• Anonym (Visste du detta?)

    Vansinnig, arg, förtvivlad, förbannad :-( Om detta stämmer vill jag inte vara med.......

    .............. att betala skatt längre! Inte konstigt att det ska sparas in på våra gamla, våra skolbarn, redan överfulla dagis. Sjukvården som idag inte är värt namnet, dom som kan flyr landstinget och söker sig till privata kliniker. Engagerade föräldrar väljer friskolor. Jag kan göra listan hur lång som helst.  Jag har aldrig varit SD, men kan kan efter detta förstå att dom skjuter i höjden och nu har över 10%.

    HUR kan en familj där barnen inte är födda i Sverige få föräldrapening retroaktivt? Vad är det för idioter som beslutat detta?

    Det här är en fruktansvärt stor spark i magen för ALLA svenska familjer som daligen jobbar och sliter för att få ekonomin att gå runt. Ett rent hån vill jag nog säga

    Jag är så arg, så jag tuggar fradga. Tills någon stoppar detta vansinne tänker jag jobba så mycket svart som det bara är möjligt.Förresten: vem kontaktar man för att be dom sluta dra min skatt till detta vansinne? Jag ställer inte upp längre!


    Ekonomisk ersättningen för en nyanländ invandrarkvinna som är arbetslös och har tre barn.
    Kvinnor får:
    6 510 kronor i etableringsersättning
    4 500 kronor i etableringstillägg
    4 500 kronor i bostadsbidrag
    3 754 kronor i barnbidrag
    2 546 kronor i underhållsstöd
    = 21 810 kronor i månaden skattefritt.


    Utöver detta har kvinnan rätt till:


    259 200 kronor i retroaktiv föräldrapeng från det att barnet föddes, oavsett i vilket land det är fött. Hon kan själv välja i vilken takt föräldrapengen ska betalas ut. Exemplet är baserat på den lägsta ersättningsnivån om 180 kronor per dag under 480 dagar per barn.


    Källa: www.statskontoret.se
    http://avpixlat.info/


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-19 13:51
    Nej, faktiskt! Att det var så här illa hade jag ingen som helst aning om. Varför måste vi hälla ett överflöd av pengar över dessa människor? Hur många svenska barnfamiljer som är hemma med föräldra penning har dessa summor att leva på? Tacka fn för att alla vill hamna i Sverige (
  • Svar på tråden Vansinnig, arg, förtvivlad, förbannad :-( Om detta stämmer vill jag inte vara med.......
  • Madick
    Micke skrev 2012-10-19 15:55:32 följande:
    Nej det diffade 200 kr. Så ingen jättestor lögn va? 

    Återigen, det är ett hypotetiskt fall där en massa OM ska vara uppfyllda. Dessutom är uträkningen i TS felräknad.
  • Anonym
    xmarcusx skrev 2012-10-19 15:49:04 följande:
    Enligt BRÅ är inte ursprungsland en lika tung faktor för kriminalitet som till exempel ålder, kön eller socioekonomisk situation. Det förklarar varför unga invandrarmän är överrepresenterade i brottsstatistiken, och då är inte eventuell diskriminering medräknad.

    Dessutom kan man vända på det och säga att det också är den gruppen som utsätts för flest brott i Sverige. 

    Och studier visar att socioekonomiska faktorer inte spelar så värst stor roll.
  • Anonym
    Madick skrev 2012-10-19 15:57:38 följande:

    Återigen, det är ett hypotetiskt fall där en massa OM ska vara uppfyllda. Dessutom är uträkningen i TS felräknad.
  • Anonym
    Madick skrev 2012-10-19 15:57:38 följande:

    Återigen, det är ett hypotetiskt fall där en massa OM ska vara uppfyllda. Dessutom är uträkningen i TS felräknad.
    Det diffade några hundralappar. Om en ensamstående trebarnsmamma får drygt 20' i månaden, plus gratis utbildning, vad får då en ensamstående mamma med sju barn?
    http://st.nu/medelpad/njurunda/1.5123494-aterforenades-med-sina-barn

    Lägg till kostnader för sjukvård och barnomsorg.  
  • Madick
    Anonym skrev 2012-10-19 16:02:04 följande:
    Det diffade några hundralappar. Om en ensamstående trebarnsmamma får drygt 20' i månaden, plus gratis utbildning, vad får då en ensamstående mamma med sju barn?
    st.nu/medelpad/njurunda/1.5123494-aterforenad...

    Lägg till kostnader för sjukvård och barnomsorg.  

    Några hundralappar på totalen, men felräkningar i delarna. Har du läst alla OM som ska vara uppfyllda? Att vissa saker inte kan tas ut samtidigt? Att en svensk får nästan lika mycket och dessutom tillgång till mycket mer via soc och gäller det en svensk är det så HEMSKT att hon får så LITE pengar...
  • Micke
    Madick skrev 2012-10-19 15:57:38 följande:

    Återigen, det är ett hypotetiskt fall där en massa OM ska vara uppfyllda. Dessutom är uträkningen i TS felräknad.
    Givetvis är det hypotetiskt.

    Givetvis finns det en massa OM. Gör det ju i alla beräkningar. 

    Uträkning diffade på 250 kr jmf med den källa som du anger som trovärdig.

    Så som diskussionsunderlag duger uträkningen i TS alldeles utmärkt. 

