• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • altea
    Missne skrev 2017-01-18 15:20:44 följande:

    Hej alla gamla och nya i tråden. Det var ett tag sedan jag var aktiv här. Fick mitt första barn för ett år sedan och sen har det varit fullt upp med det. Har nyss slutat amma och nu tänker vi förbereda oss för ett syskonförsök. Vi har frysta embryon i Riga men tänker oss immunsupport från Dr D. MAilade med honom igår och han föreslår att vi ska ta om Chicagoproverna och ha skypemöte. Hmm, jag som hade tänkt att man skulle slippa det och bara fortsätta med samma uppföljning som vid förra försöket som blev vårt barn. Är det någon annan här som har gjort syskonförsök och som fått börja om med Chicagoproverna? Enligt Riga så kan vi köra igång behandlingen två månader efter amningsavslutet vilket skulle vara i början av mars.


    Tror vi är i samma sits.... hur har det gått med Dr D o proverna? Jag står i valet o kvalet att ta kontakt med honom igen ang. kommande syskonförsök. Har gjort ett FET-försök nu på egen hand som slutade med MF i vecka 6. Vet inte om vi vågar testa fler försök på egen hand o hoppas på det bästa el. ta kontakt med Dr D och återigen börja med regelbundna blodprov, etc. 

    Hur tänker ni? PMa gärna om du ej vill skriva här... :) 
  • Missne

    Ja då är vi lite i samma sits med en ett-åring hemma och redo för syskonförsök. Jag tänkte som du först att jag bara skulle köra på samma protokoll som vid förra gången. Det kostar ju en hel del med alla prover och hans support, men jag kontaktade Dr D och han tyckte att jag skulle ta nya prover.  Immunförsvaret kan ju ändras av en graviditet och jag trodde att det blivit mer aggressivt då jag fått stela händer och fötter och trodde det var början till reumatism. JAg tog dock proverna här i Sverige denna gång för att slippa åka till ATen. Det var lite pyssligt med Chicagoproverna men gick bra. De visade att min kropp var lugnare nu än innan förra graviditeten och att det inte var reumatism jag har så det känns ju bra. Jag har sedan dess haft skypesamtal med Dr D  två ggr och fått en behandlingsplan. Har redan påbörjat immunbehandlingen (tagit ett dropp hittills, ett till ikväll och käkat prednisolon mm) då FET troligen blir nästa veka om allt går som det ska.


    altea skrev 2017-03-21 13:25:13 följande:
    Tror vi är i samma sits.... hur har det gått med Dr D o proverna? Jag står i valet o kvalet att ta kontakt med honom igen ang. kommande syskonförsök. Har gjort ett FET-försök nu på egen hand som slutade med MF i vecka 6. Vet inte om vi vågar testa fler försök på egen hand o hoppas på det bästa el. ta kontakt med Dr D och återigen börja med regelbundna blodprov, etc. 

    Hur tänker ni? PMa gärna om du ej vill skriva här... :)
  • Missne
    altea skrev 2017-03-21 13:16:56 följande:

    Hej tjejer,

    nu är jag tillbaka i tråden igen efter 1 härligt år som mammaledig och 1 FET (syskonförsök) som slutade i MF (i vecka 6) alldeles nyligen. 
    Jag var patient hos Dr D inför dotterns graviditet 2015 och tänkte i min enfald att jag kunde använda samma recept/schema igen nu när det var dags för syskonförsök, men eftersom det blev ett missfall så känner jag att jag måste tänka om. Positivt är att jag faktiskt blev gravid och vi har flera blastocyster i frysen. Rädslan finns dock att jag skall "slösa bort" fina blastocyster på min tilltro att fixa detta på egen hand. 

    Vad tycker ni andra som håller på med eller redan fått syskon med resp. utan Dr D's support? Brukar han ändra "receptet", hur mycket ändras blodbilden vid en andra graviditet (tog inga blodprov alls den här gången utan endast IL-dropp, kortison, fragmin, etc. utifrån föregående immun-planering)?

    Ser framemot er expertis inom området.

    Tack tack!  


    Måste bara beklaga ditt missfall också. Så tråkigt .  Men skönt att ni har kvar flera blastisar i frysen.
  • lill111
    MissWe skrev 2017-03-21 06:47:30 följande:

    Så blev det för mig också efter att jag började med AC. Liksom jag fick "ont" i magen vid äl, Dr D menade att det var positivt, tydde på starkare äl.


    Tack misswe! Låter ju positivt:)!
  • Yrla76

    Tack för era svar snälla ni!!

    #lill111 usch vad tufft. Håller tummarna för er!!

    #MissWe Skönt att höra att det är fler än jag som går upp av kortisonet. Har själv undrat varför jag bara får 100 ml när många tar 200. Hur lång tid förs era 200 ml in? Jag har fått 100 på ca en timme, rätt långsamt mao.

    Tar redan fragmin och trombyl oxå, från strax innan Äl till mens.

