• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • Ananax
    minaimaginärabarn skrev 2017-03-21 21:08:03 följande:

    Hej!

    Jag har en fråga om HCG-ökning. Blir nojig av att behöva ta detta varje vecka men men.... Jag är nu i v. 6+4 och hade ett värde på 67000, för en vecka sedan i 5+4 hade jag 25000, veckan innan dess 4+4 hade jag 2900. Från v. 4+4 till 5+4 ökade det med i princip det dubbla varannan dag som jag har läst att det skall. Men nu mellan 5+4 till 6+4 ökade det inte fördubblats varannan dag utan snarare var 4:e dag. Jag läste på fertilitetsguiden att HCG ökar med det dubbla var 4:e dag eller längre tid när det mäter över 6000 och om detta stämmer borde ju mitt värde vara ok. Är det någon här inne som har tagit HCG fram till v. 10 som Dr D önskar att man gör? Hur har er stegring sett ut?

    Jag såg för övrigt en böna idag på VUL med ett tickande hjärta. Dock är jag fortfarande väldigt orolig då jag har rosa flytningar varje dag och hade en mindre blödning med blod idag. Därav min undersökning.


    Hej!

    Jag tog regelbundet hcg fram till vecka 10. Slutade i 9+3 när stegringen hade nästan avstannat. I 5+2 hade jag 16500 och i 6+1 hade jag 62600. Alltså inte dubblering varannan dag. Stort grattis till böna med tickande hjärta!!
  • Missne
    altea skrev 2017-03-21 18:35:17 följande:
    Hej igen,
    får jag vara nyfiken och fråga om den nya behandlingsplanen är annorlunda än den du hade sist? Kändes han personlig och kom ihåg dig? Jag tyckte sista månaderna av förra graviditeten var "löpande bandet" och kände mig inte särskilt speciell när han blandade ihop mig med många andra tjejer....

    Fick du skicka blodproverna till USA? Var det samma tester som sist? 
    Kan man inte göra TNF-alpha-test här i Sverige? Funderar på att ta kontakt med Falun nämligen då jag vet att de jobbar med immun-frågor....
    Ja det känns som att han kommer ihåg mig. Jag har ju skickat kort på vår son och oss ett par ggr också. Behandlingsplanen är ganska lik den förra men han har skrivit in lite färre dropp nu innan återföring men med reservation för att klämma in ytterligare dropp innan om blodprover visar att det behövs. Men han hade tydligen läst igenom alla mina rapporteringar från förra graviditeten och frågade ganska mycket om graviditeten, födelsevikt, etc för att kunna ta med den informationen i bedömningen av behandlingen också.
    Ja jag skickade blodprover till USA. Chicagoproverna kan ju bara analyseras där. De prover som kunde analyseras i Sverige analyserades här.
  • PeeWee44
    MoM11 skrev 2017-03-21 20:50:53 följande:

    Hej!

    Jag brukar ta hela IL påsen (250), oftast utspädd med 100 koksalt. Upplever att det är mindre kärlretande med koksaltet, men det funkar även utan. Det brukar gå in på en timme. Ibland har jag tagit två små påsar, då har de bytt när den första är slut.

    Jag fick mitt BHCG svar och det var 102, 9 dagar efter FET. Har fortfarande spottings varje dag och molvärk som kommer och går i styrka. Ska ta nytt BHCG på torsdag och hoppas på en fin stegring. Hoppas såklart också blödningen avtar.

    Detta är mitt första plus på 3,5 år. Vi har kämpat i 5 år.


    Grattis! Vad härligt, hoppas på fin stegring på torsdag. Håller tummarna.
  • minaimaginärabarn
    Ananax skrev 2017-03-21 22:01:16 följande:

    Hej!

    Jag tog regelbundet hcg fram till vecka 10. Slutade i 9+3 när stegringen hade nästan avstannat. I 5+2 hade jag 16500 och i 6+1 hade jag 62600. Alltså inte dubblering varannan dag. Stort grattis till böna med tickande hjärta!!


