• Anonym (hemsk gravid kvinna)

    vill röka för att inte få en stor bebis

    Jag känner mig hemsk. Rökt 5 år innan graviditeten, när jag blev gravid slutade jag. jag blev lämnad efter några v och hade det väldigt tungt och började röka lite då och då. (hemsk är jag, jag vet.) nu är jag helt rökfri.

    ibland kan jag känna för att börja igen.. För jag inte vill ha en stooor bebis som kommer ut. jag vet inte hur jag kan tänka så egentligen..

  • Svar på tråden vill röka för att inte få en stor bebis
  • Anonym (hm)

    är det ditt 1a barn???

    det är väl inte sååå vanligt att få en bebis som väger över 4,5kg liksom...
    jag tycker att du ska tala med din BM om det här, din rädsla över att få ett stort barn och sedan kan hon remittera dig till mvc's psykolog för vidare samtalshjälp, det kan nog göra dig gott oavsett...

    att röka för att inte få ett stort barn är ju skitdumt.. dessutom så ger ju rökandet i sig mycket större risker för barnet än att bara sänka dess födslovikt.. risken för att avlida i psd ökar ju markant för bebisen t.ex.... :(( och det tror jag knappast att du vill..

    stor kram! 

  • kossi

    Men att stå ut med komplikationer för bebisen känns bättre?
    Barnet kan få astma om du röker under graviditeten och det är väl ännu jobbigare att behöva tampas med under dess uppväxt!!??

  • How about cupcakes

    Jävligt dumt att röka när man är gravid, och det vet du! Herre gud, dumma människa...

    Dessutom är det ingen garanti för att få liten bebis. Min mamma rökte under sina fyra graviditeter, under 60- och 70-talet, och ingen av hennes fyra barn vägde under 4.5 kilo.

    Tänk lite nu! 

  • Anonym (Rökte)

    Motvilligt erkänner jag att jag rökte när jag väntade mitt första barn..

    Sonen vägde 4030 gram vid födseln. Skärpte till mig och rökte inte en cigarett när jag väntade mitt andra barn, dottern vägde 4020 vid födseln.

    Med andra ord, offra inte ditt och ditt barn välbefinnande av den korkade anledningen! Det är inte alls säkert att barnet inte blir stort för att du röker!!! Ångrar mig så brutalt mycket att jag var så otroligt ansvarslös när jag väntade sonen och är extremt glad att han inte fått några men av min dumhet!!!

    Snälla, inga påhopp för att jag var otroligt korkad och egoistisk när jag väntade sonen, det vet jag!!! Skriver endast här för att försöka få Ts att inse hur korkat hon tänker och att in kanske kan lära dig av minst misstag!

  • Egendomligt

    Barnen  behöver ju inte bli stora även om man låter bli att röka. Jag rökte inte, gick upp 28kg i vikt, och ändå vägde vår förstfödde bara 3370 g.

  • Anonym (tänk)

    Min mamma rökte när jag låg i magen. Jag tackar henne för astma och höga värden i levern idag.. har aldrig ens test rökt själv men enligt läkaren har jag en lever som en stor rökare..

  • NoWiMom

    Mamma rökte när hon var gravid med min bror, han vägde över 5300 gram! Jag rökte med min första, han vägde 4270 gram, men jag rökte inte med tvåan som vägde 3880 gram. Så jag tycker inte du ska satsa på rökningen för att få en mindre baby för det hjälper inte! Och jag behöver väll knappast tala om hur dumt det är??

  • Jellybeanbaby

    Fy så gräsligt.
    En till som fått astma-liknande komplikationer pga föräldrars nikotinbruk.

  • 3 barns mamma84
    Anonym (hemsk gravid kvinna) skrev 2012-10-15 23:21:14 följande:
    Jag känner mig hemsk. Rökt 5 år innan graviditeten, när jag blev gravid slutade jag. jag blev lämnad efter några v och hade det väldigt tungt och började röka lite då och då. (hemsk är jag, jag vet.) nu är jag helt rökfri. ibland kan jag känna för att börja igen.. För jag inte vill ha en stooor bebis som kommer ut. jag vet inte hur jag kan tänka så egentligen..
    Vill bara säga att det var nog att ta i lite i denna tråd sida.
    Rökning gör igentligen inte barnen mindre.
    Om barn blir stora så blir dom bara det och det finns inget som kan stoppa till vikten på dem alls.

    Jag har inte rökt med någon av mina grav då jag vet att det ÄR fel .

    1:a 4140g
    2:a 5810g
    3:a 4150g 2 v innan BF 

    Min störda bm sa till mig när jag väntade 3:an att jag SKULLE prova med att röka under grav för att få ett mindre barn.
    SJUKA JÄVLA F**** likom att man änns kan tänka så som bm !!!          
    ♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
Svar på tråden vill röka för att inte få en stor bebis