• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • minaimaginärabarn

    Hej!

    Jag undrar vad ni får för biverkningar av kortisonet? Jag har svårt att andas ibland och känner svag till medelstark ångest. Måste liksom lägga mig ner och andas lungt ner i magen och slappna av för att det inte skall bli ännu värre. Det är väldigt obehagligt!

  • UndrandeSökare
    MariaKojola skrev 2017-03-11 21:54:22 följande:

    Minaimaginärabarn - förstår att blod (oavsett om det är rött, rosa eller brunt) gör dig nervös, men det behöver absolut inte betyda något! Jag plussade för ca 4v sen, hade sedan ett ul för två veckor sen o får då höra att det inte finns något där. Bestämmer ändå att fortsätta med mediciner till nästa kontroll-ul 1,5v senare, men får tre blödningar där emellan (en så rann det) och jag känner att det inte är nån ide att pina på med mediciner när jag blir så darrig av kortisonet. Har sedan ul, mest för att bekräfta mitt MA tänker ju jag, men man hittar då ett foster i rätt storlek och med pickande hjärta! Helt otroligt, och fast jag inte alls känner mig lugn än så var det ju bara en fantastisk nyhet. Så ge inte upp fast du blöder lite!


    Grattis, roligt att höra att du fick se ett foster med hjärtslag !
    Jag blev också darrig av Prednisolon, och pratade med Dr D om det och fick då istället byta till Medrol som jag tål mycket bättre.
    Lycka till med graviditeten !
  • Hera B
    MariaKojola skrev 2017-03-11 21:54:22 följande:

    Minaimaginärabarn - förstår att blod (oavsett om det är rött, rosa eller brunt) gör dig nervös, men det behöver absolut inte betyda något! Jag plussade för ca 4v sen, hade sedan ett ul för två veckor sen o får då höra att det inte finns något där. Bestämmer ändå att fortsätta med mediciner till nästa kontroll-ul 1,5v senare, men får tre blödningar där emellan (en så rann det) och jag känner att det inte är nån ide att pina på med mediciner när jag blir så darrig av kortisonet. Har sedan ul, mest för att bekräfta mitt MA tänker ju jag, men man hittar då ett foster i rätt storlek och med pickande hjärta! Helt otroligt, och fast jag inte alls känner mig lugn än så var det ju bara en fantastisk nyhet. Så ge inte upp fast du blöder lite!


    Fantastiskt! Så himla kul att höra! Fortsätter att hålla alla tummar och tår :)
  • UndrandeSökare
    minaimaginärabarn skrev 2017-03-12 13:43:55 följande:

    Hej!

    Jag undrar vad ni får för biverkningar av kortisonet? Jag har svårt att andas ibland och känner svag till medelstark ångest. Måste liksom lägga mig ner och andas lungt ner i magen och slappna av för att det inte skall bli ännu värre. Det är väldigt obehagligt!


    Berätta för Dr D att du inte mår bra av kortisonet tycker jag !
    Jag fick darriga händer och hjärtklappning redan av låg dos prednisolon(kortisonet). Men du kan prata med Dr D och fråga om du kan få byta till
    Medrol, det gjorde jag, det tål jag mycket bättre.
  • MoM11

    Grattis MariaKojala, underbara nyheter!

    Jag håller tummarna att att går bra Minaimaginärabarn.

    Jag har igår satt in två fina blastocyster hos Dr D. Har haft en lång resdag idag och nu ska jag försöka ta det så lugnt jag kan denna vecka - känner att jag behöver fysisk och psykisk vila.

  • MariaKojola

    Tack alla <3 Känns ju otroligt stort, men samtidigt som att ju högre insatsen är (och den steg ju helt enormt efter ul:et) så ökar också oron och bara allt som har med rädsla för mf att göra. Eftersom jag forts har blödningar blir det ju inte lättare.. Är dock bara att hålla tummar och tår och be till någon högre makt att det nu äntligen kunde få gå vägen.

    Måste dock fråga er om en annan grej: den första läkaren jag var till och som jag även berättade om mina mediciner för var ju överlag väldigt kritisk, men han sa även att blodförtunnande i dessa doser (tar 5000iu fragmin) kunde göra att moderkakan lossnade sen efter v 20 något. Alltså???! Jag hittar inget om detta fast jag letat överallt på google, men har inte kunnat släppa det. Har ni hört något sånt här? Har dr D själv nämnt något om risker med medicinering under graviditet till någon?

    Och ett stort lycka till ni som ruvar och väntar på första ul! Jag håller tummar för er - och såklart för alla som är inne i den här karusellen!

  • angels8

    MariaK­ojola .. sluta oroa dig för fragmin utan den kan du få missfall...

    Den gör så det inte blir proppar i navelsträngen. Och något jag lärde mig nu under graviditeten va.. Att det gör att foster växer och får näring.

    Tänk så här dålig ström av blod blir mindre syre mm för foster.

    Och i boken it's your body baby friendly?

    Så står det att patienter med immunilogiska problem och är under behandling ingår blodförtunnande för att bibehålla graviditet det går i hand i hand liksom.

    Kortisonen håller immunförsvaret lugn och hjälper till att barnets lungor utvecklas starka.

    Det är därför dom ger kortison i akuta premitura förlossningar så,som,tex vecka 26 så att dom hinner mogna innan dom är födda här i (Sverige )

    Men skillnaden med oss vi har det under hela graviditeten

    Därför föds barn under våran behandling med starka lungor som mitt barn

    Blödningar är också vanligt från början hade samma problem men min bebis sprattla och hade ett starkt hjärta hela vägen

    Lycka till!

  • Missne
    torparninnan skrev 2017-03-08 22:49:51 följande:

    Cordinator i Linköping hjälper till med dropp för 1500:- om man har ordination, t.ex. från Dimitri. www.cordinator.se/


    Såg också att det tidigare i tråden diskuterades vid vilka nivåer av lymfocyterna som han rekommenderar dropp. Min upplevelse är att han gör det om mina lymfocyter är mer än 25% av leukocyterna. I kombination med upplevde symptom förstås, men hittills har det aldrig slagit fel (andra graviditeten och femtielfte försöket). Ibland har jag haft lymfocyter nära 4, men om leukocyterna samtidigt varit mycket höga har jag inte behövt dropp. I alla fall i akut. 


    Aha, samma företag som tar proverna åt werlabs alltså. Var där (på Werlabs) idag i Linköping och tog prover. Fick då veta att de inte har något labb i Linköping utan skickar proverna till Eskilstuna och att det därför kan ta flera dagar att få resultaten. Tidigast onsdag skulle jag få resultaten... Beror på Postnord hur snabbt leveransen sker. Det kommer ju inte att duga sen när det blir bråttom att få provsvaren.
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!