• Lindason

    Ni med bara 1 barn.

    Innan jag blev gravid med min dotter så var jag bergsäker på att jag skulle ha minst 2 barn.. 
    Min graviditet var hemskt jobbig, fick havandeskapsförgiftning i v.22 och mådde frukansvärt dåligt..
    Sattes igång i v.40+5 men det funkade inte, blev en lång och jobbig förlossning och slutade i akut snitt..sen strulade amningen osv.

    men vi försökte blir gravida igen och inget hände gick till gynläkaren och fick konstaterat att jag har en hormonobalans och att jag hade väldigt
    mycket äggblåsor istället för ägg. Så för mig att lyckas bli gravid igen på egen hand skulle vara väldigt svårt utan alla sorters hormonbehandligar osv.

    När vi fick detta besked så blev jag ju givetvis ledsen vi började prata här hemma om hur livet med ett barn skulle vara, det kändes bra.. tills jag berättade för mina vänner, många av dem har 3-4 barn, de tyckte att jag var egoistisk och elak mot min dotter för att jag inte ville gå igenom IVF osv.. just för att hon skulle bli "ensamtbarn!" Jag tog givetvis åt mig och började fundera och må dåligt över det.. 

    Jag har själv en bror som jag älskar mer än annat men jag vet inte om 2 barn är något för mig.. jag är redan stressad och på dåligt humör väldigt ofta.. jag tror att jag inte skulle klara av 2 barn och att mitt äktenskap också skulle gå åt skogen..& dessutom behöva genomgå ivf & en kanske ny graviditet och förlossning skrämmer mig.. 

    vill inte behöva må dåligt så behöver positiv erfarenhet med ett barn..

    finns ni där ute?
     

  • Svar på tråden Ni med bara 1 barn.
  • Gurkan
    korfu08 skrev 2013-08-30 22:08:02 följande:
    Tycker det är så larvigt av folk att fråga sånt, kan de inte leva sitt liv och skita i andra ? Men det är typiskt Sverige att alla skall vara som alla andra och avviker man är man konstig vi har en dotter 7 år och kommer inte att skaffa fler barn och vi trivs som familj.



    Och varför är det alltid vi kvinnor som får frågan? Sambon har aldrig blivit tillfrågad om han inte ska skaffa fler
  • korfu08

    Ja gurkan det är väl vi kvinnor som diskuterar den frågan mest. Och jag tycker det är larvigt av folk att fråga när man skall ha syskon, det borde folk skita i och leva sitt liv istället, själv är jag nöjd med vår familj som består av tre personer och kommer så att göra.

  • Rockelina

    Minns jag fick frågan redan när sonen bara var ett par månader . Men vi är fullt nöjda med ett. Fördelar att vi har tid flr barnet hitta på aktiviteter han utvecklas av. Lekkompisar är inte svårt hitta och har skoj hela tiden även med jämnåriga. Alla gör som de vill. Vi är nöjda som vi har det så tolkar det bara som osäkerhet på eget beslut (stress?) när folk frågar...inte frågar jag nånsin varför andra gör som de gör. Skumt beteende.

  • korfu08

    Rockelina, tyvärr är det så i landet lagom att alla skall göra likadant och avviker man är man konstig vi trivs jättebra med ett barn och hon har mycket kompisar och är social och vi mår bra och har lämnat detta med eventuella syskon bakom oss pga sjukdom

    Tycker alla kan få leva sitt liv och göra det som känns bäst för dem själva istället alla behöver inte göra likadant som mängden. 

  • JGBM

    Här blir det också bara ett barn. Jag hade inga problem under vare sig graviditeten eller småbarntiden, men jag hatade att vara gravid och känna mig hjälplös och svag. Sonen är världens underbaraste lille skit på snart 2 år. Mina syskon har fler barn och jag ser hur de sliter och kämpar med gråt, slagsmål och annat. Det finns ingenting som får mig att längta efter det. Och min son kommer träffa gott om andra barn med alla sina kusiner. Att folk orkar bry sig om andras val....

  • Mickan76

    Jag har inga syskon, och min barndom var toppen! Jag fick mkt tid med mina föräldrar och vi hade alltid så mysigt. Promenerade mkt, spelade spel, gick till simhallen och på bio. Fredagsmys, pyssel och resor. Jag saknade aldrig syskon. Min bästis fick sova över och följa med till landet när som helst. Min mamma är än idag en av mina bästa vänner!

  • LC15
    Lindason skrev 2012-12-03 13:54:14 följande:
    Innan jag blev gravid med min dotter så var jag bergsäker på att jag skulle ha minst 2 barn.. 

    Min graviditet var hemskt jobbig, fick havandeskapsförgiftning i v.22 och mådde frukansvärt dåligt..

    Sattes igång i v.40+5 men det funkade inte, blev en lång och jobbig förlossning och slutade i akut snitt..sen strulade amningen osv.

    men vi försökte blir gravida igen och inget hände gick till gynläkaren och fick konstaterat att jag har en hormonobalans och att jag hade väldigt

    mycket äggblåsor istället för ägg. Så för mig att lyckas bli gravid igen på egen hand skulle vara väldigt svårt utan alla sorters hormonbehandligar osv.

    När vi fick detta besked så blev jag ju givetvis ledsen vi började prata här hemma om hur livet med ett barn skulle vara, det kändes bra.. tills jag berättade för mina vänner, många av dem har 3-4 barn, de tyckte att jag var egoistisk och elak mot min dotter för att jag inte ville gå igenom IVF osv.. just för att hon skulle bli "ensamtbarn!" Jag tog givetvis åt mig och började fundera och må dåligt över det.. 

