• Sweet life

    Är detta samsovning?

    Har hamnat i en diskussion hurvida det är att samsova om barnet sover i egen säng som står intill förälderns.. Alltså inte med borttagen långsida dikt an mot förälders säng. Utan kanske i fotändan...

  • Svar på tråden Är detta samsovning?
  • Rocket Mania
    Sweet life skrev 2012-11-23 15:29:31 följande:
    Därför sover vårt barn inte med täcke....
    Utan ditt barn sover ensam i ett eget rum i en egen säng. På mage. Utan täcke.

    Herregud vad mysigt det låter 
  • Sweet life
    Rocket Mania skrev 2012-11-23 15:52:04 följande:
    Utan ditt barn sover ensam i ett eget rum i en egen säng. På mage. Utan täcke.

    Herregud vad mysigt det låter 
    Tidigare när han var mindre hade han en sovpåse som värmde. Nu har han helpyjamas, strumpor och ett varmt rum.. och snutten självklart..

    Känner många, många barn som inte har täcke och ändå sover på rygg, i sina föräldrars sovrum..


  • Sweet life

    Vi slutade med täcke då han bara sparkade av sig det och det låg som en korv längst ner i sängen och han högst upp..

  • rockaroll

    Well, det är ju inte så att bebisar kan kontrollera rörelser på det videt att de tänker "nu ska jag vända på mig, bäst jag drar med mig täcket". Men bra att ni tänkt på kvävningsrisken. Jag har inte följt den andra tråden, så jag vet inte ålder på barnet. Men är det så pass litet att det ej kan lyfta huvudet skälv, finns fortfarande kvävningsrisken om barnet ligger på mage. Hur gammal är bebben??

  • Sweet life
    rockaroll skrev 2012-11-23 19:15:54 följande:
    Well, det är ju inte så att bebisar kan kontrollera rörelser på det videt att de tänker "nu ska jag vända på mig, bäst jag drar med mig täcket". Men bra att ni tänkt på kvävningsrisken. Jag har inte följt den andra tråden, så jag vet inte ålder på barnet. Men är det så pass litet att det ej kan lyfta huvudet skälv, finns fortfarande kvävningsrisken om barnet ligger på mage. Hur gammal är bebben??
    Bebisen kunde lyfta huvudet själv redan på BB.. Han är idag 5 månader..
  • rockaroll

    Jaha, men Gud! Vad är då problemet? Min son har haft eget rum sen han var 6mån. Har gått hur bra som helst! :)

  • SaraK86

    TS: En sak jag har lärt mig här på FL är att man aldrig ska diskutera med den så kallade AP-maffian. De kan sällan skriva ett inlägg utan minst ett personangrepp och de ockuperar trådar genom att sinsemellan håna och förolämpa andra i tråden. 

    Jag skulle inte kalla det för att samsova om man inte sover i samma säng.  

  • Mad  as  snow
    SaraK86 skrev 2012-11-25 20:52:56 följande:
    TS: En sak jag har lärt mig här på FL är att man aldrig ska diskutera med den så kallade AP-maffian. De kan sällan skriva ett inlägg utan minst ett personangrepp och de ockuperar trådar genom att sinsemellan håna och förolämpa andra i tråden. 

    Jag skulle inte kalla det för att samsova om man inte sover i samma säng.  

    AP-maffian? HjärtaNalle{#emotions_dlg.flower}

    I övrigt älskar jag när enskilda människor bestämmer sig för att ha sina egna definitioner av redan etablerade begrepp.   


  • Sweet life
    rockaroll skrev 2012-11-23 21:20:20 följande:
    Jaha, men Gud! Vad är då problemet? Min son har haft eget rum sen han var 6mån. Har gått hur bra som helst! :)
    Problemet är väl att jag lagt honom just på mage, i eget rum, i egen säng. På mage sen dag ett, i eget rum sen han var två veckor...
  • Mad  as  snow

    Förresten, angående det här med täcke. Har du testat sovpåse? Finns lite överallt, och det funkade för oss när hon sparkade av sig täcket.




  • Sweet life
    Mad as snow skrev 2012-11-25 21:18:00 följande:
    Förresten, angående det här med täcke. Har du testat sovpåse? Finns lite överallt, och det funkade för oss när hon sparkade av sig täcket.
    Vi hade det förut, sen växte han ur den och nu kör vi på pyjamas med fötter...
  • Mad  as  snow
    Sweet life skrev 2012-11-25 21:18:39 följande:
    Vi hade det förut, sen växte han ur den och nu kör vi på pyjamas med fötter...

    Ok. Man måste inte ha täcke.


  • Sweet life
    Mad as snow skrev 2012-11-25 21:20:13 följande:

    Ok. Man måste inte ha täcke.
    Enligt vissa i tåden måste man ju det!
  • SaraK86
    Mad as snow skrev 2012-11-25 21:12:22 följande:

    AP-maffian? HjärtaNalle{#emotions_dlg.flower}

    I övrigt älskar jag när enskilda människor bestämmer sig för att ha sina egna definitioner av redan etablerade begrepp.   
    Måste man åka i samma bil för att samåka eller räcker det med att man kör på samma väg? Om jag kör om en annan bil samtidigt som jag vinkar ut genom fönsterrutan har vi samåkt lite då? 

    begreppet är etablerat ja, men den definition som du hänvisade till är  inte det. Jag vågar faktiskt påstå att de allra flesta refererar till att sova i samma säng när man hör ordet samsova.

