• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • MariaKojola

    Tack för ditt svar Angels8 - det lugnade mig! Och nu när du skriver om kortisonet inser jag ju att det var det jag fick när jag väntade min dotter som var påväg ut i v 26. Hade glömt vad det hette (bodde i Tyskland då o det gick på tyska) men inser att jag ju kunnat räkna ut det utifrån "bieffekterna"; darrade som ett asplöv i två dar när dom gav det (säkert rätt hög dos). Tack igen för svar! :)

  • Stina B

    Hej! Jag är så otroligt tacksam till den här tråden, alla fantastiska stöttare och till den som startade den. Tack vare henne ligger nu vår dotter bredvid mig. En till Atenbebis!! En äggdonationstjej. Världens mest underbara. Just nu känns min stora, rikliga blödning med stora klumpar i som jag hade i mitten av juli, väldigt avlägsna. Det kan gå vägen trots väldigt otäck blödning. Något kom ut då men jag vet inte vad. Hade bara satt in ett ägg. Lycka till alla kämpar därute. Jag började gråta vid utskrivningssamtal med en barnmorska. Hon undrade om det var min förlossningsberättelse som var omtumlande. Nej inte överhuvudtaget. Det var ett lugnt, proffsigt planerat Kjejsarsnitt på grund av sätesläge. Det jag grät över var hela resan dit. Alla år av längtan, förtvivlan, besvikelse, hopp, blödningen i somras, längtan å tusen olika känslor under vägen. Jag grät över det första missfallet för 12 år sedan å allt som hänt däremellan å jag grät av lycka över att min dotter faktiskt är här och att hon är min att ta hem. Nu äntligen efter en låång resa.

    Så en stor varm kram till er alla som gör era resor. Styrka och lycka till er.

  • pipperoni
    Stina B skrev 2017-03-14 06:58:52 följande:

    Hej! Jag är så otroligt tacksam till den här tråden, alla fantastiska stöttare och till den som startade den. Tack vare henne ligger nu vår dotter bredvid mig. En till Atenbebis!! En äggdonationstjej. Världens mest underbara. Just nu känns min stora, rikliga blödning med stora klumpar i som jag hade i mitten av juli, väldigt avlägsna. Det kan gå vägen trots väldigt otäck blödning. Något kom ut då men jag vet inte vad. Hade bara satt in ett ägg. Lycka till alla kämpar därute. Jag började gråta vid utskrivningssamtal med en barnmorska. Hon undrade om det var min förlossningsberättelse som var omtumlande. Nej inte överhuvudtaget. Det var ett lugnt, proffsigt planerat Kjejsarsnitt på grund av sätesläge. Det jag grät över var hela resan dit. Alla år av längtan, förtvivlan, besvikelse, hopp, blödningen i somras, längtan å tusen olika känslor under vägen. Jag grät över det första missfallet för 12 år sedan å allt som hänt däremellan å jag grät av lycka över att min dotter faktiskt är här och att hon är min att ta hem. Nu äntligen efter en låång resa.

    Så en stor varm kram till er alla som gör era resor. Styrka och lycka till er.


    Stort grattis! Så fint. Jag hoppas att jag en dag också får barn och att jag då också kan sörja den långa resan och alla år av försök, missfall och andra motgångar. För nu när jag är mitt uppe i det kan jag det inte. Måste fortsätta framåt...
  • minaimaginärabarn
    Stina B skrev 2017-03-14 06:58:52 följande:

    Hej! Jag är så otroligt tacksam till den här tråden, alla fantastiska stöttare och till den som startade den. Tack vare henne ligger nu vår dotter bredvid mig. En till Atenbebis!! En äggdonationstjej. Världens mest underbara. Just nu känns min stora, rikliga blödning med stora klumpar i som jag hade i mitten av juli, väldigt avlägsna. Det kan gå vägen trots väldigt otäck blödning. Något kom ut då men jag vet inte vad. Hade bara satt in ett ägg. Lycka till alla kämpar därute. Jag började gråta vid utskrivningssamtal med en barnmorska. Hon undrade om det var min förlossningsberättelse som var omtumlande. Nej inte överhuvudtaget. Det var ett lugnt, proffsigt planerat Kjejsarsnitt på grund av sätesläge. Det jag grät över var hela resan dit. Alla år av längtan, förtvivlan, besvikelse, hopp, blödningen i somras, längtan å tusen olika känslor under vägen. Jag grät över det första missfallet för 12 år sedan å allt som hänt däremellan å jag grät av lycka över att min dotter faktiskt är här och att hon är min att ta hem. Nu äntligen efter en låång resa.

