• Anonym (Arg!)

    Fjantiga sjuksköterskor!

    Nu var det dags igen! Sjuksköterskorna gnäller i pressen och ska ha mer betalt. Jag blir så trött!!

    De visste väl för fanken hur lönenivåerna såg ut när det valde att gå utbildningen? Om det är pengar som är viktigt och man vill jobba inom vården får man väl utbilda sig till läkare? Vad är problemet liksom?

    Att lämna sjukhus farligt obemannade visar på att de flesta som utbildar sig till sjuksköterskor inte bryr sig ett dugg om att hjälpa människor utan bara om pengarna som hamnar i plånboken.

    En

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-09 17:18
    En sjuksköterska är en assistent. De har inget medicinskt ansvar utan allt faller på behandlande läkare.

    Sjuksköterskorna ska ha mer pengar men vart ska vi ta pengarna från? Kan de svara på det? Icke!!

    De pluggar på högskola i tre år och menar att det borde ge en ingångslön på mer än 20,000 i månaden men det finns massor av yrken där man pluggar lika länge för samma ingångslön.

    Varför verkar alla sjuksköterskor tycka att de är värda så mycket mer än alla andra? Är det något man får lära sig under utbildningen?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-10 12:15
    Hoppsan vilket liv det blev! Jag visste att jag skulle bli påhoppad men jag visste också att många skulle hålla med mig.

    Jag tycker att SSK gör ett viktigt jobb men jag tycker inte att det jobb de gör är viktigare än någon annans. Jag anser att det är rent av dumt att kräva en ingångslön på 24,000 när man är nyutexaminerad och helt saknar erfarenhet. Jag tycker att löneutvecklingen för SSK är viktigare.

    Jag tycker att många (alla?) SSK överskattar sig själva, sina förmågor och sitt ansvar. Ska man tro på de som skriver i denna tråd är ju SSK som är ensamt ansvariga att hålla varenda patient vid liv. Jag säger inte att ni inte gör ett bra jobb men det gnälls så förbenat! Satsa på vidareutveckling, utbildning, löneförhandlingar och fackligt arbete om ni vill ha bättre lönevillkor. Som alla andra yrkesgrupper.

    En SSK delar ut redan ordinerad medicin, sätter nålar, tar prover, sköter omvårdnad och assisterar läkare. Att säga att ni tar hand om hjärtstopp är skrattretande. Det gör väl alla som jobbar på ett sjukhus? Livräddande insatser tills läkare kommer på plats. Jag kan också HLR och skulle ge hjärtmassage om någon på mitt jobb fick ett hjärtstopp i väntan på akutbilen.

    SSK tål inte kritik. Det övertygar mig ännu mer. Säkert andra också. Jag har blivit kallad liten patetisk människa, jävla dumhuvud och flera har skrivit svart på vitt att om jag kom till den inrättning där de jobbar och de visste vem jag var skulle jag inte få hjälp och de skulle inte ta i mig med tång. Aldrig skulle jag tala så till en människa som hade synpunkter på mitt arbete och min lön.

  • Svar på tråden Fjantiga sjuksköterskor!
  • Anonym (SSK-stud.)
    Anonym (Arg!) skrev 2012-05-09 18:33:20 följande:
    Absolut!! Lönekrav när man är helt grön direkt från skolbänken är larvigt! Lönen ska stiga i takt med erfarenheten. För alla, även SSK.
    Varför begär då arbetsgivare löneanspråk vid intervju eller redan i ansökan?
  • Julietta

    Håller med dig ts fullständigt. Vill man tjäna mycket pengar och jobba inom vården får man utbilda sig till läkare.

  • Indianica

    Sjuksköterskorna har det ganska bra tycker jag nog, eftersom det kryllar av jobb och man framför allt lätt kan få upp lönen när man vill, genom att arbeta OB-

    Jag är själv gymnasielärare och har pluggat i 5.5 år på program (och mer därutöver) och mot bakgrund av det måste jag nog hålla tummarna för sjuksköterskorna, för om de med sina  3 år på högskola kan få så bra lönevillkor, borde också vi gymnasielärare kunna börja ställa krav!

    Dock tycker jag att både för lärare och sjuksköterskor borde lönen baseras på skicklighet, t.ex. erfarenhet och vidareutbildning. Och för egen del ser jag en god löneutveckling (baserad på föregående) som viktigare än en hög ingångslön.