     

     
  • Kiddan

    Orkar inte läsa hela tråden men har tidigare haft en facebookdiskussion utifrån ovanstående felaktiga siffror och blev då så frustrerad att jag tog reda på fakta och räknade ut följande. Någon kanske redan har gjort det, men det tål att upprepas.

    Såhär ska de korrekta siffrorna se ut.

    Etableringsersättning: 6930:-/mån
    Etableringstillägg: Beror på barnens ålder. Etableringstillägg betalas ut om man har minderåriga barn. 800kr för barn under 11 år och 1500kr för barn över 18 år. Vi låtsas att mamman har en 16-åring, en 13-åring och en en 10-åring. Då blir summan 3800kr.
    Barnbidrag: 2200:- eftersom ena barnet är 16 år och då får sitt studiebidrag från CSN istället för barnbidrag.
    Underhållsstöd: 2546:-
    Bostadsbidrag: Beviljas utifrån samma förutsättningar som för alla andra, dvs utifrån boendekostnad, boendets storlek, antal barn osv. Detta vet vi i exemplet inget om så därför går det inte att kontrollera att uppgiften stämmer.

    SUMMA: 15476:-

    Inte jättemycket pengar för att försörja fyra personer. 16-åringen kan iofs köpa en del själv eftersom hen får 1050:- själv.

    Föräldrapenning kan inte tas ut samtidigt som etableringsersättningen och eftersom alla barnen är över åtta år får inte mamman någon föräldrapenning. Exemplet ovan är missvisande eftersom de beräknar etableringstillägget på tre barn över 11 år och samtidigt säger att mamman får föräldrapenning retroaktivt för tre barn, vilket man får enbart om barnen är under 8 år. Om barnen hade varit under 8 hade etableringstillägget uppgått till 2400:-/mån. Föräldrapenningen är då lägsta nivån, dvs 180:-/dag, vilket blir 5400:-/mån. Dessa pengar kan, som sagt, inte tas ut samtidigt som etableringstillägget.

    SFI-bonusen betalas ut vid ett tillfälle om man klarar SFI på kort tid. Alltså, precis som bostadsbidraget, inget som betalas ut per automatik.

  • xmarcusx
    Anonym skrev 2012-10-19 15:42:39 följande:

    Vi delade ut över 102 000 permanenta uppehållstillstånd 2011. Majoriteten anhöriginvandring. Om det bara rörde sig om arbetskraftsinvandring hade vi inte haft några problem.
    Det stämmer förvisso, men det finns ju olika kategorier anhöriginvandring också och man kanske ska problematisera det hela lite mer än att bara säga att det är anhöriga som kommer hit för att leva på bidrag vilket många verkar tro.

    Anhöriga till flyktingar 2011: cirka 3000
    Anhöriga till arbetare: cirka 8000

    Cirka 20 000 kom hit för att arbeta eller studera. en tredjedel av alla invandrare kommer från de nordiska länderna eller är återvändande svenskar.

     
  • Kiddan
    Såhär ska de korrekta siffrorna se ut.

    Etableringsersättning: 6930:-/mån
    Etableringstillägg: Beror på barnens ålder. Etableringstillägg betalas ut om man har minderåriga barn. 800kr för barn under 11 år och 1500kr för barn över 18 år. Vi låtsas att mamman har en 16-åring, en 13-åring och en en 10-åring. Då blir summan 3800kr.
    Barnbidrag: 2200:- eftersom ena barnet är 16 år och då får sitt studiebidrag från CSN istället för barnbidrag.
    Underhållsstöd: 2546:-
    Bostadsbidrag: Beviljas utifrån samma förutsättningar som för alla andra, dvs utifrån boendekostnad, boendets storlek, antal barn osv. Detta vet vi i exemplet inget om så därför går det inte att kontrollera att uppgiften stämmer.

    SUMMA: 15476:-

    Inte jättemycket pengar för att försörja fyra personer. 16-åringen kan iofs köpa en del själv eftersom hen får 1050:- själv.

    Föräldrapenning kan inte tas ut samtidigt som etableringsersättningen och eftersom alla barnen är över åtta år får inte mamman någon föräldrapenning. Exemplet ovan är missvisande eftersom de beräknar etableringstillägget på tre barn över 11 år och samtidigt säger att mamman får föräldrapenning retroaktivt för tre barn, vilket man får enbart om barnen är under 8 år. Om barnen hade varit under 8 hade etableringstillägget uppgått till 2400:-/mån. Föräldrapenningen är då lägsta nivån, dvs 180:-/dag, vilket blir 5400:-/mån. Dessa pengar kan, som sagt, inte tas ut samtidigt som etableringstillägget.

    SFI-bonusen betalas ut vid ett tillfälle om man klarar SFI på kort tid. Alltså, precis som bostadsbidraget, inget som betalas ut per automatik.
  • 2211

    Sverige häller pengar över asylsökande, pengar som istället skulle kunna förbättra psykvården, sjukvården, utbildningskvalitén och skapa mer jobb om de lades i rätt hög. Nu vet jag inte hur väl siffrorna stämmer men det låter inte alltför omöjligt.

Svar på tråden Vansinnig, arg, förtvivlad, förbannad :-( Om detta stämmer vill jag inte vara med.......