    Så en stor varm kram till er alla som gör era resor. Styrka och lycka till er.


    Vad underbart det låter! Gråter en skvätt av bara tanken hur det du upplever nu skulle kunna kännas. Stort grattis till ditt barn!
  • PeeWee44
    Stina B skrev 2017-03-14 06:58:52 följande:

    Hej! Jag är så otroligt tacksam till den här tråden, alla fantastiska stöttare och till den som startade den. Tack vare henne ligger nu vår dotter bredvid mig. En till Atenbebis!! En äggdonationstjej. Världens mest underbara. Just nu känns min stora, rikliga blödning med stora klumpar i som jag hade i mitten av juli, väldigt avlägsna. Det kan gå vägen trots väldigt otäck blödning. Något kom ut då men jag vet inte vad. Hade bara satt in ett ägg. Lycka till alla kämpar därute. Jag började gråta vid utskrivningssamtal med en barnmorska. Hon undrade om det var min förlossningsberättelse som var omtumlande. Nej inte överhuvudtaget. Det var ett lugnt, proffsigt planerat Kjejsarsnitt på grund av sätesläge. Det jag grät över var hela resan dit. Alla år av längtan, förtvivlan, besvikelse, hopp, blödningen i somras, längtan å tusen olika känslor under vägen. Jag grät över det första missfallet för 12 år sedan å allt som hänt däremellan å jag grät av lycka över att min dotter faktiskt är här och att hon är min att ta hem. Nu äntligen efter en låång resa.

    Så en stor varm kram till er alla som gör era resor. Styrka och lycka till er.


    Vad härligt! Ett stort grattis! Har tänkt mycket på dig och hur det går. Vi ska göra vår andra äd hos dr D. Trodde på äggplock nästa månad.

    Kramar
  • UndrandeSökare

    Missne - Men om du åker till Nyköping och tar prover på Werlabs där som du gjorde förra graviditeten borde det väl gå snabbare? De har väl eget labb där?

  • UndrandeSökare

    MariaKojola - Har då aldrig hört att moderkakan skulle lossna av Fragmin. Det tror jag då absolut inte stämmer. Isåfall skulle det ju vara allmänt känt här itråden där alla använder det.

    Ibland säger läkare så dumma saker som verkligen inte stämmer. Så fortsätt du använda dina Fragminsprutor och lycka till med graviditeten !

  • Solkattan

    Stina: Åh, grattis till dottern!Måste vara underbart att äntligen vara i mål! Börjar själv se målsnöret .. "bara" 2-3 veckor kvar till beräknad födsel. Kommer nog fälla många tårar då äntligen målgången är passerad. Så många långa år av kamp som äntligen är över. Kommer konstigt nog bli tomt? Absolut inte att jag vill vara den om kämpar i motvind förevigt i barnlotteriet... men det kommer kännas konstigt? Tänk va mycket energi o pengar som kommer bli över varje månad? Efter att nästan vara ute på andra sidan så känns allting "övervinnerligt". Att tex studera och lyckas klara tentorna är inget problem jämfört med att ligga i fosterställning utanför klinikens dörr och gråta/skrika hysteriskt då de tyvärr måste meddela att fostret slutat utvecklats. Det är "olösliga" problem. Tänk attt få sålla sig till alla andra vars största problem tycks vara om man ska äta kyckling eller kotlett till kvällsmat... minns inte hur livet var innan vi började kämpa för barn. Måste funnits "porblem" då också .. men antagligen fullt lösbara? Hoppas fler härinne når målet att få bli föräldrar... håller alla tummar o tår för alla som kämpar så hårt!

    MariaKojala: Det där om Fragminet låter ju rätt befängt? Jag får Fragmin utskrivet att svensk sjukvård numera. Pga att mina samlade poäng (APC-resistens, blodpropp i nära släkt, lite övervikt mm) gör att jag kommer upp i nåt poängsaldo som spec. mödravården anser berätigar mig till Fragmin. De har knappast kollat upp min moderkaka nåt extra heller. Varför skulle något som hindrar att det bildas tex blodproppar i moderkakan få den att lossna? Snarare borde väl det vara tvärtom? (jag är ingen läkare men spekulerar lite). Alltså om moderkakan blir full av proppar och blir "oelastisk" så borde den ha lättare för att fallera/lossna? Flyter blodet fint igenom den med bra flöde i navelsträngen så borde den sitta fint fast..?

  • MoM11

    Så underbart Stina B. Så skönt att den långa kampen är över och att det gick bra tillslut.

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!