  • Anonym (narkosen)
    Anonym (Arg!) skrev 2012-05-09 17:47:58 följande:
    Jag har pluggat på högskola och arbetar med mitt drömyrke. Jag har aldrig velat bli SSK men har stött på en massa SSK (både privat och eftersom en närstående är mycket sjuk) och alla är likadana. Pengar, pengar och pengar.

    Varför inte utbilda sig till läkare då?
    så en läkare kan jobba för pengarnas skull men inte sjuksköterskorna som ska göra det av ett kall!
  • Anonym
    Anonym (Ledsen) skrev 2012-05-09 18:33:30 följande:
    Varför sitter vi lågutbildade (som vissa tycker att lärare och sjuksköterskor är) här och strider och gnäller mot varandra? Låter sjukt. Jag är för att alla fd kvinnoyrken bör ha möjlighet till en ok löneutveckling.
    Jag klagar inte, är distriktssköterska och ligger närmare 30000- men för oss alla!
    Varför skulle det vara "finare" och "bättre" att vara ingenjör? Eller läkare?
    Med det resonemanget är det fortfarande ett skitjobb att vara städerska, eller arbeta på äldreboende.
    Jag blir ledsen när jag hör det. Hoppades och trodde att vi kommit längre i vårt jämställdhetstänk.
    Hjälp varandra istället för att fördöma!!!
    Bästa och förnuftigaste jag läst på Familjeliv någonsin.
  • svarta
    Anonym (soc) skrev 2012-05-09 18:29:12 följande:
    Jag tror du missade min poäng. Jag anser att de har bra lön redan som det är. Att vägra ta arbete som betalar mindre än 24 000 är bara löjligt. På vissa sjuksköterskor låter det som att de är så fattiga så med deras lön. Det behövs kanske lite mer perspektiv i diskussionen.

    För övrigt så kommer lönehöjningar inom vården, sociala sektorn och skolan innebär betydligt högre skatt i Sverige. Undrar om folk tycker det är lika rätt att höja sjuksköterskornas löner så mycket då? Jag tycker att det är bättre att satsa på en bra löneökning för de erfarna inom yrket än att höja ingångslönerna så att en nyanställd tjänar flera tusen mer än någon som arbetat i flera år. Det är inte rimligt, och jag personligen vill inte bidra med skattepengar i det syftet heller. Prioritera de som förtjänar löneförhöjning först och främst, dvs de som slitit inom yrket i flera år.
  • Anonym (ssk-student)

    Även om 21000 är en låg ingångslön jämfört med andra lika långa utbildningar så kan jag till viss del hålla med. 

    24000 är en stor ökning mot nuvarande 21000 och att kräva en ingångslön på mer än vad många sjuksköterskor med år av anställning har känns lite vilt, därför har jag inte varit aktiv i detta uppror.

    Personligen önskar jag att ingångslönen höjdes något men att tidigare erfarenheter värderas högre (jag kommer få 900 kr mer i månaden för 3 års erfarenhet inom vården) och framförallt - att löneökningen istället ökas på desto mer så att alla sjuksköterskor, både nya som gamla, får ta del av ökningarna. 

    Med en större löneökning per år blir det dessutom mer motiverande att visa vad man går för och arbeta upp sig.
    Likaså med vidareutbildningarna - de ger ingen större ökning men borde värderas högre för att motivera folk till att läsa vidare.  

  • Anonym (Arg!)
    Anonym (SSK-stud.) skrev 2012-05-09 18:33:55 följande:
    Åter igen, ska en byggnadsingenjör med 180 hp i bagaget ha 27.000 i ingångslön?
    Ska ha och ska ha? Personen har valt att utbilda sig inom ett yrke där han eller hon vet hur ingångslönerna ser hur. Det skulle vara skittöntigt att byggnadsingenjören att vägra ta en anställning för mindre än 35,000 om han eller hon visste att ingångslönen låg runt 27,000.
  • Anonym (Anna 1980)

    Jag ska gå en 1-årig industriteknisk utbildning via arbetsförmedlingen och sedan så börjar min lön på 26.000. Det känns tryggt.

  • Anonym (SSK-stud.)
    Anonym (narkosen) skrev 2012-05-09 18:38:55 följande:
    ja gud vad tacksamma vi är för att på avdelningarna ha förmånen att jobba och tjäna feta OB tillägg, våra barn tycker det är guld värt att mamma jobbar varannan helg och så lite storhelger som julaftonskväll och midsommarafton också
    Jisses vad pengar vi tjänar på det och så lätt också som att vara i från familjen så ofta Flört
    Ja, eller att mamma ständigt jobbar natt och är slut som en urvriden disktrasa....
Svar på tråden Fjantiga sjuksköterskor!