• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • bläckfiskmamman

    Jag hade bara 19% goda bakterier i livmodern. Har väntat på recept från Grekland i en vecka nu, receptet som de skickade till min maill vägrar apoteken lösa ut. 

    Jag ska till gyn på torsdag och ev ska de då skriva ut receptet åt mig. Vi ska göra en frys återföring av ett embryo om ca 3 veckor så hoppas jag hinner behandlilngen innan så att miljön i livmodern blir bättre och chanserna att lyckas få till en graviditet förhoppningsvis ökar. 

    Någon som lyckats bli gravid efter antibiotika behandling? 

  • UndrandeSökare
    bläckfiskmamman skrev 2020-08-11 19:58:49 följande:

    Jag hade bara 19% goda bakterier i livmodern. Har väntat på recept från Grekland i en vecka nu, receptet som de skickade till min maill vägrar apoteken lösa ut. 

    Jag ska till gyn på torsdag och ev ska de då skriva ut receptet åt mig. Vi ska göra en frys återföring av ett embryo om ca 3 veckor så hoppas jag hinner behandlilngen innan så att miljön i livmodern blir bättre och chanserna att lyckas få till en graviditet förhoppningsvis ökar. 

    Någon som lyckats bli gravid efter antibiotika behandling? 


    Ja, det är många här i tråden tidigare som fått barn efter Mensblodtestet och behandling.

    Vanligtvis brukar både mannen och kvinnan behöva äta varsin antibiotikakur genom IvfSerum (iallafall är det så när tex hidden Chlamydia har hittats). Fråga kliniken om både du och mannen behöver varsin antibiotikakur i detta fall är mitt tips !

    Ytterligare ett bra tips är att köpa och äta probiotika under tiden du äter antibiotika (det skyddar magen). Finns receptfritt på Apoteket.

    Vilken antibiotika skulle du använda och hur länge? Det är väldigt olika kombinationer av antibiotika beroende på vad som hittas. Vid Hidden Chlamydia får de äta antibiotika i 25 dagar.
  • UndrandeSökare
    Tessaloniki skrev 2020-08-11 15:00:20 följande:

    Förr (innan jag började med menskopp och tygbindor) brukade jag få svamp varje cykel efter mensen, så det är logiskt. Kan ha småsymptom på det ibland och kör då med Canesten, då har det lugnat sig. Så just det fyndet var inte så förvånande (förutom att jag trodde att det var färdigbehandlat då). Jag blev oroligare för den andra delen, att jag hade så låg nivå av goda bakterier... är ju mitt i en stimulerad cykel nu och blev alldeles rådvill, vågar man satsa eller ska man misslyckas med flit denna omgång innan behandling liksom...


    Js, svamp kan ju tyvärr vara ett återkommande besvär.

    Fråga ivfSerum om de tycker du ska fortsätta eller avbryta och göra klart behandlingen först.
  • Tessaloniki
    bläckfiskmamman skrev 2020-08-11 19:58:49 följande:

    Jag hade bara 19% goda bakterier i livmodern. Har väntat på recept från Grekland i en vecka nu, receptet som de skickade till min maill vägrar apoteken lösa ut. 

    Jag ska till gyn på torsdag och ev ska de då skriva ut receptet åt mig. Vi ska göra en frys återföring av ett embryo om ca 3 veckor så hoppas jag hinner behandlilngen innan så att miljön i livmodern blir bättre och chanserna att lyckas få till en graviditet förhoppningsvis ökar. 

    Någon som lyckats bli gravid efter antibiotika behandling? 


    Åh nej vad tråkigt att apoteken vägrar skriva ut! Är det specifikt för att det kommit via mail, eller är det för att det är från en läkare utomlands? Hoppas verkligen att ni får ut medicinen snarast, så att du hinner avsluta innan din transfer!
    UndrandeSökare skrev 2020-08-11 21:50:59 följande:

    Js, svamp kan ju tyvärr vara ett återkommande besvär.

    Fråga ivfSerum om de tycker du ska fortsätta eller avbryta och göra klart behandlingen först.


    Ja, jag skickade i vändande mail att vi är mitt uppe i en behandling och frågade vad de rekommenderar. Jag fick även ett formulär att fylla i men har inte fullständiga uppgifter än, har begärt ut min journal så på måndag får jag tillgång till alla mina tidigare provsvar. Ville inte vänta en vecka med att fråga vad de tyckte ändå.
    Väntar på regnbågen efter stormen
  • UndrandeSökare
    bläckfiskmamman skrev 2020-08-11 19:58:49 följande:

    Jag hade bara 19% goda bakterier i livmodern. Har väntat på recept från Grekland i en vecka nu, receptet som de skickade till min maill vägrar apoteken lösa ut. 