    Tack för lugnande svar! Hittade lite fler infokällor där det också stod att ökningen av HCG planade ut framåt v. 7. När jag tänker logiskt måste det ju nästan vara så eftersom HCG-tabellerna har ett Max på runt 280 000 och om HCG skulle fördubblas fram till v. 8-9 skulle mitt gå långt över det värdet..... Jag inväntar svar från Dr D också. Tack igen och grattis igen!
  • canada
    MoM11 skrev 2017-03-21 20:50:53 följande:

    Hej!
    Jag brukar ta hela IL påsen (250), oftast utspädd med 100 koksalt. Upplever att det är mindre kärlretande med koksaltet, men det funkar även utan. Det brukar gå in på en timme. Ibland har jag tagit två små påsar, då har de bytt när den första är slut.

    Jag fick mitt BHCG svar och det var 102, 9 dagar efter FET. Har fortfarande spottings varje dag och molvärk som kommer och går i styrka. Ska ta nytt BHCG på torsdag och hoppas på en fin stegring. Hoppas såklart också blödningen avtar.
    Detta är mitt första plus på 3,5 år. Vi har kämpat i 5 år.


    Grattis!! Vad kul att höra! Hoppas spottingsen ger med sig! Kan lugna dig med att jag har haft blödningar och färgade flytningar till och från fr.o.m. V 5-6 o är i V11 nu och har dem fortfarande!
  • Vallmo78

    Grattis canada! Jag har missat att ni har lyckats. Så Underbart att höra :)Lyckades ni själva eller var ivf?


    canada skrev 2017-03-22 06:58:09 följande:

    Grattis!! Vad kul att höra! Hoppas spottingsen ger med sig! Kan lugna dig med att jag har haft blödningar och färgade flytningar till och från fr.o.m. V 5-6 o är i V11 nu och har dem fortfarande!


  • canada
    Vallmo78 skrev 2017-03-22 07:18:59 följande:

    Grattis canada! Jag har missat att ni har lyckats. Så Underbart att höra :)Lyckades ni själva eller var ivf?


    Tack Vallmo! Du har nog inte missat det, jag som inte gått ut med något, livrädd som man är att något skall gå fel :). Detta lilla mirakel är tillverkat hemma ;). Kroppen vill inte riktigt hålla sig lugn och jag har fått ta en väldigt massa dropp, än är det ju lång väg kvar men är så tacksam att vi kommit såhär långt!
  • MoM11

    Tack för alla grattis och tumhållningar!

    Väntar nervöst på morgondagens BHCG (som jag troligen inte får reda på förrän dagen efter).

    Stort grattis till dig canada! Så jobbigt och trist med blödningar, men skönt att höra att det ändå kan vara ok.

  • Solkattan

    Minaimaginärabarn: Jag kollade upp mina hcg värden:

    2+6 (hemmatest med clearblue) = 25-200 i hcg

    3+1 (också hemmatest med clearblue) = över 200 hcg

    4+2 blodtest = 459

    4+5 blodtest = 1236

    5+2 blodtest = 4238

    (massa blödning, antagligen ett av de två embryona som sattes tillbaks som lämnade kroppen)

    6+2 blodtest = 16236

    9+0 blodtest = 88597

    ... och sen tog jag inga fler. Kan tillägga att mitt progestron låg på 25 .. skitlågt.. ökade till bortåt 50 de sista gångerna jag tog prov. Men idag i vecka 38 .. så peppar peppar det kan gå bra med halvbra värden!

  • Solkattan


    Rensat ur garderoben...

    Någon i behov av duphaston (progestron oralt) 10 askar 20 st 10 mg (tjeckiskt).

    Estrofem (östrogen) 5 askar a 28 st 5mg (tjeckiskt).

    Lutinus, 26 stycken (svenska)

    Sprutor/sprutspetsar (23G, 21G, 18G, 2 ml, 3ml, 1 st 20 ml )

    Sprutspetsar som passar till Gonal-f sprutor.

    Clomiphene (burk med 10 från början nu 5 kvar) (lettisk)

    "fjärilar" för droppsättning + slangar (inköpt i grekland)

    Intralipid 200 mg/ml 250 ml 9 st (svenska)

    De flesta mediciner har utg. datum 2018 eller ännu längre fram.

    Pris diskuterbart .. :)

    PM:a om intresse finns...
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!