• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • minaimaginärabarn
    Vallmo78 skrev 2017-04-06 07:14:53 följande:

    Jag hörde av mig till de samma dag (i panik) förra v och med lite tjat och trevlig ton kunde de (Göteborg) hjälpa mig MEN de hade inga IL påsar som man man kan köpa på plats. Så ta med dig påsarna själv om du har. Så jag fick tyvärr inget hjälp men bara pga att jag inte hade IL påsar själv.


    Tack! Jag har IL, vet du om de har koksaltslösning?
  • canada
    Vallmo78 skrev 2017-04-06 07:14:53 följande:

    Jag hörde av mig till de samma dag (i panik) förra v och med lite tjat och trevlig ton kunde de (Göteborg) hjälpa mig MEN de hade inga IL påsar som man man kan köpa på plats. Så ta med dig påsarna själv om du har. Så jag fick tyvärr inget hjälp men bara pga att jag inte hade IL påsar själv.


    Åh vad synd! Du skulle sagt något så kunde du ju fått en påse av mig! Hoppas det löste sig iaf!!
  • MaTik

    Hej, vilken intressant tråd ni har här, vi är verkligen riktiga detektiver! Jag har en fråga som jag inte blir riktigt klok på (förstår om ni inte orkar svara på alla nybörjarfrågor, men jag har försökt hitta svaret i tråden utan att lyckas).

    Jag har efter ett missfall försökt bli gravid igen men ännu inte lyckats (har inte kommit till IVF ännu). Efter att fått konstiga spottings efter missfallet sökte jag mig till gyn och fick konstaterat att jag troligen har endometrios. (Jag skriver "troligen" eftersom jag inte gjort någon titthålsop, men jag har en mindre chokladcysta på äggstocken.) Gyn berättade om att endo kan vara cytotoxiskt och om de så kallade nk-cellerna och så hamnade jag här.

    Vad jag förstår rekommenderas det av flera här att äta omega-3, d-vitamin, och trombyl/albyl minor. Jag förstår att åtminstone omega-3 eventuellt ska kunna sänka nk-celler. Samtidigt så står det överallt att dessa tre är antiinflammatoriska! Vad jag har förstått så är ju själva implantationen en inflammation, och antiinflammatoriska borde därför göra det svårare för det lilla ägget att fästa. Eller? Hur resonerar ni i denna tråd om detta? Om det skulle vara så att jag inte har förhöjda nk-celler, gör jag mig själv en otjänst då genom att äta stora doser omega-3, d-vitamin och ev albyl?

    Jättetacksam för svar om någon orkar, ni är verkligen en guldgruva!

  • SaJoH

    Hej!

    Är det nån här som vet om förekomsten av polyper i livmodern är specifikt kopplat till immunitetsproblem?

    Någon här i denna tråf som haft polyper och har bekräftad immunitetsproblematik?

    Var testar man för natural killer cells?

  • canada
    SaJoH skrev 2017-04-06 09:19:48 följande:

    Hej!

    Är det nån här som vet om förekomsten av polyper i livmodern är specifikt kopplat till immunitetsproblem?

    Någon här i denna tråf som haft polyper och har bekräftad immunitetsproblematik?

    Var testar man för natural killer cells?


    Hej!
    Vet faktiskt inte om det finns någon koppling, men en intressant frågeställning. Har själv haft polyper som de tagit bort samt konstaterat immunproblem med höga TNF värden.

    NK test kan du tex göra hos Lifeclinic i Aten.
    Det görs även i Falun men det är inte riktigt samma test så jag skulle rekommendera Aten. (Jag har gjort på båda, Falun visade inget medans Aten visade en massa)
  • SaJoH
    canada skrev 2017-04-06 10:07:57 följande:

    Hej!

    Vet faktiskt inte om det finns någon koppling, men en intressant frågeställning. Har själv haft polyper som de tagit bort samt konstaterat immunproblem med höga TNF värden.

    NK test kan du tex göra hos Lifeclinic i Aten.