    Jag har själv en bror som jag älskar mer än annat men jag vet inte om 2 barn är något för mig.. jag är redan stressad och på dåligt humör väldigt ofta.. jag tror att jag inte skulle klara av 2 barn och att mitt äktenskap också skulle gå åt skogen..& dessutom behöva genomgå ivf & en kanske ny graviditet och förlossning skrämmer mig.. 

    vill inte behöva må dåligt så behöver positiv erfarenhet med ett barn..

    finns ni där ute?

     



    Du ska ABSOLUT INTE må dåligt !

    Jag tycker inte alls att du är egoistisk eller elak mot din dotter.

    Om du redan känner dig stressad och är på dåligt humör ofta. Så är det bra att du bara har din dotter nu. Tänk dig sj att ha en mamma som är stressad och på dåligt humör ofta, skulle inte alls vara så roligt. jag tror att du gör dig en björntjänst. mår mamma bra så mår barnt bra :). Sen tycker jag att dina vänner med barn borde förstå din situation. Att du är rädd för förlossningen m.m

    Inte säga såna dumma saker. Riktiga vänner säger inte så. Sen för det andra så är det inte dina vänner som kommer ta hand om dina barn! Är du nöjd med ett så är det bra.

    Hoppas att du mår lite bättre:)

    Njut av din familj istället för att gå och må dåligt.

    Önskar dig lycka till :)
  • menåh

    Många föräldrar som berättat att de skaffat flera barn för att de ska ha varann och kunna roa sig själva så föräldrarna ska kunna frigöra mer tid för sig själva. De överlåter syskonen att till viss del ta hand om varann. 

    Jag tror det finns för och nackdelar med syskon och inga syskon.

    Enda saken man ska ha i åtanke när man funderar om att ha ett barn eller fler är: om man VILL ha fler barn?
    Jag hejar på enbarnsfamiljen eftersom den oftast är underdog och är tabu att stå för.
    Som ett barn är det lättare att få tag på barnvakt, föräldrar har mer energi till att ta hand om sitt barn på bästa sätt och sig själva. (viktigt med föräldrar som har tid att vara kära och ta hand om sig själva också för att vara så bra föräldrar och förebilder som möjligt.) Sedan har man större möjlighet att ha hem ungens kompisar på olika äventyr.

    Det retar mig, denna gruppsykos och mantra som man får höra om man säger att ett barn, det passar oss perfekt. Bara för att andra valt att skaffa fler och stressar omkring och givetvis älskar sina barn så är det inte av lathet att bara ha ett. Det är vad som passar föräldrarna. 

    Om alla föräldrar bara gick efter vad som kändes rätt för dem och sket fullständigt i andras åsikter och värderingar så skulle resultatet bli: fler relationer hålla, lyckligare avkomma och människor med starkare självkänsla. 

    Önskar folk bara kunde acceptera att alla får göra som de vill och det blir allra bäst för alla. 

     

  • Fillefjoskan

    Hej Ts! Tycker ett av tipsen jag läst här inne var jättebra: att stärka din känsla och tro på att bara ha ett barn. Det är ganska svårt att påverka hur andra beter sig & vad de väljer att fråga om (och tänk vilken tråkig värld det skulle bli om alla bara gick omkring och oroade sig för att eventuellt såra andra genom vanliga frågor!). Men då kanske du kan ge ett svar (standard för de du inte känner så väl, kanske lite mer utvecklande för nära vänner) som du känner dig bekväm med.

    Att någon du känner/är släkt med frågar om det finns några planer på ett barn till är nog oftast för att man bryr sig om personen och vill veta saker om dennes liv! Så ta heller inte illa upp i 'onödan'.

    Fick själv höra för ca 2 år sedan från min syster att jag var tvungen att sluta tjata och fråga om de skulle skaffa barn... Hade då kanske frågat detta vid 2-3 tillfällen, och de hade vid tillfället varit tillsammans 8-9 år. Det sårade mig mycket då jag enbart ville veta vad min (älskade) syster hade för planer och hur de tänkte, samt visa stöd om det var så att de försökte men inte lyckades. Sen att hon ända sedan något år efter jag träffade min (numera) make frågat varenda gång vi träffats om när VI skulle skaffa barn, det hade hon tydligen glömt (eller var enligt henne inte samma sak...). Detta var absolut inte något jag tagit illa upp att hon frågat, och svårt att förstå då att det är en förbjuden fråga om det gäller henne! ;)

    Tänker liknande med att folk "blir gaaaalna" över människor som ska känna på gravidmagen! Det var knappt nån som tafsade på mig när jag var gravid, och det blev jag lite ledsen över! ;) Så väldigt olika hur man ser saker, och man får nog lära sig acceptera andras sätt att vara oavsett. 

  • Fillefjoskan

    Förresten, bra saker med att ha ett barn:

    * Lättare att få barnvakt  (har själv 2 barn & svärföräldrar/makens syster med familj nära & stört omöjligt trots närhet!)
    * Billigare (nej, man "har inte redan allt"...)
    * Slipper känna dåligt samvete gentemot den ena (när bebisen kommit kände iallafall jag jättedåligt samvete över stora som inte fick tillräcklig uppmärksamhet. Sen sekunden efter dåligt samvete mot bebben som inte fick min 100%-iga uppmärksamhet - det hade ju den stora fått!)

    Sen: 2 barn innebär för mig dubbel kärlek! Men också (nästintill...) dubbel oro, dubbel irritation, dubbel trötthet... Så om du redan tycker att det tär på förhållande/tålamod så tycker jag du tar rätt beslut! Har själv samma känslor inför en 3:a... :D

    Lycka till & ha ett underbart liv med din familj!
     

Svar på tråden Ni med bara 1 barn.