    Jag ska till gyn på torsdag och ev ska de då skriva ut receptet åt mig. Vi ska göra en frys återföring av ett embryo om ca 3 veckor så hoppas jag hinner behandlilngen innan så att miljön i livmodern blir bättre och chanserna att lyckas få till en graviditet förhoppningsvis ökar. 

    Någon som lyckats bli gravid efter antibiotika behandling? 


    När det gäller EU-recept så måste de vara utskrivna i färg, absolut inte i svartvitt för då ser de ut som kopior och då expiderar inte apoteken det.

    Man kan behöva besöka flera apotek, eftersom inte alla apotek känner till EU-recept och vet du inte hur de ska expidera det. Ett tips är att inte nämna att du fått det via mail, utan säg att du fått det skickat via vanlig post.

    Några tipsade här förr att apotekskedjan Llojds apotek skulle vara bättre när det gäller att lösa ut EU-recept. Vet inte hur det är nu, men kan vara värt att testa.
  • Tessaloniki

    Fick svar av ivfSerum nu och de vill helst ha hela medicinska bakgrunden så då får de väl vänta till på måndag helt enkelt. De ville inte heller "lägga sig i" min pågående behandling utan bad mig att ta upp detta med min läkare... frågan är hur svenska läkare reagerar om man kommer med detta resultat (på mensblodet) i hand?

    Någon som tagit upp detta med sin läkare nyligen? Jag är så rädd för att bli avfärdad, jag har så svårt att stå emot auktoritet...

    Jag håller för övrigt på att läsa igenom tråden helt från början (vilket tar en himla tid, är bara på runt sida 450 typ) och till och från känner jag bara att F*n vad tungt det här kommer att bli, varför är det så orättvist att man ska behöva genomgå sånt här?


    Väntar på regnbågen efter stormen
  • paeonia10

    Hej!

    Jag har följt tråden en längre tid, men detta blir mitt första inlägg :)

    Först och främst - stort tack till all info i den här tråden!! Det ger en lite hopp om framtiden :)

    Jag har påbörjat Aten-processen med ett mensblodstest. Jag fick mina resultat denna veckan.
    Vet inte om denna infon är intressant, men känns skönt att skriva av sig lite... :)

    Jag skickade provet en måndag (skickade spårbart med Posten, kostade ca 130 kr) och provet kom fram på torsdagen samma vecka.
    Sedan skulle det eg ta 8 arbetsdagar att få provsvaren, men det tog 16 arbetsdagar att få svar då labbet hade mycket att göra.

    På något sätt hade man ju hoppats att man skulle vara helt frisk för det är ju aldrig kul att vara sjuk, och på något sätt hade man hoppats på att något skulle vara "fel" så det kan finnas en anledning till mina problem...

    Mitt resultat blev följande:

    "In the tested sample the result of the analysis is indicative of amoderatemixed aerobic-anaerobicdysbiosis. The amount of Lactobacilli detected was 49%.
    The microorganism Mycoplasma hominis, was detected."

    Lactobacillerna bör uppgå till 90% enligt dom, så jag ligger alldeles för lågt mao.
    + att det alltså hittades Mycoplasma hominis.

    Jag fick 2 olika antibiotika utskrivet som ska ätas i 7 respektive 14 dagar.
    Jag fick även en vaginalkräm som ska tas i 7 dagar.
    Plus att dom vill att jag ska äta probiotika 2 gånger per dag from nu.

    Har tyvärr inte kunnat påbörja kuren ännu då ett av antibiotikorna jag fick utskrivet inte finns i Sverige, väntar på att få ett nytt recept med ett substitut.

    Jag mejlade förresten och frågade om även min man bör ta någon form av medicin - om det finns någon risk att jag kan bli smittad på nytt om bara jag äter medicin nu. Men fick då följande till svar: "Female and male bodies have different anatomy and therefore you should not worry per  any contamination from you to your partner.", MEN pga. de inte har testat spermakvalitén så kunde de skriva ut ett recept på antibiotika på 40 dagar till min man om han vill, plus att dom tillsammans med det rekommenderade vitamin E och vitamin C.
    Men jag personligen känner att jag vill avvakta antibiotika för min man, det är ju ingenting man vill äta bara för att känner jag... :)

    I nästa steg skulle jag så himla gärna vilja åka till Aten och göra spermatest och även "USA-blodproverna", men vågar inte riktigt nu iom Coronan... :(

    Sänder styrkekramar till alla där ute som kämpar! Vissa dagar vill man ju helst bara ligga kvar i sängen...