    Det görs även i Falun men det är inte riktigt samma test så jag skulle rekommendera Aten. (Jag har gjort på båda, Falun visade inget medans Aten visade en massa)


    Tack för svar! Så du misstänkte/visste att du hade något immunologiskt innan du kontaktade Aten?
  • canada
    SaJoH skrev 2017-04-06 10:29:26 följande:
    Tack för svar! Så du misstänkte/visste att du hade något immunologiskt innan du kontaktade Aten?
    Ja, jag har haft 5 mf så misstänkte att det kunde ha något med immunförsvaret att göra.
  • Radar7
    minaimaginärabarn skrev 2017-04-06 07:33:02 följande:
    Tack! Jag har IL, vet du om de har koksaltslösning?
    Hagakliniken har att blanda ut med ja. (Nåt annat ställe har jag inte varit på så kan ej svara)
  • SaJoH
    canada skrev 2017-04-06 10:53:51 följande:
    Ja, jag har haft 5 mf så misstänkte att det kunde ha något med immunförsvaret att göra.
    Tråkigt att höra om dina missfall!

    Ursäkta för att jag frågar såhär i stötar, lite opraktiskt - Tack dock för att du svarar!

    Då kollade de alltså att TNF värdena var höga i Sverige, varpå du kontaktade Aten? Togs dina polyper bort, och har du fött barn efter det?

    Jag har ingen autoimmun diagnos eller symtom - men jag har antigenen HLA B27 (som jag ärvt av min pappa som har ryggreuma) - och extensiva autoimmuna tester varit negativa här i Sverige. Inga missfall, men har inte blivit gravid trots 2 års försök med 2a barnet. Undrar mest om jag borde oroa mig för immunologisk faktor trots att jag inte har några symtom, förutom polypen...

    Är litet lätt hispig nu när jag precis väntar på att testa efter mitt första ivf. Det blev så många embryon (7 st) så de valde att sätt in ett trots att de fick syn på polypen under behandling.
  • minaimaginärabarn
    SaJoH skrev 2017-04-06 12:58:52 följande:
    Tråkigt att höra om dina missfall!

    Ursäkta för att jag frågar såhär i stötar, lite opraktiskt - Tack dock för att du svarar!

    Då kollade de alltså att TNF värdena var höga i Sverige, varpå du kontaktade Aten? Togs dina polyper bort, och har du fött barn efter det?

    Jag har ingen autoimmun diagnos eller symtom - men jag har antigenen HLA B27 (som jag ärvt av min pappa som har ryggreuma) - och extensiva autoimmuna tester varit negativa här i Sverige. Inga missfall, men har inte blivit gravid trots 2 års försök med 2a barnet. Undrar mest om jag borde oroa mig för immunologisk faktor trots att jag inte har några symtom, förutom polypen...

    Är litet lätt hispig nu när jag precis väntar på att testa efter mitt första ivf. Det blev så många embryon (7 st) så de valde att sätt in ett trots att de fick syn på polypen under behandling.
    Hej!
    Om du vill ta reda på om du har någon immunologisk problematik rekommenderar jag att du vänder dig till Dr D i Aten. Jag tog en mängd prover i Sverige som inte gav något resultat. Jag gjorde också en mängd undersökningar för att se om det kunde vara problemet men inte heller det hjälpte.  Vården i Sverige eller i Danmark trodde inte på mig utan skyllde allt på embryona, trotts att jag var lättstimulerad, fick många blastocyster till frysen och en mängd kemiska graviditeter och missfall.  När jag vände mig till Dr D och tog blodprov fick jag alla svaren som också överensstämde med vad jag själv trodde. Efter första IVF-försöket med Dr D:s support blev jag gravid och är det peppar peppar fortfarande. Jag har svårt att tro att det är slumpen (det hävdar också många läkare i Sverige) utan är helt övertygad om att jag och Dr D hittade den felande länken.

    Vid immunologiska problem kan man ha lätt att få sitt första barn men sedan ha svårt att få sitt andra. Det är som att kroppen lär sig av sitt första "misstag" och inte vill göra om det igen. Att du också har en far med ryggreumatism (om jag förstod det rätt) ger lite fler funderingar i immunologisk riktning.... Man kan för en billig penning ha ett första konsulterande samtal med Dr D innan man bestämmer sig för om man vill gå vidare eller inte. Han tar upp en gedigen anamnes och har lite hypoteser innan man avslutar samtalet. Han prackar inte heller på en massa saker bara för att det kostar pengar vilket bidrog till att jag fick ännu mer respekt för honom.

    Lycka till!
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!