• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • MariaKojola

    Stort grattis till alla som plussat och är gravida! Vad roligt med så mycket glada nyheter i denna tråd där ju alla är SÅ förtjänta av att få lyckas. Det gör mig glad att läsa fast jag inte känner er. <3

    Och minaimaginärabarn - mitt hcg var 89000 i v 8+0 så du ligger ju högt! Mitt har inte heller ökat alls det dubbla efter det, men får hoppas att det inte innebär ngt negativt för min del. Har ul nästa v och är en lång och jobbig väntan tills dess..

    Jag har igen lite frågor om fragmin. Dels fått näsblod (brukar inte ha det) och det slutade aldrig utan jag hamnade in på akuten och de fick sätta koagulerande medel för att stoppa det. Är ju pga blodförtunnande, men att blöda 5h för nåt "så litet" gör mig lite nervös. Varför måste vi ta fragmin, då det ju inte har något att göra med kärlproblem eller tidigare blodproppar? Jag menar inte att ifrågasätta dr D men då jag tycker det är lite jobbigt undrar jag bara om det verkligen är ett måste för graviditeten?

  • Vallmo78

    Mariakojola: jag håller med dig angående fragmin. Jag fick höra att fragmin är både blodförtunnande och immun nedsättande.

    En annan sak: Dr D rekommenderar att man tar tex 10 mg prednisolon på morgon och 10 mg på kvällen. Jag brukar ta allt (20mg) på morgon för att Apoteket har sagt så plus jag sover jättedåligt om jag tar det på kvällen. Gör jag fel? Hur gör ni?

  • canada
    Vallmo78 skrev 2017-03-24 06:24:46 följande:

    Mariakojola: jag håller med dig angående fragmin. Jag fick höra att fragmin är både blodförtunnande och immun nedsättande.

    En annan sak: Dr D rekommenderar att man tar tex 10 mg prednisolon på morgon och 10 mg på kvällen. Jag brukar ta allt (20mg) på morgon för att Apoteket har sagt så plus jag sover jättedåligt om jag tar det på kvällen. Gör jag fel? Hur gör ni?


    Jag har inte fått några instruktioner alls om hur jag skall ta mina, men det stämmer att om man tar den på kvällen sover man oftast väldigt dåligt. Jag brukar dela upp dem, så tar någon tidigt på morgonen o sen kanske vid tio o sen vid lunch tid ( men det är mest för jag kan få lite värk i kroppen om jag tar alla på en gång)
  • Vallmo78

    Ok så skulle jag också kunna ta men i hans ordination till mig har han skrivit så..


    canada skrev 2017-03-24 06:41:02 följande:

    Jag har inte fått några instruktioner alls om hur jag skall ta mina, men det stämmer att om man tar den på kvällen sover man oftast väldigt dåligt. Jag brukar dela upp dem, så tar någon tidigt på morgonen o sen kanske vid tio o sen vid lunch tid ( men det är mest för jag kan få lite värk i kroppen om jag tar alla på en gång)


    När har ni börjat med Lutinus vid FET blastocyst?

    Här i Sverige vill de att man ska börja ta vid FET dagen.
  • pipperoni
    Vallmo78 skrev 2017-03-24 07:05:35 följande:

    Ok så skulle jag också kunna ta men i hans ordination till mig har han skrivit så..


    När har ni börjat med Lutinus vid FET blastocyst?

    Här i Sverige vill de att man ska börja ta vid FET dagen.
    Enligt Dr Ds plan skulle jag börja med progesteron 5 dagar före transfer (1 tablett på kvällen första dagen och därefter 3 tabletter per dag).
  • Vallmo78
    pipperoni skrev 2017-03-24 07:55:15 följande:

    Enligt Dr Ds plan skulle jag börja med progesteron 5 dagar före transfer (1 tablett på kvällen första dagen och därefter 3 tabletter per dag).


    Ok då börjar jag idag..en dag sen :(. Tror du det spelar roll?
  • Solkattan

    Vallmo78: Jag tar 10 mg pred direkt på morgonen... sen min sista dos 5 mg vid lunch... sover som en kratta om jag tar det föresent!

  • minaimaginärabarn

    Jag brukar dela upp prednisolondosen, tar höften på morgonen och hälften vid 14. Att jag väljer kl. 14 är för att jag tar lutinus och fragmin då. När jag tog kortisonet och fragminet på kvällen sov jag oxå som en kratta plus blev supervarm av fragminet. Jag hoppas inge jag gör något fel med fragminsprutan. Jag fick tipset av en medicinare.

  • Vallmo78

    Va bra! Då ska prova det :)


    Solkattan skrev 2017-03-24 09:27:24 följande:

    Vallmo78: Jag tar 10 mg pred direkt på morgonen... sen min sista dos 5 mg vid lunch... sover som en kratta om jag tar det föresent!


  • minaimaginärabarn
    MariaKojola skrev 2017-03-23 18:15:52 följande:

    Stort grattis till alla som plussat och är gravida! Vad roligt med så mycket glada nyheter i denna tråd där ju alla är SÅ förtjänta av att få lyckas. Det gör mig glad att läsa fast jag inte känner er. <3

    Och minaimaginärabarn - mitt hcg var 89000 i v 8+0 så du ligger ju högt! Mitt har inte heller ökat alls det dubbla efter det, men får hoppas att det inte innebär ngt negativt för min del. Har ul nästa v och är en lång och jobbig väntan tills dess..

    Jag har igen lite frågor om fragmin. Dels fått näsblod (brukar inte ha det) och det slutade aldrig utan jag hamnade in på akuten och de fick sätta koagulerande medel för att stoppa det. Är ju pga blodförtunnande, men att blöda 5h för nåt "så litet" gör mig lite nervös. Varför måste vi ta fragmin, då det ju inte har något att göra med kärlproblem eller tidigare blodproppar? Jag menar inte att ifrågasätta dr D men då jag tycker det är lite jobbigt undrar jag bara om det verkligen är ett måste för graviditeten?


    Hej!

    Jag har fått svar att det bara är i början av graviditeten som HCG ökar dubbelt så du kan vara lugn och även jag.

    När det gäller fragmin och trombyl har jag tänkt samma som du. Men eftersom de verkar vara ganska oskyldiga mediciner så oroar jag mig inte över dem. Tycker kortisonet är värre faktiskt men jag släpper det emellanåt eftersom jag antagligen inte skulle bli gravid utan.

    Jag läste någonstans att det var en tjej som hade som moderkaka väldigt nära cervix men att den hade flyttat på sig under graviditetens gång, vet inte om du har läst något om den möjligheten?

    Jag håller tummarna för att det går bra på UL nästa vecka! Förstår att det måste vara oroligt!
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!