• lillis79

    hur behandla svamp i min katts ansikte???

    min 3-åriga katt lider av fruktansvärd klåda under hakan och pälsen mellan ögon/öron, det är som klumpar i huden, fick kortison utskrivet av veterinär mot eksem men jag tror det är svamp för kortisonet har inte hjälpt ett smack efter 3 veckors behandling.
    behöver min katt antibiotica? eller finns det något receptfritt till djur jag kan smörja på???


    Göteborgare
  • Svar på tråden hur behandla svamp i min katts ansikte???
  • nemo1

    Nej blötfoder innehåller animaliskt protein och vatten, precis som kattens naturliga bytesdjur. Blötmaten är ett fullfoder. Veterinärer har ca: två timmars näringslära i utbildningen. Veterinärerna får betalt av tillverkarna när dom säljer deras foder. Hills och Royal innehåller väldigt mycket spannmål.

  • IceJossan

    Precis som nemo skriver så ger man det som fullfoder, för att det är bland det bästa.


    Det innehåller bara sådant som katten behöver - massor av vatten för att hålla urinvägarna i bra skick, och köttprodukter. Vissa sorter innehåller spannmål, socker, konserveringsmedel, färgämne m.m. och dessa sorter är onödiga att köpa, bättre att köpa sorter utan detta. Det lönar sig att lusläsa innehållsförteckningen.


     


    Läs gärna min tråd om kattmatens innehåll också för att få lite förklaring till vad som kan stå i innehållsförteckningen, samt ett konserveringsmedel man ska undvika. www.familjeliv.se/Forum-23-411/m63641242.html

  • lillis79

    Tack så mycket för alla råd, ska forska vidare i ämnet foder och se om jag hittar något bättre än mjau blötfoder som de får nu..

  • nemo1
    lillis79 skrev 2012-02-22 17:30:40 följande:
    Tack så mycket för alla råd, ska forska vidare i ämnet foder och se om jag hittar något bättre än mjau blötfoder som de får nu..
    Mjau blötfoder är ett utmärkt val, tänk bara på att ta de som inte innehåller fisk. Mjau tetra är bättre en burkarna tycker jag då burkarna innehåller konserveringsmedel. Bozita är också väldigt bra, samma svenska tillverkare som Mjau. Men om du ska försöka se vad katten inte tål så kan du inte samtidigt ge något torrfoder.
  • lillis79
    nemo1 skrev 2012-02-22 17:56:06 följande:
    Mjau blötfoder är ett utmärkt val, tänk bara på att ta de som inte innehåller fisk. Mjau tetra är bättre en burkarna tycker jag då burkarna innehåller konserveringsmedel. Bozita är också väldigt bra, samma svenska tillverkare som Mjau. Men om du ska försöka se vad katten inte tål så kan du inte samtidigt ge något torrfoder.
    köper bara tetra men de är inte så glada för blötfoder, de äter väl vars en matsked om dagen sen vill de bara äta torrfoder :(
    Göteborgare
  • lillis79

    Har nu testat foder utan spannmål (acana grasslands) i några veckor och även uteslutet allt med fisk men han kliar sig fortfarande! :( så foderallergi är det inte! Vet inte vad jag nu ska göra!????

  • nemo1

    Detta är anledningen till att vi tillverkar kattmaten ACANA GRASSLANDS fyllt av en naturlig variation av förstklassiga köttingredienser (65 %) med frigående lamm från Nya Zeelands norra öar, spannmålsuppfödd anka från Aurora Ontario, färska ägg från våra lokala bondgårdar, glasögongös och kanadagös viltfångad från våra kalla norra sjöar och levererat FÄRSKT VARJE DAG.
    Proteinrikt, spannmålsfritt och kolhydratfattigt för att anpassas till din katts naturliga kost, ACANA GRASSLANDS innehåller stor variation av regional frukt och grönsaker såsom tranbär från British Columbia för att minska urinens PH-värde. Naturliga havsalger för att ta upp toxiner från magen och öka metabolismen och ACANAs utvalda örter, såsom hallonblad och ringblomma för att ge näring och hälsa till matsmältningskanalen.
    FÄRSK VILTFÅNGAD kanadagös och glasögongös bidrar med en utmärkt källa till omega-3 essentiella fettsyror (EPA, DHA) för att stötta immun-försvar och ge en smidig hud och glänsande päls, din katts yttre tecken på hälsa och välmående. 

  • nemo1

    Det innehåller fisk. Har du provat Porta 21 sensible? Ett mycket billigt foder som varken innehåller spannmål eller fisk.

  • lillis79

    Nej inte testat det, ska kolla upp var det finns att köpa. Tack för tipset ;)

  • lillis79

    någon som vet något bra blötfoder utan spannmål eller fisk????

  • lillis79
    nemo1 skrev 2012-03-16 16:09:36 följande:
    Vissa Mjautetror ska vara fria från det.
    ja har testat det men tyvärr ogillar katten mjau, han slickar lite sen går han ifrån matskålen Rynkar på näsan
    han älskar purina filébitar i sås men såg att även de som är kött innehåller fisk konstigt nog...
Svar på tråden hur behandla svamp i min katts ansikte???