  • Tessaloniki
    paeonia10 skrev 2020-08-21 22:10:30 följande:

    Hej!

    Jag har följt tråden en längre tid, men detta blir mitt första inlägg :)

    Först och främst - stort tack till all info i den här tråden!! Det ger en lite hopp om framtiden :)

    Jag har påbörjat Aten-processen med ett mensblodstest. Jag fick mina resultat denna veckan.

    Vet inte om denna infon är intressant, men känns skönt att skriva av sig lite... :)

    Jag skickade provet en måndag (skickade spårbart med Posten, kostade ca 130 kr) och provet kom fram på torsdagen samma vecka.

    Sedan skulle det eg ta 8 arbetsdagar att få provsvaren, men det tog 16 arbetsdagar att få svar då labbet hade mycket att göra.

    På något sätt hade man ju hoppats att man skulle vara helt frisk för det är ju aldrig kul att vara sjuk, och på något sätt hade man hoppats på att något skulle vara "fel" så det kan finnas en anledning till mina problem...

    Mitt resultat blev följande:

    "In the tested sample the result of the analysis is indicative of amoderatemixed aerobic-anaerobicdysbiosis. The amount of Lactobacilli detected was 49%.

    The microorganism Mycoplasma hominis, was detected."

    Lactobacillerna bör uppgå till 90% enligt dom, så jag ligger alldeles för lågt mao.

    + att det alltså hittades Mycoplasma hominis.

    Jag fick 2 olika antibiotika utskrivet som ska ätas i 7 respektive 14 dagar.

    Jag fick även en vaginalkräm som ska tas i 7 dagar.

    Plus att dom vill att jag ska äta probiotika 2 gånger per dag from nu.

    Har tyvärr inte kunnat påbörja kuren ännu då ett av antibiotikorna jag fick utskrivet inte finns i Sverige, väntar på att få ett nytt recept med ett substitut.

    Jag mejlade förresten och frågade om även min man bör ta någon form av medicin - om det finns någon risk att jag kan bli smittad på nytt om bara jag äter medicin nu. Men fick då följande till svar: "Female and male bodies have different anatomy and therefore you should not worry per  any contamination from you to your partner.", MEN pga. de inte har testat spermakvalitén så kunde de skriva ut ett recept på antibiotika på 40 dagar till min man om han vill, plus att dom tillsammans med det rekommenderade vitamin E och vitamin C.

    Men jag personligen känner att jag vill avvakta antibiotika för min man, det är ju ingenting man vill äta bara för att känner jag... :)

    I nästa steg skulle jag så himla gärna vilja åka till Aten och göra spermatest och även "USA-blodproverna", men vågar inte riktigt nu iom Coronan... :(

    Sänder styrkekramar till alla där ute som kämpar! Vissa dagar vill man ju helst bara ligga kvar i sängen...


    Då är vi lite på samma ställe, men mina lactobacillus var 11% :/ jag har dock inte begärt ut någon behandling då jag är mitt i ett letrozole-försök. Jag fick rekommenderat lactal balans (mjölksyrabakterier i form av vagitorier) av min läkare, som såklart absolut inte tyckte jag ska äta någon antibiotika då jag inte har bakteriell vaginos. För min del hittade de candida som är vanlig svamp, det har jag behandlat receptfritt så det är borta nu :)

    Min läkare sa att halten lactobaciller varierar i cykeln. Dock vet vi ju att svenska läkare gärna tycker att de kan allt bättre än andra. Jag ska iaf äta probiotika och ta lactal balans för att försöka återställa bakteriefloran utan antibiotika just nu.

    Fick för övrigt trombyl och lutinus utskrivet nu inför kommande försök så om det inte tar sig under hösten ska vi vända oss till Grekland i vår, förhoppningsvis när coronan har lättat.
    Väntar på regnbågen efter stormen
  • Annanathalia

    Hej på er!

    Precis hemkommen från Aten efter en första ivf omgång hos Penny (Serum). Vi fick för första gången 3 embryo till frysen. Medicineringen helt annorlunda och också resultatet. Skam den som ger sig. Aten var magiskt, lite turister, underbart väder, god mat och lika trevlig som innan. Har verkligen blivit en stad jag tycker mycket om. För er som tvivlar på att ta steget och åka utomlands så vill jag bara säga att testa. För mig är skillnaden i bemötande så stor att jag blir chockad varje gång. Oavsett om detta kommer fungera eller inte så är Penny en person som jag kommer känna stor tacksamhet till oavsett.

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!