    #minaimaginärabarn Jag tar kortisonet för att kroppen ska vara "beredd" om jag blir gravid. Jag har även varit hos dr Ole Christenssen i Köpenhamn och han menar att det är bra att äta kortison ngra månader innan man blir gravid. Nu har jag dock ätit det så många månader utan att bli gravid så jag väljer att trappa ut till ca 5 mg så får jag gå upp i dos snabbt om vi lyckas bli gravida.

  • minaimaginärabarn
    Yrla76 skrev 2017-03-21 17:17:53 följande:

    Tack för era svar snälla ni!!

    #lill111 usch vad tufft. Håller tummarna för er!!

    #MissWe Skönt att höra att det är fler än jag som går upp av kortisonet. Har själv undrat varför jag bara får 100 ml när många tar 200. Hur lång tid förs era 200 ml in? Jag har fått 100 på ca en timme, rätt långsamt mao.

    Tar redan fragmin och trombyl oxå, från strax innan Äl till mens.

    #minaimaginärabarn Jag tar kortisonet för att kroppen ska vara "beredd" om jag blir gravid. Jag har även varit hos dr Ole Christenssen i Köpenhamn och han menar att det är bra att äta kortison ngra månader innan man blir gravid. Nu har jag dock ätit det så många månader utan att bli gravid så jag väljer att trappa ut till ca 5 mg så får jag gå upp i dos snabbt om vi lyckas bli gravida.


    Ok, då förstår jag. Antog att det var orsaken....

    Jag får 200 ml under 1 timme tillsammans med 100 ml koksaltlösning.
  • altea
    Missne skrev 2017-03-21 15:18:56 följande:

    Ja då är vi lite i samma sits med en ett-åring hemma och redo för syskonförsök. Jag tänkte som du först att jag bara skulle köra på samma protokoll som vid förra gången. Det kostar ju en hel del med alla prover och hans support, men jag kontaktade Dr D och han tyckte att jag skulle ta nya prover.  Immunförsvaret kan ju ändras av en graviditet och jag trodde att det blivit mer aggressivt då jag fått stela händer och fötter och trodde det var början till reumatism. JAg tog dock proverna här i Sverige denna gång för att slippa åka till ATen. Det var lite pyssligt med Chicagoproverna men gick bra. De visade att min kropp var lugnare nu än innan förra graviditeten och att det inte var reumatism jag har så det känns ju bra. Jag har sedan dess haft skypesamtal med Dr D  två ggr och fått en behandlingsplan. Har redan påbörjat immunbehandlingen (tagit ett dropp hittills, ett till ikväll och käkat prednisolon mm) då FET troligen blir nästa veka om allt går som det ska.


    Hej igen,
    får jag vara nyfiken och fråga om den nya behandlingsplanen är annorlunda än den du hade sist? Kändes han personlig och kom ihåg dig? Jag tyckte sista månaderna av förra graviditeten var "löpande bandet" och kände mig inte särskilt speciell när han blandade ihop mig med många andra tjejer....

    Fick du skicka blodproverna till USA? Var det samma tester som sist? 
    Kan man inte göra TNF-alpha-test här i Sverige? Funderar på att ta kontakt med Falun nämligen då jag vet att de jobbar med immun-frågor....
  • lill111
    Yrla76 skrev 2017-03-21 17:17:53 följande:

    Tack för era svar snälla ni!!

    #lill111 usch vad tufft. Håller tummarna för er!!

    #MissWe Skönt att höra att det är fler än jag som går upp av kortisonet. Har själv undrat varför jag bara får 100 ml när många tar 200. Hur lång tid förs era 200 ml in? Jag har fått 100 på ca en timme, rätt långsamt mao.

    Tar redan fragmin och trombyl oxå, från strax innan Äl till mens.

    #minaimaginärabarn Jag tar kortisonet för att kroppen ska vara "beredd" om jag blir gravid. Jag har även varit hos dr Ole Christenssen i Köpenhamn och han menar att det är bra att äta kortison ngra månader innan man blir gravid. Nu har jag dock ätit det så många månader utan att bli gravid så jag väljer att trappa ut till ca 5 mg så får jag gå upp i dos snabbt om vi lyckas bli gravida.


    Tack!
  • Yrla76

    Får ni andra också 200 ml intralipid på en timme? Har ni 200 ml:s påsar eller de byter när den första är tom? Funderar på att höja till 200 jag oxå, hoppas bara att ssk på våc vågar höja dropptakten för nu läste hon på fass där de rekommenderade 100 ml på en timme som jag förstod det. Blir lång tid med två påsar...

  • mumskastrull
    Yrla76 skrev 2017-03-21 19:53:15 följande:

    Får ni andra också 200 ml intralipid på en timme? Har ni 200 ml:s påsar eller de byter när den första är tom? Funderar på att höja till 200 jag oxå, hoppas bara att ssk på våc vågar höja dropptakten för nu läste hon på fass där de rekommenderade 100 ml på en timme som jag förstod det. Blir lång tid med två påsar...


    Jag har 250 ml påsar. Ska enl Dr D gå in på 2 h. IL är ganska kärlretande tycker jag. 
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!