    AP-maffian har inte monopol på begreppet och det är förmodligen inte er tolkning som är det etablerade ute i samhället. När folk har frågat mig om vi samsover så har de alltid frågat om vi sover i samma säng. Om jag hade bott i USA hade deras fråga kanske betytt att man sover i samma rum.

    När jag har läst forskning om samsovning och plötsligt spädbarnsdöd så har begreppet inneburit just att man sover i samma säng.  
  • Flickan och kråkan
    SaraK86 skrev 2012-11-25 21:25:49 följande:
    Måste man åka i samma bil för att samåka eller räcker det med att man kör på samma väg? Om jag kör om en annan bil samtidigt som jag vinkar ut genom fönsterrutan har vi samåkt lite då? 

    begreppet är etablerat ja, men den definition som du hänvisade till är  inte det. Jag vågar faktiskt påstå att de allra flesta refererar till att sova i samma säng när man hör ordet samsova.

    AP-maffian har inte monopol på begreppet och det är förmodligen inte er tolkning som är det etablerade ute i samhället. När folk har frågat mig om vi samsover så har de alltid frågat om vi sover i samma säng. Om jag hade bott i USA hade deras fråga kanske betytt att man sover i samma rum.

    När jag har läst forskning om samsovning och plötsligt spädbarnsdöd så har begreppet inneburit just att man sover i samma säng.  
    Problemet är ju att begreppet är lite flytande, av fullkomligt logiska skäl. I anglikanska länder skiljer man på co-sleeping och bed-sharing. I Sverige har vi inte den definitionsskillnaden vilket gör det lite diffusare.

    Sedan är det ju inte lätt att helt okontroversiellt dra en knivskarp gräns för vad som är att sova i "egen" säng heller. Om man inte har gemensam madrass men har sängarna helt intill varandra är det att samsova eller sover vi i olika sängar? Jag och sambon hade tidigare en dubbelsäng med två separata resårmadrasser samt separata madrasser ovanpå. Samsov vi då inte, medan vi gör det idag då vi valt att lägga en gemensam madrass över de två resårmadrasserna som står på exakt samma ställe som tidigare? Våra barn sover på samma sätt. Vi har breddat vår dubbelsäng med vanliga sängar. Den övre madrassen är inte gemensam. Samsover vi eller sover de i egna sängar? Skulle vi samsova mer om vi hade en specialskuren madrass över alla fyra resårmadrasser? Och om det det nu är så att man inte måste dela samma madrass för att samsova, hur stor/bred måste glipan vara för att man ska säga att man sover i egna sängar - 1, 2, 10 cm? 
  • Mad  as  snow
    SaraK86 skrev 2012-11-25 21:25:49 följande:
    Måste man åka i samma bil för att samåka eller räcker det med att man kör på samma väg? Om jag kör om en annan bil samtidigt som jag vinkar ut genom fönsterrutan har vi samåkt lite då? 

    begreppet är etablerat ja, men den definition som du hänvisade till är  inte det. Jag vågar faktiskt påstå att de allra flesta refererar till att sova i samma säng när man hör ordet samsova.

    AP-maffian har inte monopol på begreppet och det är förmodligen inte er tolkning som är det etablerade ute i samhället. När folk har frågat mig om vi samsover så har de alltid frågat om vi sover i samma säng. Om jag hade bott i USA hade deras fråga kanske betytt att man sover i samma rum.

    När jag har läst forskning om samsovning och plötsligt spädbarnsdöd så har begreppet inneburit just att man sover i samma säng.  

    Nja, jag ingår varken i AP-maffian eller håller med dig - föga överraskande eller hur? Att protestera emot att samsovning inkluderar att ha sängarna mot varandra (som om bebisen på allvar skulle begripa att det rör sig om två olika sängbottnar och att detta på något vis skulle påverka upplevelsen av att sova tillsammans) och att komma med en egen definition än den som används i kliniska sammanhang när ämnet avhandlas - det vete fan om det känns så fruktsamt. Självfallet har man talat om samsovning då man ligger i samma säng eftersom det är denna typ av samsovning som man har funderat över skulle kunna öka riskerna för PSD. Det innebär ju fortfarande inte att detta är det enda sättet att samsova, vilket väldigt logiskt felslut det skulle vara att tro något sådant.

    I övrigt ingår jag inte i någon maffia över huvud taget, och det vore fint om du kunde peka på något i mina inlägg i den här tråden som tyder på att jag skulle ingå i just AP-maffian. Om jag nu gjorde detta så skulle jag väl vara den första att protestera emot att samsovning även kan innebära att man sover med sängarna intill varandra? Vilken AP-maffia skulle tycka att det var en godtagbar metod när man faktiskt kan sova med bebisen helt intill kroppen? Jag ser inte logiken här heller. AP-maffian (eller dess extrema motsats) tillhör ju de individer som blir helt kissnödiga av tanken på att även säng-mot-säng räknas som samsovning.  


  • Mother of 4

    Spelar det någon roll om det definieras samsovning eller ej? Vad gör det om hundra år när allting kommer kring...

  • rockaroll

    Det är väl ingen fara för barnet att sova på mage om det kan lyfta huvudet själv. Vår son sov på sidan från dag ett, det valde han själv. Det gick inte att få honom att sova på rygg. :P

Svar på tråden Är detta samsovning?