäckte att biverkningen av medicinen var att hennes slemhinna inte blev tillräcklig tjock, Utan Pergotime hade hon inte ngt problem med slemhinnan.. Tydligen är det en inte så ovanlig biverkning för Pergotime. Hon bytte medicin.Lycka till !

  • Zinfandel
    che71 skrev 2013-03-01 08:25:35 följande:
    Kan man köpa antibiotika utan recept i Aten menar du?

    Om man får recept med hemfrån Aten, vad ska man tänka på angående rätt information som ska finnas med?
    Kan man sen bara gå till svenskt apotek o hämta ut?

    Kan alltså Dr D skriva ut tex IL dropp som jag kan köpa på svenskt apotek?
    Ja de flesta i alla fall.

    Vi har skrivit mycket om detta med recept tidigare.

    Det måste vara original, mail funkar inte. Läkarens namn, adress, telenr osv. Patientens namn, personnummer osv. Läkemedlet måste finnas på FASS, ordination, mängd måste tydligt anges.  

    Inget i Sverige är "bara att" men det går efter ett antal om & men Flört 
  • Besa
    förväntansfull skrev 2013-03-01 08:26:01 följande:
    Besa, Såg att du skrev att du tar dubbeldos Pergotime. Säkert väldigt bra bara du har koll på slemhinnans utveckling, En vän till mig tog det och tyvärr tog det tid innan hon upptäckte att biverkningen av medicinen var att hennes slemhinna inte blev tillräcklig tjock, Utan Pergotime hade hon inte ngt problem med slemhinnan.. Tydligen är det en inte så ovanlig biverkning för Pergotime. Hon bytte medicin.Lycka till !

    förväntansfull skrev 2013-03-01 08:26:01 följande:
    Besa, Såg att du skrev att du tar dubbeldos Pergotime. Säkert väldigt bra bara du har koll på slemhinnans utveckling, En vän till mig tog det och tyvärr tog det tid innan hon upptäckte att biverkningen av medicinen var att hennes slemhinna inte blev tillräcklig tjock, Utan Pergotime hade hon inte ngt problem med slemhinnan.. Tydligen är det en inte så ovanlig biverkning för Pergotime. Hon bytte medicin.Lycka till !

    Hur vet man att man har en tun slemhinna ? Jag blöder rätt så många dagar och det är rätt mycket. Min läkare säger att jag har bra slemhinna men mina ägg mognas inte till fullo. Darför måste jag har dubbeldos med pergotime. Jag har innan alltid ätit pergotime dubbel dos och blivit gravid. Två st fullgångna graviditeter samt två missfall.. Är det något symtom man märker att man har tun slemhinna?
  • förväntansfull

    Besa, Min vännina gjorde vaginalt utraljud i samband med/efter ägglossningen och gynekologen mätte och då sa han att den var så tunn så att hon omöjligen kunde bli gravid med pergotime. Hon har väldigt koll på sin kropp och reagerade på att hon tyckte att hennes ägglossningssekret skilde sig jämfört med vad hon haft sedan tidigare. Hade det inte varit på hennes initiativ hade hon inte fått slemhinnan mätt och gjort massor med onödiga  försök med pergotime. Din läkare kanske redan kollat det så det kanske inte är ngt problem för dig. Lycka till!  

  • Besa
    förväntansfull skrev 2013-03-01 09:14:43 följande:
    Besa, Min vännina gjorde vaginalt utraljud i samband med/efter ägglossningen och gynekologen mätte och då sa han att den var så tunn så att hon omöjligen kunde bli gravid med pergotime. Hon har väldigt koll på sin kropp och reagerade på att hon tyckte att hennes ägglossningssekret skilde sig jämfört med vad hon haft sedan tidigare. Hade det inte varit på hennes initiativ hade hon inte fått slemhinnan mätt och gjort massor med onödiga  försök med pergotime. Din läkare kanske redan kollat det så det kanske inte är ngt problem för dig. Lycka till!  

    förväntansfull skrev 2013-03-01 09:14:43 följande:
    Besa, Min vännina gjorde vaginalt utraljud i samband med/efter ägglossningen och gynekologen mätte och då sa han att den var så tunn så att hon omöjligen kunde bli gravid med pergotime. Hon har väldigt koll på sin kropp och reagerade på att hon tyckte att hennes ägglossningssekret skilde sig jämfört med vad hon haft sedan tidigare. Hade det inte varit på hennes initiativ hade hon inte fått slemhinnan mätt och gjort massor med onödiga  försök med pergotime. Din läkare kanske redan kollat det så det kanske inte är ngt problem för dig. Lycka till!  

    Jaha det var ett intressant information, jag märker också att jag har inte så bra med ägglossningssekret om man jemför med mina tidigare graviditeter bär jag har ätit pergotime. Kan det vara så att min kropp inte tar emot pergotime som innan och jag behöver byta medicin?
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!